2019-10-29, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Mja. Samtidigt uppläts kritikerna inte något utrymme för att publicera kritik...
Dessutom är den där rättelsen ogranskad enligt Natuurwetenschap & Techniek, februari 2005:
Citat:
Natuurwetenschap & Techniek directly asked Nature whether this claim had been externally peer reviewed and was told that Nature's policies do not require peer review of corrigenda, implying that it was not refereed.
Så rättelsen är inte så mycket att bry sig om för den som tycker att vetenskaplig granskning är en viktig princip.
Citera
2019-10-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepito
Fast nu ser det ju bara ut som att du hoppar från en grundlös anklagelse till en annan.
Ja, eller också att jag var med på den tiden, även om mitt minne inte är perfekt. Det fanns bloggar, maillistor, bl a en maillista som hette "climatesceptics" som kan vara det Mann avser i det du citerar här. (Det var en sluten grupp så jag har ingen aning om vad som skrevs där.)
Citat:
Här är mail #1566 från andra climategatedumpen. Det är från Mann till Jones m fl, daterat 19 oktober 2003, några dagar innan MM03 publicerades. Så här skrev helylle-Mann om den arrogante McIntyre för att han hade mage att försöka replikera en studie:
Mann är förvisso också en grälsjuk herre. Problemet var sen inte att M&M försökte replikera studien, utan att de dels hade väldigt svårt att ta till sig de data de fick och dels att deras försök att replikera den innehöll så många fel, fel de vägrade erkänna. Andra lyckades replikera resultaten utan problem, och inte ens Hans von Storch som hade sin egen hårt formulerade kritik mot hockeyklubban hade mycket till övers för M&M.
Citat:
Han såg alltså McIntyres besök på ftp-servern som ett intrångsförsök. Kanske McIntyre är självaste climategatehackaren?
Här verkar de vara du som drar förhastade slutsatser. Från de brev du själv länkade till nyss hade M&M laddat ned data från MBH i alla fall ett halvår tidigare, så det kan knappast vara det som åsyftas. Däremot är inte omöjligt att det var climategatehackaren som börjat bli aktiv och att Mann trodde att det kunde vara McIntyre som efter en evig brevväxling där han ville ha mer och mer data, även sådant han redan fått, tagit steget att försöka hacka sig in för att få tag i mer.
Citat:
Två dagar efter publiceringen tycks Mann ha kört igång en desinformationskampanj mot McIntyre och McKitrick. Om man läser vidare på sidan jag länkade i mitt förra inlägg framgår det bland annat att han dillade om att de ska ha använt en felaktig excelfil, och att de borde ha hämtat rätt data från ftp-servern. Men det framgår ju av brevväxlingen att detta är skitsnack. Och illasinnade lögner är väl oartigare än att använda ett ord som enligt vissa är opassande.
Nu kanske du inte bara skall förlita dig på ena sidans uppgifter... MBH hade arkiverat sina data slarvigt, men som sagt, andra hade inga problem att reproducera studien så uppenbarligen gick det med lite god vilja.
Citera
2019-10-29, 20:13
Medlem
Efter flera lysande korrekta inlägg i den svenska klimat kyrkan kan det vara intressant med lite kätteri och förnekelse från utlandet.

Patrick J. Michaels ger en intressant inblick i klimatforskningen.

Patrick J. Michaels was the director of the Center for the Study of Science at the Cato Institute. Michaels is a past president of the American Association of State Climatologists and was program chair for the Committee on Applied Climatology of the American Meteorological Society. He was a research professor of Environmental Sciences at University of Virginia for 30 years. Michaels was a contributing author and is a reviewer of the United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change, which was awarded the Nobel Peace Prize in 2007.

