2019-10-29, 02:00
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
....å andra sidan är van Dijk en mil bättre fotbollsspelare än Maldini var i sin prime. Sportens utveckling osv. Ett medelmåttigt lag i PL idag skulle blåsa det legendariska Milan av banan.
Virgil van Dijk mil bättre än Maldini... humor har du i alla fall. Om du inte är seriös - i så fall är du bara okunnig och/eller löjligt arrogant.
Citera
2019-10-29, 03:07
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
van Dijk har aldrig ens varit i närheten av att vara lika bra som Maldini var under hans prime, håller inte med att fotbollsspelare är bättre i dag än för 10,20 eller 30 år sedan dock så har spelarna bättre fysik i dag men kvaliteten på spelarna har inte gått upp (om vi bortser från Messi och Ronaldo). Att du jämför Milan-laget för nästan 30 år sedan mot ett PL lag i dag är bara löjligt, Milan under Arrigo Sacchi hade vunnit över Klopp`s Liverpool i 9 av 10 matcher om de hade samma fysiska förutsätningar. Milan på slutet av 80 och i början av 90-talet ansågs länge att vara världens bästa klubblag ngnsin, de var ungefär lika överlägsna som Pep`s Barcelona var emellan 2008-11.

Du sätter ofrivilligt fingret på den springande punkten. Fysiken. Dåtidens spelare hade inte haft en suck mot dagens atleter.

Utöver det är arbetsbeskrivningen för en mittback helt annan idag än då. Spelet har utvecklats enormt.

Lägg ner nostalgin. Det är bara dra igång valfri match från tidigt 2000 för att se skillnaden i kvalitet och tempo.

Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Virgil van Dijk mil bättre än Maldini... humor har du i alla fall. Om du inte är seriös - i så fall är du bara okunnig och/eller löjligt arrogant.

Det handlar mer om sportens utveckling än något annat. Jag vet vem jag hade valt mellan valfri ikon från 90-talet och en över medel PL-spelare idag i mitt lag.

Det är bara kolla fakta. Spelarna springer mer nu, de tar fler och längre maxlöpningar, de tar fler beslut i maxfart, de slår fler (och bättre) passningar,

Kolla på denna studie tex - och den kollar bara på utvecklingen i PL under 7 år. Maldini från 1996 vs van Dijk 2019? Oh please. Jag hade fan tagit Lovren eller fucking David Luiz före Maldini från 96 i mitt lag idag.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25009969/
Senast redigerad av EnLitenFrys 2019-10-29 kl. 03:14.
Citera
2019-10-29, 08:00
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Du sätter ofrivilligt fingret på den springande punkten. Fysiken. Dåtidens spelare hade inte haft en suck mot dagens atleter.

Utöver det är arbetsbeskrivningen för en mittback helt annan idag än då. Spelet har utvecklats enormt.

Lägg ner nostalgin. Det är bara dra igång valfri match från tidigt 2000 för att se skillnaden i kvalitet och tempo.

Det handlar mer om sportens utveckling än något annat. Jag vet vem jag hade valt mellan valfri ikon från 90-talet och en över medel PL-spelare idag i mitt lag.

Det är bara kolla fakta. Spelarna springer mer nu, de tar fler och längre maxlöpningar, de tar fler beslut i maxfart, de slår fler (och bättre) passningar,

Kolla på denna studie tex - och den kollar bara på utvecklingen i PL under 7 år. Maldini från 1996 vs van Dijk 2019? Oh please. Jag hade fan tagit Lovren eller fucking David Luiz före Maldini från 96 i mitt lag idag.

Och för att förtydliga lite grann - många av dåtidens ikoner skulle troligen kunna vara world beaters idag med modern fotbollsutbildning, om de mötte dagens motstånd och fick modern träning.

Men den som tror att Maradona anno 86 skulle glida in och dominera världsfotbollen 2019 bevisar sin okunskap.
Citera
2019-10-29, 08:53
Medlem
Det största problemet är att van Dijk gick till fel klubb. Båda Manchester klubbarna var intresserade. United försökte till och med i sista stund köpa honom.

