2019-07-15, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul

Gnagare klagar på Råsundafetton, DIFare på osynkad kurva osv men skillnaden mellan stå/sitt är betydligt större i Bajen. Men visst tjänar man mer pengar på det. Skillnaden är vad man strävar efter.

Skillnaden är större i bajen för att deras sektioner med ståplats är betydligt större än apa och råttas. 8200 ståplats när bajen lirar hemma jämfört med 4500 ståplats för råtta (var 5500 tills polisen sa sitt för några år sedan) och 3700 ståplats på apläktaren.

Råttor och apor som vill sjunga på matcher sitter hellre, medans bajare som vill sjunga kör ståplats i större utsträckning.
Citera
2019-07-15, 09:59
Medlem
Efter att ha sett alla 4 Göteborgslag spela borta kan det vara på plats att jämföra lite. Givetvis utifrån ett litet underlag och spel på olika arenor, så jag påstår inte att min "analys" är någon exakt betygsättning. Men kanske roar någon eller retar upp någon, eller kanske kan ge tips åt någon lyhörd som aldrig betraktar varken sin egen eller andras klackar från neutral åskådarplats. Och obs att det är mina personliga åsikter och jag hävdar inte att jag är någon expert på klackar. Ta det för vad det är, dvs input.

IFK Göteborg:
Falkenberg borta. Massor av fans på plats, säkert 2500-3000. Jag var på plats över en timme före match och gick efter match in till stan där det var Blåvitt överallt. Nu såg jag ju inte varje Blåvit men det gick inte undvika att reagera på och bli positivt överraskad över exemplariskt uppförande. Såg inte en enda berusad Blåvit, inte en enda arg Blåvit. Alla uppträdde fantastiskt trevligt både före, under och efter match. Rena propagandamatchen för hur supporters skall uppträda när de är på bortamatch. Trevligt folk och goa gubbar. Jag kände mig stolt. (som dock raderades bort pga att spelare/ledare uppträdde som idioter efter matchen, men det där är ju en annan tråd).

Även plus till att man höll matchen bengal-fri. Men stort minus för trumma och hejaklacksledare med mikrofon/högtalare (eller är det megafon? - skit samma dock). Sångerna tyvärr lite för mesiga, tycker jag. Svårt att beskriva men trots sin stora mängd supporters saknades den där riktiga powern/trycket i ramsorna. Blev alldeles för mycket Allsång på Skansen över alltihop. "Blåvitt" blir ju mest fågelsång ("kviddevitt") och att sjunga "änglarna" blir också lite för menlöst. När man betonar bokstäver som" i" och "ä" i en ramsa får den helt enkelt inte samma power som när det är bokstäverna "o" eller "å" som betonas. Blir liksom för högt tonläge istället för bas av det. Och som sagt alldeles för långa sånger utan ordentliga svängningar/tryck i det. När man nu har en trumma så borde man absolut försöka få till lite ramsor som är mer som "marscher". "Trum trum trum trum - III, trum trum trum trum - FFF, trum trum trum trum - K".. som exempel. Ordentlig power på varje bokstav och avslut med "å". Eller andra varianter av riktiga chants istället för dessa halvmesiga sånger man i huvudsak körde. Enda gången det var riktigt bra var när man körde den växelvisa och fick med sittplatspubliken (som satt på "FFF-läktare"). Där fick man applåder till och med av hemmasupportrarna när man kört klart den.

GAIS:
Varberg och Halmstad borta. Inte i närheten som många som Blåvitt, men måste tyvärr erkänna att de är bättre. Bra val av sånger och sjunger extremt bra synkat. Bra tryck. Ramsor som sitter kvar i öronen när man gått hem. Till skillnad från Blåvitt så kör man mer chants och mindre sång. Kortare ramsor och bättre ramsor, helt enkelt. Och när man inte sjunger konstant i 90 min så skapar man ju också en större påverkan på spelet och backar sitt lag bättre när man väl trycker på med ramsorna, än när man "lägger ljudmatta i 90 min" (som ju inte gynnar egna laget ett dugg - båda lagen får ju lika mycket "stöd" när ljudmattan ligger konstant på).

Häcken:
Falkenberg borta. Tja, vad skall man säga?.. trodde inte dom ens hade klack eller att de kunde tas på allvar, men tamejfan har de lyckats få till en egen identitet på något vis. Bästa Göteborgsklacken, som jag ser på det. Inte i varken power eller "teknik", men att man har valt ett upplägg med nästan enbart egna sånger inklusive massor av sånger för olika individuella spelare är ett megaplus i min bok. "Pau Pau Pau Paulinho" etc. Även om man bara är 50-100 pers så är det riktat supporterskap, ingen jävla allsång, och de har en egen identitet. En skitbra klack, utifrån sina förutsättningar (vem f-n håller på Häcken, liksom?). För den som pratar volym är de förstås inte konkurrenskraftiga, men det är inte det jag fokuserar på här.

