2019-10-27, 14:51
Avstängd
Citat:
Du skrev:
Citat:
pladder
Det här är nästan oförskämt. Du påstår dig veta och ha bättre koll än bedömningen från en stridspilot och haveriutredare.
Inte i dennes egenskap av pilot och haveriutredare, nej. Det är emellertid inte de enda egenskaperna som ska vägas in.

Men, visst, jag kommenterar gärna ”pladdret” i sin helhet om du tjatar:
Citat:
Furthermore, it is not a simple task even during the daytime with a fast jet aircraft as the Fouga to attack a comparatively slow-moving aircraft like the DC-6, especially at low altitude and with decreasing speed.
Allting är relativt. ”Not a simple task”, jämfört med vad/vem? Är det lättare att attackera ett plan som rör sig mycket snabbare, med en helt annan manöverbarhet och som dessutom kan försvara sig med t.ex. kulspruta?

Vad avses?

Citat:
This is valid despite the fact that the DC-6 is a relatively large aircraft (length approx. 105 ft/32 m).
Va? Är det lika lätt att träffa ett litet plan som ett mycket större plan? Eller vad menas?

Citat:
The Fouga is reported to have had two AA52 machine guns, 7.62mm, mounted in the nose (fig 6). 7.62 is a very small calibre for air target attack, and the calibre can be supposed to have assured effect against "soft ground targets" only (that is, people on the ground).
”Assured effect against ”soft ground targets” ”? Vad i hela friden menas?

- Att vapnen ”garanterar” effekt enbart mot mjuka mål på marken?

- Penetrerar inte vapnets kulor tunn aluminiumplåt? Höjd- och sidroder? Bränsletankar? Vindrutor/sidrutor?

Citat:
In terms of armament it can generally be said that it usually requires either very accurate hits or several attacks, firing long bursts to bring down a large aircraft such as the DC-6.
Se ovan.

Citat:
No trace of this kind of gunfire was observed on either the aircraft wreckage or on bodies. (The bullets in some of the soldier’s bodies are considered to come from exploding ammunition, since thorough investigation has shown that none of them have passed through the barrel of a gun and all bullets were of the same calibre as the ammunition carried by the soldiers themselves, UN report p 39-40.)
14.20 Mpinganjira’s evidence, however, no longer stands alone. In January 2012, Wren Mast-Ingle, a South African, told Dr Susan Williams that in September 1961, when he was 22 years old and employed as a public relations officer for a Copperbelt mining company, he had been travelling by motor bike from Luanshya to Bancroft via Chingola, when he heard an aircraft, which he realised next day was the Albertina, come down in the forest nearby. His recollection was that this was around dusk, and in any event earlier than what is now known to have been the time of the crash. He made his way to the wreck, and from some 20 metres away was able to see a row of holes “the size of my fist” sweeping from below one wing on to the fuselage. There was no sign of a blaze. Within minutes two vehicles arrived. They were either Jeeps or Land Rovers, of a lighter colour than black, carrying between 6 and 8 armed white men, not in uniforms but in combat fatigues of some kind. They ordered him to leave.

(14.20) http://www.hammarskjoldcommission.or.../03/REPORT.pdf
De två jeeparna med snubbar i militärkläder observeras även av kolare i närheten av vraket.

Citat:
Samtidigt skriver du själv att du har nollkoll.
Var skriver jag att jag har ”nollkoll” och på, vad?

Citat:
Det gör det mycket mindre trovärdigt att han inte redovisar det då det är omöjligt att radiomeddelandet var sänt från ett flygplan på nån VHF-frekvens.
Och? Han får lyssna på en nyss gjord inspelning av kommunikationen ifråga. Det framkommer inte av ljuden i inspelningen vilken/vilka frekvenserna var och det framkommer inte vilken sändaren var. Det kan ha varit från flygledartornet i Ndola, från USAF-planen parkerade på Ndolas flygplats med rusande motorer, fullpackade med avancerad signalspaningsutrustning, det kan ha varit från flygledningen i Salisbury, osv ...

