2019-10-30, 14:27
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Men snälla. Vad får du allt ifrån?

Livserfarenhet?

Jag kände inte LW men jag känner
många som är lika henne.
Citera
2019-10-30, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Livserfarenhet?

Jag kände inte LW men jag känner
många som är lika henne.

*Herregud!* Du måste ha blundat dig genom livet!

Vad säger att du kände LW, hennes tankar, känslor, och motiven till hennes ageranden för att du känner andra som är "lik" henne?
Senast redigerad av zilvereko 2019-10-30 kl. 14:42.
Citera
2019-10-30, 14:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jasså? Marjasin friades? "Klipp-och-klistra" med Sigvard Marjasin.....men jag skulle också ha blivit skräckslagen om jag hade råkat ut för samma sak som han tvingades uppleva. Låter som hur journalisterna i USA belägrar folks hem natt och dag, utan att personen ens har genomgått en rättsprocess. Med plakat och högljudda talkörer.
Fast det här var inte i USA, det som beskrevs i artikeln var alltså hur journalisterna betedde sig i Örebro. Några plakat och högljudda talkörer har vi dock inte sett ännu, även om förslag om demonstrationer faktiskt har förekommit här.

Citat:
Tänker inte sätta nån diagnos på vare sig paret D eller på LW. Det varken kan eller ska man göra om man inte är utbildad för det och möter personen i ett samtal öga mot öga. Däremot är det ok att spekulera i olika tänkbara diagnoser. Det verkar rätt samstämt, trots allt.
Mycket samstämt. Narcissism och psykopati är de två överlägset vanligaste diagnoserna här, med 205 respektive 183 träffar i tråden. En möjlighet som inte har diskuterats lika mycket är att SD och HD kan lida av någon form av amnesi, vilket alltså skulle kunna vara en naturlig förklaring till att de inte alls verkar vilja kännas vid brottet.

Citat:
Verkar mest handla om moralfrågor nu, tycker jag. Känns lite löjligt att pracka på andra sina egna åsikter i den frågan - och framhäva sih själv som nån slags moralpolis över både handlingar, tankar och känslor. Särskilt då det gäller LWs handel och vandel.
Ja, kanske är kyrkans idé om äktenskapets helgd någonting förlegat som inte skall prackas på folk. Jag har för mig att Miljöpartiet har motionerat om inte bara genus-, utan också antalsneutrala äktenskap, men där är vi kanske inte riktigt ännu. Pastorn var kanske bara lite före sin tid.

Citat:
Men på flashback är det ju tillåtet att spekulera hej vilt. Jag skulle själv inte vilja vara ett offer för spekulationer här, men vi har rätt att spekulera, som sagt. Alla väntar väl på FUP-et nu, men det kan ta tid. Väldigt lång tid.
Här spekulerar vi mer fritt ja, på gott och ont. Många tycker nog att det är skönt att slippa gå i åklagarens ledband på det sätt som media ofta verkar se sig tvingade att göra.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-30 kl. 15:34.
Citera
2019-10-30, 14:53
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
*Herregud!* Du måste ha blundat dig genom livet!

Vad säger att du kände LW, hennes tankar, känslor, och motiven till hennes ageranden för att du känner andra som är "lik" henne?

Jag känner andra kvinnor som tror att de
har rätt att ”ta” allt de vill ha. Att de inte
behöver visa respekt för andra kvinnor
och deras äktenskap.
T.o.m. någon som bara är intresserad av
redan upptagna män.

Jag känner många som är beroende av att
vara duktiga och som postar allt ”duktigt”
de gör på sociala media.
Men som väljer att dölja allt de tror att
andra skulle tolka som negativt.

Jag känner många som lägger all ledig tid
på fysisk aktivitet för att träna sin kropp
men som är livrädda för att sitta stilla och
känna efter och bearbeta sina känslor.
Citera
2019-10-30, 15:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Genom att komma till ett event utan egen
bil så att hon kunde tigga skjuts hem av
SD?

Genom att bjuda in honom på födelsedagsfika
mitt i natten?

Genom att en månad efter misshandelsanmälan
göra en heldags cachingutflykt med
honom?

