2019-10-31, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är nog denna: https://rapporter.skl.se/ekonomirapporten-oktober-2019.html

Och den pekar på att age dependency drar iväg och gör det svårt för kommuner.
Dvs relationen (barn+gamla)/vuxna.
Där de vuxna som skall betala för barn+gamla. Rent flödesmässigt alltså.

Det som behövs är det C+L driver.
En friare arbetsmarknad. Så att fler försörjer sig och inte kostar för skattebetalarna.

Nej, det har redan gång på gång påvisats att "en friare arbetsmarknad" inte kommer magiskt ge jobb till helt okvalificerade från tredje världen. Det är inte lönsamt att anställa dem ens för svältlöner, samt det finns ingen efterfrågan för "enkla jobb" som gatuförsäljare av tuggummi, gatubiltvättare o.s.v. Nästan alla övriga som är tillgängliga för arbetsmarknaden arbetar redan, så där är det också irrelevant. Jag vet att ni tror att det magiskt kommer bli så om man bara upprepar samma mantra om och om igen, men tron på mantrats magiska krafter har ingen koppling till den fysiska verkligheten.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2019-10-31 kl. 05:08.
Citera
2019-10-31, 06:27
Bannlyst
Löfven har kört Sverige i botten.. Men så det när man har en statsminister vars Europa inte bygger några gränser.. Sverige har haft en allt för generös asylpolitik, som har förstört vårt land ekonomi.

Nu måste vi börja skicka hem alla muslimer, dom hör inte hemma i Sverige.
Citera
2019-10-31, 07:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskindiskmedel
Exakt. Ränteobligationer är låga, statsobligationer är låga. Allt är lågt, förutom aktier som proppas upp av överskottskapital som inte har några andra alternativ. När proppen går ur kommer det att gå snabbt.

Kolla bara på nasdaq eller dow jones över 30 år.

https://www.macrotrends.net/1320/nasdaq-historical-chart
Vad tror du om aktiemarknaden framöver? En halvering av index?
Citera
2019-10-31, 09:04
Medlem
docentdisciplins avatar
Otrevlig konkursstatistik för oktober månad på ingång imorgon... Kan bli det största antalet företagskonkurser en enskild månad på många år.
Citera
2019-10-31, 09:10
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Tror mer att det handlar om naturliga svackor, ofta är dessa även självuppfyllande. Nuförtiden så stimulerar man också ekonomin mycket mera vid svackor så har svårt att tro att det skulle bli någon värre. Men som sagt det handlar mer om vad politikerna, riksbanken och olika ekonomiska intressen vill.

Ja, man kan ju sänka räntan.

Eller, vänta nu...
Citera
2019-10-31, 09:29
Medlem
persson90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Tror mer på en avmattning som vi haft flera gånger sedan förra lågkonjunkturen 2008.

Jag som är gammal över 50 och varit med om flera lågkonjunkturer känner tydligt igen när en är på gång.

Sista året på extrema högkonjunkturer skriker arbetsmarknaden efter människor att anställa. Det har vi inte haft sedan 1989.

De första som brukar påverkas är byggindustrin. Finns massa jobb för hantverkare nu inne på AMS.

SÅ nej ingen lågkonjunktur på gång just nu.

Jobbar med försäljning mot byggbranschen i ett stort företag som täcker alla trades och är rikstäckande. Oktober är/var helt klart inte någon bra månad för att få hantverkare att öppna plånböckerna. Månadssammanställningarna bör komma på måndag men byggbranschen har helt klart börjat skaka.
Citera
2019-10-31, 09:40
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad tror du om aktiemarknaden framöver? En halvering av index?

Han tror ingenting för han och ingen annan vet förutom några extremt insatta.
Citera
2019-10-31, 09:57
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Känns som att mycket dåligt har accumulerats övertid.

Vet att vattenprisena kommer öka 4 ggr mot nuvarande. Vi vet oxå att el-nätet är underdiemensonerat, troligt med prisökning min 5 ggr nuvarande för uppgraderingar.

På det, så går våra exportbolag mindre bra, ja vissa rentav dåligt.
Ovanpå det har vi fantastikt många som inte vill jobba utan leva på bidrag, livet ut.

steffe har ingen som helst aning hur man stimulerar marknaden.

Sverige har relativt låga statliga lån, frågan vid upphandling av utökande av lån vad kan steffe med co upphandla för räntor, troligtvis med kepsen i handen, inga bra lån för landet Sverige.
Vi har rekordsvag regering, rekord.

Kan inte sluta bra för Sverige.

Jag tror det är vinstutdelningarna som dränerar ekonomin... Det plockas alltså ut för mycket vinster, och till aktieägarna... Allt handlar om det när företagen blir AB.. Allt kan alltså ökas på hur mycket som helst det finns inget stopp, men ändå räcker det inte- För att investeringspengarna är omvandlade till vinster.
Citera
2019-10-31, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Att nåt företag varslar 25 personer kan ju lika gärna bero på vad som helst än en lågkonjunktur. Nu menar jag inte att det inte är lågkonjunktur. Men många företag går i konkurs av helt andra orsaker.

Jag jobbar i en bransch som inte är speciellt konjunkturkänslig (sjukvården, folk blir ju sjuka ändå) så jag oroar mig inte alls för mitt jobb.

Men visst vore det olämpligt med lågkonjunktur. Hoppas samnytt har lika fel som de brukar ha.

Nåt företag? Är du helt korkad? Varje vecka kommer nyheter om stora företag som varslar..
Citera
2019-10-31, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Han tror ingenting för han och ingen annan vet förutom några extremt insatta.

Exakt. Det kan gå hur som helst. Ingen vet.
Citera
2019-10-31, 10:00
Medlem
RadioDDR1s avatar
Vi skulle ju få Europas lägsta arbetslöshet. Vad fan är detta?
Citera
2019-10-31, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av algen84
Nu har jag läst om lågkonjuktur i snart 3 år på flashback.
Det var många som skrev att Sverige går i konkurs i November.
Det är om några dagar...

Snälla.. är du så korkad?

Eller missade du USAs bostadskrasch?? Där skenet bedrog i flera år trots att allt var skit..det, på grund av hur maktstrukturer inte tillätt allmänheten att få ta del av verkligheten trots att den fanns där om man bara valde att skrapa på ytan. Det är det vi ser idag, experter som skrapar på ytan och säger att inget går ihop ekonomiskt. Valutor devalveras, regeringar säger att allt går fin fint, aktiemarknaden är på ATH men trots det så varslar företag... varför tror du? För visst är det lätt att hålla skenet uppe när man har ett Federal Reserve som trycker pengar som sjutton och köper upp allt för att hålla marknaden uppe samtidigt som medborgarnas tillgångar sänks i värd på grund av devalvering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in