2019-10-26, 20:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"VET många andra saker med, som många bara gissar och tror om. Sedan finns det tyvärr saker som jag inte VET, och då är jag smart nog att avstå från spekulationer som skulle få mig att framstå som en idiot."

Han VET att han inte själv är mördaren, däremot vet han INTE vem som är mördaren och avstår därför från spekulationer, är det så det ska tolkas?

Klokt skrivet i så fall.
Texten synes malplacerad i en vanlig logg. (Han och HD cachade ett par dagar i Värmland.).

Man kan lika gärna tolka texten så här: (eller som SD skrivit i något brev som citerats i tråden):
Citat:
/.../ Mina närmaste vänner, släkt mm "VET" att jag är oskyldig... .../ Jag VET om jag har med mordet att göra.
Med andra ord: Han VET huruvida han själv är mördaren, däremot VET han inte vilka bevis man kommer att kunna hitta. VET många andra saker med, som många bara gissar och tror om. Sedan finns det tyvärr saker som han inte VET, och då är han (till skillnad från vissa idioter) smart nog att avstå från spekulationer som skulle kunna få honom att framstå som en idiot. Men han är glad för att han nu VET delar av den bevisning man har mot honom, och inte bara tror eller gissar något. Tack.

Antag att SD VET att man på föremål X (beslagtaget rel. sent i utredningen och där SD haft tid att plantera spår) kommer att hitta DNA även från person Y. Han VET att han då kan slå in en kil i åklagarens indiciekedja. - I takt med att försvaret tillåts ta del av bevisningen VET SD att han har större möjligheter att kunna utarbeta olika försvarsstrategier, låt vara att han på nuvarande stadium inte hunnit syna åklagarens alla kort.

När loggen skrevs, den 25 juli 2018, har husrannsakningar (bil, hus) gjorts och han har förhörts i omgångar: Han anhålls, förhörs och släpps 15-16 maj; hinner knappt grilla färdigt med släkten förrän han den 29 maj anhålls igen, häktas 1 juni men släpps 8 juni. Han har under förhören fått ett hum om utredningens brister; vad man saknar och ännu inte erhållit svar på mm. Långtifrån allt har skrivits honom på näsan, men han har ett väl utvecklat luktsinne; är fullt medveten om att han fortfarande är misstänkt, riskerar att avlyssnas och utsättas för div. spaningstekniska åtgärder, osv. - Han kan förväntas agera i enlighet med dessa premisser.

Vad gör då sådana personer som HD/SD, nu när TR varit så ”rättvis” att man med facit i hand kan se att HD/SD getts närmare 15 mån ”betänketid” - Den 15 sept 2018 är skilsmässan ett faktum och 14 dgr senare skrivs ett bodelningsavtal. Detta avtal är svårtolkat men verkar utmynna i att inga ev. skadestånd ska kunna utmätas. - Mått och steg kan således antas vidtagna i god tid och i förebyggande syfte.
Citera
2019-10-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag misstänker att du tappat fotfästet fullständigt och glömt bort vad som diskuterades från början. Här är en kort sammanfattning:

Vissa tycker det är anmärkningsvärt att HD gått ut med att hon anser att SD är oskyldig. Jag delar inte den uppfattningen. Kanske dags att du tar en paus ifrån tråden? Tråden om mordet som du ändå inte är intresserad av.

Det vederbörande inte var intresserad av var hur många det är som har sina bestämda uppfattningar om SD:s skuld. Vilket jag håller med om, då detta är ett rättsfall och inte melodifestivalen.

Missförstod du med flit, eller är det dags för dig också att ta en paus?
Citera
2019-10-26, 20:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Kanske du ska låta bli och stressa när du skriver inlägg?

Jag tror att det är SD som på egen hand fått utredarna att direkt rikta sitt intresse för honom.

Ja, nog gjordes flera misstag i början, men jag är inte så säker på att det har någon större betydelse för uppklarandet av mordet. Vi får se hur allt utvecklar sig framåt. Det otäcka nu är att det finns ytterligare misstänkt som rör sig fritt i samhället. Jag hoppas Isdrottningen är noga övervakad.

Åh, du menar att SD anmälde sig själv som misstänkt tisdag morgon?
Om du inte är säker på om det var viktigt att LWs sargade kropp hittats tidigare befinner du dig inte i samma tråd som mig.

Om HD är vi ense. Hon är den enda i min bok som får samtliga bitar att falla på plats.
Citera
2019-10-26, 21:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är som att inget kan rubba honom.
Inget har hänt.
Ingen har dött.
Ingen har blivit brutalt mördad.
Ingen han känner något för?
Ingen är skäligen misstänkt.