Vi vet inte säkert varifrån hon kom, om det var natten mot hennes födelsedag eller om det var hennes födelsedag.

På sin födelsedag var hon med den gamle herrn, och i Expressen står det att de satte sig i hans bil när de bråkade.

Jag tänker på det inlägg som @dahliabelle gjorde där LW ville göra slut med SD, detta skulle varit i början av november:

[...]"Vad jag minns, så var det vid den tiden någonting om att LW ville avsluta med SD, men SD ville inte, och hotade med att sprida vissa bilder och filmsnuttar (?) som LW hade skickat till honom. Kan det vara detta som låg till grund för ofredandeanmälan som hon sedan inte gick vidare med?"[...]

https://www.flashback.org/p64529183#p64529183

Du kan ju kolla lite andra fall där mord föregåtts med misshandel, anmälningar som dragits tillbaka. Det är inte ovanligt att offret har svårt att ta sig ur förhållandet. Det handlar inte enbart om rädsla , utan en kombination av att under lång tid blivit utsatt för perioder av ris och ros, där så småningom positionerna har förskjutits så mycket att det blir allt svårare att ta sig ur det destruktiva förhållandet.
Den egna personen krymper och den andra personen får alltmer kontroll över sitt offer.

Du kan ju titta på det här programmet och lyssna på vad psykologen har att berätta om hur det kom sig att Tova inte lämnade Billy, trots att hon "visste" att han skulle döda henne till slut.

Jag har sagt det förut, det påminner om hur en sektmedlem blir hjärntvättad och inte kan ta sig ur, även om man vill. Det krävs till sist en avprogrammering.

Jag tror att man är helt fel ute när man begär att det är L*ena som ska fixa allt, att ansvaret och skulden är hennes.
Att hamna i ett förhållande med en svårt kontrollerande person kan drabba vem som helst. Den här personen kommer att på ett smygande sätt få kontroll på dig. Det är oerhört svårt att veta vem som är denna person. Jag tror också att den här personen är något utöver det vanliga. Det verkar ju som att MV tycker att SDs personlighet går att likna vid Möller eller Knutbypastorn.

Jag tycker att det är den som utövar hot, våld, kränkningar och som med stor sannolikhet också har dödat henne som har ansvaret för att det slutade med mord.

Här kan du se @letsdoits analys om datumet som själva misshandeln ägde rum:

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Via en liten länk i en av hans äldre loggar.I sådana ev. förekommande fall bör man nog mer ta fasta på träningskalendern.Ja, han kan hävda ditt och datt bäst han vill: ett "förbiseende" kan vara förståeligt; två tveksamt - men tre inte så trovärdigt. - Är man så mån om statistiken att man bokför både kortare och längre träningspass plus lägger in de geografiska rutterna, bör man med hjälp av vissa hållpunkter också kunna hålla reda på var man befunnit sig en viss dag; i vems sällskap, och vad man då sysslat med. - Jag tolkar också de här träningsloggarna så att de dagar han inte haft rumsrena saker för sig (typ manipulerat med loggremsor, förstört cacher tillhöriga CO:s han fått ett horn i sidan till mm, då lägger han inte in några tidsspecificerade träningsaktiviteter tillhöriga fuffenssträckorna, eller han kan ta bort dem i efterhand. - Man kan också utläsa vissa trender eftersom kalendern löper under en längre tidsperiod.Reagerade inte på distansen här; snarare på hur han rört sig. - Blev således tvungen att konsultera hans logg för att få klarhet.Att döma av uppgifter i pressen ägde misshandeln rum på LW:s födelsedag 10/1 och hon ska ha gjort anmälan samma dag - men även (enl. Metro, "senare under dagen"; enl. Expr "dagen efter förhöret") ha ringt och tagit tillbaka sin anmälan. Förhör resp. fotodokumentationen av skadorna bör också ha tagit viss tid (åtta sidor); det var två polisassistenter som åkte hem till henne och höll förhör. Dock: Enl. Expr. ska LW:s samtal ha inkommit "en sen vinternatt den 10 jan". - Stämmer man av detta med LW:s logg för den 10 jan, så finner man att hon denna dag bl.a. gjort en cachetur tillsammans med en annan cachare:
https://coord.info/GLQ22Z7J
https://coord.info/GLQ29T9F
SD skidtur: 19.33 - Slutsats: Det kan diskuteras pga pressens inte alltför detaljrika info. - En hypotes är t.ex. att SD kan ha velat ha med LW på denna skidtur. - Fler säkra tidsuppgifter behövs.Vilka aktiviteter tänker du på här?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för ditt svar!

