Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Någonstans bör jag väl ändå erkänna att jag till stor del håller med dig i ganska många frågor, om UFOn, om liv i universum, och nu om klimatet.
Kul att höra! Great minds think alike

Jag har som jag påpekat tidigare, stor respekt för dig i astrofysik och liknande diskussioner, och det känns ju bra att någon som är doktor i fysik som du, håller med mig i dessa frågor. Vi är väl bara inte överens inom rasfrågan osv, och där är du alldeles för politiskt korrekt för min smak. Men jag är liksom ingen iDiot så sett, och jag tar vetenskap på allvar. Faktum är att jag ville bli astrofysiker redan som 7 åring (kallade det "rymdforskare" då, lol).
Förresten, på tal om utomjordingar och eventuellt astrobiologiskt liv, John Michael Godier laddade upp ett nytt avsnitt häromdagen på Event Horizon:
Better than Earth: Superhabitable Exoplanets with Prof. Abel Mendez:
https://www.youtube.com/watch?v=FrreX86-1_0
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Inte helt enig om höger och om vänster, men jag är nog mycket mer höger än vad t ex du kanske tror.
I vilka frågor är du höger? Jag är faktiskt inte "höger"; jag är alldeles för kunskapsorienterad för att vara så kallad höger, i alla fall inte mainstreamhöger, som ju består av anti-intellektuella tänkare, betahanne feminist cuckar som Ulf Kristersson osv, och jag är inte heller alt-right (som visserligen är en förbättring jämfört med mainstreamhögern, men de består också av en bunt iDioter). Jag är snarare pro-sanning och pro-godhet (pro-kunskap helt enkelt, därav mitt Sokratescitat i signaturen), helt enkelt
äkta höger så att säga. Dagens mainstreamhöger och extremhöger består i stort sett bara av korkade iGnoranta iDioter som inte fattar någonting och bara har skattesänkningar på huvudet, och jag förespråkar intellektualism, vilket innebär att jag i praktiken håller med vänstern om ganska mycket (vetenskap rent allmänt, veganism, environmentalism, open source och cannabis är ju renodlade vänsteridéer). Rent generellt kan man säga att jag följer det här konceptet när det kommer till höger/vänsterpolitik:
“Absorb what is useful, discard what is useless and add what is specifically your own.” ― Bruce Lee
Det finns helt enkelt godbitar och dumheter inom både vänstern och högern, men viktigt att förstå: högern är för korkade för att vara onda, medan vänstern är intelligenta och vuxna, och deras dåliga idéer beror alltså inte på att de inte fattar bättre, utan eftersom de verkligen förstår vad de håller på med och har en illvillig agenda. Jag är således 'independent' så att säga, eller tredje positionist kanske är närmast för att beskriva var jag står politiskt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Third_Position
Helt enkelt så tar jag det bästa från både högern och vänstern, och undviker de dåliga delarna, och sedan förespråkar jag lite ovanliga idéer som inte är poppis inom varken höger och vänster idag.
Du som gillar böcker, när det kommer till höger och vänster, så är detta viktigt att förstå:
“We can go beyond the dualism expressed by twins to outright binary opposition as one of the underlying structures of Indo-European ideology. The most familiar example can be seen in how the Indo-Europeans treated the basic directions. As we have seen, the opposition between the Proto-Indo-European words for right and left also presents a systematic opposition between the concepts of propitious, healthy, strong, dexterous (Latin dexter, Sanskrit daksina, Avestan dasina-, Lithuanian desine, Old Church Slavonic desn, Greek dexios, Old Irish dess, Albanian djathtë, and so on, from Proto-Indo-European *deḱs-), and the left which is unfavourable, unsound, weak, or, to use the Latin again, sinister. This opposition is also sexual since the right side or right hand is regularly associated with males and the left with females. Furthermore, the opposition also carries into the cardinal directions: the propitious south lay to the right (the Sanskrit and Irish words for right also mean south), while to the left lay the malevolent north, thus demonstrating that Proto-Indo-Europeans faced east to orient themselves. This right—left polarity is naturally not confined to thallae Indo-Europeans but can be found throughout the world.”
— J.P. Mallory, In Search of the Indo-Europeans: Language, Archaeology, and Myth, ISBN 050005052X, p. 140
^^ Förstår man inte detta, så förstår man inte heller varför vänsterfolk är intelligenta men onda, och högerfolk korkade men goda.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Varför i all sin dar har höger blivit lika med vetenskapsförnekelse och allmän idioti i så hög grad?? Jag skulle gärna vilja vara republikan (i USA) men de har ju tappat det HELT.
