Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Du sätter ofrivilligt fingret på den springande punkten. Fysiken. Dåtidens spelare hade inte haft en suck mot dagens atleter.
Utöver det är arbetsbeskrivningen för en mittback helt annan idag än då. Spelet har utvecklats enormt.
Lägg ner nostalgin. Det är bara dra igång valfri match från tidigt 2000 för att se skillnaden i kvalitet och tempo.
Det handlar mer om sportens utveckling än något annat. Jag vet vem jag hade valt mellan valfri ikon från 90-talet och en över medel PL-spelare idag i mitt lag.
Det är bara kolla fakta. Spelarna springer mer nu, de tar fler och längre maxlöpningar, de tar fler beslut i maxfart, de slår fler (och bättre) passningar,
Kolla på denna studie tex - och den kollar bara på utvecklingen i PL under 7 år. Maldini från 1996 vs van Dijk 2019? Oh please. Jag hade fan tagit Lovren eller fucking David Luiz före Maldini från 96 i mitt lag idag.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25009969/
Som tur är så är inte du ngn fotbollstränare, så det spelar ingen roll vilka spelare du hade valt i ditt FIFA 19 all star team.
Visst har fotbollen utvecklats sig de senaste åren, men spelarna tar inte fler eller längre maxlöpningar i dag än för 15 år sedan dock så måste spelarna springa mer och springa snabbare än vad de gjorde för 20 år sedan också får spelarna mindre tid med bollen i dag än tidigare.
Det att PL har blivit mer teknisk beror främst på alla de sydländska spelarna och tränarna som har varit i PL de senaste 15 åren, Arsene Wenger införde strängare dieter och mer kondition och fysträning för spelarna i Arsenal när han tog över klubben i 1996 och det spekulerades om Arsenal spelarna var dopade i 1997/98 säsongen för att samtliga av Arsenal`s spelare sprang i ett mkt högre tempo än vad spelarna till ngn annan klubb i PL gjorde också blev de aldrig trötta, detta ledde snabbt till att samtliga klubbar i England var tvugna att införa bättre dieter och fokusera mer på kondi/fysträning för att klara av att spela mot Arsenal. Så kondition och fysträning inom fotbollen är inte en ny grej. T.ex så sprang Pele 100m på 11sek i 1966.
Jag skrev att Milan anno 1991 hade vunnit över Liverpool anno 2019 om spelarna hade (haft) samma fysiska förutsätningar. Den enda skilnaden på mittbackar i dag och för 10,20 eller 30 år sedan är att försvarsspelarna har i dag en mer offensiv roll i laget, men Maldini var bättre på alla punkter än vad van Dijk är - VVD är inte ens i närheten av att hålla samma klass som Nesta, Puyol eller Lahm gjorde.