Där ser man, hon var med Cajjo på födelsedagen.
Ja man behöver kanske veta mer exakt om det gällde den 9:e eller om det hade slagit om till midnatt 10/1.

Jag minns inte vem som korrigerade mig, men jag har för mig att det var @bradgardsindianen (?) i samband med en diskussion om hur de hamnade i bilen.

Även där har medias rapporter skiljt sig åt. På ett ställe vill jag minnas att det stod att de gick och satte sig i bilen när de började tjafsa... och på ett annat att de satt i bilen när de började tjafsa.

Om de hade haft en gemensam bilresa såsom @bradgardsindinanen (?) påstod att de haft från geocachingen (vilken det skulle ha varit vet jag ej, kan minnas fel) stämde ju inte den uppgiften riktigt med att de satte sig i bilen... om de inte hade gått ut för att sätta sig igen.

Jag tyckte att det kunde vara en skillnad i förloppet och hur bråket uppstått från början om de t ex inte ens hade varit tillsammans innan.

Svårt att spekulera om denna händelse utan att det blir 100 inlägg till om bilincidenten .
Citera
2019-10-30, 15:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Eller så använder du sökfunktionen i
tråden...

Vet du, jag klarar nästan inte av det längre, trots att jag vet exakt vad jag letar efter.
Sökfunktionen är inte lika förfinad som på google...
Citera
2019-10-30, 15:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag känner andra kvinnor som tror att de
har rätt att ”ta” allt de vill ha. Att de inte
behöver visa respekt för andra kvinnor
och deras äktenskap.
T.o.m. någon som bara är intresserad av
redan upptagna män.

Jag känner många som är beroende av att
vara duktiga och som postar allt ”duktigt”
de gör på sociala media.
Men som väljer att dölja allt de tror att
andra skulle tolka som negativt.

Jag känner många som lägger all ledig tid
på fysisk aktivitet för att träna sin kropp
men som är livrädda för att sitta stilla och
känna efter och bearbeta sina känslor.

Du kände väl inte L*ena?
Hur vet du att hon tog allt hon ville ha?

Och vem berättar om allt negativt som förekommer i ens liv på facebook och instagram? Jag skulle vilja säga tvärtom.

Du kan ju fundera på om det är bättre och sitta framför datorn som vissa av oss gör i timmar varje dag. Är det bättre än att geocacha?

Jag tror att vi är olika, det som passar den ena behöver inte passa den andra.
Det behöver inte betyda att det ena är sämre än det andra, så länge det inte leder till att du lever destruktivt (tablettmissbruk, alkohol, spelmissbruk eller flashback missbruk t ex) eller förstör för andra. Du behöver kanalisera dina behov och önskningar på ett konstruktivt sätt.

Vi kan känna att vissa "putsar" fasaderna, men det kanske beror på något? Man behöver kanske förstå människor på djupet för att kunna tillåta sig att vara lite förlåtande mot dom? Hur perfekt är man själv? Har man inga brister själv som andra kan irritera sig på? Vad leder ens förakt och hat en till?

Var och en har en skyldighet att titta lite närmare på sig själv och jobba med sig själv. Detta gäller hela livet.

Jag tror inte att L*ena var en person som bara tog för sig allt hon ville ha.
Jag menar inte heller att hon var perfekt.

Jag känner bara att hon inte ville göra illa.
Att hon inte var en elak eller ondsint person.

Det tror jag inte man kan säga om mgm.
Citera
2019-10-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det stämmer det du skriver om kidnappningen. Det fanns även de som först trodde att hon försvunnit frivilligt, har jag hört.

Och nu verkar det stämma att det var en nyckel som de bråkade om som jag trodde för längesen.

Utgår från att de kanske fortfarande letade efter just den nyckeln? Hemma hos HD när hon satt häktad? Eller var det något helt annat? Ett USB med bilder och filmer på?