https://www.youtube.com/watch?v=fA5sGtj7QKQ&t=609s
.
Citera
2019-10-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ja, eller också att jag var med på den tiden, även om mitt minne inte är perfekt. Det fanns bloggar, maillistor, bl a en maillista som hette "climatesceptics" som kan vara det Mann avser i det du citerar här. (Det var en sluten grupp så jag har ingen aning om vad som skrevs där.)
Jag har också följt den här debatten länge och jag har inte alls samma bild som du av de inblandade.
Citat:
Mann är förvisso också en grälsjuk herre. Problemet var sen inte att M&M försökte replikera studien, utan att de dels hade väldigt svårt att ta till sig de data de fick och dels att deras försök att replikera den innehöll så många fel, fel de vägrade erkänna. Andra lyckades replikera resultaten utan problem, och inte ens Hans von Storch som hade sin egen hårt formulerade kritik mot hockeyklubban hade mycket till övers för M&M.
Du har fortfarande inte backat upp ett enda påstående. Här har du en källa:
Citat:
Ursprungligen postat av von Storch
Så von Storch ansåg att McIntyre identifierade ett verkligt fel och att han borde ha tackats för det. De var bara inte överens om hur allvarligt felet var. Läser man ditt inlägg får man lätt ett annat intryck.
Citat:
Här verkar de vara du som drar förhastade slutsatser. Från de brev du själv länkade till nyss hade M&M laddat ned data från MBH i alla fall ett halvår tidigare, så det kan knappast vara det som åsyftas. Däremot är inte omöjligt att det var climategatehackaren som börjat bli aktiv och att Mann trodde att det kunde vara McIntyre som efter en evig brevväxling där han ville ha mer och mer data, även sådant han redan fått, tagit steget att försöka hacka sig in för att få tag i mer.
Ja, han laddade ner data i april 2003, men om du scrollar ner en bit så ser du att han den 9 september 2003 skrev att han hade laddat ner mer data från samma server. Det här var över sex år innan climategate, och innan MM03 ens hade publicerats.
Citat:
Nu kanske du inte bara skall förlita dig på ena sidans uppgifter... MBH hade arkiverat sina data slarvigt, men som sagt, andra hade inga problem att reproducera studien så uppenbarligen gick det med lite god vilja.
Okej, då lyssnar vi på Tim Osborn (#2519):
Citat:
The mention of ftp sites and excel files is contradicted by their email record on their website, which shows no mention of excel files (they say an ASCII file was sent) and also no record that they knew the ftp address.
Nu har vi lyssnat på andra sidan och Manns lögner är fortfarande lögner.
Citera
2019-10-29, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Kalifornien brinner och det verkar vara ovanligt svårhanterliga bränder. En klimatforskare resonerar kring den självklara misstanken att klimatförändringar förvärrar bränderna. Med lysande pedagogik!

Wildfires and climate change
By Richard C. J. Somerville, October 29, 2019

Some 2,000 years ago, the great Jewish leader Hillel gave a fine example of brevity in teaching. Hillel was confronted by a skeptic who wanted an explanation of the five books of the Torah. The analyses of these books are long. The skeptic, however, demanded a statement so brief that it could be spoken while standing on one foot. Hillel lifted a foot and said: “Treat others as you would wish them to treat you. That is the entire Torah. The rest is commentary. Now go and study.”

The recent terrifying outbreak of fires in California, causing extensive damage and massive evacuations, naturally raises the question of connections between climate change and wildfires. Before we speak about such connections, we should make the effort to learn the basics of the science of climate change. I think any rational response to climate change involves first knowing what the facts and evidence are. That is the province of science. We should all learn and accept the facts and evidence, which are objective truth and should be the same for everyone. Nobody is entitled to his own so-called “facts.”

Fortunately, there is now widespread agreement on the fundamental findings of the science. There will always be outliers in every branch of science, but many studies confirm that about 97 percent of the scientists who have been most active in carrying out research on climate change and publishing it would agree on the basic research results.

Det bästa finns på länken:

https://thebulletin.org/2019/10/wildfires-and-climate-change/#

Om det verkligen beror på klimatet, förklara då den här trenden?

Antal bränder har gått från sexsiffriga till femsiffriga tal. Trenden visar på mindre än hälften så många bränder.

https://postimg.cc/FYhW6n38

Källa: https://www.nifc.gov/fireInfo/fireInfo_stats_totalFires.html

Citera
2019-10-30, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux

Antal bränder har gått från sexsiffriga till femsiffriga tal. Trenden visar på mindre än hälften så många bränder.

https://postimg.cc/FYhW6n38

Källa: https://www.nifc.gov/fireInfo/fireInfo_stats_totalFires.html

Sånt där blundar klimatalarmisterna för. Du kommer inte få ett svar.

Har ni klimatalarmister i denna tråd börjat er klimatångest-terapi än? Hjälper den?

Dumbommarna förstår inte att de blir lurade av de med makten. Skrämselpropaganda säljer. Plus att det är populistiskt, lätta röster att få i val, när man lurar unga människor som inte förstår bättre.

Klimatförändringar finns, det har alltid funnits, och kommer alltid att finnas. Det är normalt. Människan kan inte påverka klimatet. Miljön däremot kan vi påverka.

