2019-10-26, 01:52
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Eftersom mitt inlägg blev raderat, varför vet jag inte, skriver jag det en gång till: Guld. Möjligen finns det en regel mot inlägg som bara innehåller ett enda ord så jag upprepar det igen då: guld

Då säger jag: försent. Repeterar: försent. Det finns i dagsläget ingen tillgång som inte är överärderad. Cash is king. Om man vill vara slug så måste man ligga steget före. Centralbankerna vill att vi ska köpa tillgångar. Don't do it.
2019-10-26, 02:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jag är ganska säker på att nationen inte kommer att rasa. Det blir en bostadskrasch med tillhörande lokal bankkris och lågkonjunktur, inget annat. De flesta andra länder korrigerade sina bubblor redan efter 2008, så exporten kommer ticka på eftersom kraschen blir begränsad till Sverige. Det blir politiskt omöjligt att baila ut privatpersoner. Det blir som smällen på 90-talet fast tuffare för vissa individer. För unga blir det i huvudsak positivt. Lägre priser men högre räntor skapar incitament för amortering vilket återinför den normala livscykeln där man betalar för sin boendekarriär med sin inkomst.

Det har folk i den här tråden varit säkra på i 10 år, när tror du att det ska inträffa?

Citat:
Då säger jag: försent. Repeterar: försent. Det finns i dagsläget ingen tillgång som inte är överärderad. Cash is king. Om man vill vara slug så måste man ligga steget före. Centralbankerna vill att vi ska köpa tillgångar. Don't do it.

Nej cash är definitivt inte king, åtminstone inte om vi pratar SEK. Jag skulle definitivt inte våga hålla en massa kontanter utan har de mycket hellre placerade i tillgångar. Om det inte är SEK du tänker på så vilken valuta tycker du är säker?
2019-10-26, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det har folk i den här tråden varit säkra på i 10 år, när tror du att det ska inträffa??

Jengahuset blir bara högre och högre.
Vi leker med tanken att ingen krasch sker.
Folk kommer fortfarande dö skuldsatta. Stort grattis till dom som "lyckats".
2019-10-26, 10:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Jengahuset blir bara högre och högre.
Vi leker med tanken att ingen krasch sker.
Folk kommer fortfarande dö skuldsatta. Stort grattis till dom som "lyckats".

Den vitala delen är om det finns en nettoskuld eller inte och de allra flesta dör med en stor nettotillgång.
2019-10-26, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Då kommer man till frågan om hur man parkerar sina tillgångar när det blir oväder.

Det är väldigt stor skillnad i valutan sedan början på 90 talet. Jag tycker inte det verkar vara en bra ide att placera i något som man kan skapa oändligt av med en knapptryckning. Centralbankerna har och kommer fortsätta förhindra att valutans relativa värde går i taket. Så ska man parkera kapital så tror jag man lurar sig själv om man parkerar dem på ett bank konto i nationen man tror ska rasa.

Själv tänker jag så här.

1. Bostaden betraktar jag i huvudsak som konsumtion, men även som en möjlighet att låna på till investeringar. Tydligen inte bara jag som tänker i de banorna. Här en som lånar för 1,75% och placerar i aktier som delar ut 3-5%. Sedan kan ju aktierna gå upp också. Eller ner.

http://fermentumvitae.blogspot.com/2019/10/en-musikalisk-intervju.html

2. Kontanter ska man ha. Man vet aldrig när elen går i två veckor och korten slutar fungera. Alltså en mindre summa SEK, ett gäng USD och en rejäl bunt EUR. Att ha en rejäl bunt EUR för att kunna dra utomlands om det blir jobbigt här.

3. Sparande på EUR konto. Helst i ett annat land. Ta rygg på Östling och behåll pengarna som man tjänat på utlandsuppdrag utomlands.

4. Hus på landet. Helst där man har släkt. Är mer konsumtion än placering. Man vet aldrig när Stockholm blir Hongkong. Vi har inte sett riots här på evigheter. Senast så var det reclaim the city som slog sönder stan, men de är nu medelålders och i karriären, så de som kommer riva ner stan nästa gång är sådana som vi inte känner idag. Kanske Gretas kompisar.

5. Aktier i svenska bolag som är stora utomlands eller utländska aktier. Eller fonder men de är dyra.

6. Agera bank genom lån till fastighetsprojekt med pant i fastigheten.

7. Köpa lägenheter som man får hyra ut. Ägarlägenheter bäst men det finns även bostadsrätter som får hyras ut fritt. Här ett exempel.

http://www.brftopaz.se/

Att äga och allokera kapital kräver att man investerar tid och är intresserad och om sig och kring sig. Det är bankmänniskorna som dragit nytta av det nya Sverige där individen får ta risken för allt oavsett om han är expert eller inte. Bankfolk har kunnat låna billigt och grunna på sina investeringar på betald arbetstid samtidigt som de även kunnat prata med expertis i huset så jag tycker inte synd om dem nu då de blir ersatta av algos. Den bankmänniskan som inte lyckats bunkra upp en liten förmögenhet har varit dum.
2019-10-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Själv tänker jag så här.

1. Bostaden betraktar jag i huvudsak som konsumtion, men även som en möjlighet att låna på till investeringar. Tydligen inte bara jag som tänker i de banorna. Här en som lånar för 1,75% och placerar i aktier som delar ut 3-5%. Sedan kan ju aktierna gå upp också. Eller ner.

http://fermentumvitae.blogspot.com/2019/10/en-musikalisk-intervju.html

2. Kontanter ska man ha. Man vet aldrig när elen går i två veckor och korten slutar fungera. Alltså en mindre summa SEK, ett gäng USD och en rejäl bunt EUR. Att ha en rejäl bunt EUR för att kunna dra utomlands om det blir jobbigt här.