Mvh
/FS

Det har sagts att SD fick en nyckel i förtroende av LW och till LW's bostadsrätt så att han kunde komma och gå som han ville, SD begav sig oftast ut sent på nätterna när HD hade somnat och besökte sedan LW inom henne's bostadsrätt under någon eller några timmar.

Så småningom gick det snett då SD började dyka upp hos LW och barnen, oftast strax efter klockan 02:00 på sen-natten då LW och barnen låg och sov, en natt när SD dök upp i LW's säng strax efter klockan 02:00, då höll vederbörande på att skrämma livet ur LW.

SD's sen-nattliga besök hos LW och barnen accepterades till sist inte av LW och med anledning av detta ville LW återfå sin nyckel, men SD vägrade och ville få LW till att ändra sig på den punkten och då uppstod en osämja mellan SD och LW.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-10-30, 15:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Jag tror inte att L*ena var en person som bara tog för sig allt hon ville ha.
Jag menar inte heller att hon var perfekt.

Kan du skriva någonting som gör att du
inte tycker att hon var perfekt?

Citat:
Jag känner bara att hon inte ville göra illa.
Att hon inte var en elak eller ondsint person.

Hon hade ett intimt förhållande med en gift man
i 6 år! Har du inte fattat det än?
Om inte det är att göra hans fru och barn och
framför allt sig själv illa så vet jag inte vad som
är det!

En gång i tiden var jag som du;
förstående och trodde gott om alla
men jag har sett för mycket skit sedan dess
så nu tänker jag tvärtom; det värsta om alla.
Då slipper jag bli lurad och besviken och för
det mesta så har jag rätt, tyvärr.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-30 kl. 15:58.
Citera
2019-10-30, 16:09
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Om du tror att femman tjorvade för att HD (SD) medvetet ville förhindra en FTF, tror du på något ingen av de inblandade tidigare gett uttryck för! - Ser du minsta tvekan i HD:s steg!? - Utstrålar hon inte maximal målmedvetenhet?

Jag tror inte att de ville förhindra en FTF.
Jag tror att de kan ha blivit störda i koncentrationen
för att LW kontaktade dem och ville vara med och leka
som om ingenting hade hänt.

Citat:
Nej, verkligen inte!

Varför skulle det vara så omöjligt att HD blev ledsen
och att SD fick trösta henne eller att de blev osams och bråkade?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-30 kl. 16:17.
Citera
2019-10-30, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det har sagts att SD fick en nyckel i förtroende av LW och till LW's bostadsrätt så att han kunde komma och gå som han ville, SD begav sig oftast ut sent på nätterna när HD hade somnat och besökte sedan LW inom henne's bostadsrätt under någon eller några timmar.

Så småningom gick det snett då SD började dyka upp hos LW och barnen, oftast strax efter klockan 02:00 på sen-natten då LW och barnen låg och sov, en natt när SD dök upp i LW's säng strax efter klockan 02:00, då höll vederbörande på att skrämma livet ur LW.

SD's sen-nattliga besök hos LW och barnen accepterades till sist inte av LW och med anledning av detta ville LW återfå sin nyckel, men SD vägrade och ville få LW till att ändra sig på den punkten och då uppstod en osämja mellan SD och LW.

Mvh/ @JokerMannen

Om det stämmer så drar det ner byxorna rejält på en viss indian som gjort detta till sin brinnande punkt som försvarats med näbbar och klor. Det skulle också visa på SD:s allt mera gränslösa beteende gentemot LW.
Citera
2019-10-30, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu tror jag inte mycket på det JM skriver men om det skulle vara så att bråket handlade om att SD inte ville lämna tillbaka en nyckel så finns det en rimlig förklaring till att LW inte ville gå ur bilen.
Vi har i vilket fall som helst ingen aning om varför hon inte gick ur bilen.

Alla som tycker att det är LW som är provokativ kan väl tala om vad hon i så fall skulle ha gjort för att få tillbaka nyckeln?

Om vi antar att det här med nyckeln stämmer, alltså att SD satt på nyckeln
och vägrade att lämna till baka den, då kunde ju LW ha tagit upp den
i sin misshandelsanmälan, men troligen gjorde hon inte det, undrar varför
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in