2019-10-27, 01:31
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jag tänker kort kommentera detta - ja, jag är skeptisk mot det mesta. Det är en grundläggande vetenskaplig princip.

Jag har, fram tills nu, hållit mig utanför klimatfrågan då jag tyckt att diskursen, i stort, har lidit samma problem som den svenska migrationsdiskursen. Nämligen metodikfel, ovetenskaplighet, fultolkningar, namecalling och alltför mycket politiserande.

Mitt intresse kom huvudsakligen som en forskningsetisk nyfikenhet då jag tycker politisering av forskning och biaskonsekvenser av detta är väldigt intressant. Alltså en vetenskaplig metanivå, snarare än sakfrågan (som ligger långt bortom den kvalitativa metodik/disciplin jag forskar inom).

Jag försökte diskutera klimatfrågan med två forskare inom området för någon vecka sedan - och den ena av dem spände ögonen i mig och sa '97% av alla forskare är överens om att vi står inför jätteproblem'.

Det är mycket möjligt att vi gör (åtminstone i ett längre perspektiv), men - det Cook et al. 2013 (som jag ironiskt nog hade läst dagen innan) visar är inte detta. Studien (som är behäftad med en hel del metodikbekymmer och som drar en del diskutabla slutsatser) visar enbart (i en oerhört välvillig tolkning) att det finns en 97%-ig konsensus bland klimatforskare att mänsklig aktivitet till mer än 50% är ansvarigt för den uppvärmning som kan observeras.
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/8/2/024024;

Tol skrev en bra kommentar (han hör till dem som håller med, btw):
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/4/048001/pdf

Samma forskare hävdade med emfas att 'tusentals djurarter utrotas/utrotas till följd av klimatförändringar' - vilket jag håller för att vara ett synnerligen tveksamt påstående, men jag har inte hunnit ge mig in i några djuplodande informationssökningar om detta (även om mosaiksvansad pungråtta visats i denna tråd).

Ur det perspektivet är svepande uttryck som Knorrs problematiska - då det faktiskt inte presenteras vad som utrotas och vilka människor som dör:

https://theconversation.com/climate-scientist-our-profession-is-letting-down-humanity-we-must-change-the-way-we-approach-the-cli mate-crisis-122479

Går man igenom Climategate (https://www.nature.com/collections/synrzkgmlf och andra källor), så kan man enkelt se att det funnits synnerligen tveksamma beteenden hos vissa namnkunniga forskare som haft väldigt stor inverkan på IPCCs arbete; och man kan enkelt se synnerligen tveksamma datarepresentationer i flera av IPCC-rapporterna.

McKitrick har gjort en bra sammanfattning av det i detta shortpaper (som innehåller länkar till åtminstone två peerade papper av honom och McIntyre):
https://klimaatgek.nl/document/conf05mckitrick.pdf

Notera nu - detta handlar om forskningsmetodik och forskningsetik, inte om existensen av AGW/MWP/paleoklimatologi per se.
--

Jag tänker dock att bägge sidor hade tjänat på att 'dial down the rethorics' och faktiskt vara öppna och ärliga i diskursen. Det, om något, är ett vetenskapligt fundament. Och jag tror alla hade tjänat på det.
--

Att jag har hängt upp mig på isbjörnar är naturligtvis pga. falsifierad representation av deras situation av såväl Gore som National Geographic - 'This is what climate change looks like':
https://www.nationalgeographic.com/magazine/2018/08/explore-through-the-lens-starving-polar-bear-photo/

Sen är jag barnsligt nyfiken på allt som har med Arktis att göra.