3. Sparande på EUR konto. Helst i ett annat land. Ta rygg på Östling och behåll pengarna som man tjänat på utlandsuppdrag utomlands.

4. Hus på landet. Helst där man har släkt. Är mer konsumtion än placering. Man vet aldrig när Stockholm blir Hongkong. Vi har inte sett riots här på evigheter. Senast så var det reclaim the city som slog sönder stan, men de är nu medelålders och i karriären, så de som kommer riva ner stan nästa gång är sådana som vi inte känner idag. Kanske Gretas kompisar.

5. Aktier i svenska bolag som är stora utomlands eller utländska aktier. Eller fonder men de är dyra.

6. Agera bank genom lån till fastighetsprojekt med pant i fastigheten.

7. Köpa lägenheter som man får hyra ut. Ägarlägenheter bäst men det finns även bostadsrätter som får hyras ut fritt. Här ett exempel.

http://www.brftopaz.se/

Att äga och allokera kapital kräver att man investerar tid och är intresserad och om sig och kring sig. Det är bankmänniskorna som dragit nytta av det nya Sverige där individen får ta risken för allt oavsett om han är expert eller inte. Bankfolk har kunnat låna billigt och grunna på sina investeringar på betald arbetstid samtidigt som de även kunnat prata med expertis i huset så jag tycker inte synd om dem nu då de blir ersatta av algos. Den bankmänniskan som inte lyckats bunkra upp en liten förmögenhet har varit dum.

EUR-konto? Utlandsuppdrag? Skämtar du?

Bostadsbubblan kommer att drabba Frida, 28, som köpt sig en innerstadslägenhet i Stockholm för att kunna pimpla cava med väninnorna samtidigt som hon jobbar 75% på Din Sko. Eller John, 33, där frugan tjatat till sig ett radhus för 4,5 millar i Bromma fast han tjänar 20 netto på rörmokarlönen. Det är den verklighet svennar lever i.

Hörde för övrigt en bekant för något halvår sen som påstod att ingen i Stockholm tjänar under 40k brutto. INGEN.
2019-10-26, 13:20
Medlem
Citat:
Nu gör du dig bara löjlig, det är klart det finns länder med låg levnadsstandard men det var inte det frågan handlade om. Men se istället på vad t.ex. en mobil eller en TV kostar i Turkiet och jämför med vad samma modeller kostar i Sverige, hur tror du prisskillnaden ser ut då?
Att mobilen är dyrare i Turkiet? Att olika länder har olika kurser mot Dollarn och Euron har ingen påverkan i din värld? Allt är lika mycket värt överallt och priserna är som de ska. Varför försöker då alla länder manipulera sin valuta? Ja att USA och Kina och Ryssland gör det vet alla utom du men även små valutor som SEK.
2019-10-26, 13:22
Medlem
Citat:
Vad är Cash? En bit papper utan någon som helst backup. Guld är guld
2019-10-26, 13:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Att mobilen är dyrare i Turkiet? Att olika länder har olika kurser mot Dollarn och Euron har ingen påverkan i din värld? Allt är lika mycket värt överallt och priserna är som de ska. Varför försöker då alla länder manipulera sin valuta? Ja att USA och Kina och Ryssland gör det vet alla utom du men även små valutor som SEK.

Du har en alldeles för grund förståelse för växelkurser för att kunna diskutera detta. Turkiet tog förresten bort 6 nollor från sin valuta tidigare så att den då kostade 1 USD. Tror du det gjorde att de blev rikare?
2019-10-26, 13:30
Medlem
Citat:
Du har en alldeles för grund förståelse för växelkurser för att kunna diskutera detta. Turkiet tog förresten bort 6 nollor från sin valuta tidigare så att den då kostade 1 USD. Tror du det gjorde att de blev rikare?
Nej det är själva poängen din moron, de blev inte rikare. Din kunskaper om växelkurser ska jag inte ens nämna. Du vet ju inte vad Guldpeggen innebar.'Vadå, kunde USA bestämma priset på guld' frågar Svenne direkt från gymnasiet men han är nog äldre än så vilket gör det mer tragiskt än komiskt
2019-10-26, 13:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej det är själva poängen din moron, de blev inte rikare. Din kunskaper om växelkurser ska jag inte ens nämna. Du vet ju inte vad Guldpeggen innebar.'Vadå, kunde USA bestämma priset på guld' frågar Svenne direkt från gymnasiet men han är nog äldre än så vilket gör det mer tragiskt än komiskt

Det är du som inte förstår global ekonomi och tror att importerade varor i tex Turkiet skulle vara billigare pga valutaeffekter.

Sedan fantiserar du ihop påståenden att USA bestämmer priset på guld, det råder global prissättning där också.
2019-10-26, 13:46
Medlem
Citat:
Det är du som inte förstår global ekonomi och tror att importerade varor i tex Turkiet skulle vara billigare pga valutaeffekter.

Sedan fantiserar du ihop påståenden att USA bestämmer priset på guld, det råder global prissättning där också.
Jag pratar om Bretton-Woodssystememet som Nixon skrotade 1971 men din farbror gjorde säkert bra guldaffärer på 60-talet när USA bestämde guldpriset, ha ha. Du kanske trodde att man kunde handla fritt i guld. Priset var fixt och bestämdes av usa. Nu kan man det naturligtvis. Man trodde allmänt att guldet skulle falla och Dollarn öka, istället blev det tvärtom. Självklart är Svenska varor billigare för en utländsk importör efter en devalvering av den Svenska kronan, Varför tror du annars att Sverige devalverade flera ggr på 80-talet? Jag vet inte vad du hittat för sekt nu men gå ur den genast.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in