2019-10-29, 21:15
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Känns lagom ''seriöst'' om han skulle vinna, men ballon d or är en så oseriöst att det inte går.

Visst vore det kul om någon annan utöver Messi och Ronaldo som vann men som ovan, ser inte denna pris utdelning som något seriöst.

Tyder ju ändå på om en spelare är bra eller riktigt bra.

EDIT: Hela diskussionen är så jävla ointressant egentligen, vet inte varför jag blandar mig i

Någon som vet hur Arsenal kommer ställa upp imorgon? Kommer dom köra ungdomar eller satsar man på cupen?
Xhaka lär väl inte starta, vad kommer hända med honom?
Senast redigerad av torrenttobbe 2019-10-29 kl. 21:21.
Citera
2019-10-29, 21:18
Avstängd
ms18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Tyder ju ändå på om en spelare är bra eller riktigt bra.

Jo jo hamnar man där är man ju bevisad att vara bland eliten helt klart!
Citera
2019-10-30, 12:40
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Alltså, jag köper att ditt argument är giltigt ibland. Maradona, förmodligen. När man ska jämföra Garrincha och Ronaldinho, definitivt.

Men Maldini? Han vann CL 2007 och var ordinarie i Serie A så sent som 2009 (då han lade av).

Jag har inte tid att sätta mig in i den där studien nu men kan förresten konstatera att spelare som Giggs, Scholes, Lampard, m fl fortsatte att dominera även när intensitet och maxprestationer ökade i engelsk ligafotboll. Jag ser inget som talar för att Maldini m fl inte skulle ha anpassat sig på samma sätt i övriga ligor.

Den här diskussionen snöbollade lite mer än jag tänkt.

Min poäng var att fotbollen utvecklats enormt. Ta hit ett storlag från 90-talet med en tidsmaskin och ställ dem mot dagens Wolves och de kommer bli utklassade på ren fysik och tempo. De som var stjärnor förr skulle kunnat vara stjärnor även idag om de haft samma fysik och träning som dagens spelare, vissa bättre lämpade än andra som du säger.

Sen blir en del provocerade av ett påstående att van Dijk är bättre idag än vad Maldini var då. De som blir det kan väl ha i åtanke att det gäller generellt för 2019 vs allt före 2000. Stoppa in medelmåttor som Ryan Fraser eller Josh King i VM 86 och de hade dominerat mer än Maradona. Mitt belägg för det är statistiken på hur mycket fortare det går idag.

Men diskussionen blir ju relativt ointressant egentligen eftersom vi aldrig får veta. Det blir "vem skulle vinna av Tyson och Bruce Lee", strikt hypotetiskt.

---------------------------

Så åter till PL-diskussionen: hur fan kan man få göra tacklingar som Guendouzis mot Palace utan rött kort? Regelboken måste uppdateras, cynismen i det där ska ge instant rött.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=-A8-5WLYEVc
Citera
2019-10-30, 12:46
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Visst har fotbollen utvecklats sig de senaste åren, men spelarna tar inte fler eller längre maxlöpningar i dag än för 15 år sedan dock så måste spelarna springa mer och springa snabbare än vad de gjorde för 20 år sedan också får spelarna mindre tid med bollen i dag än tidigare.

Ska släppa diskussionen, men kan inte låta bli att påpeka ditt faktafel. Spelarna tar betydligt fler och längre maxlöpningar idag än förr.

Citat:
Total distance covered during a match was ~2% lower in 2006-07 compared to 2012-13. Across 7 seasons, high-intensity running distance and actions increased by ~30% (890±299 vs. 1 151±337 m, p<0.001; ES: 0.82) and ~50% (118±36 vs. 176±46, p<0.001; ES: 1.41), respectively. Sprint distance and number of sprints increased by ~35% (232±114 vs. 350±139 m, p<0.001; ES: 0.93) and ~85% (31±14 vs. 57±20, p<0.001; ES: 1.46), respectively. Mean sprint distance was shorter in 2012-13 compared to 2006-07 (5.9±0.8 vs. 6.9±1.3 m, p<0.001; ES: 0.91), with the proportion of explosive sprints increasing (34±11 vs. 47±9%, p<0.001; ES: 1.31). Players performed more passes (35±17 vs. 25±13, p<0.001; ES: 0.66) and successful passes (83±10% vs. 76±13%, p<0.001; ES: 0.60) in 2012-13 compared to 2006-07.
Citera
2019-10-30, 12:55
Avstängd
ms18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Den här diskussionen snöbollade lite mer än jag tänkt.

Min poäng var att fotbollen utvecklats enormt. Ta hit ett storlag från 90-talet med en tidsmaskin och ställ dem mot dagens Wolves och de kommer bli utklassade på ren fysik och tempo.

