Citat:
Ursprungligen postat av
Favoritgame
Det enda som talar för en djupare svacka är väl att det var rätt så länge sedan vi hade en mer rejäl runt 2008. Samtidigt ändras världen hela tiden, förut var det mest USA som drog i trådarna och agerade bakom kulisserna medans idag har vi så många olika ekonomiska center med resurser att påverka världsekonomin.
Centralbankerna är också mycket mer aktiva med kvantitativa lättnader och att stimulera ekonomin. Så mycket av det gamla tankesättet kring skuldsättning och liknande är inte lika relevant idag.
Vi får se.
Jag ser i realtid orderingången på det vi sysslar med och där märker vi av en tröghet som tilltar.
Mina bekanta som sysslar med annat märker av att riskkapitaltillgången strypts.
De snabbrörliga konsulterna har även de känt av en oro efter sommaren.
Har även förstått att SSAB märkt av en nedgång vilket kommer märkas av i deras kunders resultat framöver.
Skulder har alltid en betydelse när kassaflödena stryps eller räntan höjs. För ytterligare sänkt ränta tror jag inte på.
Intala dig inte att banken skulle vara förstående mot de företag eller privatpersoner som inte kan betala. Så skuld är ytterst relevant.
Även klassisk stimuli som stora infrastruktur projekt är meningslösa då de ska upphandlas på EU basis eller globalt. Samt att vägbyggen inte längre sysselsätter speciellt många.
USA har ett annat läge o där är Trumps satsning på NASA o målet mot Mars en betydligt mer intressant då det garanterat kommer generera FoU o lönsamma patent på en rad olika områden o stimulera amerikansk industri.
Jag har inte så stor tilltro till de outbildade o visionslösa sossar som styr landet med teknik fientliga MP. Deras horisont slutar vid fler mammadagar.