2019-10-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Vi får inte glömma att han är sjuk. Jag tror inte att han har någon koll på det här med att göra anspråk på något. Jag menar, han vill ju även ha tillbaka munskyddet. Förmodligen vill han ha sin cykel, mobil och såna saker och för enkelhetens skull gör han anspråk på allt som anses vara hans. Jag tror inte att han vill spara något som en trofé, neej, han är inte den typen. Han kanske inte ville ha något alls men fick rådet att göra anspråk på sina saker.

Jag tror jag svarade en annan skribent , när jag skrev ordet kärlek. Jag hade glömt bort tidigare prat om homosex eller bisex.

Jag tror att han ville ha tillbaka sin cykel, hjälm m.m , däremot så att någon skulle ge ett råd att göra anspråk på alla saker som han köpt för mordet, det tror jag absolut inte på.

Poliserna förklarar väldigt tydligt allt för honom och de vill att han ska förstå vad de menar.

Hans cykel, hjälm m.m gör han inte anspråk på..det är ju hans ägodelar.

Han säger ju att han tänkte på Peter först och främst och förklara att det kunde bli så att det kunde komma fram ett motiv om han mördade Peter. Sen vill han inte prata mer det.
Jag tror att han vet motivet och att det var Peter som var nr 1 på listan. Han vill inte säga det, för han blir generad.
Så för min del tror jag att det bla handlar om att Peter fick bättre betyg eller så var han kär i Peter och fick ett Nej. Han ville ju mörda någon eftersom han suttit och tittat på dessa sjuka videos. Det är så svårt att veta hur...så jag får hoppas att ett motiv kommer fram till slut.

Om han kommer ut nån gång så kommer han att mörda igen och inte göra samma misstag, trots sin ungdom så hade han planerat det ganska bra. Nästa gång kommer han att byta strumpor och inte stoppa blodiga strumpor i skorna.
Citera
2019-10-28, 09:28
Medlem
Cashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag tror jag svarade en annan skribent , när jag skrev ordet kärlek. Jag hade glömt bort tidigare prat om homosex eller bisex.

Jag tror att han ville ha tillbaka sin cykel, hjälm m.m , däremot så att någon skulle ge ett råd att göra anspråk på alla saker som han köpt för mordet, det tror jag absolut inte på.

Poliserna förklarar väldigt tydligt allt för honom och de vill att han ska förstå vad de menar.

Hans cykel, hjälm m.m gör han inte anspråk på..det är ju hans ägodelar.

Han säger ju att han tänkte på Peter först och främst och förklara att det kunde bli så att det kunde komma fram ett motiv om han mördade Peter. Sen vill han inte prata mer det.
Jag tror att han vet motivet och att det var Peter som var nr 1 på listan. Han vill inte säga det, för han blir generad.
Så för min del tror jag att det bla handlar om att Peter fick bättre betyg eller så var han kär i Peter och fick ett Nej. Han ville ju mörda någon eftersom han suttit och tittat på dessa sjuka videos. Det är så svårt att veta hur...så jag får hoppas att ett motiv kommer fram till slut.

Om han kommer ut nån gång så kommer han att mörda igen och inte göra samma misstag, trots sin ungdom så hade han planerat det ganska bra. Nästa gång kommer han att byta strumpor och inte stoppa blodiga strumpor i skorna.

Det fetade - Han gjorde väl visst anspråk på cykel, hjälm, med mera?
Varför försökte han locka ut den andra killen om Peter var huvudmålet?

Slutligen, hur får du det till att mordet var välplanerat? Han hade inte haft en chans att komma undan även om han inte hade ringt polisen direkt, är slutsatsen jag drar efter FUP.
Citera
2019-10-28, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han svarar "lite" på frågan om han ville hamna i fängelse.

Det finns nog många parametrar i den här händelsen. Peters pappa beskriver att att han aldrig mötte hans blick. Vanligt bland människor inom autismspektrat.

En väldigt knepig människa denne Jack.

Ja håller helt med, knepig på många sätt. Han visar def att han har begränsningar i socialt samspel och upprepning av beteende är kanske de här intresset för filmerna om riktiga mord. Han verkar ju också ha begränsningar när det kommer till aktiviteter.

Han ger ett märkligt intryck i polisförhören men om vi talar om Autism så kan det ju bero på hans ev svårigheter med att koppla ihop det som sker där och då i förhör med det som skett i dåtid. När han ska försöka återge vad han minns så att säga.
Citera
2019-10-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cashew

Slutligen, hur får du det till att mordet var välplanerat? Han hade inte haft en chans att komma undan även om han inte hade ringt polisen direkt, är slutsatsen jag drar efter FUP.

Han säger själv att Peter vad nr 1.

Jag säger att för att vara så ung så har han tänkt igenom det väl. Sen att han inte klarade av att fortsätta vad han tänkt att göra är en annan femma. Han visste inte hur det var att mörda eller övht har han nog inte sett en död person.