Lägg mer energi på det, klimattomtar.
Senast redigerad av DonTrump 2019-10-30 kl. 05:00.
Citera
2019-10-30, 06:49
Medlem
Citat:
Så von Storch ansåg att McIntyre identifierade ett verkligt fel och att han borde ha tackats för det. De var bara inte överens om hur allvarligt felet var. Läser man ditt inlägg får man lätt ett annat intryck.
När von Storch skulle sammanfatta den vetenskapliga debatten i Nature nämnde han först inte ens M&M, först i en kommentar längre ned tog han upp dem och då med att de dels hittat ett tveksamt metodval som inte hade praktisk betydelse och dels ett möjligt problem med bristlecone proxies som de aldrig redovisat ordentligt:
http://blogs.nature.com/climatefeedback/2007/05/the_decay_of_the_hockey_stick.html
"It has been noted that we have made no reference to Steve McIntyre’s work. This was on purpose, as we do not think that McIntyre has substantially contributed in the published peer-reviewed literature to the debate about the statistical merits of the MBH and related method."
Sen var som sagt det faktum att jag drog upp just von Storch just det faktum att han själv publicerat en artikel negativ till hockeyklubban (som i sig innehöll fel). Han var den närmaste en allierad M&M haft i forskarvärlden.
Citera
2019-10-30, 08:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Du missförstår uppenbarligen. Klimatförändringarna förvärrar bränder, det skapar inte fler. Hårda vindar, det talas om orkanstyrka i Kalifornien i ett redan snustorrt landskap.
Citera
2019-10-30, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonTrump
Sånt där blundar klimatalarmisterna för. Du kommer inte få ett svar.

Har ni klimatalarmister i denna tråd börjat er klimatångest-terapi än? Hjälper den?

Dumbommarna förstår inte att de blir lurade av de med makten. Skrämselpropaganda säljer. Plus att det är populistiskt, lätta röster att få i val, när man lurar unga människor som inte förstår bättre.

Klimatförändringar finns, det har alltid funnits, och kommer alltid att finnas. Det är normalt. Människan kan inte påverka klimatet. Miljön däremot kan vi påverka.

Lägg mer energi på det, klimattomtar.

Klimatdårarna på Flashback skulle inte erkänna något om det så träffar dem i ansiktet. De skulle bara gapa ännu mera om det blir -50 grader på vintern och 5-10 plusgrader på sommaren.

Jag hade ett intressant samtal med NOAA angående deras mätstationer runt hela USA. Jag upptäckte att koldioxidhalten sjönk med 20-30 ppm under ett halvt dygn och sedan dess har det inte dykt upp någon mätdata från deras stationer. Jag hörde hur mannen skruvade på sig när jag frågade varför uppdateringarna helt upphörde klockan 20:00 den 1:a oktober. "Siffrorna stämmer inte, vi håller på att kontrollera mätdata" var det sista jag hörde innan han lade på luren.

Paniken verkar sprida sig hos klimatbluffarna.

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du missförstår uppenbarligen. Klimatförändringarna förvärrar bränder, det skapar inte fler. Hårda vindar, det talas om orkanstyrka i Kalifornien i ett redan snustorrt landskap.

Det blåser inte mindre i dag. Skillnaden är att det finns mer skog i dag som kan brinna.
Senast redigerad av Snullerux 2019-10-30 kl. 09:14.
Citera
2019-10-30, 09:18
Medlem
Citat:
Jag hade ett intressant samtal med NOAA angående deras mätstationer runt hela USA. Jag upptäckte att koldioxidhalten sjönk med 20-30 ppm under ett halvt dygn och sedan dess har det inte dykt upp någon mätdata från deras stationer. Jag hörde hur mannen skruvade på sig när jag frågade varför uppdateringarna helt upphörde klockan 20:00 den 1:a oktober. "Siffrorna stämmer inte, vi håller på att kontrollera mätdata" var det sista jag hörde innan han lade på luren.
Mauna Loa är den mest kända platsen där NOAA gör CO2-mätningar. Där finns data under hela oktober:
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/monthly.html
Citera
2019-10-30, 09:28
Medlem
Citat:
Okej, då lyssnar vi på Tim Osborn (#2519):
Eller så kan vi lyssna på Tim Osborn i den här diskussionen där McKitrick anklagar CRU för fusk på falska grunder:
https://deepclimate.org/2010/03/10/mcclimategate-continues-yet-another-false-accusation-from-mcintyre-and-mckitrick/
Citera
2019-10-30, 09:38
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Jag hade ett intressant samtal med NOAA angående deras mätstationer runt hela USA. Jag upptäckte att koldioxidhalten sjönk med 20-30 ppm under ett halvt dygn och sedan dess har det inte dykt upp någon mätdata från deras stationer.

Det finns inget som tyder på att mänskligt genererad koldioxid kan påverka klimatet.
Även om så vore fallet så kommer klimatet att återhämta sig själv inom ett fåtal generationer.

Till skillnad från de skador som politiker orsakar mänskligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in