Livet fortsätter som att det är fyllt med livets goda; solsken, tårtor, spontanmiddagar och goda grannar.

Lika motsägelsefullt som hela hans egen person (om han är den skyldige).
Glättig yta,
mörkt inre.

Vacker natur, vacker liv. Solsken och varma grannar, bullar och framtid i denna "ändlösa sommar".
Bakom solskenet ond bråd död, misstänkt för mordet.
Ja, det är mycket tidigt efter mordet: 24-26 maj, han åter drar i gång med ”detta mysiga ställe”, ”härlig stund på cykelsadeln”, ”...en avslappnad eftermiddag i solen. Livet har sina goda stunder. Hoppas det är många kvar.”, ”...en mysig grillkväll med resten av släkten” (HD), osv. - Det låter både avtrubbat och skadeglatt; nästan som att en maffiafamilj firar att geotursfadern likviderat sin värste konkurrent men frisläppts och nu ensam kan styra och ställa i Hjärsta igen.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Svart/vitt.
Sött/surt....
Daghjärna/Natthjärna...
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/73d817a6-ed3a-4313-97a3-8a6e6b7c0374.jpg
https://coord.info/GLYND7CT
Citera
2019-10-26, 21:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det vederbörande inte var intresserad av var hur många det är som har sina bestämda uppfattningar om SD:s skuld. Vilket jag håller med om, då detta är ett rättsfall och inte melodifestivalen.

Missförstod du med flit, eller är det dags för dig också att ta en paus?

Det verkade inte alls som att det var det som Draifos menade. Hen verkade snarare tro att vi pratade om argument rörande SD = skyldig eller ej.
Citera
2019-10-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det verkade inte alls som att det var det som Draifos menade. Hen verkade snarare tro att vi pratade om argument rörande SD = skyldig eller ej.

Nej, hen saknade vettiga argument. Det som var ointressant är antalet individer som misstänker SD. Vilket också är helt ointressant och helt saknar något bevisvärde.

Det var min tolkning. Din tolkning var att hen tyckte fallet och hela tråden var ointressant. Jag tror fortfarande att du missförstod med flit.
Citera
2019-10-26, 22:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nej, hen saknade vettiga argument. Det som var ointressant är antalet individer som misstänker SD. Vilket också är helt ointressant och helt saknar något bevisvärde.

Det var min tolkning. Din tolkning var att hen tyckte fallet och hela tråden var ointressant. Jag tror fortfarande att du missförstod med flit.
Exakt. Det är skillnad på argument och argument:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
Citera
2019-10-26, 22:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SD:s behov av att lämna budskap till olika mottagare blir tydligt när man tittar noggrannare på texterna och de arrangerade bilderna i GC-kontot. Varför han har det behovet kanske ligger i att han inte kan kommunicera och närma sig andra människor på ett normalt sätt? Han kan vara rädd för att hamna i en känsla av underläge i det verkliga livet och han väljer istället att visa hur underfundig han är i skrift? Handlar beteendet om att han på egen hand måste göda sitt stora bekräftelsebehov? I skrift upplever han sig stark och okränkbar? Eftersom han självkänsla är låg passar han gärna på att tvåla till andra på ett sätt som inte är helt glasklart om man inte är närstående och insatt i hur han fungerar?
/.../
Den 21 mars -19 lade SD ut 3 likadana bilder och gjorde en nedräkning vid sitt Will Attend för ett event han tänkte bevista. Det inlägget kan ha varit ett direkt budskap till mig eftersom jag under den tiden återkommande påtalade hur många dagar och timmar som hade passerat sen LW mördades. Hans inlägg påtalades i tråden och efter några timmar tog han bort bilderna. Jag har hans första inlägg sparat på bild: www.bildtagg.se/bild/5c73qboe0ei6eizwkd4jz9o
Det finns ofta ett mer eller mindre tydligt underliggande hot i det mesta han skriver - och även i bif. bilder/bildtexter. - Det vi inte känner till betr. vissa personrelationer mm kan vi inte utläsa; detta är endast åtkomligt för berörda personer.

Samtidigt är det dubbelbottnade också ett sätt att gardera sig; att i trängt läge ha ryggen fri: Ett mycket fegt beteende som successivt verkar ha utökats med diverse ironiska eller hånfulla kommentarer. - Ingen ska riktigt veta var man har honom (bäst att hålla sig vän med honom, annars vet man aldrig vad som kan hända...).

