2019-10-26, 23:16
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
nu e det käbbel mot mp i kalmar precis som det varit i hans tidigare klubbar.
Längesen jag skratta så mycket.

https://mobile.twitter.com/ClaOar/status/1188131533238013952
Citera
2019-10-27, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Intressant! På skolorna i min kommun var det 55-60% Dif, AIK hade kanske 30-35 procent. Dif hade iaf alltid övertaget. Vet åtminstone en annan kommun där det var samma sätt. Balansen var jämn nog för att det skulle uppstå en stark rivalitet. Denna rivalitet är en del av lokalkulturen för mig, som älskar sporten och min hemort.

Jag spekulerar inte i hur stor andel lantisarna utgör av bajens fans. Två saker kan konstateras: Bajen har väldigt många fans och lantisarna gör väsen av sig. Lantisarnas ”supporterskap” känns av de anledningar jag nämner ovan så otroligt futtigt – de är rotlösa och trackar ner på sina hemstäder (supervanligt!). Många försöker så jävla hårt. Urtypen för denna person var Fredrik Virtanen när han stod i zenit. Vad vet de egentligen om att älska en klubb?

All cred till Bajens läktarkultur och det finns förstås massor av bajare som växer upp i Stockholm. Ni är säkert i majoritet. Något annat påstår jag inte. Detta är blott reflektioner över varför så många djurgårdare hatar på bönderna och använder dem för att tracka ner på Bajen.

Det här med att djurgårdare skulle vara ett gäng medgångare har alltid känts främmande för mig. Vid mitten av 90-talet höll de flesta i min omkrets på Dif trots att vi hankade oss fram i Superettan. I hockeyn gick det bättre. Det är därför vi är större än Bajen. Periodvis dominans i Sveriges båda stora folksporter sedan 1950-talet. Stor produktion av folkkära landslagsmän och idrottare. AIK kan också göra anspråk på detta, det får man erkänna.

Hoppas också på en återflytt till Östermalm eller till norrort någon gång före domedagen!

Jag har aldrig hört att Fredrik Virtanen skulle hålla på Hammarby eller överhuvudtaget ha någonting med oss att göra. Det blir en otrolig nidbild att säga att Hammarby är lika med hipsters på Södermalm och journalister som skriver provocerande artiklar. Eller att hammarbyare oftast är som Fredrik Virtanen. Till exempel vet jag att hans förra kollega Oisin Cantwell, som visserligen bor på söder, håller på AIK. Södermalm är dessutom mycket större än dessa personer som syns i media.

Även de här bondeteorierna är i grunden helt ovetenskapliga och saknar substans. Jag är övertygad om att de flesta "bönder" som flyttar till Stockholm håller kvar vid sina gamla lag. Jag har aldrig träffat någon nyinflyttad som har börjat hålla på Hammarby och det är svårt för folk att bara byta lag. Jag säger därför med en väldigt stor säkerhet att andelen "bönder" på matcherna inte är större för Hammarby än för AIK eller Djurgården. Därmed bör den diskussionen vara avslutad.
Senast redigerad av JeppeNil 2019-10-27 kl. 00:50.
Citera
2019-10-27, 01:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chihiwac
Småstökigt mellan Västerås och Gais idag.
https://www.instagram.com/p/B4FlYY1B8hw/
Citera
2019-10-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Jag har aldrig hört att Fredrik Virtanen skulle hålla på Hammarby eller överhuvudtaget ha någonting med oss att göra. Det blir en otrolig nidbild att säga att Hammarby är lika med hipsters på Södermalm och journalister som skriver provocerande artiklar. Eller att hammarbyare oftast är som Fredrik Virtanen. Till exempel vet jag att hans förra kollega Oisin Cantwell, som visserligen bor på söder, håller på AIK. Södermalm är dessutom mycket större än dessa personer som syns i media.

Även de här bondeteorierna är i grunden helt ovetenskapliga och saknar substans. Jag är övertygad om att de flesta "bönder" som flyttar till Stockholm håller kvar vid sina gamla lag. Jag har aldrig träffat någon nyinflyttad som har börjat hålla på Hammarby och det är svårt för folk att bara byta lag. Jag säger därför med en väldigt stor säkerhet att andelen "bönder" på matcherna inte är större för Hammarby än för AIK eller Djurgården. Därmed bör den diskussionen vara avslutad.

Började du låtsas hålla på bajen igår?

