2019-10-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
[/b]
Ja det har det ju varit väldigt lite av i den här tråden.

Jag antar att du är en smula ironisk och det är ok men min poäng är mer att det borde vara rätt ointressant att spekulera i Lenas personlighet som motiv för mordet då både motiv och vad man tycker om personer inte är objektiva för dem som känner denne. Oavsett om Lena ex skulle vara helt prickfri så har den som är personligt engagerad i någon/henne i detta fallet en relation till vederbörande och man dömer efter egen person oftast. Och själviska motiv.
Om vi utgår ifrån att rätt mgm i plural är misstänkta så tror jag inte att det är Lenas personlighet som är det avgörande motivet, det är många parametrar där bara det faktum att hon fanns, existerade och var den hon var i den miljön, sammanhang som var samt vad jag misstänker, det hon också visste.
Märk väl att jag säger att det inte är Lenas personlighet som är det a v g ö r a n d e motivet - naturligtvis är man tvungen att notera vissa egenskaper som kan spela in men man måste mäta dem i förhållande till de personer och deras egenskaper och värderingar, som har haft "problem" med dessa.

Det är ju inte så att alla personliga vendettor, konflikter eller olikheter slutar i mord.
Alla som spekulerar kring personligheter i första hand, glömmer bort känslornas kraft, inflytande och vanmakt kanske.
Citera
2019-10-27, 15:34
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Säkert var, som en del knäppgökar påstår, anledingen till mordet att hon var så bedårande, snygg, aktiv, kreativ, vänlig och social att om inte SD fick henne så skulle ingen annan få henne heller

En del män är ju sjukligt svartsjuka och klarar inte av att hantera en kvinna som är snygg och social. Så det är ju inte helt orimligt att LW:s fina sidor kan ha haft en inverkan på ett eventuellt svartsjukemotiv.
Citera
2019-10-27, 15:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här är pusselbiten ni saknar. 0:45 in i den montenegrinska undervattensfilmen Försvunnen klippcache visar han av någon anledning upp undersidan av ett par sandaler framför kameran. Ingen tvekan om att det är ett "W" i mönstret på sulan:
https://drive.google.com/file/d/0B_3zv8aIIab0TkVlSnZSMk40WEk/view
Jo, där finns en viss tvekan... men det råder ingen tvekan om att han "läser in" en hel del i sina bilder som sedan används för att illustrera vad han egentligen vill ha sagt (ofta så att flera tolkningar kan göras eftersom han har svårt att tala klarspråk). - Det hade varit intressant att veta vad han associerar olika ord el. meningar med; tror att en psykolog skulle kunna utvinna en hel del ur detta och likn. tester, t.ex. (det kontroversiella) bläckplumpstestet:
http://theinkblot.com/
Citera
2019-10-27, 15:48
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nej, hen saknade vettiga argument. Det som var ointressant är antalet individer som misstänker SD. Vilket också är helt ointressant och helt saknar något bevisvärde.

Det var min tolkning. Din tolkning var att hen tyckte fallet och hela tråden var ointressant. Jag tror fortfarande att du missförstod med flit.

Draifos har redan tidigare uppgett i tråden att han inte är intresserad av själva fallet. Så där råder ingen missuppfattning. Sen att Draifos uttryckte det som att det som är ointressant för honom, bör vara det för andra också, var tydligt. Ni kan teoritisera hur mycket ni vill, men i praktiken är det oftast annorlunda. Folk tar ofta ställning utan att grunda det på "vettiga argument.

Sen huruvida summan av hur många som tror att SD är GM kan ha inverkan på hur andra tänker; ja, det tror jag. Typiskt flockbeteende. När det gäller HD så har ju hon som alla andra haft tillgång till nyheter rörande fallet. Att hon innerst inne aldrig snuddat vid tanken på SD som mördaren, förefaller orimligt för iallafall mig. Som så många andra. Å många andra har säkert delgett andra dessa tankar. Huruvida HD gjort det också; ja det kanske är något vi får läsa om i FUP.
Citera
2019-10-27, 15:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Säkert var, som en del knäppgökar påstår, anledingen till mordet att hon var så bedårande, snygg, aktiv, kreativ, vänlig och social att om inte SD fick henne så skulle ingen annan få henne heller

Du beter dig väldigt omoget, okunnigt, ibland.