ÖIS:
Halmstad borta. Hmm. Såg dom redan i april och hmm igen. Har nästan helt glömt bort dom. Men om jag minns rätt var de överraskande många och överraskande bra. Men fortfarande inte i närheten av ovan 3. ÖIS är sittplats och kostym och det är väl helt ok att ha en egen nischad publik, men nä. Som klack betraktad funkar det liksom inte. I alla fall inte för mig som varit med många år, men det är väl möjligt att jag har fel och att de numera har en del "riktiga fans" som jag vägrar upptäcka. Ber i så fall om ursäkt för det, men ÖIS är hur som helst klart nr 4 i stan.
Senast redigerad av Burkgurka 2019-07-15 kl. 10:09.
Citera
2019-07-15, 10:01
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radovan P
https://www.expressen.se/sport/qs/ovanliga-manniskorna-som-gar-pa-allsvenskan/

Kul text som fångar stämningen ganska väl.
Apropå kir. Är det tillåtet hos alla supporterklubbar utom Kärnan? På våra resor finns ett patetiskt förbud mot allting starkare än öl och folk blir faktiskt avstängda från resorna om de tar med sig whisky t ex. Även välkända ansikten blir portade när de tror att reseledarna ska se genom fingrarna.

Det är alltså en allmän fråga. Hur ser det ut inom just din supporterklubb? Finns det någon annan supporterklubb än Kärnan som har samma nolltolerens emot starkare varor?
Citera
2019-07-15, 10:09
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Apropå kir. Är det tillåtet hos alla supporterklubbar utom Kärnan? På våra resor finns ett patetiskt förbud mot allting starkare än öl och folk blir faktiskt avstängda från resorna om de tar med sig whisky t ex. Även välkända ansikten blir portade när de tror att reseledarna ska se genom fingrarna.

Det är alltså en allmän fråga. Hur ser det ut inom just din supporterklubb? Finns det någon annan supporterklubb än Kärnan som har samma nolltolerens emot starkare varor?
Ingen aning, men antar att de flesta supporterklubbarna där folk under 18 är med har liknande regler? Jag åker inte med Järnkaminernas bussar utan andra som fixar med resorna.
Citera
2019-07-15, 10:33
Medlem
Citat:

Haha, vad i helvete. Nej, är snarare regel än undantag att det körs andra substanser också på våra bussar så stark alkohol är en ickefråga.

Men så är vi alkisbajen också.
Citera
2019-07-15, 13:42
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:

Skumt att dra med expressen på en bortamatch. Men faktiskt skönt hur media varit i år. De har backat oss supportrar mycket. Har inte koll på namnen på journalisterna men är ju några som vänt på det där. Var ju tvärtom förut.

Citat:

Låter helt bisarrt att åka på en bortabuss utan kir. Nu är det ju inte lika äkta längre med plastflaska (mot den moderna kiren!) men kir är navet i vår supporterkultur.
Citera
2019-07-15, 16:17
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
åter helt bisarrt att åka på en bortabuss utan kir. Nu är det ju inte lika äkta längre med plastflaska (mot den moderna kiren!) men kir är navet i vår supporterkultur.

Jag åkte tyskens buss till Kalmar för typ 8 år sen (när Rajalakso sparka vägg och blev avstängd). Vann en tävling och vann 12 flaskor kir, drack 8 på vägen hem och de fick rulla ut mig på centralen då Berit hade sagt att jag inte skulle bli insläppt.
Citera
2019-07-15, 16:18
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag åkte tyskens buss till Kalmar för typ 8 år sen (när Rajalakso sparka vägg och blev avstängd). Vann en tävling och vann 12 flaskor kir, drack 8 på vägen hem och de fick rulla ut mig på centralen då Berit hade sagt att jag inte skulle bli insläppt.
Hahahaha bästa jag läst.
Citera
2019-07-16, 00:03
Medlem
DikTs avatar
Vad ska man säga?!
https://fotbollsthlm.se/nyhet/polisens-batongslag-utreds-ej-ser-inte-att-det-traffar/

När polisen aggressivt säger:
”Ska jag bryta fingret på dig?”

Då ska det tolkas som:
”om du inte stoppar undan telefonen kan det gå så illa att jag måste ta tag i dig och då kan jag av misstag bryta av fingret” ;D
Citera
2019-07-16, 00:10
Medlem
gato12s avatar
Citat:

Man tackar.

Visste inte ens att Sirius hade några bortafans...
Citera
2019-07-16, 21:07
Medlem
Citat:

Va faan! Drick 7.5 eller 10.2 or När jag äkte på en av mina första borta resor med Bajen på 80-talet till Peking, så hade vi valt en buss som skulle vara rökfri. När vi kommer till bussen på Gullmars bolmades det friskt.
Vi frågade busschaffisen om det inte va den rökfria bussen, Han svarade ja vanliga cigg...
Citera
2019-07-17, 00:27
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Man tackar.

Visste inte ens att Sirius hade några bortafans...

Härlig artikel och såg ut att iaf ha minst 100 på plats nu senast mot HIF?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in