Ett kontrakt med City eller United, så hade han garanterat varit en försvarare av världsklass!
Citera
2019-10-29, 09:07
Avstängd
ms18s avatar
Citat:
Och för att förtydliga lite grann - många av dåtidens ikoner skulle troligen kunna vara world beaters idag med modern fotbollsutbildning, om de mötte dagens motstånd och fick modern träning.

Men den som tror att Maradona anno 86 skulle glida in och dominera världsfotbollen 2019 bevisar sin okunskap.

Maradona var bara en fet dvärg klart han inte skulle klara sig. Maldini och Zanetti hade mördat spelare som Salah och Mané
Citera
2019-10-29, 09:10
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
...

Alltså, jag köper att ditt argument är giltigt ibland. Maradona, förmodligen. När man ska jämföra Garrincha och Ronaldinho, definitivt.

Men Maldini? Han vann CL 2007 och var ordinarie i Serie A så sent som 2009 (då han lade av).

Jag har inte tid att sätta mig in i den där studien nu men kan förresten konstatera att spelare som Giggs, Scholes, Lampard, m fl fortsatte att dominera även när intensitet och maxprestationer ökade i engelsk ligafotboll. Jag ser inget som talar för att Maldini m fl inte skulle ha anpassat sig på samma sätt i övriga ligor.
Citera
2019-10-29, 16:48
Medlem
Van Dijk är tveklöst en av världens bästa mittbackar, kanske t.o.m. den bästa just nu, men jag förstår inte vad poängen är med att kritisera Maldini för att lyfta en försvarare som spelar idag? Dessutom - Maldini är ju i princip det sämsta exemplet att komma med, med tanke på vilken karriär han hade.

Det är inte som att han spelade fotboll på 20-talet. Han gjorde 647 matcher fördelat på 24 säsonger i Serie A, från 1985 till 2009, och vann en rad titlar.
Så argumentet att han skulle vara någon slags sopa med dagens mått mätt är bara struntprat. Han gjorde t.ex. 30 ligaframträdanden så sent som 2008-09 så att han inte skulle kunna hänga med idag ens om han vore i sin prime är ganska magstarkt att påstå.
Finns det en utespelare som klarade av att ligga på topp i många är och anpassa sig till förändring så är det väl ändå Maldini? För övrigt en av tidernas bästa försvarare, vilket en Van Dijk som gjort två monstersäsonger och vunnit en stor titel knappast kan ta ifrån honom.

Läs lite vad andra spelare har att säga om Milans gamla kapten, det är liksom ingen dussinspelare vi diskuterar utan en av de största. B.la. Ronaldo (brassen) ansåg att Maldini var den bäste försvararen han mötte under sin spelarkarriär och många av den tidens storheter har i efterhand hyllat honom som en av de bästa.
Citera
2019-10-29, 17:29
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:

Som tur är så är inte du ngn fotbollstränare, så det spelar ingen roll vilka spelare du hade valt i ditt FIFA 19 all star team.

Visst har fotbollen utvecklats sig de senaste åren, men spelarna tar inte fler eller längre maxlöpningar i dag än för 15 år sedan dock så måste spelarna springa mer och springa snabbare än vad de gjorde för 20 år sedan också får spelarna mindre tid med bollen i dag än tidigare.

Det att PL har blivit mer teknisk beror främst på alla de sydländska spelarna och tränarna som har varit i PL de senaste 15 åren, Arsene Wenger införde strängare dieter och mer kondition och fysträning för spelarna i Arsenal när han tog över klubben i 1996 och det spekulerades om Arsenal spelarna var dopade i 1997/98 säsongen för att samtliga av Arsenal`s spelare sprang i ett mkt högre tempo än vad spelarna till ngn annan klubb i PL gjorde också blev de aldrig trötta, detta ledde snabbt till att samtliga klubbar i England var tvugna att införa bättre dieter och fokusera mer på kondi/fysträning för att klara av att spela mot Arsenal. Så kondition och fysträning inom fotbollen är inte en ny grej. T.ex så sprang Pele 100m på 11sek i 1966.