Det är ganska naturligt att det har blivit så, och det är egentligen en långvarig tradition som har vidareutvecklats framförallt i modern tid, när franska revolutionen, rösträtt, demokrati osv började bli standard. Före folk fick välja politiker vars syfte är att förstöra landet och skada folket osv, så hade ju högern total monopol över samhället (på både gott och ont), till den graden att det var monarkier, traditioner osv som gällde, och mer eller mindre ingen vetenskap (högern är ju som sagt, iGnorant). Det är ju klart att det är bra med vetenskap, men problemet är ju det, att människor inte har en genomsnittlig IQ kring låt oss säga, 200, utan snarare ligger vårt genomsnitt som art, kring IQ 100 (araber, negrer osv exkluderade från ekvationen, eftersom de ligger en bra bit under 100). Vad som händer då när man introducerar vetenskap och teknologi till en art som inte är tillräckligt intelligent och bara har pengar på huvudet, är att vi får iGnoranta iDioter som tycker om att äta kött, köra med fossila bränslen och en massa andra dumheter, som att tro att våra regeringar konspirerar mot oss med hjälp av aliens, chemtrails osv. Högintelligenta människor vet när och varför de ska avfärda löjliga och osannolika konspirationsteorier.
Republikanerna är helt riktigt jävligt efterblivna, korkade och allmänt tröga, men som sagt, republikaner/högern är faktiskt de goda, medan vänstern är intellektuella, vetenskapligt orienterade osv, men
onda på riktigt, och detta är demokratins förbannelse: det måste finnas "konkurrens" mellan blocken, så ingen sida får bara vara 100% bra skit. Det måste finnas för- och nackdelar inom båda blocken liksom, annars hade det ju varit walk over i varje val, om vänstern vore lika ond som den alltid har varit, men korkad och inte kom med 'the good stuff'.
Orsaken till att republikaner och andra högernissar avfärdar climate change och andra miljöproblem, beror på deras ekonomiska högerdogma, där profit/vinst går före allt (girighet helt enkelt). Värt att ha i åtanke, är att dessa ideologier kristalliserades under 1700-1950 talet, någonstans där, och medan vänstern är öppensinnad och mottaglig för nya idéer, så har högerns konservativa natur, efterbliven som den är, lett till att högerfolk tror att vi fortfarande lever kvar på medeltiden där det inte fanns några seriösa miljöproblem eller teknologi som kunde förändra temperaturen via växthusgaser osv. Ekonomisk tillväxt och pengar är ju en form av styrka, och social styrka är ju en högergrej (vänsterhanden associeras med svaghet och så är det även med den politiska vänstern, att den går ut på att försvaga samhället, via bland annat galna, samhällsskadliga demografiska förändringar osv).
Tittar man på Donald Trump's debatter med Hillary Clinton under 2016-valet, så betonade Trump väldigt starkt, pengar, USA:s ekonomi/statsskuld, ekonomiskt ansvar osv, samtidigt som han förkastade allt angående climate change och satt och snackade om "bring back coal", "clean coal" och liknande dumheter, att han skulle börja borra efter olja, fracking och liknande miljöfientlig skit. Och det är just detta, Trump sätter i klassisk kapitalistisk anda, vinst före allt annat (
money first, inte "America First"). Den utmärkta moralfilosofiska filmen Djävulens Advokat, med Al Pacino och Keanu Reeves, som är en film som faktiskt handlar om Donald Trump (jag förklarar det mer
i den här tråden), i den filmen håller Pacino ett utmärkt miljövänligt tal. Av sådana orsaker var det mycket uppenbart för min del, att Trump skulle bli president, eftersom denna profetiska film handlar om Trump och hans miljöfientliga politik. Det var liksom "destiny" att vi fick Trump som USA:s president.
Samtidigt dock, finns det ju pseudovetenskapliga favoriter även inom vänstern, framförallt i frågor som går emot humanism och vänsterfavoriten, equality, som till exempel existensen av människoraser

Det vetenskapliga faktumet att människoraser existerar, förnekar vänstern (och du, nerdnerd) precis lika mycket som högern förnekar våra miljöproblem (som går stick i stäv med deras 'business'). Sant är dock att vänsterfolk i regel är mer book worms (tänk dig judar), medan högerfolk bara har pengar och religion på huvudet (kapitalism är för övrigt inte särskilt kompatibel med kristendomen; Jesus var starkt anti-profit).