Att anmäla för ofredande och misshandel torde ha varit ett oförlåtligt brott i SD:s ögon, dvs anmäla honom; världens bästa person, alla kategorier. - Det här med att han skulle ha låg självkänsla tror jag inte man behöver ta så hårt på... Det han inte har skaffar han sig eller ser till att kompensera på olika sätt. Han älskar sig själv över allt annat, och har du en annan åsikt får du på käften.

Intressant att du fick honom att ta bort nedräkningen vid sitt Will Attend för ett event! - Eftersom detta också diskuterats i tråden ville han förmodligen tona ned en för honom känslig del av diskussionen. Det visar också att han är "följsam", dvs är beredd att när som helst kohandla under förutsättning att det gynnar hans intressen.
Citat:
Diskussioner om cyklar har återkommit flera ggr i tråden och kanske även ett annat inlägg handlade om en kontring till tråden då SD lade ut en selfiebild (1/5-19) för en TB (TB4YZV9). På bildern visar han upp ett par nya cykelbyglar och jag antar att dessa inte är själva travelbugen: www.bildtagg.se/bild/novaw7zxdhwmxoewd6q392
Nej, men kanske en upplysning om att det som finns i påsen kan ha flera användningsområden (kan knappt se att det är ett bygellås; hur länge fanns bilden kvar?).
Citat:
( Det är nog inte en slump att SD låter initialerna L och S synas i bild medan han döljer större delen av sitt ansikte bakom stenblocket? Logg från 2 maj -19: http://coord.info/GLYRT37P )
Helt medvetet. - Det är samma sten som i den här loggen.:
https://coord.info/GLZJCQ0E
Han fick nästan gömma sig bakom stenen för att samtidigt kunna pricka in såväl en del av sig själv som de utvalda bokstäverna. - Symboliskt: En gravsten över både L och hennes MGM..? - Eller också var han bara ute efter vilka reaktioner han skulle få på bilden, alt. är han inte riktigt klok...
Citera
2019-10-27, 00:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hur ser du på LWs människokännedom, självkänsla och intuition?
Något mått av människokännedom och utvecklad intuition bör hon väl haft med tanke på att hon varit verksam som pastor och därefter arbetat som behandlingsassistent. Och hon verkar ju väldigt ofta trivts i SDs sällskap.
En bra och berättigad fråga.

Min uppfattning är att LW var långt mera lyhörd än intuitiv. Hon uppfattade sina medmänniskors behov - en hjälparnatur som gjorde sitt yttersta för att personer i hennes omedelbara närhet skulle känna sig bekväma och sedda i hennes sällskap. Oräddheten och tilliten som positiva egenskaper kan samtidigt ha medfört en viss godtrogenhet gentemot omgivningen?

Efter skilsmässan från UW blev hon introducerad i GC av SD. Vid den tidpunkten eller något senare, borde hon och SD ha inlett sitt hemliga förhållande.
Det enkla svaret på varför hon viftade bort eventuella tidiga varningssignaler är att hon blev förälskad. Om hon vid ett tidigt skede fick onda aningar kan hon ha vänt en dålig magkänsla mot sig själv istället och sökt rationella förklaringar som att oron ex kunde härledas till en viss skuldmedvetenhet över att hon börjat umgås med en man som hon vigt några år tidigare. En fysisk dragning kan ha funnits tidigt hos de bägge.
Deras gemensamma intresse för fartfyllda aktiviteter tror jag också spelade in. De hade flera gemensamma beröringspunkter samtidigt som de var varandras motpoler.

SD bör tidigt ha varit inställd på att söka reda på hennes svaga punkter. Han visste hur hon förhöll sig till etiskt/moraliska frågor och han såg här en ypperlig chans att få utveckla en magisk vänskap med LW genom att under GC-turerna ofta och gärna ta upp ämnet "människors lika värde" och övriga värdefrågor. Hans plan var att hon till en början skulle känna trygghet och samhörighet i hans sällskap. Han målsättning var dock en annan; medan de i månskenets ljus hade slagit sig ner på varsin stor sten någonstans ute i det fria för en fika (han hade norpat åt sig HDs goda muffins i frysen) och hon fortsatte deras intressanta samtal om flyktingar, log han nöjt och förväntansfullt alltmedan han funderade ut lämpliga strategier för att få henne att sluta prata för att istället smyga sig fram och in i hans väntande famn - han visste att han en dag skulle få henne, den spännande och snygga pastorn vars moralprinciper tråkade ut honom, att falla.
En gemensam värdegrund, tillsammans med taktiskt närmande var dock förutsättningen för att få tillgång till skatten/cachen.