Citat:
Genom att ange frekvensen kunde han (eller nån annan) direkt kunnat ha öka trovärdigheten då "alla" på den frekvensen borde ha hört samma sak.
Visst hade det varit bättre om han hade skrivit ner den exakta ordalydelsen, frågat efter exakta frekvenser och skrivit ner dessa, osv, men nu gjorde han tydligen inte det. Antagligen för att han egentligen hade ledigt och inte där och då insåg hur viktig den informationen skulle komma att bli.

Han säger iofs att han inte uppfattade händelsen och/eller informationen som Top Secret, men reflexerna var nog vid tiden ”need to know” och kompartmentalisering.

Citat:
Bara att be dem bekräfta hans påstående.
Dem? NSA har två uppsättningar inspelningar från aktuell tid och aktuell plats men vägrar trots ett antal FOIA’s och uppmaningar att släppa ifrån sig dessa.

MI6 har har i ingen motsvarighet till Freedom of Information och lämnar aldrig ifrån sig något av vikt.

Vad, 60 år senare, kan vara viktigare att ’skydda’ än allmänintresset från ca 7,5 miljarder människor = FN?

Det enda jag kan tänka mig är att det som ’skyddas’ är sanningen bakom Hammarskjölds död.

Du kan tänka dig något annat?

Citat:
Ingen av de som har lämnat uppgifter om samtal med den pilot som säger sig ha skjutit ner flygplanet och som sen redovisas i haverirapporterna.
Vilka haverirapporter innehåller information om pilot/piloter som hävdar att de deltog i nedskjutningen av Albertinan, men inte tillfrågades om de inte var rädda att upptäckas?

Citat:
Jag skrev ju att de har hittat fel och kompletterat mycket som saknades. Exempel på bara 3 (av alla) små detaljer som saknades i den första: Inflygningskartor med beskrivning av procedurerna, månen som befann sig i första kvarteret och
Ja, det verkar ju vara minst sagt viktig information, ja. Den kompakta frånvaron av ej kritvita vittnen är en annan viktig brist. Det finns mycket mer.

Haveriutredningen som Gud glömde?

Citat:
var den pilot som säger sig ha skjutit ner flygplanet befann sig en dag före attacken.
Vilken ”pilot”?

Citat:
Bara dessa tre detaljer förklarar inflygningen, ljusförhållandena och tiden för att förbereda en eventuell attack. Alla hjälper till med bedömning av olika teorier.
Inte om uppsåtet var ett annat än att helt förbehållslöst ta reda på vad som faktiskt hände och därpå lika förbehållslöst publicerar det, nej.

Citat:
Det var tydligen så det var i innersta Afrika på den tiden.
Ndola var vid tiden en toppmodern internationell flygplats, med den lilla skillnaden att svarta människor inte fick besöka den om man inte var en hög utländsk dignitär. Ndola var centralorten i kopparbältet i nuvarande Zambia och hade därför en ovanligt stor internationell trafik i sin flygplats.

Citat:
Haveriutredningarna är ju på hudratals, kanske tusen, sidor. Är man intresserad av ämnet bör man ta del av dem. Jag kommer inte att läsa om dem för varje gång som du vill veta exakt vilken/a rad/er som en specifik uppgift står på. Rapporterna är det bästa vi har att gå på när vi ska göra våra bedömningar. Men det vore ännu bättre med öppade arkiv.
Om du vill att någon ska tro på vad du skriver så bör du kunna citera och källhänvisa.

”Haveriutredningarna”, funkar inte, nej. Länkarna finns här ovan och texten är/kan göras sökbar.

Resten måste du nog göra alldeles själv.

Jag är inte tankeläsare.
Citera
2019-10-27, 17:45
Medlem
För lite över en månad sedan kom en rapport på bortåt 95 sidor om mordet på Dag Hammarskjöld. Jag har inte hunnit läsa den men delar gärna en länk med inledning av FN's generalsekreterare António Guterres.

Det verkar kunna bli fortsatt utredning om USA, Storbritannien och Sydafrika kan få ändan ur vagnen och sluta dölja information.

Letter dated 12 September 2019 from the Secretary-General addressed to the President of the General Assembly

https://www.google.com/url?sa=t&sour...JUj6nwVGB7q37a
I have the honour to refer to General Assembly resolution 72/252 concerning the investigation into the conditions and circumstances resulting in the tragic death of former Secretary-General Dag Hammarskjöld and of the members of the party accompanying him on flight SE-BDY on the night of 17 to 18 September 1961. (...)

