2019-11-01, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är en relativt vanlig formulering, i det här fallet syftar den förmodligen till en sjukdomsbild dvs personliga förhållanden som kan antas leda till skada eller men för den enskilde (MGM) om de görs kända för allmänheten. MGM är ju trots allt inte dömd ännu.
Det finns ju ingen tvekan vem gärningsmannen är i det här fallet. Inte någonstans. Det är bara formaliteter nu.

Allt detta är bara så svårförklarligt. Det enda motiv som finns var att han "kände för det". Men hur kommer man till skott att rent praktiskt faktiskt genomföra en sån här sak? Och så otroligt våldsamt. Vi vet att man kommit fram till en "allvarlig psykisk störning" både den 2:a augusti och under själva RPUn. Då gissar jag på psykos med vanföreställningar. Men sånt uppkommer väl inte ur luften, bara så där? Det måste ju finnas saker i uppväxten, någon sorts diagnos också (autismspektrat), våldsklippen. Inget av dessa utlöser en sån är handling enskilt - men om man slår ihop allt så kanske det blir en sån röra att dådet går att förklara?
Citera
2019-11-01, 09:52
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Jack är 16 år.
Han har inget betalkort utan får kontanter av sina föräldrar.
Han är inte intresserad av eller har sociala forum (ovanligt för en kille i den åldern).
Frågan är om han inte ville eller inte fick?
Han vet inte sitt eget telefonnummer.
Han var inte direkt intresserad av umgänge, utöver med familjen.
Han ”lydde alltid och bråkade aldrig”. Även det ovanligt för en kropp full av tonårshormomer (i det flesta fall iaf)
Rättegång hålls låst delvis pga saker som kommit fram ang ”hans personliga förhållanden”.
Antingen ligger en hund begraven ang familjerelationen/ föräldrarnas kontrollbehov utav sin son eller så är det ännu mera märkligt att ingen i familjen fått en tanke om att ngt ej står riktigt rätt till.
Eller?? Menar ej att anklaga utan tycker saker är jävligt märkliga.

Den hunden kommer rastas snart. Tur för JL att det är lyckta dörrar. Frågan är hur hårt censurerad domen kommer vara.

JL vill inte dömas till sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Han har inget att säga till om i det fallet.

Är tämligen säker på att det finns saker i hemförhållandena som gjort JL sjuk han har blivet en Hanibal Lecter i svensk tappning.

Vad var planen med verktygen? Dela på kroppen? Vad skulle hända med delarna?

Tror att det kommer stå ett och annat i domen att det blir en film om detta i framtiden.

Undrar om GW kommer kommentera detta.
Citera
2019-11-01, 10:13
Medlem
Flashback är utan tvekan den bästa sidan för true-crime i Sverige, men det blir otroligt rörigt till slut... Moderatorer borde få möjlighet att enkelt fästa relevanta länkar på första sidan eller liknande, som FUP tex.
Citera
2019-11-01, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Den hunden kommer rastas snart. Tur för JL att det är lyckta dörrar. Frågan är hur hårt censurerad domen kommer vara.

JL vill inte dömas till sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Han har inget att säga till om i det fallet.

Är tämligen säker på att det finns saker i hemförhållandena som gjort JL sjuk han har blivet en Hanibal Lecter i svensk tappning.

Tror att det kommer stå ett och annat i domen att det blir en film om detta i framtiden.

Det fetade: det tror inte jag riktigt på. Däremot kan många enskilda saker gjort att han blev skruvad. Enbart våldsfilmerna tror jag inte på. Enbart familjeförhållanden tror jag inte på. Enbart diagnos (autismspektra kanske) tror jag inte på. Men alla tillsammans kanske gjort att han hamnat i nån sorts psykos? Det har ju vittnats en del från kamraterna att han var lite egen. Men det får man ju vara. Vi är alla individer och olika.

Något som slog mig när jag läste fupen är att JL känner att alla svar han ger skall vara på pricken rätt. Känner han sig tveksam så säger han inget alls utan bara svamlar. Han vill inte ge ett konkret svar. Ibland hänvisar han till RPUn. Det verkar som om han är en perfektionist långt utöver det vanliga. Är inte säker på om det är bra eller dåligt ärligt talat.
Citera
2019-11-01, 10:42
Medlem
zannazezzs avatar
Var det någon som såg nyheterna? Advokaten vet inte om J känner ånger eller hur han känner...
Sen visade dom den blodiga yxan.. nice
Citera
2019-11-01, 10:42
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Imorgon, 1 nov, påbörjar man huvudförhandlingen, kl. 08:45-12:30 med fortsättning för heldagar månd och tisdag. Avslutas med en halvdag på onsdag 6 nov.

2019-10-31 Beslut om stängda dörrar vid huvudförhandling

Tingsrätten har beslutat att huvudförhandlingen i målet ska hållas inom stängda dörrar. Beslutet har fattats enligt 27 § lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare. Skälen för beslutet är
- att den tilltalade endast är 16 år,
- vad som framkommit om hans personliga förhållanden, samt
- den uppmärksamhet som den tilltalade kan antas bli föremål för

Man kan ju fråga sig vad dessa "personliga förhållanden" menas med när det är en av anledningarna.