Att LW gick in i en destruktiv relation är uppenbart. Under tiden som förhållandet pågick har SD förmodligen skaffat sig hållhakar på LW i form av ex privata foton/videos som han har beslagtagit och under perioder av gräl hotat publicera offentligt. Pastorns rykte skulle för evigt vara nedsmutsat och möjligheter till framtida jobb inom någon församling kunde hon hädanefter glömma. Under förälskelsen kan han ha bedyrat henne sin kärlek och att ansökan om skilsmässa snart skulle bli av, så snart HD var stabil nog och kunde klara sig utan hans omsorg. Därför vågade hon också lämna ut några intima bilder som han snällt bönat och bett om att få ha till hands under perioder av avstånd och saknad.
Han kunde också ha spelat in samtal i förtroende där hon uttryckt sina tankar och fällt kommentarer om andra geocachare.

Yoda: "jag är en sabbare in i själen"
Senast redigerad av Reviews 2019-10-27 kl. 00:32.
Citera
2019-10-27, 00:59
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Man kan säga att det finns loggar i alla tonarter, och med tillhörande bilder som bl.a. avspeglar SD:s många ansikten med en mimik som för det mesta lyckas illustrera vad han önskar uttrycka. - I vissa fall fixar han inte att ge uttryck för det han vill; då skorrar det falskt och vittnar om ett sinnestillstånd han sällan eller aldrig befunnit sig i; är ovan att framställa.

Den ”Jason” det talas om i loggen nedan = https://sv.wikipedia.org/wiki/Jason_Voorhees
...men SD identifierar sig hellre med den här karaktären:
https://www.youtube.com/watch?v=YtHjhQ2UucE
https://coord.info/GLFJR6C8
"Värst av allt var dock att jag såg en skugga av ökänd figur precis intill platsen. Riktigt riktigt läskigt."

Är det sin egen skugga i form av N. Bates han tycker sig se - är det den som skrämmer honom?
Citera
2019-10-27, 01:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En bra och berättigad fråga.

Min uppfattning är att LW var långt mera lyhörd än intuitiv. Hon uppfattade sina medmänniskors behov - en hjälparnatur som gjorde sitt yttersta för att personer i hennes omedelbara närhet skulle känna sig bekväma och sedda i hennes sällskap. Oräddheten och tilliten som positiva egenskaper kan samtidigt ha medfört en viss godtrogenhet gentemot omgivningen?

Efter skilsmässan från UW blev hon introducerad i GC av SD. Vid den tidpunkten eller något senare, borde hon och SD ha inlett sitt hemliga förhållande.
Det enkla svaret på varför hon viftade bort eventuella tidiga varningssignaler är att hon blev förälskad. Om hon vid ett tidigt skede fick onda aningar kan hon ha vänt en dålig magkänsla mot sig själv istället och sökt rationella förklaringar som att oron ex kunde härledas till en viss skuldmedvetenhet över att hon börjat umgås med en man som hon vigt några år tidigare. En fysisk dragning kan ha funnits tidigt hos de bägge.
Deras gemensamma intresse för fartfyllda aktiviteter tror jag också spelade in. De hade flera gemensamma beröringspunkter samtidigt som de var varandras motpoler.

SD bör tidigt ha varit inställd på att söka reda på hennes svaga punkter. Han visste hur hon förhöll sig till etiskt/moraliska frågor och han såg här en ypperlig chans att få utveckla en magisk vänskap med LW genom att under GC-turerna ofta och gärna ta upp ämnet "människors lika värde" och övriga värdefrågor. Hans plan var att hon till en början skulle känna trygghet och samhörighet i hans sällskap. Han målsättning var dock en annan; medan de i månskenets ljus hade slagit sig ner på varsin stor sten någonstans ute i det fria för en fika (han hade norpat åt sig HDs goda muffins i frysen) och hon fortsatte deras intressanta samtal om flyktingar, log han nöjt och förväntansfullt alltmedan han funderade ut lämpliga strategier för att få henne att sluta prata för att istället smyga sig fram och in i hans väntande famn - han visste att han en dag skulle få henne, den spännande och snygga pastorn vars moralprinciper tråkade ut honom, att falla.
En gemensam värdegrund, tillsammans med taktiskt närmande var dock förutsättningen för att få tillgång till skatten/cachen.

