Citat:
Ursprungligen postat av
gloriouslife
Genom att komma till ett event utan egen
bil så att hon kunde tigga skjuts hem av
SD?
Genom att bjuda in honom på födelsedagsfika
mitt i natten?
Genom att en månad efter misshandelsanmälan
göra en heldags cachingutflykt med
honom?
Vi vet inte säkert varifrån hon kom, om det var natten mot hennes födelsedag eller om det var hennes födelsedag.
På sin födelsedag var hon med den gamle herrn, och i Expressen står det att de satte sig i hans bil när de bråkade.
Jag tänker på det inlägg som @dahliabelle gjorde där LW ville göra slut med SD, detta skulle varit i början av november:
[...]
"Vad jag minns, så var det vid den tiden någonting om att LW ville avsluta med SD, men SD ville inte, och hotade med att sprida vissa bilder och filmsnuttar (?) som LW hade skickat till honom. Kan det vara detta som låg till grund för ofredandeanmälan som hon sedan inte gick vidare med?"[...]
https://www.flashback.org/p64529183#p64529183
Du kan ju kolla lite andra fall där mord föregåtts med misshandel, anmälningar som dragits tillbaka. Det är inte ovanligt att offret har svårt att ta sig ur förhållandet. Det handlar inte enbart om rädsla , utan en kombination av att under lång tid blivit utsatt för perioder av ris och ros, där så småningom positionerna har förskjutits så mycket att det blir allt svårare att ta sig ur det destruktiva förhållandet.
Den egna personen krymper och den andra personen får alltmer kontroll över sitt offer.
Du kan ju titta på det här programmet och lyssna på vad psykologen har att berätta om hur det kom sig att Tova inte lämnade Billy, trots att hon "visste" att han skulle döda henne till slut.
Jag har sagt det förut, det påminner om hur en sektmedlem blir hjärntvättad och inte kan ta sig ur, även om man vill. Det krävs till sist en avprogrammering.
Jag tror att man är helt fel ute när man begär att det är L*ena som ska fixa allt, att ansvaret och skulden är hennes.
Att hamna i ett förhållande med en svårt kontrollerande person kan drabba vem som helst. Den här personen kommer att på ett smygande sätt få kontroll på dig. Det är oerhört svårt att veta vem som är denna person. Jag tror också att den här personen är något utöver det vanliga. Det verkar ju som att MV tycker att SDs personlighet går att likna vid Möller eller Knutbypastorn.
Jag tycker att det är den som utövar hot, våld, kränkningar och som med stor sannolikhet också har dödat henne som har ansvaret för att det slutade med mord.
Här kan du se @letsdoits analys om datumet som själva misshandeln ägde rum:
Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Via en liten länk i en av hans äldre loggar.I sådana ev. förekommande fall bör man nog mer ta fasta på träningskalendern.Ja, han kan hävda ditt och datt bäst han vill:
ett "förbiseende" kan vara förståeligt;
två tveksamt - men
tre inte så trovärdigt. - Är man så mån om statistiken att man bokför både kortare och längre träningspass plus lägger in de geografiska rutterna, bör man med hjälp av vissa hållpunkter också kunna hålla reda på var man befunnit sig en viss dag; i vems sällskap, och vad man då sysslat med. - Jag tolkar också de här träningsloggarna så att de dagar han
inte haft rumsrena saker för sig (typ manipulerat med loggremsor, förstört cacher tillhöriga CO:s han fått ett horn i sidan till mm, då lägger han inte in några tidsspecificerade träningsaktiviteter tillhöriga fuffenssträckorna, eller han kan ta bort dem i efterhand. - Man kan också utläsa vissa trender eftersom kalendern löper under en längre tidsperiod.Reagerade inte på distansen här; snarare på
hur han rört sig. - Blev således tvungen att konsultera hans logg för att få klarhet.Att döma av uppgifter i pressen ägde misshandeln rum på LW:s födelsedag 10/1 och hon ska ha gjort anmälan samma dag - men även (enl.
Metro, "senare under dagen"; enl.
Expr "dagen efter förhöret") ha ringt och tagit tillbaka sin anmälan. Förhör resp. fotodokumentationen av skadorna bör också ha tagit viss tid (åtta sidor); det var två polisassistenter som åkte hem till henne och höll förhör. Dock: Enl.
Expr. ska LW:s samtal ha inkommit "en sen vinternatt den 10 jan". - Stämmer man av detta med LW:s logg för den 10 jan, så finner man att hon denna dag bl.a. gjort en cachetur tillsammans med en annan cachare:
https://coord.info/GLQ22Z7J
https://coord.info/GLQ29T9F
SD skidtur: 19.33 - Slutsats: Det kan diskuteras pga pressens inte alltför detaljrika info. - En hypotes är t.ex. att SD kan ha velat ha med LW på denna skidtur. - Fler säkra tidsuppgifter behövs.Vilka aktiviteter tänker du på här?
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Tack för ditt svar!
Där ser man, hon var med Cajjo på födelsedagen.
Ja man behöver kanske veta mer exakt om det gällde den 9:e eller om det hade slagit om till midnatt 10/1.
Jag minns inte vem som korrigerade mig, men jag har för mig att det var @bradgardsindianen (?) i samband med en diskussion om hur de hamnade i bilen.
Även där har medias rapporter skiljt sig åt. På ett ställe vill jag minnas att det stod att de gick och satte sig i bilen när de började tjafsa... och på ett annat att de satt i bilen när de började tjafsa.
Om de hade haft en gemensam bilresa såsom @bradgardsindinanen (?) påstod att de haft från geocachingen (vilken det skulle ha varit vet jag ej, kan minnas fel) stämde ju inte den uppgiften riktigt med att de satte sig i bilen... om de inte hade gått ut för att sätta sig igen.
Jag tyckte att det kunde vara en skillnad i förloppet och hur bråket uppstått från början om de t ex inte ens hade varit tillsammans innan.
Svårt att spekulera om denna händelse utan att det blir 100 inlägg till om bilincidenten

.