2019-10-26, 00:17
Medlem
Växte också upp i norrort och gick i fem olika skolor. Mönstret var alltid detsamma - de flesta höll på gnaget, några Djurgården och så var det den där udda typen i årskullen som brann för Hammarby. Precis allt handlade om Djurgården mot AIK, Hammarby vann aldrig något och fansen såg man inte riktigt till. Därför kom det väl lite som en chock att Bajen har så många fans. Det ingick liksom inte i ens världsbild. Söderstadion var ju inte precis fullsatt, heller.

Som vanlig Djurgårdare hade man ingen särskild anknytning till Östermalm utöver att Stadion låg där. Vårt supporterskap omfamnar skilda delar av Stockholm, men överlag norrort kring Danderyd/Täby. Går man längre upp än så är de flesta AIK:are (särskilt de som bor ute på vischan).

Det gör väldigt ont i mig att det inte gick an med Djurgårdsarenan. Jag känner absolut ingenting för Tele2. Globen och Hovet osar hockeykultur, men fotbollsmässigt har vi liksom inget där att göra. Det är den bistra verkligheten. Om 30 år kanske vi kan flytta tillbaka till vår rätta mark, vare sig det blir på Östermalm, på Lidingö eller i Täby. Då kan jag dö lycklig.
Citera
2019-10-26, 01:34
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Växte också upp i norrort och gick i fem olika skolor. Mönstret var alltid detsamma - de flesta höll på gnaget, några Djurgården och så var det den där udda typen i årskullen som brann för Hammarby. Precis allt handlade om Djurgården mot AIK, Hammarby vann aldrig något och fansen såg man inte riktigt till. Därför kom det väl lite som en chock att Bajen har så många fans. Det ingick liksom inte i ens världsbild. Söderstadion var ju inte precis fullsatt, heller.

Som vanlig Djurgårdare hade man ingen särskild anknytning till Östermalm utöver att Stadion låg där. Vårt supporterskap omfamnar skilda delar av Stockholm, men överlag norrort kring Danderyd/Täby. Går man längre upp än så är de flesta AIK:are (särskilt de som bor ute på vischan).

Det gör väldigt ont i mig att det inte gick an med Djurgårdsarenan. Jag känner absolut ingenting för Tele2. Globen och Hovet osar hockeykultur, men fotbollsmässigt har vi liksom inget där att göra. Det är den bistra verkligheten. Om 30 år kanske vi kan flytta tillbaka till vår rätta mark, vare sig det blir på Östermalm, på Lidingö eller i Täby. Då kan jag dö lycklig.
Skulle hellre dö än behövs åka ut till Täby för att se på fotboll.
Det är ju för fan kortare att åka till Norrköping.

Jag gillar Tele2 men stadion var ju mer hemma såklart.
Citera
2019-10-26, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Skulle hellre dö än behövs åka ut till Täby för att se på fotboll.
Det är ju för fan kortare att åka till Norrköping.

Jag gillar Tele2 men stadion var ju mer hemma såklart.

Lol. Tar tio minuter snabbare dit med kollektivtrafik från Östra än det gör till Globen.
Citera
2019-10-26, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Torbjörn Andersson berättar om hur DIF är störst runt Gullmars. Inga konstigheter.

Torbjörn Andersson är mutad av Bosse för att skiva det, hur ska man annars kunna bygga myten om "södergänget" jurgården om folk tror att Hammarby har fler supportrar i söderort.
Citera
2019-10-26, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gallacher
Så så så. Du förstod inte min poäng.
Jag vet att DIF hade ambitionen att bygga eget. Man försökte och försökte, men det sket sig. Credd för det. Trist att det inte gick igenom.

Men jargongen efter är det jag reagerar på. Att man rycker lite på axlarna och fnyser åt alla som hävdar att det är en aning udda att Djurgården ska spela på Söder.
Hade man frågat valfri djurgårdare innan ÖIP gick åt skogen om man kunde tänka sig att dela arena med Bajen på Gullmars hade jag inte kunnat tänka mig att svaren hade varit lika förlåtande som idag.

Förstå mig inte fel. Jag vet att situationen i Stockholm är piss med dyr mark, Sthlm Stad som inte vill hjälpa till osv. Men.. hade djugårdarna varit raka i ryggen (som han snubben framför tifot på sista matchen på SthS) och protesterat mot flytten så hade man vunnit iallafall min respekt. Inte bara svalt det och "ja men.."-at.
Tror gårdare är väl medvetna om att Johanneshov är Bajenland. Därför var det även en hel del som med detta i åtanke arbetade för ÖIP, men nu när det inte längre är en möjlighet byter man såklart åsikt och menar att man hör hemma där pga hockey etc.

Denna tweeten sammanfattar fint hur väl vi passar in i Johanneshov och dif.. not so much.
https://twitter.com/Qvarfordt/status/1180633190039478273?s=19

Dif tappade helt sin identitet när man flyttade in med oss.
Citera
2019-10-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk

Intressant! På skolorna i min kommun var det 55-60% Dif, AIK hade kanske 30-35 procent. Dif hade iaf alltid övertaget. Vet åtminstone en annan kommun där det var samma sätt. Balansen var jämn nog för att det skulle uppstå en stark rivalitet. Denna rivalitet är en del av lokalkulturen för mig, som älskar sporten och min hemort.

Jag spekulerar inte i hur stor andel lantisarna utgör av bajens fans. Två saker kan konstateras: Bajen har väldigt många fans och lantisarna gör väsen av sig. Lantisarnas ”supporterskap” känns av de anledningar jag nämner ovan så otroligt futtigt – de är rotlösa och trackar ner på sina hemstäder (supervanligt!). Många försöker så jävla hårt. Urtypen för denna person var Fredrik Virtanen när han stod i zenit. Vad vet de egentligen om att älska en klubb?