--

För full transparens så är min position:
- ja, jag accepterar AGW

- jag kan, baserat på den empiri jag tagit till mig, ännu inte formulera någon bestämd uppfattning om omfattningen eller konsekvenserna i närtid

- jag finner dock den mediala representationen vara sensationslysten

- jag är orolig att för mycket politiskt och medialt fokus på klimatfrågan per se riskerar att få till konsekvens att ekologiska frågor, miljöförstöringfrågor och energiförsörjningsfrågor hamnar i skymundan

- jag är orolig att klimat-plakat-politik kommer att få oss att hamna i en situation där man fattar kortsiktiga beslut i energifrågan som för longitudinella konsekvenser (ja, jag är för kärnkraft)

Bortom allt tvivel är det som så att mänsklig åverkan är förödande för planeten och den kommande befolkningstillväxten kommer att ställa till det dramatiskt. Frågan är dock vad som är viktigast att adressera i närtid.
Tack för en tydlig presentation av din ställning i frågan.
Angående koncencus tycker jag det är svårt att specifikt specificera frågan som det eventuellt råder koncencus om. Men en vettig utgångspunkt är kanske "humans have been the dominant cause of climate change since..." eller liknande. Vilket anses vara ekvivalent med vad du skriver om 50 procent här, enligt IPCC. Jag håller med om att det är en vettig kvantifiering av "dominant cause".

Det finns ett relativt stort antal publicerade studier om koncencus och de brukar landa runt den siffran. Hur hög bör denna siffra vara för att koncencus ska kunna sägas råda, är också en fråga man bör ställa sig. Även om siffran 97 procent skulle visa sig felaktig ligger den förmodligen inte så långt ifrån sanningen att det skulle ha någon betydelse för frågan om koncencus, med tanke på det vetenskapliga underlaget som består av ett flertal studier som behandlar frågan.

Angående climate gate så visar länkarna i din naturelänk att det mest är ett medialt brus(som kan påverka allmänhetens uppfattning, vilket är precis vad eventuella lobbyister skulle tjäna på. Allt som tillför osäkerheter i allmänheten är värdefullt för dessa) . Inte att det påverkat forskningsläget åt någon riktning. Och brus är kärnan i vad förnekare i åtminstone denna tråd och i regel i diskussioner utanför den vetenskapliga arenan lyckas producera. Och det är tyvärr förvånansvärt effektivt. Jag har säkerligen en skev bild av andelen i befolkningen som är så kallade klimatförnekare. I denna tråd är de en majoritet till antalet (kanske inte sett till antalet inlägg, dock) vilket förmodligen bara är ett resultat av att förnekare är mer benägna att ge sig in i diskussionen/diskussioner än de som kanske inte känner att de har något att säga då de kanske anser att forskningen talar för sig själv, by default. Det gör kanske att de mer glider med, snarare än aktivt förespråkar publicerad forskning. Det är nog svårare att sitta tyst om man upplever att man har hela världen emot sig. En upplevelse förnekarna måste ha erfarenhet av.

Isbjörnar och onormalt kalla temperaturer på centrala Antarktis tillhör enligt mig också bruset. Om isbjörnar är beroende av havsis kommer de att få det kämpigt ffa på sommarhalvåret om något eller ett par årtionden. Kanske successivt kämpigare och kämpigare. Det är den enda slutsatsen jag drar av det. Klimatet blir varmare av en förstärkt växthuseffekt likafullt, vilket är kärnan i frågan, tillsammans med de större eventuella konsekvenserna av detta. Jag ser närmast vårt beteende, ungefär sedan industrialiseringen som extremt riskfyllt. Och därför borde vi försöka ställa om.