Sen blir en del provocerade av ett påstående att van Dijk är bättre idag än vad Maldini var då.

Detta är varför folk hatar liverpool fans, du måste seriöst vara den enda i hela världen som påstår att VVD är bättre än Maldini i hans prime.
Citera
2019-10-30, 13:05
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Detta är varför folk hatar liverpool fans, du måste seriöst vara den enda i hela världen som påstår att VVD är bättre än Maldini i hans prime.

Du slutade visst läsa efter det. Mitt resonemang är att dagens spelare är mycket bättre än gårdagens i skicklighet pga sportens utveckling. Det verkar flyga över huvudet på dig när du läser en mening som provocerar dig.

Citat:
Sen blir en del provocerade av ett påstående att van Dijk är bättre idag än vad Maldini var då. De som blir det kan väl ha i åtanke att det gäller generellt för 2019 vs allt före 2000. Stoppa in medelmåttor som Ryan Fraser eller Josh King i VM 86 och de hade dominerat mer än Maradona. Mitt belägg för det är statistiken på hur mycket fortare det går idag.
Citera
2019-10-30, 13:10
Avstängd
ms18s avatar
Citat:

Du slutade visst läsa efter det. Mitt resonemang är att dagens spelare är mycket bättre än gårdagens i skicklighet pga sportens utveckling. Det verkar flyga över huvudet på dig när du läser en mening som provocerar dig.

Fast sidan innan skrev du ju precis att VVD är en mil bättre än maldini i hans prime så undrar vem det är som ska checka sig själv... Du är den mest patetiska liverpool fanet på detta forum, bara att inse.
Citera
2019-10-30, 13:18
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Fast sidan innan skrev du ju precis att VVD är en mil bättre än maldini i hans prime så undrar vem det är som ska checka sig själv... Du är den mest patetiska liverpool fanet på detta forum, bara att inse.

Ja, och du fastnar i det exemplet för att det provocerar dig. Din hjärna verkar inte ta in det mer övergripande resonemanget pga rage. Eftersom det tycks så lätt att reta dig kan jag köra några till:

Roberto Firmino är klasser bättre än Cantona någonsin var.
Mohamed Salah är enormt mycket skickligare än Beckham var.
Sadio Mane är långt bättre än vad Maradona var.

Gör inte illa någon om du blir arg! Todeloo!

(Det här resonemanget gäller såklart generellt, stoppa in valfri duktig spelare av idag och jämför med någon från 90-talet och chansen är stor att dagens spelare är skickligare än gårdagens. Men eftersom folk likt ms18 blir extra provocerade av påståenden om att just Liverpool-spelare är duktigare än någon ikon, så kör vi på det)
Citera
2019-10-30, 13:53
Medlem
Citat:
Ja, och du fastnar i det exemplet för att det provocerar dig. Din hjärna verkar inte ta in det mer övergripande resonemanget pga rage. Eftersom det tycks så lätt att reta dig kan jag köra några till:

Roberto Firmino är klasser bättre än Cantona någonsin var.
Mohamed Salah är enormt mycket skickligare än Beckham var.
Sadio Mane är långt bättre än vad Maradona var.

Gör inte illa någon om du blir arg! Todeloo!

(Det här resonemanget gäller såklart generellt, stoppa in valfri duktig spelare av idag och jämför med någon från 90-talet och chansen är stor att dagens spelare är skickligare än gårdagens. Men eftersom folk likt ms18 blir extra provocerade av påståenden om att just Liverpool-spelare är duktigare än någon ikon, så kör vi på det)

Om du vänder på det och hade satt Mane på Maradonas tid så hade Mane antagligen fått sluta i tidig ålder pågrund av skador.
Citera
2019-10-30, 14:10
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jason_Puncheon!
Om du vänder på det och hade satt Mane på Maradonas tid så hade Mane antagligen fått sluta i tidig ålder pågrund av skador.
Varför?
Citera
2019-10-30, 14:22
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jason_Puncheon!

Det är en annat korrekt påpekande som du far efter, om jag tolkar dig rätt: Dåtidens domare hade inneburit att dagens spelare hade blivit totalt överkörda. Det som tilläts på den tiden ibland var helt bisarrt.
Citera
2019-10-30, 14:36
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Det är en annat korrekt påpekande som du far efter, om jag tolkar dig rätt: Dåtidens domare hade inneburit att dagens spelare hade blivit totalt överkörda. Det som tilläts på den tiden ibland var helt bisarrt.

Vaddå? Det här beteendet är väl helt ok?
https://www.youtube.com/watch?v=ygVgxYa3mlo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in