Finally, and with reference to paragraph 6 of resolution 72/252 declassified , I support the recommendation of the Eminent Person that the United Nations continue to work towards making key documents of the Dag Hammarskjöld investigation publicly available through a dedicated online collection. (...)

I am encouraged by the pro gress that has been made and wish to call upon all of us to pursue the search for the truth with urgency. Let us not waver at this critical juncture.

It remains our shared responsibility to pursue the full truth of what happened on that fateful night in 1961.

We owe this to Dag Hammarskjöld and to the members of the party accompanying him. However, we also owe this to the United Nations. I consider this to be our solemn duty and I will do everything I can to support this endeavour.

I call upon the General Assembly to remain seized of the matter and to endorse the report of the Eminent Person and his recommendations, as discussed above.

( 1913394 Signed ) António Guterres 3 / 95
Sedan följer 95 sidor med mängder av data. Håll till godo.

Visst blev han mördad i ett massmord som förövarna inte vill att omständigheterna bir offentliggjorda. Det är vad jag tror.
Citera
2019-10-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
....- Penetrerar inte vapnets kulor tunn aluminiumplåt? Höjd- och sidroder? Bränsletankar? Vindrutor/sidrutor?

Jo, man får nog anta att sådana kulor penetrerar flygplanets hölje/roderytor.
Men frågan är om/hur ett antal sådana träffar verkligen påverkar planets flygenskaper?

Hål i kabinen påverkar nog inte alls på låg höjd. (Inga problem med dekompression)
Perforerade roder knappast heller. (så länge roderlinorna är någorlunda intakta..)
Journal-filmer från WW2 som visar "dogfight" och nedskjutningar visar ju hur "lyckade" träffar
kan kapa av en vinge.
Men då handlar det om tyngre vapen med mycket högre anslagsenergi.
AA52 var ju ett lättviktsvapen ( drygt 9 kg, det var avsett att bäras av en man).
/T
Citera
2019-10-27, 19:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jo, man får nog anta att sådana kulor penetrerar flygplanets hölje/roderytor.
Men frågan är om/hur ett antal sådana träffar verkligen påverkar planets flygenskaper?

Hål i kabinen påverkar nog inte alls på låg höjd. (Inga problem med dekompression)
Perforerade roder knappast heller. (så länge roderlinorna är någorlunda intakta..)
Journal-filmer från WW2 som visar "dogfight" och nedskjutningar visar ju hur "lyckade" träffar
kan kapa av en vinge.
Men då handlar det om tyngre vapen med mycket högre anslagsenergi.
AA52 var ju ett lättviktsvapen ( drygt 9 kg, det var avsett att bäras av en man).
/T
Gick det att med en Fougas kulsprutor skjuta ner en DC6, ja eller nej?
Citera
2019-10-27, 19:19
Medlem
Citat:
Gick det att med en Fougas kulsprutor skjuta ner en DC6, ja eller nej?
I min värld: nej.
I din pojkboksvärld är kanske svaret ett annat...
/T
Citera
2019-10-27, 23:22
Medlem
iamnotsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
För lite över en månad sedan kom en rapport på bortåt 95 sidor om mordet på Dag Hammarskjöld. Jag har inte hunnit läsa den men delar gärna en länk med inledning av FN's generalsekreterare António Guterres.

Det verkar kunna bli fortsatt utredning om USA, Storbritannien och Sydafrika kan få ändan ur vagnen och sluta dölja information.

Letter dated 12 September 2019 from the Secretary-General addressed to the President of the General Assembly

https://www.google.com/url?sa=t&sour...JUj6nwVGB7q37a
I have the honour to refer to General Assembly resolution 72/252 concerning the investigation into the conditions and circumstances resulting in the tragic death of former Secretary-General Dag Hammarskjöld and of the members of the party accompanying him on flight SE-BDY on the night of 17 to 18 September 1961. (...)

Finally, and with reference to paragraph 6 of resolution 72/252 declassified , I support the recommendation of the Eminent Person that the United Nations continue to work towards making key documents of the Dag Hammarskjöld investigation publicly available through a dedicated online collection. (...)