EDIT:
Angående stycket om koncencus. Förnekare med sina bloggar och läsare påkekar gärna brister i publicerade artiklar i denna fråga. Alltsom oftast missvisande kritik. Utan att själva erbjuda alternativ andra än en bloggundersökning som inte går att granska, som oregon petition project. Liksom, really? Är det allt de har att komma med? Hade de haft någon vetenskap som talade för deras sak hade de väl hänvisat till den? Tyvärr inser inte gemene förnekare i allmänheten den generellt milsvida skillnaden mellan bloggar och publicerad vetenskap, i vetenskapliga frågor.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-10-27 kl. 01:57.
Citera
2019-10-27, 08:50
Medlem
Citat:
Går man igenom Climategate (https://www.nature.com/collections/synrzkgmlf och andra källor), så kan man enkelt se att det funnits synnerligen tveksamma beteenden hos vissa namnkunniga forskare som haft väldigt stor inverkan på IPCCs arbete; och man kan enkelt se synnerligen tveksamma datarepresentationer i flera av IPCC-rapporterna. Även review-processen och avsaknaden av transparens av desamma är bekymmersam, rent vetenskapligt.
Du kanske skulle kunna vara lite mer konkret vad du menar här. Vad var det som du fann så skandalöst med Climategate? Hur kan du mena att reviewprocessen i IPCC inte är transparent när de lägger ut alla kommentarer för fri nedladdning? Möjligen är problemet snarare att den är för transparent i och med att den övergett den vanliga anonyma granskningen till förmån för en helt öppen.
Citat:
McKitrick har gjort en bra sammanfattning av det i detta shortpaper (som innehåller länkar till åtminstone två peerade papper av honom och McIntyre):
https://klimaatgek.nl/document/conf05mckitrick.pdf
M&M bör du inte ta så mycket på allvar, speciellt inte McKitrick. Vill du ha dig ett gott skratt har du en artikel där han "bevisade" att det inte finns något sådant som medeltemperatur. För att ta ett exempel i din länk så påstås figur 3 visa vad som fanns med i IPCC:s andra rapport, för att få det till att "hockeyklubban" dök upp ur ingenstans. I verkligheten är den figuren dock ur första rapporten, och visar i praktiken en rekonstruktion från en mätpunkt i England. I IPCC:s andra rapport hittar du istället figur 3.20 som inte visar på någon MWP på norra halvklotet.
Citera
2019-10-27, 09:37
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du kanske skulle kunna vara lite mer konkret vad du menar här. Vad var det som du fann så skandalöst med Climategate? Hur kan du mena att reviewprocessen i IPCC inte är transparent när de lägger ut alla kommentarer för fri nedladdning? Möjligen är problemet snarare att den är för transparent i och med att den övergett den vanliga anonyma granskningen till förmån för en helt öppen.
Map första frågan -
Detta, till exempel:
Citat:
With the official inquiry clearing the CRU scientists of fudging data and of abusing the peer-review process, most of the more informed criticism has now settled on the fuzzy notion of the need for greater transparency and openness. Calls for full release of computer code written by climate researchers seem driven more by the fact that it is not routinely made available rather than because it is particularly useful, but it is clear that the CRU scientists did not cooperate fully with all requests for data and other information.
Detta då från Nature-länken i inlägget du besvarade (closing editorial). Att inte uppvisa vare sig algoritmer, kod, primärdata och sekundärdata helt transparent _är_ ganska ovetenskapligt...

Vidare är min subjektiva slutsats är att det fanns bekymmer med review-processen, vilket highlightades i climategate-dumpen. Det förefaller sedan dess ha förbättrats avsevärt.

Citat:
M&M bör du inte ta så mycket på allvar, speciellt inte McKitrick. Vill du ha dig ett gott skratt har du en artikel där han "bevisade" att det inte finns något sådant som medeltemperatur.

Citat:
Physical, mathematical, and observational grounds are employed to show that there is no physically meaningful global temperature for the Earth in the context of the issue of global warming. While it is always possible to construct statistics for any given set of local temperature data, an infinite range of such statistics is mathematically permissible if physical principles provide no explicit basis for choosing among them. Distinct and equally valid statistical rules can and do show opposite trends when applied to the results of computations from physical models and real data in the atmosphere. A given temperature field can be interpreted as both “warming” and “cooling” simultaneously, making the concept of warming in the context of the issue of global warming physically ill-posed.
Av vad jag kan bedöma är det du uppvisar en fultolkning. Jag kommer dock inte åt hela pappret så jag kan inte bedöma vad du säger annat än utifrån abstract. Och det verkar väl snarast avhandla bekymmer med att statistiskt räkna fram 'global temperatur', än något annat.

Du får naturligtvis gärna elaborera din kritik.