”Är man Djurgårdare eller AIK:are så är man det oavsett idrott, men att hålla på olika klubbar i olika idrotter är något som är mycket vanligt förekommande i bajenkretsar. Eftersom klubbens sportsliga framgångar och identitet är så vitt skilda mellan de olika sektionerna, i kombination med många inflyttade ”nybajare”, så blir det en salig röra.

Här har vi samlat ihop en liten lista med några bekanta namn som spretar åt alla möjliga håll i sina ”supporterskap” – mycket nöje!

Alexander Skarsgård (skådespelare): Bajen fotboll, Luleå hockey
Anders ”Moneybrother” Wendin (artist): Bajen fotboll, Leksand hockey
Björn Borg (fd tennisspelare): Bajen bandy, Södertälje hockey
Ernst Brunner (författare): Bajen fotboll, Södertälje hockey
J-O Waldner (pingisspelare): Bajen fotboll, Bajen & Leksand hockey
Jonas Björkman (fd tennisspelare): Bajen fotboll, Leksand hockey
Lasse Anrell (fd journalist Aftonbladet): Bajen fotboll, Färjestad hockey
Lasse Sandlin (fd journalist Aftonbladet): Bajen fotboll, Brynäs hockey, Sandviken bandy
Martin ”E-Type” Eriksson (sångare): Bajen fotboll, Luleå hockey
Måns Möller (komiker): Bajen fotboll, Leksand hockey
Olle Sarri (skådespelare): Bajen fotboll, Bollnäs bandy
Plura Jonsson (musiker): Bajen bandy, Norrköping fotboll
Robert Tennisberg (sportkommentator): Bajen fotboll, Södertälje hockey
Tomas Brolin (fd fotbollsspelare): Bajen fotboll, Leksand hockey”
Citera
2019-10-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Började du låtsas hålla på bajen igår?

”Är man Djurgårdare eller AIK:are så är man det oavsett idrott, men att hålla på olika klubbar i olika idrotter är något som är mycket vanligt förekommande i bajenkretsar. Eftersom klubbens sportsliga framgångar och identitet är så vitt skilda mellan de olika sektionerna, i kombination med många inflyttade ”nybajare”, så blir det en salig röra.

Här har vi samlat ihop en liten lista med några bekanta namn som spretar åt alla möjliga håll i sina ”supporterskap” – mycket nöje!

Alexander Skarsgård (skådespelare): Bajen fotboll, Luleå hockey
Anders ”Moneybrother” Wendin (artist): Bajen fotboll, Leksand hockey
Björn Borg (fd tennisspelare): Bajen bandy, Södertälje hockey
Ernst Brunner (författare): Bajen fotboll, Södertälje hockey
J-O Waldner (pingisspelare): Bajen fotboll, Bajen & Leksand hockey
Jonas Björkman (fd tennisspelare): Bajen fotboll, Leksand hockey
Lasse Anrell (fd journalist Aftonbladet): Bajen fotboll, Färjestad hockey
Lasse Sandlin (fd journalist Aftonbladet): Bajen fotboll, Brynäs hockey, Sandviken bandy
Martin ”E-Type” Eriksson (sångare): Bajen fotboll, Luleå hockey
Måns Möller (komiker): Bajen fotboll, Leksand hockey
Olle Sarri (skådespelare): Bajen fotboll, Bollnäs bandy
Plura Jonsson (musiker): Bajen bandy, Norrköping fotboll
Robert Tennisberg (sportkommentator): Bajen fotboll, Södertälje hockey
Tomas Brolin (fd fotbollsspelare): Bajen fotboll, Leksand hockey”

Vad är negativt med det här? I Göteborg kommer varenda person att vara en syndare enligt dig och hålla på två olika lag i fotboll och hockey. Samma sak i Malmö. Det är väl bara Dif som har lag i både fotbollsallsvenskan och SHL. Ingenting unikt för oss med andra ord. Du kanske tror att vi är avundsjuka på ert hockeylag, men ärligt talat kunde jag inte strunta mer fullständigt i hockey. En enormt tråkig sport. Tror även de flesta bajare håller med mig och kunde inte bry sig mindre om "vilket lag man håller på i SHL".
Citera
2019-10-27, 12:18
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Vad är negativt med det här? I Göteborg kommer varenda person att vara en syndare enligt dig och hålla på två olika lag i fotboll och hockey. Samma sak i Malmö. Det är väl bara Dif som har lag i både fotbollsallsvenskan och SHL. Ingenting unikt för oss med andra ord. Du kanske tror att vi är avundsjuka på ert hockeylag, men ärligt talat kunde jag inte strunta mer fullständigt i hockey. En enormt tråkig sport. Tror även de flesta bajare håller med mig och kunde inte bry sig mindre om "vilket lag man håller på i SHL".
Alltså inte för att AIK'are går på hockey speciellt mycket. (Men ja, vi (DIF) har också rätt uselt snitt hittills denna säsong)
Men jag har aldrig stött på en gnagare i fotboll som hejar på ett annat lag i hockey.

