Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
[/b]
Ja det har det ju varit väldigt lite av i den här tråden.
Jag antar att du är en smula ironisk och det är ok men min poäng är mer att det borde vara rätt ointressant att spekulera i Lenas personlighet som motiv för mordet då både motiv och vad man tycker om personer inte är objektiva för dem som känner denne. Oavsett om Lena ex skulle vara helt prickfri så har den som är personligt engagerad i någon/henne i detta fallet en relation till vederbörande och man dömer efter egen person oftast. Och själviska motiv.
Om vi utgår ifrån att rätt mgm i plural är misstänkta så tror jag inte att det är Lenas personlighet som är det avgörande motivet, det är många parametrar där bara det faktum att hon fanns, existerade och var den hon var i den miljön, sammanhang som var samt vad jag misstänker, det hon också visste.
Märk väl att jag säger att det inte är Lenas personlighet som är det a v g ö r a n d e motivet - naturligtvis är man tvungen att notera vissa egenskaper som kan spela in men man måste mäta dem i förhållande till de personer och deras egenskaper och värderingar, som har haft "problem" med dessa.
Det är ju inte så att alla personliga vendettor, konflikter eller olikheter slutar i mord.
Alla som spekulerar kring personligheter i första hand, glömmer bort känslornas kraft, inflytande och vanmakt kanske.