Svartsjuka är definitivt ett av de vanligaste motiven vid mord.

”Dödligt våld drabbar män och kvinnor på olika sätt. Det dödliga våldet som drabbar kvinnor respektive män sker i olika kontexter. För kvinnliga brottsoffer är det vanligast att gärningspersonen är en nuvarande eller tidigare partner och motiven är ofta relaterade till separation och svartsjuka. Gärningspersonen har inte sällan psykiska problem.”
https://bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2019-06-04-okning-i-vissa-typer-av-dodligt-vald.html

Citat:
” Det enskilt vanligaste motivet till mord på en kvinna i Sverige är att hon vill separera, inte sällan efter åratal av systematisk terror, våld, ekonomisk kontroll och isolering.”
https://www.svd.se/nya-namn-pa-brott-skapar-rattsosakerhet

Citat:
” Upprinnelsen till det dödliga våldet mot kvinnor i nära relationer är ofta en svartsjuke- och separationsproblematik.. Det är också relativt vanligt att dessa kvinnor redan tidigare utsatts för våld och hot av gärningspersonen.”
https://www.bra.se/download/18.4a33c027159a89523b1b1349/1494922639143/3_Dodligt_vald.pdf

Citat:
"– Det är alltid plågsamt att bli avvisad naturligtvis. Men hur vi hanterar situationen beror ofta på hur vi hanterat tidigare kriser. Har vi jobbiga minnen från tidigare separationer rivs såren upp igen och då kan det hända att det är svårt att gå vidare. Även personer med stort kontrollbehov kan ha svårt att hantera att bli lämnade. Om man planerat ett helt liv med en person, som plötsligt säger att hon eller han har andra planer kan det kännas oerhört jobbigt att man tappat kontrollen över händelseförloppet"
https://www.aftonbladet.se/relationer/a/a2vjJA/nar-karleken-blir-besatthet”

Skulle nog hjälpa tråden om du var mindre uppstressad och aggressiv när du skrev dina inlägg. Lättare att hålla sig till fakta då.
Citera
2019-10-27, 16:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Enligt uppgifter i media var det efter att bl.a. ha pratat med grannar, släkt och vänner som polisen kunde konstatera att LW med största sannolikhet hade blivit bortförd mot sin vilja:
https://www.sandaren.se/nyhet/forsvunna-orebrokvinnan-ar-equmeniapastor

Sedan det här du skriver att SD skulle ha haft digital kontakt med LW kvällen den 14/5 är en obekräftad tråduppgift. Det var förresten du själv som gjorde oss uppmärksamma på att vi inte vet om det där stämmer, och att någon sådan kontakt aldrig har nämnts av polis, åklagare eller media.

Det 'Medinsyn' skrev var väl att det var LW:s barn (och senare även UW) som hade bett SD om hjälp.

Det finns inga bekräftade uppgifter om just sms, men enligt flera artiklar skall polisen ha sagt att den sista kontakten någon hade med LW var en telefonkontakt vid 23:30-tiden.

Struntsamma, jag menar naturligtvis hela utredningen. Något sms kanske det finns någonstans i någons mobil?

Snoris hävdar med bestämdhet att han vet ditt och datt. Beskyller sedan andra för att vara det ena efter det andra; kaffetanter, idioter, lögnare, knäppgökar och jag vet inte vad. Själv är han 2 meter lång . Jag fattade aldrig vad det hade med saken att göra. Inte heller fattade jag vad hans bicepsträning hade med mordet att göra. .