Då har ändå bajen ett antal sm-guld och spelade i allsvenskan ihop med aik rätt många år i relativt modern tid.
Citera
2019-10-27, 12:33
Medlem
Citat:

Du förstår inte anledningen till att de flesta vrak (nästan alla) på Tele2 håller på andra lag i andra sporter...;0)

För att det är därifrån de kommer!

”Jag säger därför med en väldigt stor säkerhet att andelen "bönder" på matcherna inte är större för Hammarby än för AIK eller Djurgården. Därmed bör den diskussionen vara avslutad.”

Somna om, kid.
Citera
2019-10-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Du förstår inte anledningen till att de flesta vrak (nästan alla) på Tele2 håller på andra lag i andra sporter...;0)

För att det är därifrån de kommer!

”Jag säger därför med en väldigt stor säkerhet att andelen "bönder" på matcherna inte är större för Hammarby än för AIK eller Djurgården. Därmed bör den diskussionen vara avslutad.”

Somna om, kid.

Nej, de flesta håller inte på något annat lag i hockey alls eller bryr sig ens om hockey. Det här är helt påhittat och till den lilla grad det stämmer är det vanligt runtom i Sverige. Du kan fullständigt dra åt helvete om du tänker fortsätta med de här lögnaktiga anklagelserna mot mitt lag.
Senast redigerad av JeppeNil 2019-10-27 kl. 12:47.
Citera
2019-10-27, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Alltså inte för att AIK'are går på hockey speciellt mycket. (Men ja, vi (DIF) har också rätt uselt snitt hittills denna säsong)
Men jag har aldrig stött på en gnagare i fotboll som hejar på ett annat lag i hockey.

Då har ändå bajen ett antal sm-guld och spelade i allsvenskan ihop med aik rätt många år i relativt modern tid.

Jag har aldrig stött på en bajare som hejar på ett annat lag i hockey. Det borde vittna om hur få det är som faktiskt gör det.
Citera
2019-10-27, 14:31
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Jag har aldrig stött på en bajare som hejar på ett annat lag i hockey. Det borde vittna om hur få det är som faktiskt gör det.

https://images.staticjw.com/ham/8158/bajen-leksand-hammarby-ishockey.jpg

Leksand-keps, Bajen-halsduk.

https://images.app.goo.gl/eF35zzFE6BnLJy358

https://images.app.goo.gl/dAfhJF82Ev5j8yW59
Citera
2019-10-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
https://images.staticjw.com/ham/8158/bajen-leksand-hammarby-ishockey.jpg

Leksand-keps, Bajen-halsduk.

https://images.app.goo.gl/eF35zzFE6BnLJy358

https://images.app.goo.gl/dAfhJF82Ev5j8yW59

Jag har alltså aldrig träffat någon som gör det. En helt annan sak att det säkert finns några som håller på något annat lag i hockey. Men vad säger du till de som hejar på IFK Göteborg i fotboll och Frölunda i hockey? Frölunda hade ju till och med ett fotbollslag i allsvenskan för inte så länge sedan och var alltså en direkt lokalrival till Blåvitt. Är det också helt obegripligt för dig, trots att IFK Göteborg inte har något topplag i hockey (samma som för oss alltså)? Varför, i så fall?
Citera
2019-10-27, 22:30
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Jag har alltså aldrig träffat någon som gör det. En helt annan sak att det säkert finns några som håller på något annat lag i hockey. Men vad säger du till de som hejar på IFK Göteborg i fotboll och Frölunda i hockey? Frölunda hade ju till och med ett fotbollslag i allsvenskan för inte så länge sedan och var alltså en direkt lokalrival till Blåvitt. Är det också helt obegripligt för dig, trots att IFK Göteborg inte har något topplag i hockey (samma som för oss alltså)? Varför, i så fall?

Ja, man håller på en förening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in