Citat:
För att ta ett exempel i din länk så påstås figur 3 visa vad som fanns med i IPCC:s andra rapport, för att få det till att "hockeyklubban" dök upp ur ingenstans. I verkligheten är den figuren dock ur första rapporten, och visar i praktiken en rekonstruktion från en mätpunkt i England.
Fritt ur minne var den med i -95 rapporten, och användes ur kontext. Vilket väl är problemet. Användandet diskuteras i climategate-mail-dumpen, btw.

Länka gärna till rapporten och bifoga sidhänvisning så underlättar du fortsatt diskussion. Du får även gärna ta med ett citat för kontext.

Citat:
I IPCC:s andra rapport hittar du istället figur 3.20 som inte visar på någon MWP på norra halvklotet.
Du får jättegärna direktlänka till exakt den rapport du menar och bifoga en sidhänvisning.

Sen får du, för fjärde gången, gärna förklara hur du landar i den här slutsatsen:
Citat:
Enligt högerspöket var Grönland grönt för 1000 år sedan och isen har växt sedan dess. [...] Båda tar sina respektive påståenden som stöd för att AGW inte är ett problem.
Senast redigerad av hogerspoket 2019-10-27 kl. 09:50.
Citera
2019-10-27, 10:10
Medlem
Vad tycker ni klimataktiva om elbilar och elbilars batterier,
Leif Östling har här en intressant genomgång, börjar efter ca 15 minuter.

https://www.youtube.com/watch?v=qyRvmnd8W-M
Citera
2019-10-27, 10:16
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Tack för en tydlig presentation av din ställning i frågan.
Angående koncencus tycker jag det är svårt att specifikt specificera frågan som det eventuellt råder koncencus om. Men en vettig utgångspunkt är kanske "humans have been the dominant cause of climate change since..." eller liknande. Vilket anses vara ekvivalent med vad du skriver om 50 procent här, enligt IPCC. Jag håller med om att det är en vettig kvantifiering av "dominant cause".
Min poäng är att '97% of all scientists... [insert det man vill framhäva]' används väldigt svepande (e.g. av den dåvarande amerikanska presidenten via twitter...). Det är ett bekymmer. tänker jag.
Citat:
Det finns ett relativt stort antal publicerade studier om koncencus och de brukar landa runt den siffran. Hur hög bör denna siffra vara för att koncencus ska kunna sägas råda, är också en fråga man bör ställa sig. Även om siffran 97 procent skulle visa sig felaktig ligger den förmodligen inte så långt ifrån sanningen att det skulle ha någon betydelse för frågan om koncencus, med tanke på det vetenskapliga underlaget som består av ett flertal studier som behandlar frågan.
Förtydligande av min poäng:
Det är egentligen inte den faktiska kvantifieringen som är bekymret, utan sättet det används/presenteras på.
Citat:
Angående climate gate så visar länkarna i din naturelänk att det mest är ett medialt brus(som kan påverka allmänhetens uppfattning, vilket är precis vad eventuella lobbyister skulle tjäna på. Allt som tillför osäkerheter i allmänheten är värdefullt för dessa) . Inte att det påverkat forskningsläget åt någon riktning.
Jag håller med dig, men tycker att det är mer bekymmersamt än så. Sen kan man väl tycka att det är akademiskt lusplockande, men transparens är väldigt viktigt ur ett vetenskapligt perspektiv.
Citat:
Och brus är kärnan i vad förnekare i åtminstone denna tråd och i regel i diskussioner utanför den vetenskapliga arenan lyckas producera. Och det är tyvärr förvånansvärt effektivt. Jag har säkerligen en skev bild av andelen i befolkningen som är så kallade klimatförnekare. I denna tråd är de en majoritet till antalet (kanske inte sett till antalet inlägg, dock) vilket förmodligen bara är ett resultat av att förnekare är mer benägna att ge sig in i diskussionen/diskussioner än de som kanske inte känner att de har något att säga då de kanske anser att forskningen talar för sig själv, by default. Det gör kanske att de mer glider med, snarare än aktivt förespråkar publicerad forskning. Det är nog svårare att sitta tyst om man upplever att man har hela världen emot sig. En upplevelse förnekarna måste ha erfarenhet av.
Redan användandet av ett uttryck som 'klimatförnekare' är bekymmersamt då det är ganska nedlåtande, och närmast förmedlar en association till 'förintelseförnekare'. N.b - du använder det i samband med 'såkallade' vilket är bättre rent diskursivt. Men ändå - det är väl ingen som förnekar existensen av klimat?