Kommer ihåg min första döda människa som jag skulle sköta om, då fick SSK ta ut mig i korridoren, för jag höll på att svimma, då var jag 18 år. Fick sen återvända in till den döde och fortsätta göra mitt jobb. Sen har jag aldrig haft något problem med att ta hand om de döda personerna.
Citera
2019-10-28, 09:51
Medlem
Cashews avatar
Citat:

Jag säger att för att vara så ung så har han tänkt igenom det väl. Sen att han inte klarade av att fortsätta vad han tänkt att göra är en annan femma. Han visste inte hur det var att mörda eller övht har han nog inte sett en död person.

Kommer ihåg min första döda människa som jag skulle sköta om, då fick SSK ta ut mig i korridoren, för jag höll på att svimma, då var jag 18 år. Fick sen återvända in till den döde och fortsätta göra mitt jobb. Sen har jag aldrig haft något problem med att ta hand om de döda personerna.

Ah, jag måste ha missat det!
Du har nog rätt i att han var fixerad vid tanken på att döda någon men utan att förstå innebörden av att mörda någon och se dem dö. När han väl gjort det var det inte lika befriande/skoj som han fantiserat om.
Jag tror däremot att det är svårt att spekulera angående motivet, en person i psykisk ohälsa kan ha alla möjliga anledningar till varför de agerat som de gjort, inte alltid det är klart för dom själva i efterhand.
Citera
2019-10-28, 09:58
Medlem
Citat:
Ah, jag måste ha missat det!
Du har nog rätt i att han var fixerad vid tanken på att döda någon men utan att förstå innebörden av att mörda någon och se dem dö. När han väl gjort det var det inte lika befriande/skoj som han fantiserat om.
Jag tror däremot att det är svårt att spekulera angående motivet, en person i psykisk ohälsa kan ha alla möjliga anledningar till varför de agerat som de gjort, inte alltid det är klart för dom själva i efterhand.

Ja det är svårt att spekulera om motivet , men är det inte vid motivet som han blir ännu mer nervös och vill inte prata mer om det. Verkar som att han blir generad eller nåt.
Citera
2019-10-28, 10:00
Medlem
Cashews avatar
Citat:
Ja det är svårt att spekulera om motivet , men är det inte vid motivet som han blir ännu mer nervös och vill inte prata mer om det. Verkar som att han blir generad eller nåt.
Ja, går ju att tolka så men kan också vara att han inte vet riktigt själv. Kanske det kommer fram mer vid rättegång...
Citera
2019-10-28, 10:04
Medlem
Citat:
Ja, går ju att tolka så men kan också vara att han inte vet riktigt själv. Kanske det kommer fram mer vid rättegång...

Ja, absolut det kan vara både ock...vi får hoppas att det kommer fram vid rättegången, hoppas , hoppas..
Citera
2019-10-28, 10:09
Medlem
tinkyminkys avatar
Många vill hitta en naturlig förklaring, ett motiv. Avundsjuka, kärlek, osv. I detta fallet tror jag inte att det är så. Han ville mörda någon och det gjorde han. Jag tror faktiskt inte att det är mer än så.
Citera
2019-10-28, 10:10
Medlem
Jag tror inte han hade allvarlig psykisk störning eller psykos. Lite störd är han givetvis, men han funkade ju ganska bra i övrigt. Tror han fått de där filmerna på hjärnan och njöt lite av se dem och ville själv känna hur det kändes att utföra det. Och han köpte väl en såg också? Jag har inte läst FUP så noga, frågar de honom varför han köpte just en såg? Har någon i tråden spekulerat i detta?

Han tänkte säkert stycka liket men sen när han huggit så fattade han att han är ute och cyklar och att det han gjort är riktigt fel. Han ballade ut helt enkelt och kunde inte slutföra sina planer, så han ringde 112 istället, lite förhastat tror jag. Jag tror han är riktigt farlig och hoppas han sitter inne resten av livet.
Citera
2019-10-28, 10:19
Medlem
Citat:

Välplanerat i vilket avseende? Att lyckas genomföra mordplanen, eller att lyckas undkomma upptäckt?

1. Jacks mordplan är välplanerad vad gäller att lyckas genomföra brottet. Han lyckas lura Peter med sitt s.k psykologiska experiment med timer, och därigenom få honom att ligga ner på magen och blunda, redo för Jack att slakta. Han sätter Peter i försvararslöst läge. Sedan är det som med tennis och bollen...dadamm

2. Brottet verkar inte planerat i syfte att undkomma att lagföras, därför ringer han polisen på eget initiativ. Mission completed.
Citera
2019-10-28, 10:25
Medlem
Citat:

Det har jag fullständigt missat. Vad konstigt. Fick för mig att Adam var nr 1 och när han inte hörde av sig så fortsatte han med Peter. Peter var hans närmaste vän.

Har letat en stund och hittade följande.

Ur förhörsprotokollet:

FL: Men du säger att du kom på, att du tänkte, du kom att tänka på att du skulle döda någon, men, men var det just Peter du hade tänkt hela tiden eller?

Jack: Eh. Nej, eller nej. Eh. Till exempel, för om det var några dagar sen så kontaktade jag en annan, eh, (ohörbart) vän alltså Adam. Eh. Som också gick då i min skola. Och så frågade jag om han ville följa med och typ hitta på nånting, och då eh, tänkte jag kanske också att jag skulle döda honom. Eh.

…/…/

FL: Så därför kontaktade du Peter istället då?

Jack: Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in