All cred till Bajens läktarkultur och det finns förstås massor av bajare som växer upp i Stockholm. Ni är säkert i majoritet. Något annat påstår jag inte. Detta är blott reflektioner över varför så många djurgårdare hatar på bönderna och använder dem för att tracka ner på Bajen.

Det här med att djurgårdare skulle vara ett gäng medgångare har alltid känts främmande för mig. Vid mitten av 90-talet höll de flesta i min omkrets på Dif trots att vi hankade oss fram i Superettan. I hockeyn gick det bättre. Det är därför vi är större än Bajen. Periodvis dominans i Sveriges båda stora folksporter sedan 1950-talet. Stor produktion av folkkära landslagsmän och idrottare. AIK kan också göra anspråk på detta, det får man erkänna.

Hoppas också på en återflytt till Östermalm eller till norrort någon gång före domedagen!
Citera
2019-10-26, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Intressant! På skolorna i min kommun var det 55-60% Dif, AIK hade kanske 30-35 procent. Dif hade iaf alltid övertaget. Vet åtminstone en annan kommun där det var samma sätt. Balansen var jämn nog för att det skulle uppstå en stark rivalitet. Denna rivalitet är en del av lokalkulturen för mig, som älskar sporten och min hemort.

Jag spekulerar inte i hur stor andel lantisarna utgör av bajens fans. Två saker kan konstateras: Bajen har väldigt många fans och lantisarna gör väsen av sig. Lantisarnas ”supporterskap” känns av de anledningar jag nämner ovan så otroligt futtigt – de är rotlösa och trackar ner på sina hemstäder (supervanligt!). Många försöker så jävla hårt. Urtypen för denna person var Fredrik Virtanen när han stod i zenit. Vad vet de egentligen om att älska en klubb?

All cred till Bajens läktarkultur och det finns förstås massor av bajare som växer upp i Stockholm. Ni är säkert i majoritet. Något annat påstår jag inte. Detta är blott reflektioner över varför så många djurgårdare hatar på bönderna och använder dem för att tracka ner på Bajen.

Det här med att djurgårdare skulle vara ett gäng medgångare har alltid känts främmande för mig. Vid mitten av 90-talet höll de flesta i min omkrets på Dif trots att vi hankade oss fram i Superettan. I hockeyn gick det bättre. Det är därför vi är större än Bajen. Periodvis dominans i Sveriges båda stora folksporter sedan 1950-talet. Stor produktion av folkkära landslagsmän och idrottare. AIK kan också göra anspråk på detta, det får man erkänna.

Hoppas också på en återflytt till Östermalm eller till norrort någon gång före domedagen!

Äntligen en vettig djurgårdare.
Snacket om medgångare och tvillingklubbarna
kommer ifrån att ni normalt drar 10-12000 pers till era matcher, skulle ni vara inblandade i en guldstrid har ni inga problem att dra minst lika mycket folk som bajen gör till sina matcher, se råtta förra hösten och djurgården nu i höst. Sedan när nästa säsong drar igång är medgångarna borta med vinden igen och ni är tillbaka på era normala siffror.
Citera
2019-10-26, 13:41
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Torbjörn Andersson berättar om hur DIF är störst runt Gullmars. Inga konstigheter.

Vad använder han för underlag när han kommer fram till det? Vilka andra områden i Sthlm går han igenom i boken? nyfiken då jag inte läst den.
Citera
2019-10-26, 14:19
Medlem
feed-mes avatar
Är det något jag tycker är lågt så är det att klanka ner på enskilda individers supporterskap. Jag vet hur det är att vara supporter i med- och motgång. Jag vet hur det är att stå på en trött arena i Södertälje och kolla på Royal League i 10 minusgrader. Jag vet hur det är att år efter år se mitt lag förlora årets viktigaste matcher, derbyna. Därför har jagall respekt för supportrar som gör detsamma för sitt lag, oavsett om det är Bajen, Sundsvall eller Helsingborg.

Jag tycker fan inte om utvecklingen de senaste åren. Förutom det uppenbara, att supporterkulturen är mer eller mindre ett internetfenomen med hashtags och internetkrig, så tycker jag att det blivit överdrivet hatiskt. Fotbollsfirmor attackerar vanliga supportrar, medelålders män skriker könsord på familjeläktaren, supportrar kastar bengaler på sittplats... Dessutom börjar man ifrågasätta sina motståndares supporterskap. Det tycker jag är jävligt lågt!

Såhär hatiskt som det är nu har jag aldrig upplevt under mina 20 år som supporter. Visst har det funnits ilska, hån mot motståndare och såklart bråk mellan firmor. Men som det ser ut nu är hela supporterscenen fucked up. Vad beror det på? Jag vet inte. Men jag hoppades att Myggans död skulle få folk att tänka en extra gång när man hetsar upp till en vidrig stämning. Men tydligen ska det till en riktigt stor katastrof innan folk börjar rannsaka sig själva...
Citera
2019-10-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Vad använder han för underlag när han kommer fram till det? Vilka andra områden i Sthlm går han igenom i boken? nyfiken då jag inte läst den.

Han sa det på ett föredrag, som jag tyvärr inte bevisade personligen. Och han är vrak, eftersom han är från landet.
Citera
2019-10-26, 17:59
Bannlyst
Småstökigt mellan Västerås och Gais idag.
Citera
2019-10-26, 21:57
Medlem
girigfans avatar
nu e det käbbel mot mp i kalmar precis som det varit i hans tidigare klubbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in