Jag tror att gemene man inte har någon annan uppfattning om forskningsläget än det som kommuniceras via media.
Citat:
Isbjörnar och onormalt kalla temperaturer på centrala Antarktis tillhör enligt mig också bruset. Om isbjörnar är beroende av havsis kommer de att få det kämpigt ffa på sommarhalvåret om något eller ett par årtionden. Kanske successivt kämpigare och kämpigare. Det är den enda slutsatsen jag drar av det.
Som sagt, jag är djur- och polarnörd så jag tycker frågan är intressant. Men jag håller med om att det, i det stora hela, är 'brus'. Icke desto mindre tjänar det som ett gott exempel på hur en tämligen marginell företeelse, i det stora hela, används felaktigt. Vilket då är bekymmersamt då det luckrar upp gränsen mellan 'propaganda' och forskning (imho).

Citat:
Klimatet blir varmare av en förstärkt växthuseffekt likafullt, vilket är kärnan i frågan, tillsammans med de större eventuella konsekvenserna av detta. Jag ser närmast vårt beteende, ungefär sedan industrialiseringen som extremt riskfyllt. Och därför borde vi försöka ställa om.
Där är vi nog överens i det stora hela. Frågan är väl närmast hur?
Citat:
EDIT:
Angående stycket om koncencus. Förnekare med sina bloggar och läsare påkekar gärna brister i publicerade artiklar i denna fråga. Alltsom oftast missvisande kritik. Utan att själva erbjuda alternativ andra än en bloggundersökning som inte går att granska, som oregon petition project. Liksom, really? Är det allt de har att komma med?
Map fetning:
Det är (bland annat) de metodfel Tol pekar på i sin kritik av Cook et al. -13. Omöjligheten till replikering av undersökningen (samt lite andra dimensioner).

Citat:
Hade de haft någon vetenskap som talade för deras sak hade de väl hänvisat till den? Tyvärr inser inte gemene förnekare i allmänheten den generellt milsvida skillnaden mellan bloggar och publicerad vetenskap, i vetenskapliga frågor.
Det är väl iofs en problematik de delar med en ganska stor del av befolkningen?
Citera
2019-10-27, 10:21
Medlem
Citat:
Detta då från Nature-länken i inlägget du besvarade (closing editorial). Att inte uppvisa vare sig algoritmer, kod, primärdata och sekundärdata helt transparent _är_ ganska ovetenskapligt...
Algoritmerna fanns tillräckligt väl beskrivna för att figuren skulle kunna reproduceras, även om inte M&M klarade av det. Kod var vid den tiden långt ifrån självklart att man skulle lämna ut även om praxis ändrats en del. Data fanns, även om de var upplagda på ett slarvigt sätt. Dock kunde ju den nyfikne alltid göra som MBH själva och skaffa dem från de som producerat respektive proxy. Din kritik verkar i alla fall inte handla om innehållet av artikeln, än mindre om någon kritik av IPCC.
Citat:
Av vad jag kan bedöma är det du uppvisar en fultolkning. Jag kommer dock inte åt hela pappret så jag kan inte bedöma vad du säger annat än utifrån abstract. Och det verkar väl snarast avhandla bekymmer med att statistiskt räkna fram 'global temperatur', än något annat.
Tyvärr har mycket av diskussionerna om den där artikeln försvunnit från internet vid det här laget, men författarna gick längre än så, argumenterade att det var godtyckligt att ta aritmetiskt medel utan det gick lika bra med t ex harmoniskt, och för att göra det än bättre räknade de i Celsius och inte i Kelvin, och i några av beräkningarna ersatte de saknade data med värdet 0 C. Här hittade jag i alla fall en länk med några citat om hur E&M resonerar:
http://rabett.blogspot.com/2005/11/temperature-rex-bites-essex-and.html
Citat:
Fritt ur minne var den med i -95 rapporten, och användes ur kontext. Vilket väl är problemet. Användandet diskuteras i climategate-mail-dumpen, btw.
Här blir det förvirrat. Vi har tre olika figurer. Lambs (det finns ingen referens, men det är han som är upphovsman) figur från första rapporten som återges av McKitrick som om den vore från andra rapporten. Den figur som verkligen finns i andra rapporten av Bradley och Jones och till sist MBH-98 som finns med i tredje rapporten. Hävdar du att Lambs kurva finns med i rapporten från 1995 är det nog du som bör ge sidhänvisning.

