2019-10-26, 16:34
Medlem
Snor-Johans avatar
Det finns anledning att misstänka att anhörigas tidiga styrning orsakat utredningen stor skada . Vi får hoppas att Hiding får ihop det och att den snabba focuseringen på att SD inte är oreparerbar. Liksom i tråden hamnar man ofelbart snett om närstående tillåts styra informationen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-26 kl. 16:59.
Citera
2019-10-26, 16:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Att det är ointressant för dig har väl inte lyckats undgå någon. Men nu är inte alla här i tråden lika ointresserade som du är.

Nu "missförstod" du mig Netherworld. Det jag menade var alltså att sådana där majoritetsargument som du just anförde inte hör till de mest övertygande:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

Det återkommande hänvisandet till auktoriteter (som t.ex. åklagare Åsa Hiding och rådman Ulla Simpampen-Gustavsson) imponerar inte heller mycket:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Auktoritetsargument
Senast redigerad av Draifos 2019-10-26 kl. 16:43.
Citera
2019-10-26, 16:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jovisst, men tonläget kan vara svårt att få fram i skrift, än mer kanske för en tekniker eller naturvetare. Du får akta så du inte förvandlas till Krösa Maja som ser enbart troll och oknytt så snart du loggar in på Flashback 😉.

Om du jämför med LWs inlägg så framstår ju även hennes inlägg som glättiga/ytliga. De flesta lägger väl inte ut tyngre tankar, dem dryftar man väl privat med de närmaste. Det var ju några som reagerade på att LWs barn inte verkar dryfta sorgen ens på sina sidor.

Det handlar om egna tolkningar. Allt SD skriver kan lätt tolkas negativt om man inte läser med neutrala glasögon.
Citera
2019-10-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det finns anledning att misstänka att anhörigas tidiga styrning orsakat utredningen stor skada. Och att blåbär i utredningen svalde det. Vi får hoppas att Hiding får ihop det och desinformationen om motivet att han var betuttad i LW och mördade henne pga norgeresan och sånt trams, för att få bort LW ur dramat, inte är oreparerbar. Liksom tråden hamnar man ofelbart snett om närstående tillåts styra information. Stackare som försökt vaskat fram något vettigt ur förhören med dom . Usch,

Angående det fetade. Alltså, ditt inlägg får de närstående att bli utmålade som idioter. Du anklagar dem för att ha styrt information till utredningen, att de saknar vett och att det är synd om de som ska förhöra de närstående.

Kan du möjligen försöka få in i ditt huvud att den sammantagna utredningen pekar mot SD oavsett närståendes vett och det är därför han t o m går med på att vara fortsatt häktad en månad till utan överklagan.

Snoris, vari föds din ständiga lust att spela knäpp eller är du såhär knasig på riktigt?
Citera
2019-10-26, 17:01
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu "missförstod" du mig Netherworld. Det jag menade var alltså att sådana där majoritetsargument som du just anförde inte hör till de mest övertygande:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

Det återkommande hänvisandet till auktoriteter (som t.ex. åklagare Åsa Hiding och rådman Ulla Simpampen-Gustavsson) imponerar inte heller mycket:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Auktoritetsargument

Du har nog "missförstått" mig. Jag har inte påstått att något skulle vara övertygande rörande vad HD kan tänkas tro om SD:s skuld. Men man behöver ju inte fantisera alltför vidlyftigt för att kunna tänka sig att HD haft tankar om att hennes exman skulle kunna vara mördaren.
Citera
2019-10-26, 17:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det finns anledning att misstänka att anhörigas tidiga styrning orsakat utredningen stor skada . Vi får hoppas att Hiding får ihop det och att den snabba focuseringen på att SD inte är oreparerbar. Liksom i tråden hamnar man ofelbart snett om närstående tillåts styra informationen.

Ja tyvärr finns det alldeles för lite neutrala uppgifter i tråden. Det är därför jag inväntar information från neutrala källor och snart från FUP.

Trist att de neutrala inte vågar skriva öppet i tråden för att de är rädda att bli påhoppade från "båda sidor".
Citera
2019-10-26, 18:07
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Angående det fetade. Alltså, ditt inlägg får de närstående att bli utmålade som idioter. Du anklagar dem för att ha styrt information till utredningen, att de saknar vett och att det är synd om de som ska förhöra de närstående.

Kan du möjligen försöka få in i ditt huvud att den sammantagna utredningen pekar mot SD oavsett närståendes vett och det är därför han t o m går med på att vara fortsatt häktad en månad till utan överklagan.

