2019-10-31, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ser illa ut för bolånetorskarna således. Som budat 100% med känsla, 0% med förnuft.

Nej, inte om de binder nu.
Däremot kommer det inte finnas någon som vill köpa deras överpriserade tillgångar när marknaden faller, räntor går upp och banker inte vill låna ut.

Jag tror att det vi såg det här året på marknaden nu var en bull trap, fanns absolut ingen anledning för marknaden att gå upp och inget som stimulerade priserna förutom att vissa hade hållit lite på plånboken.
Konjunkturen pekar ner mer i år än tidigare så varför priserna ska gå upp finns det ingen anledning till.. såvida det inte just är en bull trap.
Senast redigerad av BlackRockInc 2019-10-31 kl. 10:07.
Citera
2019-10-31, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Jag har ett sjukvårdsyrke där jag lär aldrig bli utan jobb och som behövs alltid, så jag är inte det minsta orolig. Men allt är möjligt.

Jobb och jobb. Jaa du men förvänta er inte att få den lön ni har nu.

Och aldrig bli utan jobb? Nehepp, nä för AI och automatisering kommer inte ta över era jobb nej nej.
Citera
2019-10-31, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jobb och jobb. Jaa du men förvänta er inte att få den lön ni har nu.

Och aldrig bli utan jobb? Nehepp, nä för AI och automatisering kommer inte ta över era jobb nej nej.

Dröjer nog ett tag innan AI börjar byta blöjor på folk eller lägga om sår osv. 'Alla' är ju ersättbara om vi kan utveckla AI som kan simulera en människas kognitiva förmåga och social närvaro.

Vården är inte konjunkturkänslig och är svårare att ersätta med AI än arbetare inom produktion och lager. Utebliven löneförhöjning är klart bättre än att bli av med jobbet.

Sen råder det ju brist på många olika roller inom vården, så de klarar sig nog bra.
Citera
2019-10-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
Dröjer nog ett tag innan AI börjar byta blöjor på folk eller lägga om sår osv. 'Alla' är ju ersättbara om vi kan utveckla AI som kan simulera en människas kognitiva förmåga och social närvaro.

Vården är inte konjunkturkänslig och är svårare att ersätta med AI än arbetare inom produktion och lager. Utebliven löneförhöjning är klart bättre än att bli av med jobbet.

Sen råder det ju brist på många olika roller inom vården, så de klarar sig nog bra.

Ja ja.. verkligen. Vi har robotar som utfört operationer på hjärnor men blöjbyte och lägga om sår dröjer nog ett tag.. Jaja.
Vården är visst konjunkturkänslig? Haha..
Citera
2019-10-31, 10:47
Medlem
grey.eagles avatar
Men Maggan stoppade skattefria pensionsutbetalningar i Portugal, vad det inte räddningen?`
Citera
2019-10-31, 10:49
Medlem
grey.eagles avatar
Ni som tvekar, lita på *host *host Byggnads.

Avtalsrörelsen 2020
Byggbranschen går som tåget och de stora byggbolagen gör miljardvinster. Det är klart att vi som bygger ska ha vår del av kakan. Nu har vi sparkat igång avtalsrörelsen 2020.

https://www.byggnads.se/avtal/2020/
Citera
2019-10-31, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Herregud vad du dravlar skit.

Nej, det var förr man stimulerade ekonomin. Nuförtiden har man inte råd med det längre. Ladorna är tomma och räntan är redan så låg den kan vara. Hur ska man stimulera?

Och vad menar du med "naturliga svackor"? Självklart så är världskonjunkturens upp- och nedgångar naturliga svängningar. Himlen är blå, vatten är vått. Fler självklarheter du ska påpeka?

Problemet för Sverige nu är att det inte finns möjligheter att parera en lågkonjunktur på samma sätt som förr. Det tycker jag är jävligt oroande.

Vad okunnig du verkar vara. Hört talas om kvantitativa lättnader när centralbankerna pumpar in en massa nya pengar i systemet?

Ja systemen har alltid svackor och just nu är vi förmodligen inne i en lättare svacka men ingen djupare. TS vill väl påskina att vi skulle vara inne i en djupare och det är vi inte än i alla fall.