Citat:
Länka gärna till rapporten och bifoga sidhänvisning så underlättar du fortsatt diskussion. Du får även gärna ta med ett citat för kontext.
Figur 3.20 sid 175 och rapporten finns att ladda ned här:
https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/ipcc_sar_wg_I_full_report.pdf
Citera
2019-10-27, 10:21
Medlem
Trumpetflugans avatar
Har ens papperet som finns i klimaatgek-länken publicerats?

Det finns ett "corrigendum erratum" för MBH - artikeln med slutsatsen:
https://www.nature.com/articles/nature02478
Citat:
None of these errors affect our previously published results1.
Att sedan betydelse av fel överdrivs och i mångt och mycket hittas på av think tanks och förnekarbloggar får vi också ta förgivet. Detta skulle heller inte förekomma om motståndarna till koncencus hade haft vetenskapligt på fötterna då de hade föredragit att hänvisa till vetenskap istället för missvisande kritik och ofta rena lögner.

Klimaatgek - länken går till en artikel som inte verkar publicerad i vetenskaplig tidskrift utan verkar istället vara utgiven av APEC Study Group, Australia vilket är en australiensisk think tank - grupp. Det är typiskt sådana källor som bör undvikas.
Citera
2019-10-27, 10:28
Medlem
Citat:

Troligen denna:
https://www.fys.ku.dk/~andresen/BAhome/ownpapers/globalT/globalT_JNET2007.pdf
Citera
2019-10-27, 10:36
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Har ens papperet som finns i klimaatgek-länken publicerats?
Det finns ett "corrigendum erratum" för MBH - artikeln med slutsatsen:
https://www.nature.com/articles/nature02478
Mja. Samtidigt uppläts kritikerna inte något utrymme för att publicera kritik...

Citat:
Att sedan betydelse av fel överdrivs och i mångt och mycket hittas på av think tanks och förnekarbloggar får vi också ta förgivet. Detta skulle heller inte förekomma om motståndarna till koncencus hade haft vetenskapligt på fötterna då de hade föredragit att hänvisa till vetenskap istället för missvisande kritik och ofta rena lögner.
Problematiska påståenden - rent vetenskaplig.

Citat:
Klimaatgek - länken går till en artikel som inte verkar publicerad i vetenskaplig tidskrift utan verkar istället vara utgiven av APEC Study Group, Australia vilket är en australiensisk think tank - grupp. Det är typiskt sådana källor som bör undvikas.

Som jag tydligt skrev - i den finns länkar till peerade artiklar av samma författare. Jag dock den här rapporten då den är ett kondensat (skriven av artikelförfattare till ovan nämnda artiklar). Vilket jag också uttryckligen förklarade.
Citera
2019-10-27, 10:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Vad fick dem att utropa klimatkatastrof redan på 70-talet?

Var oljekrisen 1973, drivande till att övergå till en energi som Mellanöstern
inte kunde ha total kontroll över?

