Citat:
Ursprungligen postat av
Samizdat
Alltså, jag köper att ditt argument är giltigt ibland. Maradona, förmodligen. När man ska jämföra Garrincha och Ronaldinho, definitivt.
Men Maldini? Han vann CL 2007 och var ordinarie i Serie A så sent som 2009 (då han lade av).
Jag har inte tid att sätta mig in i den där studien nu men kan förresten konstatera att spelare som Giggs, Scholes, Lampard, m fl fortsatte att dominera även när intensitet och maxprestationer ökade i engelsk ligafotboll. Jag ser inget som talar för att Maldini m fl inte skulle ha anpassat sig på samma sätt i övriga ligor.
Den här diskussionen snöbollade lite mer än jag tänkt.
Min poäng var att fotbollen utvecklats enormt. Ta hit ett storlag från 90-talet med en tidsmaskin och ställ dem mot dagens Wolves och de kommer bli utklassade på ren fysik och tempo. De som var stjärnor förr skulle kunnat vara stjärnor även idag om de haft samma fysik och träning som dagens spelare, vissa bättre lämpade än andra som du säger.
Sen blir en del provocerade av ett påstående att van Dijk är bättre idag än vad Maldini var då. De som blir det kan väl ha i åtanke att det gäller generellt för 2019 vs allt före 2000. Stoppa in medelmåttor som Ryan Fraser eller Josh King i VM 86 och de hade dominerat mer än Maradona. Mitt belägg för det är statistiken på hur mycket fortare det går idag.
Men diskussionen blir ju relativt ointressant egentligen eftersom vi aldrig får veta. Det blir "vem skulle vinna av Tyson och Bruce Lee", strikt hypotetiskt.
---------------------------
Så åter till PL-diskussionen: hur fan kan man få göra tacklingar som Guendouzis mot Palace utan rött kort? Regelboken måste uppdateras, cynismen i det där ska ge instant rött.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=-A8-5WLYEVc