Jag skrev att Milan anno 1991 hade vunnit över Liverpool anno 2019 om spelarna hade (haft) samma fysiska förutsätningar. Den enda skilnaden på mittbackar i dag och för 10,20 eller 30 år sedan är att försvarsspelarna har i dag en mer offensiv roll i laget, men Maldini var bättre på alla punkter än vad van Dijk är - VVD är inte ens i närheten av att hålla samma klass som Nesta, Puyol eller Lahm gjorde.
Senast redigerad av Generalandersson 2019-10-29 kl. 17:45.
Citera
2019-10-29, 17:35
Medlem
EastClintfoods avatar
Någon verkar ha sin hjärna i en liten frys
Citera
2019-10-29, 20:34
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Som tur är så är inte du ngn fotbollstränare, så det spelar ingen roll vilka spelare du hade valt i ditt FIFA 19 all star team.

Visst har fotbollen utvecklats sig de senaste åren, men spelarna tar inte fler eller längre maxlöpningar i dag än för 15 år sedan dock så måste spelarna springa mer och springa snabbare än vad de gjorde för 20 år sedan också får spelarna mindre tid med bollen i dag än tidigare.

Det att PL har blivit mer teknisk beror främst på alla de sydländska spelarna och tränarna som har varit i PL de senaste 15 åren, Arsene Wenger införde strängare dieter och mer kondition och fysträning för spelarna i Arsenal när han tog över klubben i 1996 och det spekulerades om Arsenal spelarna var dopade i 1997/98 säsongen för att samtliga av Arsenal`s spelare sprang i ett mkt högre tempo än vad spelarna till ngn annan klubb i PL gjorde också blev de aldrig trötta, detta ledde snabbt till att samtliga klubbar i England var tvugna att införa bättre dieter och fokusera mer på kondi/fysträning för att klara av att spela mot Arsenal. Så kondition och fysträning inom fotbollen är inte en ny grej. T.ex så sprang Pele 100m på 11sek i 1966.

Jag skrev att Milan anno 1991 hade vunnit över Liverpool anno 2019 om spelarna hade (haft) samma fysiska förutsätningar. Den enda skilnaden på mittbackar i dag och för 10,20 eller 30 år sedan är att försvarsspelarna har i dag en mer offensiv roll i laget, men Maldini var bättre på alla punkter än vad van Dijk är - VVD är inte ens i närheten av att hålla samma klass som Nesta, Puyol eller Lahm gjorde.

Vet inte ens vad jag ska kommentera på det fetade...
I övrigt verkar du ju hålla med i andra stycket, spelarna är bättre tränade idag, säkert bättre teknisk med och bättre på alla möjliga sätt.
Du behöver inte tycka att VVD är bäst i universum men att säga att han inte ens är i närheten av att hålla samma klass kanske är lite överdrivet?

Killen kan mycket väl vinna Ballon d or, så vem har fel? Du eller resten av världen?
Citera
2019-10-29, 20:59
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Vet inte ens vad jag ska kommentera på det fetade...
I övrigt verkar du ju hålla med i andra stycket, spelarna är bättre tränade idag, säkert bättre teknisk med och bättre på alla möjliga sätt.
Du behöver inte tycka att VVD är bäst i universum men att säga att han inte ens är i närheten av att hålla samma klass kanske är lite överdrivet?

Killen kan mycket väl vinna Ballon d or, så vem har fel? Du eller resten av världen?
Du ser inte heller helheten... spelarna är i dag mkt bättre fysiskt än vad tidigare generationer var men de är inte nödvändigtvis mer skickliga teknisk. Grejen är den att van Dijk har haft 1,5 bra säsong också blir han plötsligt jämförd med spelare som Maldini.. som var bland världens bästa försvarare i 20 år. Enda anledningen till att varför van Dijk blir så pass överhypad som han blir är för att det är en brist på rikigt bra mittbackar i dagens fotboll, VVD är givetvis bland de bästa försvarsspelarna i dag men jämfört med andra spelare som t.ex Maldini eller Tony Adams så är han ingenting, de var på en helt annan nivå över en längre tid.

Om van Dijk skulle vinna Ballon d`or så är det bara ännu ett tecken på att Ballon d`or har tappat sitt värde.
Senast redigerad av Generalandersson 2019-10-29 kl. 21:01.
Citera
2019-10-29, 21:13
Avstängd
ms18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe

Känns lagom ''seriöst'' om han skulle vinna, men ballon d or är en så oseriöst att det inte går.

Visst vore det kul om någon annan utöver Messi och Ronaldo som vann men som ovan, ser inte denna pris utdelning som något seriöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in