I am encouraged by the pro gress that has been made and wish to call upon all of us to pursue the search for the truth with urgency. Let us not waver at this critical juncture.

It remains our shared responsibility to pursue the full truth of what happened on that fateful night in 1961.

We owe this to Dag Hammarskjöld and to the members of the party accompanying him. However, we also owe this to the United Nations. I consider this to be our solemn duty and I will do everything I can to support this endeavour.

I call upon the General Assembly to remain seized of the matter and to endorse the report of the Eminent Person and his recommendations, as discussed above.

( 1913394 Signed ) António Guterres 3 / 95
Sedan följer 95 sidor med mängder av data. Håll till godo.

Visst blev han mördad i ett massmord som förövarna inte vill att omständigheterna bir offentliggjorda. Det är vad jag tror.

Innehållsförteckningen i dokumentet börjar på sidan 15 och på sidorna 65 - 69 tas vad som kom fram om SAIMR i "Cold case Hammarskjöld" upp.
Sabotage: Operation Celeste/South African Institute for Maritime Research..........65
https://www.daghammarskjold.se/wp-co...a_73_973_e.pdf

2 artiklar från detta året :
https://www.theguardian.com/world/20...-keith-maxwell
https://www.theguardian.com/world/20...old-1961-plane

"Cold case Hammarskjöld":
https://www.svtplay.se/fallet-hammarskjold
Citera
2019-10-28, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamnotsure
Innehållsförteckningen i dokumentet börjar på sidan 15 och på sidorna 65 - 69 tas vad som kom fram om SAIMR i "Cold case Hammarskjöld" upp.
Sabotage: Operation Celeste/South African Institute for Maritime Research..........65
https://www.daghammarskjold.se/wp-co...a_73_973_e.pdf

2 artiklar från detta året :
https://www.theguardian.com/world/20...-keith-maxwell
https://www.theguardian.com/world/20...old-1961-plane

"Cold case Hammarskjöld":
https://www.svtplay.se/fallet-hammarskjold

Jo, jag vet. Jag förstår att du upptäckt mitt intresse för SAIMR.

Jag är nu av den uppfattningen att Keith Maxwell "friserat" Celeste-rapporten för sina ändamål att få SAIMR att framstå som betydelsefull och för sitt eget ego. Celeste-rapporten ger därmed en inblick i Maxwells tankevärld mer än en objektiv beskrivning.

Vad jag finner intressant när jag tittar i backspegeln historiskt är följande:

1981 misslyckas en statskupp på Seyschellerna som det nu sägs att SAIMR var mastermind bakom. Känt är att SA MID i Sydafrika låg bakom. Mad Mike Hoare + ett antal legosoldater tillfångatogs och fördes till Sydafrika. Mad Mike Hoare dömdes till 10 års fängelse men släpptes i förtid.

Mad Mike Hoare med egna rekryterade legosoldater anslöt sig på våren 1961 till Compagnie Internationale militära styrkor i Katanga, dvs före mordet på Dag Hammarskjöld och blev även befriad från sin legotjänst före mordet och återvände till Sydafrika för att återvända till Kongo 1964 för nya legosoldatsäventyr.

Jag skulle vilja veta vad Mad Mike Hoare gjorde mellan juni 1961 och 18 september 1961. Kan han ha varit inblandad med SAIMR i andra äventyr i Congo/Katanga inklusive mordet på Dag Hammarskjöld?

Mike Hoare in Katanga - AUGUST 28, 2016 / CHRISTOPHER OTHEN (1)
By June 1961 the men of the former 4 Commando were on their way home. They had been unhappy with their new duties and made sure everyone knew about it. The Belgians agreed to void their contracts and release them from service. Brussels seemed glad to get rid of the English-speakers.

Hoare went back to South Africa with his men. The adventure was over. Later he would write The Road to Kalamata about his time in Katanga. It is a vivid and interesting read, but one that leaves out any mention of the Compagnie Internationale or Captain Browne.

(1) Mike Hoare in Katanga - AUGUST 28, 2016 / CHRISTOPHER OTHEN
https://christopherothen.wordpress.c...re-in-katanga/
Senast redigerad av Utredaren 2019-10-28 kl. 08:35.
Citera
2019-10-28, 08:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
I min värld: nej.
I din pojkboksvärld är kanske svaret ett annat...
/T
Har du något annat än ad hominem?

