2019-10-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Att nåt företag varslar 25 personer kan ju lika gärna bero på vad som helst än en lågkonjunktur. Nu menar jag inte att det inte är lågkonjunktur. Men många företag går i konkurs av helt andra orsaker.

Jag jobbar i en bransch som inte är speciellt konjunkturkänslig (sjukvården, folk blir ju sjuka ändå) så jag oroar mig inte alls för mitt jobb.

Men visst vore det olämpligt med lågkonjunktur. Hoppas samnytt har lika fel som de brukar ha.

Samma här! Det är skönt.
Citera
2019-10-30, 19:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Eller hur, men inget om att importera blir bra mycket dyrare som slår hårt mot vanliga människor. Företagen kanske tjänar på att fler vill köpa deras varor och tjänster men ska du ha en pryl, ptja. Det vill ingen prata om.
Det är inte bara vanlig människor som behöver importera.
Även exporterande företag behöver importera. Lägg därtill en hög lönenivå, så frågan är hur mycket av utrymmet som en svagare krona ger blir uppätet?
Citera
2019-10-30, 19:14
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Tror mer att det handlar om naturliga svackor, ofta är dessa även självuppfyllande. Nuförtiden så stimulerar man också ekonomin mycket mera vid svackor så har svårt att tro att det skulle bli någon värre. Men som sagt det handlar mer om vad politikerna, riksbanken och olika ekonomiska intressen vill.

Du har rätt att det är en ”naturlig” svacka. Vi står i slutet av den längsta högkonjunkturen i modern tid. Konjunkturen har sakta kylts av något de senaste åren men det har maskerats i exportindustrin av kronfallet.

Problemet nu är att det inte finns så mycket för staten o riksbanken att stimulera med. Då vi har historiskt låga osänkbar ränta.

Lika bekymmersamt är belåningen av befolkningen. Många tror att låntagarna enbart är medelklassen som köp bostad i storstadsregionerna. Det är inte riktigt korrekt. En bekant visade siffror på belåningsgraden hos de boende i Rinkeby o Tensta (NoGo slum), jag mins inte siffran exakt men den var både anmärkningsvärt o alarmerande hög för det segmentet av befolkningen.

Det finns flera faktorer som är avgörande för hur hård den kommande ekonomiska vintern kommer att bli.

1. Hur mycket kommer den privata konsumtionen att minska? Detta påverkar arbetslösheten o skatteupptaget från arbete men framförallt momsen.

2. Hur stor blir arbetslösheten hos medelinkomsttagarna o höginkomsttagarna? Detta kommer belasta a-kassorna o statens o kommunernas finanser.

3. Arbetslösheten kommer generera kreditförluster hos bankerna. Som blir mer restriktiva med att låna ut pengar. När personer tvingas sälja o bankerna stryper utlåningen kyls bostadsmarknaden av och priserna faller.

4. Om statens o kommuners utgifter ökar o inkomster sjunker så måste staten vidta åtgärder.

1. Höja skatterna ytterligare.
Vilket kommer skapa missnöje o kapitalflykt. Även skatteflykt/utflyttning av de välbergade o driftiga.

2. Spara på utgifterna.
2.A Uppsägningar av personal.
2.B Dra ned på service.
2.C Dra in på bidragen.
Detta kommer skapa missnöje, ev social oro i olika grupper.

3. Låna pengar till den dagliga driften av Sverige. Dessa lån kommer troligtvis vara i Euro samt USD, hög ränta o med säkerheter av substansvärde. Tex vattenfall.

4. Trycka mer pengar (kronor).
Vilket kommer devalvera kronans värde ytterligare. Konsekvensen är att drivmedels o mat samt klädpriserns kommer skena o skapa kraftig inflation.

Så nu är det bara att luta sig tillbaka o titta på vad som kommer att ske.

Mitt råd är att flytta ut så mycket det går av era kapitaltillgångar från SEK till EUR.
Gå med i A-kassan om ni inte är det.
Citera
2019-10-30, 19:17
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Samma här! Det är skönt.

Och när kommun, Landsting samt stat måste spara?

Sjukvård är dyrt. Så tro inte att ni är säkra för vad som är på väg att rulla in.
Citera
2019-10-30, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Och när kommun, Landsting samt stat måste spara?

Sjukvård är dyrt. Så tro inte att ni är säkra för vad som är på väg att rulla in.

Jag har ett sjukvårdsyrke där jag lär aldrig bli utan jobb och som behövs alltid, så jag är inte det minsta orolig. Men allt är möjligt.
Citera
2019-10-30, 19:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag har faktiskt lekt med pengar på börsen. Vem vid sina fulla friska sinnen kan "räkna med bakslag på 50%"? Då måste man ju blanka eller iallafall hedga sig.

Du är välkommen att gå back 50% på OMX. När du gjort det så går jag gärna in.

Faller förtroendet för kronan o den devalveras så kommer dina sparpengar du tänkt investera eroderas bort för alltid.

