Citat:
Ursprungligen postat av
JeppeNil
Jag har aldrig hört att Fredrik Virtanen skulle hålla på Hammarby eller överhuvudtaget ha någonting med oss att göra. Det blir en otrolig nidbild att säga att Hammarby är lika med hipsters på Södermalm och journalister som skriver provocerande artiklar. Eller att hammarbyare oftast är som Fredrik Virtanen. Till exempel vet jag att hans förra kollega Oisin Cantwell, som visserligen bor på söder, håller på AIK. Södermalm är dessutom mycket större än dessa personer som syns i media.
Även de här bondeteorierna är i grunden helt ovetenskapliga och saknar substans. Jag är övertygad om att de flesta "bönder" som flyttar till Stockholm håller kvar vid sina gamla lag. Jag har aldrig träffat någon nyinflyttad som har börjat hålla på Hammarby och det är svårt för folk att bara byta lag. Jag säger därför med en väldigt stor säkerhet att andelen "bönder" på matcherna inte är större för Hammarby än för AIK eller Djurgården. Därmed bör den diskussionen vara avslutad.
Började du låtsas hålla på bajen igår?
”Är man Djurgårdare eller AIK:are så är man det oavsett idrott, men att hålla på olika klubbar i olika idrotter är något som är mycket vanligt förekommande i bajenkretsar. Eftersom klubbens sportsliga framgångar och identitet är så vitt skilda mellan de olika sektionerna, i kombination med många inflyttade ”nybajare”, så blir det en salig röra.
Här har vi samlat ihop en liten lista med några bekanta namn som spretar åt alla möjliga håll i sina ”supporterskap” – mycket nöje!
Alexander Skarsgård (skådespelare): Bajen fotboll, Luleå hockey
Anders ”Moneybrother” Wendin (artist): Bajen fotboll, Leksand hockey
Björn Borg (fd tennisspelare): Bajen bandy, Södertälje hockey
Ernst Brunner (författare): Bajen fotboll, Södertälje hockey
J-O Waldner (pingisspelare): Bajen fotboll, Bajen & Leksand hockey
Jonas Björkman (fd tennisspelare): Bajen fotboll, Leksand hockey
Lasse Anrell (fd journalist Aftonbladet): Bajen fotboll, Färjestad hockey
Lasse Sandlin (fd journalist Aftonbladet): Bajen fotboll, Brynäs hockey, Sandviken bandy
Martin ”E-Type” Eriksson (sångare): Bajen fotboll, Luleå hockey
Måns Möller (komiker): Bajen fotboll, Leksand hockey
Olle Sarri (skådespelare): Bajen fotboll, Bollnäs bandy
Plura Jonsson (musiker): Bajen bandy, Norrköping fotboll
Robert Tennisberg (sportkommentator): Bajen fotboll, Södertälje hockey
Tomas Brolin (fd fotbollsspelare): Bajen fotboll, Leksand hockey”