Snoris, vari föds din ständiga lust att spela knäpp eller är du såhär knasig på riktigt?
Om du går tillbaka ser du jag redigerat mitt inlägg då det under stress var klumpigt formulerat.

Att du kallar närstående idioter får stå för dig.

Vad jag påstår med bestämdhet att dom varit en urusel källa till information om vad som förevarit mordet då dom oförtrutet förnekat LW,s roll. Tråden tydliggör detta på varenda sida och om du inte ägnat dig åt samma sak och hade varit lite mer uppmärksam hade du aldrig missat det.

På morgonen med den första patrullens ankomst var det enligt MV uppgifter från UW och & som fick dom klandervärda poliserna att lägga bort allt vad skolboken lärt dom och direkt fokusera på SD. Vilket i förlängningen fick den katastrofala följden att LW,s sargade kropp inte hittades då rubriceringen bums blev människorov vilket betyder kidnappning.

Kanske Ulanna kan svara mig på vem som letar i buskarna 150 m bort från hennes hem efter en kidnappad person?

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Så människorov var summan av förhör tidigt på morgonen, med UW och i LWs bostad?
Citat:
Ja, det gjordes på plats i LW lägenhet.

Citat:
Ja, det var flera indikationer på att hon blivit bortförd, vet tyvärr inte vad som framkommit i första förhöret med UW.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Diskuterades LW's misshandelsanmälan från 2016/2017 i samband med detta?
Citat:
Inte vad jag vet men den kom upp i utredningen samma dag genom inre spanning.
Faktum kvarstår att BO inte hittades pga den försummade kunskapen om hur polisiärt utredningsarbete går till. Man låser sig INTE vid ett scenario så tidigt i en utredning. Detta gäller OAVSETT SD visar sig vara GM eller inte.

Har grunnat på hur detta kom sig bortsett från okunniga utredare och kommit fram till att vad som kan ha orsakat misstaget kan ha att göra med en överdriven respekt för UW,s säkerhetsklassade arbete.

Detta exempel visar på hur katastrofalt det kan gå att låta sig styras av dom närstående som säger sig ha information då dom är emotionellt blockerade av närheten till BO.

En annan uppseendeväckande konsekvens av detta, var att den ostraffade SD misstänktes för brott redan vid upptäckt av försvinnandet. Dvs, SD misstänktes innan man rimligen kan misstänka brott begåtts vilket ledde till den snabba omrubriceringen från "försvunnen person" till " kidnappning". Visst talar logiken för att UW var i farten här också?

Kan lägga en del av min lilla prestige på att utan denna katastrofala inledning hade mordet sannolikt klarats upp för länge sen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-26 kl. 18:55.
Citera
2019-10-26, 18:29
Medlem
Citat:
Om du går tillbaka ser du jag redigerat mitt inlägg då det under stress var klumpigt formulerat.

Vad jag påstår med bestämdhet att dom varit en urusel källa till information om vad som förevarit mordet då dom oförtrutet förnekat LW,s roll. Tråden tydliggör detta på varenda sida och om du inte ägnat dig åt samma sak och hade varit lite mer uppmärksam hade du aldrig missat det.

På morgonen med den första patrullens ankomst var det enligt MV uppgifter från UW och & som fick dom klandervärda poliserna att lägga bort allt vad skolboken lärt dom och direkt fokusera på SD. Vilket i förlängningen fick till den katastrofala följden att LW,s sargade kropp inte hittades då rubriceringen bums blev människorov vilket betyder kidnappning.

Kanske Ulanna kan svara mig på vem som letar i buskarna 150 m bort från hennes hem efter en kidnappad LW?

Faktum kvarstår att BO inte hittades pga den försummade kunskapen om hur polisiärt utredningsarbete går till. Man läser sig INTE vid ett scenario så tidigt i en utredning. Detta gäller OAVSETT SD visar sig vara GM eller inte.

Har grunnat på hur detta kom sig bortsett från okunniga utredare och kommit fram till att vad som kan ha orsakat misstaget kan ha att göra med en överdriven respekt för UW,s säkerhetsklassade arbete.

Detta exempel visar på hur katastrofalt det kan gå att låta dig styras av dom som kallar dig närstående då dom är emotionellt blockerade av bilden BO visat upp.

Kan lägga en hel del prestige på att utan denna katastrof hade mordet sannolikt klarats upp på för länge sen.

Minns att Peter Springare nämnde att "en annan organisation" hade tagit över arbetet efter honom och hans team...Inklusive att man avbröt hundsöket, trots att hunden markerade och ville vidare. Men jag minns ej vem som skrev att P.S sa så.