Han vet inte mer än någon annan som inte har full insyn eller känner de berörda.
Citera
2019-10-27, 16:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Draifos har redan tidigare uppgett i tråden att han inte är intresserad av själva fallet. Så där råder ingen missuppfattning. Sen att Draifos uttryckte det som att det som är ointressant för honom, bör vara det för andra också, var tydligt. Ni kan teoritisera hur mycket ni vill, men i praktiken är det oftast annorlunda. Folk tar ofta ställning utan att grunda det på "vettiga argument.

Sen huruvida summan av hur många som tror att SD är GM kan ha inverkan på hur andra tänker; ja, det tror jag. Typiskt flockbeteende. När det gäller HD så har ju hon som alla andra haft tillgång till nyheter rörande fallet. Att hon innerst inne aldrig snuddat vid tanken på SD som mördaren, förefaller orimligt för iallafall mig. Som så många andra. Å många andra har säkert delgett andra dessa tankar. Huruvida HD gjort det också; ja det kanske är något vi får läsa om i FUP.
Jag vet inte riktigt vad du menar när du skriver att jag inte är intresserad av själva fallet. Jag kan väl tycka att utredningen och de rättsliga turerna på något sätt börjar bli mer intressanta än själva brottet, och det är oundvikligt att det blir så efter så här lång tid utan några synbara utredningsresultat. Det gäller inte bara för mig utan också för flera andra här i tråden, och det märks väl inte minst i media. Artiklarna har sedan ungefär i maj i år mest handlat om misstankegrader, omhäktningar och den långa väntan.

När det gäller din hänvisning till att "så många" misstänker SD så uttryckte jag mig kanske slarvigt när jag skrev att det var ointressant. Som framgick av länken till Wikipedia jag bifogade i inlägget så syftade jag alltså på att det var ett sk. ogiltigt argument:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

Sedan det här du skriver nu om att många tar ställning utan att kunna ange några vettiga (sakliga) argument, det håller jag helt med dig om. Skulle nog säga att just den här tråden är ett ovanligt bra exempel på det fenomenet.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-27 kl. 17:13.
Citera
2019-10-27, 16:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
En del män är ju sjukligt svartsjuka och klarar inte av att hantera en kvinna som är snygg och social. Så det är ju inte helt orimligt att LW:s fina sidor kan ha haft en inverkan på ett eventuellt svartsjukemotiv.

Det var väl nästan något åt det hållet han skrev själv till @charkoals kompis?
Att L*ena var oskicklig i sin kontakt med andra män?

Nu spekulerar jag, men det kan ju ha varit sådant som att hon var just vänlig och glad mot de många killkompisar som hon hade?
Säkerligen fanns det en och annan som kunnat hoppas på att det skulle "bli något". Men jag tror också att de flesta män såg att hon var en flitig geocachare och att hon la upp loggar med bilder för alla att beskåda. Vissa perioder var det ju nästan var och varannan dag som hon var ute, då med olika killar.

Jag tror ju inte att alla dessa trodde att hon var ute efter dom.

Men SD kanske ogillade det?
Särskilt som att hon förutom var glad, vänlig, sportig så var hon ju också snygg (säkert i mångas ögon). Det är ju alltid attraktivt.
Citera
2019-10-27, 16:35
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
När någon fallit offer för mord blir de negativa sidorna mest intressanta för att kunna ta fram motiv och vem som skulle kunnas tänka vilja döda offret. Det förstår du väl?

Vi vet ju inte ännu om det verkligen handlar om det klassiska "våld och svartsjuka i nära relation" motivet.

Du kan fråga vilka utredare du vill och de kommer svara dig att de vränger ut och in på minsta detalj i ett BO:s liv och det är naturligt att det då även kommer upp mindre bra sidor. Så skulle det vara för oss alla om våra liv synades under lupp.

Försök att inte ta det som personligt mot Lena utan tänk på att det här görs med alla mordoffer.

