Citat:
Ursprungligen postat av
Lenk
Växte också upp i norrort och gick i fem olika skolor. Mönstret var alltid detsamma - de flesta höll på gnaget, några Djurgården och så var det den där udda typen i årskullen som brann för Hammarby. Precis allt handlade om Djurgården mot AIK, Hammarby vann aldrig något och fansen såg man inte riktigt till. Därför kom det väl lite som en chock att Bajen har så många fans. Det ingick liksom inte i ens världsbild. Söderstadion var ju inte precis fullsatt, heller.
Som vanlig Djurgårdare hade man ingen särskild anknytning till Östermalm utöver att Stadion låg där. Vårt supporterskap omfamnar skilda delar av Stockholm, men överlag norrort kring Danderyd/Täby. Går man längre upp än så är de flesta AIK:are (särskilt de som bor ute på vischan).
Det gör väldigt ont i mig att det inte gick an med Djurgårdsarenan. Jag känner absolut ingenting för Tele2. Globen och Hovet osar hockeykultur, men fotbollsmässigt har vi liksom inget där att göra. Det är den bistra verkligheten. Om 30 år kanske vi kan flytta tillbaka till vår rätta mark, vare sig det blir på Östermalm, på Lidingö eller i Täby. Då kan jag dö lycklig.
Intressant! På skolorna i min kommun var det 55-60% Dif, AIK hade kanske 30-35 procent. Dif hade iaf alltid övertaget. Vet åtminstone en annan kommun där det var samma sätt. Balansen var jämn nog för att det skulle uppstå en stark rivalitet. Denna rivalitet är en del av lokalkulturen för mig, som älskar sporten och min hemort.
Jag spekulerar inte i hur stor andel lantisarna utgör av bajens fans. Två saker kan konstateras: Bajen har väldigt många fans och lantisarna gör väsen av sig. Lantisarnas ”supporterskap” känns av de anledningar jag nämner ovan så otroligt futtigt – de är rotlösa och trackar ner på sina hemstäder (supervanligt!). Många försöker så jävla hårt. Urtypen för denna person var Fredrik Virtanen när han stod i zenit. Vad vet de egentligen om att älska en klubb?
All cred till Bajens läktarkultur och det finns förstås massor av bajare som växer upp i Stockholm. Ni är säkert i majoritet. Något annat påstår jag inte. Detta är blott reflektioner över varför så många djurgårdare hatar på bönderna och använder dem för att tracka ner på Bajen.
Det här med att djurgårdare skulle vara ett gäng medgångare har alltid känts främmande för mig. Vid mitten av 90-talet höll de flesta i min omkrets på Dif trots att vi hankade oss fram i Superettan. I hockeyn gick det bättre. Det är därför vi är större än Bajen. Periodvis dominans i Sveriges båda stora folksporter sedan 1950-talet. Stor produktion av folkkära landslagsmän och idrottare. AIK kan också göra anspråk på detta, det får man erkänna.
Hoppas också på en återflytt till Östermalm eller till norrort någon gång före domedagen!