(I alla typer av diskussioner måste man passa sig så man inte hamnar i en ekokammare... och då menar jag alla här i tråden, inklusive mig själv.)
Senast redigerad av zilvereko 2019-10-26 kl. 18:52.
Citera
2019-10-26, 18:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Minns att Peter Springare nämnde att "en annan organisation" hade tagit över arbetet efter honom och hans team... Men jag minns ej vem som skrev att han sa så.

(I alla typer av diskussioner måste man passa sig så man inte hamnar i en ekokammare... och då menar jag alla här i tråden, inklusive mig själv.)

Så såg det uttalandet ut :

"Springare berättar i NA att han håller med om kritiken att LW hittades först efter fyra dagar och endast 100 meter från sitt hem. Då försvinnandet sköttes av en annan organisation, så menar Springare att de utgick ifrån att sökandet startade från brevlådan och sedan meter för meter. ”-Det trodde vi i alla fall i vår enfald” När det gäller larmsamtalet om kvinnoskrik inte kontrollerades, menar Springare att den delen får Kommunikationscentralen ta på sig. ”- Det är ofattbart att de inte åkte ut”.
Citera
2019-10-26, 19:16
Medlem
Citat:

På morgonen med den första patrullens ankomst var det enligt MV uppgifter från UW och & som fick dom klandervärda poliserna att lägga bort allt vad skolboken lärt dom och direkt fokusera på SD. Vilket i förlängningen fick den katastrofala följden att LW,s sargade kropp inte hittades då rubriceringen bums blev människorov vilket betyder kidnappning.

Kanske Ulanna kan svara mig på vem som letar i buskarna 150 m bort från hennes hem efter en kidnappad person?

Faktum kvarstår att BO inte hittades pga den försummade kunskapen om hur polisiärt utredningsarbete går till. Man låser sig INTE vid ett scenario så tidigt i en utredning. Detta gäller OAVSETT SD visar sig vara GM eller inte.

Detta exempel visar på hur katastrofalt det kan gå att låta sig styras av dom närstående som säger sig ha information då dom är emotionellt blockerade av närheten till BO.

En annan uppseendeväckande konsekvens av detta, var att den ostraffade SD misstänktes för brott redan vid upptäckt av försvinnandet. Dvs, SD misstänktes innan man rimligen kan misstänka brott begåtts vilket ledde till den snabba omrubriceringen från "försvunnen person" till " kidnappning". Visst talar logiken för att UW var i farten här också?

Kan lägga en del av min lilla prestige på att utan denna katastrofala inledning hade mordet sannolikt klarats upp för länge sen.

Kanske du ska låta bli och stressa när du skriver inlägg?

Jag tror att det är SD som på egen hand fått utredarna att direkt rikta sitt intresse för honom.

Ja, nog gjordes flera misstag i början, men jag är inte så säker på att det har någon större betydelse för uppklarandet av mordet. Vi får se hur allt utvecklar sig framåt. Det otäcka nu är att det finns ytterligare misstänkt som rör sig fritt i samhället. Jag hoppas Isdrottningen är noga övervakad.
Citera
2019-10-26, 19:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Du har nog "missförstått" mig. Jag har inte påstått att något skulle vara övertygande rörande vad HD kan tänkas tro om SD:s skuld. Men man behöver ju inte fantisera alltför vidlyftigt för att kunna tänka sig att HD haft tankar om att hennes exman skulle kunna vara mördaren.
Det här med att exfrun HD möjligen skulle kunna misstänka SD är nog ditt svagaste argument hittills, och du verkar själv inse att vad hon kan tänkas tro aldrig skulle kunna vara riktigt övertygande. Men framförallt, att HD skulle ha haft tankar om att SD kan vara gärningsmannen är ju som du själv säger bara ditt eget fantiserande.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-26 kl. 20:22.
Citera
2019-10-26, 20:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här med att exfrun HD möjligen skulle kunna misstänka SD är nog ditt svagaste argument hittills, och du verkar själv inse att vad hon kan tänkas tro aldrig skulle kunna vara riktigt övertygande. Men framförallt, att HD skulle ha haft tankar om att SD kan vara gärningsmannen är ju som du själv säger bara ditt eget fantiserande.

Jag misstänker att du tappat fotfästet fullständigt och glömt bort vad som diskuterades från början. Här är en kort sammanfattning:

Vissa tycker det är anmärkningsvärt att HD gått ut med att hon anser att SD är oskyldig. Jag delar inte den uppfattningen. Kanske dags att du tar en paus ifrån tråden? Tråden om mordet som du ändå inte är intresserad av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in