Att spekulera i vad skälet "personliga förhållanden" innebär i sammanhanget känns överflödigt. "Personliga förhållanden" avser hans mentala begränsning att förstå innebörden i det sammanhang han nu befinner sig i.
Citera
2019-11-01, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Att spekulera i vad skälet "personliga förhållanden" innebär i sammanhanget känns överflödigt. "Personliga förhållanden" avser hans mentala begränsning att förstå innebörden i det sammanhang han nu befinner sig i.
Nå, nu är Flashback ett forum för just spekulationer. Och exakt vad det avser tvivlar jag starkt på att du faktiskt vet.
Så, med all respekt, så hoppas jag folk fortsätter spekulera, men behåller respekten både för offers och förövares familjer.
Citera
2019-11-01, 10:52
Medlem
downloathes avatar
Citat:

Det framgår i FUP att JL planerade/fantiserade kring delning av kroppen samt stöds av hans inköp.
Det framgår i FUP att JL's initialt tilltänka offer var en tjej i hans bekantskap.
Det framgår i FUP att JL's tankar att skada andra uppkom i samband med en familjeresa.
Det framgår i FUP att JL inte förstår innebörden av sina handlingar.

Det finns inget som tyder på att skälet "personliga förhållanden" avser JL's relation med sina föräldrar. Du kan istället inrikta dig på att dra den mest naturliga och självklara slutsaten; med "personliga förhållanden" avser man att JL inte är förmögen att helt förstå innebörden av den situation han nu befinner sig i, det är den mest rimliga anledningen till att rättegången hålls bakom lyckta dörrar.
Citera
2019-11-01, 10:58
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Nå, nu är Flashback ett forum för just spekulationer. Och exakt vad det avser tvivlar jag starkt på att du faktiskt vet.
Så, med all respekt, så hoppas jag folk fortsätter spekulera, men behåller respekten både för offers och förövares familjer.

Dina spekulationer gränsar till sensationalism. Jag råder dig bara i ovan inlägg att dra den mest logiska slutsatsen.

Den mest rimliga anledningen är att domstolen skyddar JL, pga att han är mentalt begränsad att förstå innebörden av den situation han nu befinner sig i.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-01 kl. 11:17.
Citera
2019-11-01, 11:48
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Det fetade: det tror inte jag riktigt på. Däremot kan många enskilda saker gjort att han blev skruvad. Enbart våldsfilmerna tror jag inte på. Enbart familjeförhållanden tror jag inte på. Enbart diagnos (autismspektra kanske) tror jag inte på. Men alla tillsammans kanske gjort att han hamnat i nån sorts psykos? Det har ju vittnats en del från kamraterna att han var lite egen. Men det får man ju vara. Vi är alla individer och olika.

Något som slog mig när jag läste fupen är att JL känner att alla svar han ger skall vara på pricken rätt. Känner han sig tveksam så säger han inget alls utan bara svamlar. Han vill inte ge ett konkret svar. Ibland hänvisar han till RPUn. Det verkar som om han är en perfektionist långt utöver det vanliga. Är inte säker på om det är bra eller dåligt ärligt talat.

Tror att det handlar om psykisk misshandel i hemmet till viss del. Han vågar inte uttala sig om det inte blir rätt. Kan finnas psykopati hos någon av föräldrarna.

Talar av egen erfarenhet där farsan gifte om sig med psykopatkärring med psykisk misshandel och terror till följd gubben var toffelhjälte och vågade inte säga ifrån.

JL med syskon kan utsatts för liknande trauma. Det har framgått att även bröderna är tystlåtna betänk vad det kan innebära.

Förhoppningsvis kommer det fram under förhandlingen och att JL får vård. Blir det sluten ungdomsvård så är han ute om drygt 3 år vilket jag finner uteslutet.
Citera
2019-11-01, 12:00
Medlem
Citat:
Tror att det handlar om psykisk misshandel i hemmet till viss del. Han vågar inte uttala sig om det inte blir rätt. Kan finnas psykopati hos någon av föräldrarna.

Talar av egen erfarenhet där farsan gifte om sig med psykopatkärring med psykisk misshandel och terror till följd gubben var toffelhjälte och vågade inte säga ifrån.

JL med syskon kan utsatts för liknande trauma. Det har framgått att även bröderna är tystlåtna betänk vad det kan innebära.

Förhoppningsvis kommer det fram under förhandlingen och att JL får vård. Blir det sluten ungdomsvård så är han ute om drygt 3 år vilket jag finner uteslutet.

Om stämningsansökan och/eller FUP lagts upp här, kan du länka till det då? :-)
Citera
2019-11-01, 12:00
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Dina spekulationer gränsar till sensationalism. Jag råder dig bara i ovan inlägg att dra den mest logiska slutsatsen.

Den mest rimliga anledningen är att domstolen skyddar JL, pga att han är mentalt begränsad att förstå innebörden av den situation han nu befinner sig i.

Nu har Picasso2 närmare insyn än alla här pga personer i JL familjs närhet.

Skriver hen så är det inte rykten och fabulösa påståenden. Det handlar om förstahandsuppgifter. Något stämmer inte i den familjen.

Det kommer flyta upp till ytan om inte nu så kommer det fram när JL blir äldre och kan klippa banden och står på egna ben.

Vissa föräldrar har så stort inflytande på sina barn att de trots att de är vuxna och flyttat hemifrån så vågar de inte sätta sig upp mot eller gå emot föräldrar.

De är medberoende i föräldrars psykopatiska beteende och skyddar till varje pris. De kan medge att det inte står rätt till för att i nästa sekund förneka och skydda trots att det är uppenbart.

Vissa föräldrar skulle inte blivit föräldrar vissa föräldrar skulle få barnen omhändertagna och placerade för barnens bästa. Se ystadsfamiljen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in