Spelade Harrisburg-olyckan 1979 en roll i hur, vad ska vi kalla dem, rådgivarna inom regeringskanslierna
gick från att ha satsat på fosforfritt via kärnkraft till att vara utan kärnkraft samt utan olja?

Det ser ut för mig att deras agenda har gått fel pga tex kärnkraftsolyckor, oljekriser mm.

Jag ser inga incitament från industrialisterna att på den tiden vilja satsa så hårt på noll co2.
Det måste finnas mer politik än filantropi i det på den tiden, när Kissinger sänkte en president över en helg titt som tätt.
Kan du förtydliga lite är du snäll, har inte hängt med på ett tag.
Vem/vilka utropade klimatkatastrof på 70-talet?
När på 70-talet skulle någon utropat klimatkatastrof?
Vems agenda pratar du om?
Vad är det som gått fel?

När det gäller kärnkraften måste man ha med sig att radioaktivitet och kärnenergi (och all annan teknik och teknisk utveckling) var väldigt positivt uppskruvat på 50- och 60-talen och även på 70-talet.

Den globala uppvärmningen var inte riktigt på kartan på 70-talet, så det fanns ingen direkt tanke på att minska utsläppen av CO2. Det viktiga var att förbättra luftkvaliteten och minska risken för att vara i händerna på de oljeproducerande länderna.

Harrisburg påverkade nog inte så mycket. Det var ju i princip en lyckad katastrof även om olyckan användes politiskt för att smutskasta kärnkraften, åtminstone i Sverige.
Även efter Harrisburg har det byggts nya kärnkraftverk.
Citera
2019-10-27, 10:55
Medlem
liffens avatar
När jag undrar hur växthuseffekten fungerar går jag ut en lugn, klar och kall kväll och sträcker fram handen. Den yta som vetter mot rymden känns kallare än den som vetter mot marken. Jag känner alltså det frekvensfönster som står öppet mot den kalla rymden. Vill jag mäta noggrannare tar jag min IR-termometer som jag köpt för 150:- och mäter stråltemperaturen i olika riktningar. Om en liten stund börjar jag få en bild av de stråltemperaturer som omger mig och jag kan börja försöka se hur den bilden ändras när luftfuktighet och moln ändras. Varje morgon får jag en grov uppskattning av luftens fukthalt när jag tömmer baljan under värmepumpen. Det ger mig lite information om hur den helt dominerande delen av växthuseffekten fungerar. Jag skulle naturligrvis kunna mäta noggrannare genom att ta ut hygrometern som hänger på en inne-vägg och skriva upp mätvärden. Men det finns ingen annan än jag som bryr sig om vad jag kommer fram till så jag nöjer mig med de mätningar som roar mig. Men om tillräckligt många vet hur verkligheten ser ut kanske vi kan undvika några misstag.
Citera
2019-10-27, 11:00
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
För att ta ett exempel i din länk så påstås figur 3 visa vad som fanns med i IPCC:s andra rapport, för att få det till att "hockeyklubban" dök upp ur ingenstans. I verkligheten är den figuren dock ur första rapporten, och visar i praktiken en rekonstruktion från en mätpunkt i England.

Citat:

Citat:
Här blir det förvirrat. Vi har tre olika figurer. Lambs (det finns ingen referens, men det är han som är upphovsman) figur från första rapporten som återges av McKitrick som om den vore från andra rapporten. Den figur som verkligen finns i andra rapporten av Bradley och Jones och till sist MBH-98 som finns med i tredje rapporten. Hävdar du att Lambs kurva finns med i rapporten från 1995 är det nog du som bör ge sidhänvisning.
Du tog upp det initialt, du bör nog stå för länk(-ar) och sidhänvisning.

--
Citat:
I IPCC:s andra rapport hittar du istället figur 3.20 som inte visar på någon MWP på norra halvklotet.
Citat:
Figur 3.20 sid 175 och rapporten finns att ladda ned här:
https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/ipcc_sar_wg_I_full_report.pdf
Tack.
Senast redigerad av hogerspoket 2019-10-27 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in