Jodå, jag fattar. Jag fattade redan de första hundra gångerna. Jag menade väl mest att när det vanemässigt upprepas tillräckligt många gånger så tillför det till sist kanske inte så fantastiskt mycket till samtalet.

Visst händer det att jag blir irriterad, men kanske mer då på nivån på samtalet än på innehållet i de negativa beskrivningarna.

Det händer säkert att jag tar saker personligt också, men det gäller knappast den krystat plumpa typen av uttalanden från postare med penisen mitt i pannan och liknande. Det gäller i så fall mer uppriktiga påståenden från seriösa postare och i fall då det verkligen finns substans i det som sägs.

Jag tror förresten att det kan vara bra att ta saker personligt ibland. Äkta engagemang kan leda till mer intressanta samtal. Pajkastning och stereotypa attityder däremot leder sällan till något spännande.
Citera
2019-10-27, 16:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Det var säkert LW,s snygga, aktiva, kreativa och framförallt sociala talanger som var så åtråvärda att det också (förutom motivet till mordet då) är förklaringen till att vanliga kvinnor skrämdes bort och inte vågade umgås med henne.

Heureka!
Då är både motivet och frånvaron av kvinnliga vänner klarlagt. Två flugor på smällen.
Ska ingen upplysa åklagaren om att motivet klurats ut av några av trådens kvinnliga intelligensia så slipper hon grunna på det.?. (ironi)

Edit att HD är misstänkt för mordet måste bero på att hon var avundsjuk på LW,s fägring och inte för att LW fulgökat med hennes man SD
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-27 kl. 16:58.
Citera
2019-10-27, 17:21
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Det var säkert LW,s snygga, aktiva, kreativa och framförallt sociala talanger som var så åtråvärda att det också (förutom motivet till mordet då) är förklaringen till att vanliga kvinnor skrämdes bort och inte vågade umgås med henne.

Heureka!
Då är både motivet och frånvaron av kvinnliga vänner klarlagt. Två flugor på smällen.
Ska ingen upplysa åklagaren om att motivet klurats ut av några av trådens kvinnliga intelligensia så slipper hon grunna på det.?. (ironi)

Edit att HD är misstänkt för mordet måste bero på att hon var avundsjuk på LW,s fägring och inte för att LW fulgökat med hennes man SD

Istället för att dumförklara andra postares tankar rörande motivbild, kanske du kan redogöra för din egen syn på en tänkt motivbild? Mer intressant kan jag tycka.
Citera
2019-10-27, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis samma funderingar. Det har tystnat i tråden. Har dessa börjat snegla på möjligheten att det faktiskt ligger något i TR bedömning(ar)? Eller har de blivit -generellt- avrådda från t.ex utredare (det planerades ju ytterligare förhör, inte bara med SD) att hålla sig borta från spekulationer på sociala medier/forum? Kaninen hoppar ju in och gör ett ilsket inlägg då och då, oftast som respons på något inlägg av Holmes. Men den tidigare så engagerade ovh inläggproduktive EGT var det ett bra tag sedan vi såg till, trots att flera av oss ställt frågor till kontot.

Lägger även till min egen lilla sammanställning:

>>---------------------------->
Länk till info om ”JÄRNGÄNGETs medlemmar
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

De har nog börjat fatta att Guden SD och Isdrottningen har lurat dem. De vågar inte annat än att hålla låg profil? Gör de inte det kan JellyGray visa att han kan bli hård om han upptäcker en kompis i tråden? De kan också vara lite rädda för Isdrottningen som springer fritt bland trädstammarna med det egna teamet Team Kockbello JS = coco_* (c) och änkan KJ = Karj*r (i). Alla håller låg profil i rädsla för att Isdrottningen ska explodera om fel ord sägs? Just ja, så finns ju den känsliga Sillen som inte vill vara med på bild. Han kan ha dragit sig mot något annat stim och spanar efter en ny drottning.
Ovan är spekulation förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in