Det var väl mer förr i tiden som vi fick regelbundna mer dramatiska lågkonjunkturer för att Sverige och andra länder agerade annorlunda än man gör idag med penningpolitiken.
Citera
2019-10-31, 11:00
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Så då kan vi alltså se fram emot sänkta räntor? 2012 i repris. Folk med bolån lär inte beklaga detta.
Citera
2019-10-31, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Du har rätt att det är en ”naturlig” svacka. Vi står i slutet av den längsta högkonjunkturen i modern tid. Konjunkturen har sakta kylts av något de senaste åren men det har maskerats i exportindustrin av kronfallet.

Problemet nu är att det inte finns så mycket för staten o riksbanken att stimulera med. Då vi har historiskt låga osänkbar ränta.

Det enda som talar för en djupare svacka är väl att det var rätt så länge sedan vi hade en mer rejäl runt 2008. Samtidigt ändras världen hela tiden, förut var det mest USA som drog i trådarna och agerade bakom kulisserna medans idag har vi så många olika ekonomiska center med resurser att påverka världsekonomin.

Centralbankerna är också mycket mer aktiva med kvantitativa lättnader och att stimulera ekonomin. Så mycket av det gamla tankesättet kring skuldsättning och liknande är inte lika relevant idag.
Citera
2019-10-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag tror det är vinstutdelningarna som dränerar ekonomin... Det plockas alltså ut för mycket vinster, och till aktieägarna... Allt handlar om det när företagen blir AB.. Allt kan alltså ökas på hur mycket som helst det finns inget stopp, men ändå räcker det inte- För att investeringspengarna är omvandlade till vinster.

Men utdelningsvinsterna återinvesteras eller konsumeras åter in i ekonomin. Det är ju inte bara så att pengarna försvinner, möjligen med transaktioner till utlandet. Riksbanken kan ju också skapa pengar och gör det.
Citera
2019-10-31, 11:32
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det enda som talar för en djupare svacka är väl att det var rätt så länge sedan vi hade en mer rejäl runt 2008. Samtidigt ändras världen hela tiden, förut var det mest USA som drog i trådarna och agerade bakom kulisserna medans idag har vi så många olika ekonomiska center med resurser att påverka världsekonomin.

Centralbankerna är också mycket mer aktiva med kvantitativa lättnader och att stimulera ekonomin. Så mycket av det gamla tankesättet kring skuldsättning och liknande är inte lika relevant idag.

Vi får se.

Jag ser i realtid orderingången på det vi sysslar med och där märker vi av en tröghet som tilltar.

Mina bekanta som sysslar med annat märker av att riskkapitaltillgången strypts.
De snabbrörliga konsulterna har även de känt av en oro efter sommaren.

Har även förstått att SSAB märkt av en nedgång vilket kommer märkas av i deras kunders resultat framöver.

Skulder har alltid en betydelse när kassaflödena stryps eller räntan höjs. För ytterligare sänkt ränta tror jag inte på.

Intala dig inte att banken skulle vara förstående mot de företag eller privatpersoner som inte kan betala. Så skuld är ytterst relevant.

Även klassisk stimuli som stora infrastruktur projekt är meningslösa då de ska upphandlas på EU basis eller globalt. Samt att vägbyggen inte längre sysselsätter speciellt många.

USA har ett annat läge o där är Trumps satsning på NASA o målet mot Mars en betydligt mer intressant då det garanterat kommer generera FoU o lönsamma patent på en rad olika områden o stimulera amerikansk industri.

Jag har inte så stor tilltro till de outbildade o visionslösa sossar som styr landet med teknik fientliga MP. Deras horisont slutar vid fler mammadagar.
Citera
2019-10-31, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Nej, inte om de binder nu.
Däremot kommer det inte finnas någon som vill köpa deras överpriserade tillgångar när marknaden faller, räntor går upp och banker inte vill låna ut.

Jag tror att det vi såg det här året på marknaden nu var en bull trap, fanns absolut ingen anledning för marknaden att gå upp och inget som stimulerade priserna förutom att vissa hade hållit lite på plånboken.
Konjunkturen pekar ner mer i år än tidigare så varför priserna ska gå upp finns det ingen anledning till.. såvida det inte just är en bull trap.

Det finns väl i princip ingen som tror på höjda räntor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in