2019-10-28, 14:55
Medlem
Sen kommentar

Det hade varit trevligt att få se någon såga beviset ovan med övertygande argumentation.

För att retas lite: har själv kommit på TVÅ tunga motargument!

Men jag håller dock inne med dem ännu ett tag för att se om någon annan eventuellt förmår såga min bevisföring.
Senast redigerad av GaussBonnet 2019-10-28 kl. 14:58.
Citera
2019-10-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Bevisbördan ligger helt och hållet på den som påstår att Gud existerar. Precis som i en vanlig domstol finns det ingen anledning att acceptera omvänd bevisbörda.

Precis så
Citera
2019-10-29, 19:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Bevisbördan ligger helt och hållet på den som påstår att Gud existerar. Precis som i en vanlig domstol finns det ingen anledning att acceptera omvänd bevisbörda.
I en domstol är utgångspunkten att den misstänkte inte begått brottet. Tanken är att han/hon inte ska straffas för något han inte kan bevisas ha gjort.
I skapelsen är utgångspunkten att den inte blivit till av sig själv utan just därför har skapats, d.v.s. det finns en Skapare. Det är den motsatta, bisarra uppfattningen som måste (men inte kan) bevisas. Det vore ju orätt, falskt, ja, ondska att vanära Konstnären genom att förneka hans existens när man betraktar hans stora beundransvärda konstverk.
Domstolsanalogin är ohållbar och bör därför kasseras.
Citera
2019-10-29, 20:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
I en domstol är utgångspunkten att den misstänkte inte begått brottet. Tanken är att han/hon inte ska straffas för något han inte kan bevisas ha gjort.
I skapelsen är utgångspunkten att den inte blivit till av sig själv utan just därför har skapats, d.v.s. det finns en Skapare. Det är den motsatta, bisarra uppfattningen som måste (men inte kan) bevisas. Det vore ju orätt, falskt, ja, ondska att vanära Konstnären genom att förneka hans existens när man betraktar hans stora beundransvärda konstverk.
Domstolsanalogin är ohållbar och bör därför kasseras.

Varför skulle utgångspunkten vara att universum är skapat? Det är ju helt emot de fysiska lagarna.
Nej, utgångspunkten måste vara att de fysiska lagarna gäller och alltid har gällt och att universum således alltid har existerat i en form eller annan.
Ge annars bevis på att de fysiska lagarna inte skulle gälla (särskilt termodynamikens första huvudsats).
Citera
2019-10-29, 20:43
Medlem
Tintinikongos avatar
En "gud" som kan skapa hela världen på 6 dagar. Men klarar inte av att knäppa bort Hitler. En riktig skitgud i så fall. Komplett värdelös.
Citera
2019-10-29, 22:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo
En "gud" som kan skapa hela världen på 6 dagar. Men klarar inte av att knäppa bort Hitler. En riktig skitgud i så fall. Komplett värdelös.
människor släppte fram människan Hitler o lydde honom, skyll inte på Gud
Citera
2019-10-30, 00:00
Medlem
Synd att det inte finns någon ”ateist-bibel”, för då hade det räckt att citera den.
Citera
2019-10-30, 00:10
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Jag har en personlig religion som jag kallar för osynliga haren.

Bevisa att osynliga haren inte existerar.

Citera
2019-10-30, 01:20
Medlem
Ryggradsluss avatar
Lär oss dina vägar Jesus Immanuel

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför skulle utgångspunkten vara att universum är skapat? Det är ju helt emot de fysiska lagarna.
Nej, utgångspunkten måste vara att de fysiska lagarna gäller och alltid har gällt och att universum således alltid har existerat i en form eller annan.
Ge annars bevis på att de fysiska lagarna inte skulle gälla (särskilt termodynamikens första huvudsats).
Gud är en outlaw.
Gud står över. Utanför lagen om fysik.
Ogreppbart är det.
Så bäst att försöka greppa det man kan.

Och inse sin begränsning.
älska den. Använd den. Gud har gett oss allt och med det möjligheten att göra stora STORA! ting med små medel.

GUD hjälp mig se de största tingen i mina möten med människor. Gud hjälp mig se hur jag kan hjälpa.

Hjälp mig bli stor genom att bli "liten" stark genom att bli känslig och svag för det stora i det "lilla"

Jag har missbrukat livet. Det enda. Jag har varit en hemsk människa. Jag kunde sett. Men gjorde inte det.
Jag var för "tuff" trodde inte på mig själv. Trodde jag visste allt jag behövde veta.

Så mycket har jag försummat livet. Våra möjligheter, och kommer tyvärr fortsätta göra det.
Trodde jag kunde sova och gömma mig genom livet på nåt sätt.

Herregud jag visste inte vad jag gjorde. Samtidigt som jag gjorde det. Visste.

Jag har varit en riktig ynkrygg och en vidrig människa.
En stor skam. För mig själv. Jag förstår.
Jag kunde vart bättre kort och gott.
Nu är vi här och där. Mest här.

Kan bättre nu. Vill bättre.

Jag känner tro och hopp.
Litar på dig.

Hjälp mig bli bättre.att Bli den jag är.
Den du vill jag ska vara. Den jag kan vara. Som jag vill vara. Som jag klarar att vara. Orkar vara.

Hjälp oss se vad vi behöver se. Det vi borde se.det vi beundrar. Det vi vill. Det du vill. Det vi kan. Det bästa!

Lär oss Dina vägar Jesus.
Lär oss vara fina som vi vill.
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-10-30 kl. 01:30. Anledning: Den levande guden
Citera
2019-10-30, 03:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Gud är en outlaw.
Gud står över. Utanför lagen om fysik.
Ogreppbart är det.
Så bäst att försöka greppa det man kan.

Och inse sin begränsning.
älska den. Använd den. Gud har gett oss allt och med det möjligheten att göra stora STORA! ting med små medel.

GUD hjälp mig se de största tingen i mina möten med människor. Gud hjälp mig se hur jag kan hjälpa.

Hjälp mig bli stor genom att bli "liten" stark genom att bli känslig och svag för det stora i det "lilla"

Jag har missbrukat livet. Det enda. Jag har varit en hemsk människa. Jag kunde sett. Men gjorde inte det.
Jag var för "tuff" trodde inte på mig själv. Trodde jag visste allt jag behövde veta.

Så mycket har jag försummat livet. Våra möjligheter, och kommer tyvärr fortsätta göra det.
Trodde jag kunde sova och gömma mig genom livet på nåt sätt.

Herregud jag visste inte vad jag gjorde. Samtidigt som jag gjorde det. Visste.

Jag har varit en riktig ynkrygg och en vidrig människa.
En stor skam. För mig själv. Jag förstår.
Jag kunde vart bättre kort och gott.
Nu är vi här och där. Mest här.

Kan bättre nu. Vill bättre.

Jag känner tro och hopp.
Litar på dig.

Hjälp mig bli bättre.att Bli den jag är.
Den du vill jag ska vara. Den jag kan vara. Som jag vill vara. Som jag klarar att vara. Orkar vara.

Hjälp oss se vad vi behöver se. Det vi borde se.det vi beundrar. Det vi vill. Det du vill. Det vi kan. Det bästa!

Lär oss Dina vägar Jesus.
Lär oss vara fina som vi vill.

Och vilket var ditt motargument?
Citera
2019-10-30, 03:50
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och vilket var ditt motargument?
Spela roll. Låt oss dansa..
Citera
2019-10-30, 03:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Spela roll. Låt oss dansa..

Det är inte vad detta forum är avsett för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in