- Träffar piloten

- Träffar bränsletankar

- Träffar roderanordningar

Omöjligt med den typen av kulspruta?

Vet du varför den belgiska militären satsar på ett stridsflygplan med beväpning som inte kan skjuta ner andra flygplan/stridsflygplan?

För skojs skull?
Citera
2019-10-28, 09:18
Medlem
Citat:

Vet du varför den belgiska militären satsar på ett stridsflygplan med beväpning som inte kan skjuta ner andra flygplan/stridsflygplan?

För skojs skull?
Jag vet att du inte gillar att läsa officiella rapporter, varför jag klippt ut ett relevant parti ur "Accident Investigator’s Report
to the Hammarskjold Commission" av Sven E Hammarberg
Citat:
The Katangan Air Force – Avition Katangaise, ”KAT” or "Avikat" – was originally in possession of three Fouga CM 170 “Magister” (Fig 3), a two-seated small jet designed for training and light attack.
Jag tror att flygplanstypen skulle kunna kallas för skolflygplan, något som de flesta flygvapen håller sig med.
Citera
2019-10-28, 09:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Jag vet att du inte gillar att läsa officiella rapporter, varför jag klippt ut ett relevant parti ur "Accident Investigator’s Report
to the Hammarskjold Commission" av Sven E Hammarberg

Jag tror att flygplanstypen skulle kunna kallas för skolflygplan, något som de flesta flygvapen håller sig med.
Då kvarstår frågan varför det Katangesiska flygvapnet väljer ett stridsflygplan som inte kan skjuta ner andra plan.

För skojs skull?
Citera
2019-10-28, 10:27
Medlem
Citat:
Då kvarstår frågan varför det Katangesiska flygvapnet väljer ett stridsflygplan som inte kan skjuta ner andra plan.

För skojs skull?

Kanske fanns där en utförlig omvärldsanalys, som vägde kostnader mot nyttan av att ha stridsflygplan.

Sverige har ju valt att avstå tex hangarfartyg och atomvapen.

Efter lite googling framstår det som om Katanga inte var ett självständigt land, utan en provins i det land som i dagligt tal kallas Kongo.
Kongo hade vid aktuell tidpunkt frigjort sig från Belgien och provinsen Katanga försökte i sin tur frigöra sig från Kongo.

https://www.britannica.com/place/Kat...l-state-Africa
"In 1960, led by a local politician, Moise Tshombe, and supported by foreign mining interests, Katanga seceded from the newly independent Congo and entered into a period of political confusion and bloodshed involving Congolese, Belgian, and United Nations forces.
After the fighting ended in 1963, the region gradually became reintegrated into the republic, while some rebel leaders took refuge in Angola
Citera
2019-10-28, 12:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Kanske fanns där en utförlig omvärldsanalys, som vägde kostnader mot nyttan av att ha stridsflygplan.

Sverige har ju valt att avstå tex hangarfartyg och atomvapen.

Efter lite googling framstår det som om Katanga inte var ett självständigt land, utan en provins i det land som i dagligt tal kallas Kongo.
Kongo hade vid aktuell tidpunkt frigjort sig från Belgien och provinsen Katanga försökte i sin tur frigöra sig från Kongo.

https://www.britannica.com/place/Kat...l-state-Africa
"In 1960, led by a local politician, Moise Tshombe, and supported by foreign mining interests, Katanga seceded from the newly independent Congo and entered into a period of political confusion and bloodshed involving Congolese, Belgian, and United Nations forces.
After the fighting ended in 1963, the region gradually became reintegrated into the republic, while some rebel leaders took refuge in Angola
Ja, det är bra om du läser in dig lite på konflikten innan du plaskar in i diskussionen.

Så här skriver Wiki om de tre Fouga Magister’s som användes av det Katangesiska flygvapnet:
It destroyed two DC-4s and a DC-3 on the ground and made numerous attacks on ground targets.
DC6 är iofs lite större än DC4 men det är i sammanhanget marginellt. Menar ni nu att om dessa tre DC’s hade befunnit sig i luften så hade det varit omöjligt för samma Fouga Magister’s att förstöra dem/skjuta ner dem?

Förklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in