Citat:
Ursprungligen postat av
Blessedfruit
Alltså, jag blir faktiskt nyfiken. Kan du beskriva hur händelsekedjan ser ut där du får in L*nas pastorsroll/otrohetsaffären/att hon slutade som pastor (eller enligt dig var tvungen att sluta?) som en avgörande faktor i mordet? Jag får inte ihop ditt resonemang. En upprörd församlingsmobb är så arga på L*nas ruttenhet och moraliska snedsteg att de anlitar ett par L*na vigde till att mörda henne? Eller tänker du att MGM egentligen är någon sorts församlingsteologisk motsvarighet till Anders Behring Breivik, som slår ihjäl pastorer som har gått över en moralisk gräns? Eller hur tänker du egentligen?
Nej, för mig verkar det inte hålla med påståenden att LW skulle försökt undkomma SD på något sätt. Även strax efter hon blivit "unfriendad" av SD efter anmälan om misshandel om en för henne lite neslig situation så tjatade hon till sig ett byte av arbetspass så hon skulle kunna dyka upp på en gc träff där hon visste att SD skulle befinna sig, hon höll sig leendes i närheten fotandes.
Något verkar ha gnagt i henne, eftersom hon försöker tvinga sig till ett samtal från någon hon redan anmält en vända. Hon drar sig inte undan alltså utan drar den till ett ytterligare destruktivt steg. Hennes provokation består ju av att hon begår en brottslig gärning och därav är alltså inte knoggnuggningen att anse som straffbar gärning.
Som jag skrivit tidigare, jag tror inte LW mådde speciellt bra under den tiden. Av de olika uppgifter från människor hon berättat saker för verkar hon minst sagt ambivalent om relationen med SD. En del kan ju vara om hon var besviken över att det inte blev mer av det utifrån om hon tyckte sig ha offrat mer för relationen. Vad människor förväntar sig och vad som är rimligt att förvänta sig faller ju inte alltid på ett ut.