Att LW gick in i en destruktiv relation är uppenbart. Under tiden som förhållandet pågick har SD förmodligen skaffat sig hållhakar på LW i form av ex privata foton/videos som han har beslagtagit och under perioder av gräl hotat publicera offentligt. Pastorns rykte skulle för evigt vara nedsmutsat och möjligheter till framtida jobb inom någon församling kunde hon hädanefter glömma. Under förälskelsen kan han ha bedyrat henne sin kärlek och att ansökan om skilsmässa snart skulle bli av, så snart HD var stabil nog och kunde klara sig utan hans omsorg. Därför vågade hon också lämna ut några intima bilder som han snällt bönat och bett om att få ha till hands under perioder av avstånd och saknad.
Han kunde också ha spelat in samtal i förtroende där hon uttryckt sina tankar och fällt kommentarer om andra geocachare.

Yoda: "jag är en sabbare in i själen"

Fast de finns de som uppfattat LW som precis det motsatta... "Jag vill..." utan att lyssna eller ta vidare hänsyn till andra. Det framskymtar ju till viss del i hennes egna reflektioner för många år sedan när hon skrev i familjebloggen eller vad hon kallade den.

Jag tror inte pastorns rykte som sådant skulle blivit skämt av lättklädda bilder som jämförelse till förhållandet i sig med den gifta mannen hon vigt. En människa syndar knappast i att ta sig ut som hon skapades, det är kanske nesligt men knappast något som kan fördömas, för det måste väl till en aktiv handling som man har möjlighet att välja att utföra eller avstå där något valbart alternativ då är fel.
Citera
2019-10-27, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om du går tillbaka ser du jag redigerat mitt inlägg då det under stress var klumpigt formulerat.

Att du kallar närstående idioter får stå för dig.

Vad jag påstår med bestämdhet att dom varit en urusel källa till information om vad som förevarit mordet då dom oförtrutet förnekat LW,s roll. Tråden tydliggör detta på varenda sida och om du inte ägnat dig åt samma sak och hade varit lite mer uppmärksam hade du aldrig missat det.

På morgonen med den första patrullens ankomst var det enligt MV uppgifter från UW och & som fick dom klandervärda poliserna att lägga bort allt vad skolboken lärt dom och direkt fokusera på SD. Vilket i förlängningen fick den katastrofala följden att LW,s sargade kropp inte hittades då rubriceringen bums blev människorov vilket betyder kidnappning.

Kanske Ulanna kan svara mig på vem som letar i buskarna 150 m bort från hennes hem efter en kidnappad person?

Faktum kvarstår att BO inte hittades pga den försummade kunskapen om hur polisiärt utredningsarbete går till. Man låser sig INTE vid ett scenario så tidigt i en utredning. Detta gäller OAVSETT SD visar sig vara GM eller inte.

Har grunnat på hur detta kom sig bortsett från okunniga utredare och kommit fram till att vad som kan ha orsakat misstaget kan ha att göra med en överdriven respekt för UW,s säkerhetsklassade arbete.

Detta exempel visar på hur katastrofalt det kan gå att låta sig styras av dom närstående som säger sig ha information då dom är emotionellt blockerade av närheten till BO.

En annan uppseendeväckande konsekvens av detta, var att den ostraffade SD misstänktes för brott redan vid upptäckt av försvinnandet. Dvs, SD misstänktes innan man rimligen kan misstänka brott begåtts vilket ledde till den snabba omrubriceringen från "försvunnen person" till " kidnappning". Visst talar logiken för att UW var i farten här också?

Kan lägga en del av min lilla prestige på att utan denna katastrofala inledning hade mordet sannolikt klarats upp för länge sen.
Ett barn vaknar och upptäcker att LW inte står att finna, dörren står på glänt... ringer till pappan för att hen är orolig. Pappan kommer och blir orolig liksom barnet. Båda misstänker att allt inte står rätt till och ringer polisen som kommer dit. Tiden går och alla blir alltmer oroade och misstänker att något är väldigt fel.
Polisen börjar misstänka detsamma och kollar om det finns något på LW sedan tidigare och ser anmälningar hon har gjort mot SD och bestämmer sig för att prata med honom. Polisen skulle väl ha gjort tjänstefel om SD inte blev hörd den morgonen.

Hade LW:s polisanmälningar gällt HD så hade nog hon varit den första som polisen vänt sig till för en pratstund?

Jag misstänker att utredarna inte "låste sig" till att SD skulle vara bestämd GM från början (vilket du gjorde i tråden).

Att polisen ändrade brottsrubr tror jag inte hade med UW att göra, det var nog pga de hade möjlighet att ta till fler möjligheter för att göra husis mm när de började misstänka att LW inte höll sig borta frivilligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in