Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Då kommer man till frågan om hur man parkerar sina tillgångar när det blir oväder.
Det är väldigt stor skillnad i valutan sedan början på 90 talet. Jag tycker inte det verkar vara en bra ide att placera i något som man kan skapa oändligt av med en knapptryckning. Centralbankerna har och kommer fortsätta förhindra att valutans relativa värde går i taket. Så ska man parkera kapital så tror jag man lurar sig själv om man parkerar dem på ett bank konto i nationen man tror ska rasa.
Själv tänker jag så här.
1. Bostaden betraktar jag i huvudsak som konsumtion, men även som en möjlighet att låna på till investeringar. Tydligen inte bara jag som tänker i de banorna. Här en som lånar för 1,75% och placerar i aktier som delar ut 3-5%. Sedan kan ju aktierna gå upp också. Eller ner.
http://fermentumvitae.blogspot.com/2019/10/en-musikalisk-intervju.html
2. Kontanter ska man ha. Man vet aldrig när elen går i två veckor och korten slutar fungera. Alltså en mindre summa SEK, ett gäng USD och en rejäl bunt EUR. Att ha en rejäl bunt EUR för att kunna dra utomlands om det blir jobbigt här.
3. Sparande på EUR konto. Helst i ett annat land. Ta rygg på Östling och behåll pengarna som man tjänat på utlandsuppdrag utomlands.
4. Hus på landet. Helst där man har släkt. Är mer konsumtion än placering. Man vet aldrig när Stockholm blir Hongkong. Vi har inte sett riots här på evigheter. Senast så var det reclaim the city som slog sönder stan, men de är nu medelålders och i karriären, så de som kommer riva ner stan nästa gång är sådana som vi inte känner idag. Kanske Gretas kompisar.
5. Aktier i svenska bolag som är stora utomlands eller utländska aktier. Eller fonder men de är dyra.
6. Agera bank genom lån till fastighetsprojekt med pant i fastigheten.
7. Köpa lägenheter som man får hyra ut. Ägarlägenheter bäst men det finns även bostadsrätter som får hyras ut fritt. Här ett exempel.
http://www.brftopaz.se/
Att äga och allokera kapital kräver att man investerar tid och är intresserad och om sig och kring sig. Det är bankmänniskorna som dragit nytta av det nya Sverige där individen får ta risken för allt oavsett om han är expert eller inte. Bankfolk har kunnat låna billigt och grunna på sina investeringar på betald arbetstid samtidigt som de även kunnat prata med expertis i huset så jag tycker inte synd om dem nu då de blir ersatta av algos. Den bankmänniskan som inte lyckats bunkra upp en liten förmögenhet har varit dum.