Tappar de stora bolagen 50% i värde i morgon så lär de återfå sitt värde inom 5-10 år o samtidigt ge avkastning.

Alla vet att man snart kommer förlora pengar men ingen vet hur, på vad o när.
Citera
2019-10-30, 19:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.fplus.se/lagkonjunkturen-ar-har-mycket-varre-an-vantat/a/EWXpno

Vad tror ni arbetslösheten kommer hamna på? Hur tror ni regeringen styr upp en lågkonjunktur när 1/3 av våra kommuner är i kris? Hur ska man få in skattepengar till våra äldre/skola/rättssäkerhet/sjukvård när arbetslösheten ökar? Hur ska de arbetslösa betala sina ofattbart höga lån till bankerna? Det drar upp sig till en perfekt storm, vi ser samma sak över hela Europa. Hoppas ni klarar er från varsel, men förbered er för det värsta dvs en ny kris.

https://samnytt.se/en-ny-90-talskris-del-1/

Det är ju lite av en tradition att diskutera hur mycket kaos vi snart får i Sverige så tycker vi håller oss till den traditionen och gör ännu en tråd där vi spekulerar hur illa det är för Sverige för att tappa hoppet lite ytterligare
Senaste inrapporteringen av resursutnyttjande ligger dock på högkonjunktur. Även om det minskar. Dock har den inte varit över 0 särskilt länge. Största delen efter finanskrisen har den varit under 0.

Konjunkturbarometern ha dock hamnar under 100. Vilket indikerar svag konjunktur.

Börsen som brukar agera i förväg ligger dock och slår i taket. Verkar som man inte ser konjunkturförsvagningen som särskilt allvarlig. Eller rättare sagt inte så djup.

Brexitoron verkar inte heller så stark nu. Och det ser ut som avtalslös brexit är avlägset.

Tja, blir det en djupare lågkonjunktur så får ju (S) och Löven huvudvärk. Dom kan inte sjuk och förtidspensionera folk som dom gjorde förr. Inte heller kan dom anställa folk i kommunerna, som dom gjorde förr.

Dom har några alternativ:
* Sitta och titta på när facket och arbetsmarknadslagarna bara ökar och ökar arbetslösheten.
Och sedan låna för att ge bidrag till akassan.

* Skylla på C och L och genomföra deras liberalisering av arbetsmarknaden och se hur arbetslösheten sjunker i stället.

Vilket dom väljer vet inte jag.
Citera
2019-10-30, 19:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Även i lågkonjunkturer kan konkurser bero på andra orsaker.
Utveckla gärna, vilka andra orsaker syftar du på?
Citera
2019-10-30, 19:45
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Senaste inrapporteringen av resursutnyttjande ligger dock på högkonjunktur. Även om det minskar. Dock har den inte varit över 0 särskilt länge. Största delen efter finanskrisen har den varit under 0.

Konjunkturbarometern ha dock hamnar under 100. Vilket indikerar svag konjunktur.

Börsen som brukar agera i förväg ligger dock och slår i taket. Verkar som man inte ser konjunkturförsvagningen som särskilt allvarlig. Eller rättare sagt inte så djup.

Brexitoron verkar inte heller så stark nu. Och det ser ut som avtalslös brexit är avlägset.

Tja, blir det en djupare lågkonjunktur så får ju (S) och Löven huvudvärk. Dom kan inte sjuk och förtidspensionera folk som dom gjorde förr. Inte heller kan dom anställa folk i kommunerna, som dom gjorde förr.

Dom har några alternativ:
* Sitta och titta på när facket och arbetsmarknadslagarna bara ökar och ökar arbetslösheten.
Och sedan låna för att ge bidrag till akassan.

* Skylla på C och L och genomföra deras liberalisering av arbetsmarknaden och se hur arbetslösheten sjunker i stället.

Vilket dom väljer vet inte jag.

Börskursen har sina förklaringar.
1. Aktier ses ha högre substans o kreditvärdighet än staten o SEK.
2. Aktier ger utdelning/avkastning vilket inte pengar på banken ger.

Dock är risken stor att det blir ett snabbt fall då många kan komma att sälja stora poster belånade poster i sista stund för att göra sig lånefria.
Citera
2019-10-30, 19:48
Medlem
Vireks avatar
Sånt förbannat gnäll, USA har bästa ekonomin på 20 år och folk på internet och Flashback har tjatat om detta så länge jag kommer ihåg

men ja NU går allt ner förstås
Citera
2019-10-30, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Sånt förbannat gnäll, USA har bästa ekonomin på 20 år och folk på internet och Flashback har tjatat om detta så länge jag kommer ihåg

men ja NU går allt ner förstås

Det finns en domedagsfetish på det här forumet som är ganska fascinerande. Blir ofta så när man själv är missnöjd med sitt liv så vill man se allt brinna.
Citera
2019-10-30, 20:26
Moderator
Siegfrids avatar
Politik: inrikes --> Nationalekonomi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem