2019-10-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Ingen Djurgårdare claimar Kenta.

Vi får väl hoppas att Baphometboy var ensam om det för alla Dif:ares skull.
Citera
2019-10-25, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det var kanske lite väl hårda förolämpningar. Ber om ursäkt. Men låg förorten i norrort? Det var det som jag undrade.

Ingen fara. Jag hoppas tråden befrias från sina två troll. Det finns mycket att diskutera när det kommer till supporterkultur i huvudstan och övriga Sverige. Ja, jag växte upp i Norrort. Bajen var helt irrelevant på den platsen. Man lärde sig ogilla AIK.

Fotbollen var dock inte lika stor när jag var barn (90-talet). Hockeyn var relativt större än idag. Länkade till en lista över lagens publiksnitt sedan 1920-talet. Något sänkte snittet under 1980-talet och 1990-talets första halva. Detta gäller alla Sthlmslagen, säkert fler lag än så.
Citera
2019-10-25, 22:28
Medlem
The-Butchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Nä, men jag träffar många i mitt jobb som kommer utifrån landet för att gå på Bajen. Enormt stora skaror från Halmstad av någon anledning.

Har er resebyrå satsat särskilt hårt på västkusten efter fiaskot med turister från England, lad?

Hahaha ditt jävla rikspucko, precis som att du skulle ha ett jobb!
Du som är den mest efterblivna människan på detta forumet, det skulle iofs vara samhall och att någon har stått och mumlat i något hörn och du tolkat fritt det du hör i din iq noll badboll hjärna
Citera
2019-10-25, 22:32
Medlem
The-Butchers avatar
Citat:
Vi får väl hoppas att Baphometboy var ensam om det för alla Dif:ares skull.

Vad har ens dif för kändisar som hejar på dom förutom thåström?

Bajen har ju en gedigen lista såklart även aik har en del intressanta namn, men dif??
Citera
2019-10-25, 22:32
Medlem
Sverige08s avatar
Citat:
Kenta var djurgårdare?? Hahaha, märks verkligen hur mycket ni vill bli Bajen. Vad står på tur? Nacka var djurgårdare? Ska ni börja gå på kvarnen och gröne jägaren? Ärligt talat, det borde finnas gränser för vad man kan påstå men det gör tydligen inte det. Menar du på allvar att han var djurgårdare? Han har ju skrivit alla våra bajenlåtar. Kolla in det här: https://www.youtube.com/watch?v=GRZHBq1HsKU, https://www.youtube.com/watch?v=VSCtQffRQxU

Den här diskussion håller allvarligt talat på att spåra ur om ni vill claima att Kenta tillhör er. Det kommer vara jobbigt att hoppas på att bajenhypen kommer att avta. Än värre när vi börjar spela regelbundet i Europa. Du får intala dig själv ända in i graven. Vi har sålt 2700 fler biljetter till sista matchen än vad ni har och då ligger ni 1:a och vi 2:a. Kan du förklara det? Om tabelläget hade varit omvänt hade hälften av era supportrar stannat hemma. Det är det som ni i grunden skäms för. Men det börjar ta sig väldigt konstiga former nu.

Men snälla lilla Jesper, han skriver saker för att driva dig till vansinne, som att Kenta t.ex. var DIF, och du går ju RAKT i fällan, haha detta blev komiskt. Du sitter alltså och tar det på allvar och BRINNER! ”Ni vill Claima att Kenta tillhör er”

Hahaha du märker inte att du reagerar exakt så som han vill att du ska göra.
Citera
2019-10-25, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Butcher
Vad har ens dif för kändisar som hejar på dom förutom thåström?

Bajen har ju en gedigen lista såklart även aik har en del intressanta namn, men dif??

Lars Ohly, Magnus Uggla, Kungen (som felaktigt påstås vara gnagare).
Citera
2019-10-25, 23:01
Medlem
Citat:
Kan du i inte försöka vara objektiv? Eller måste du förolämpa och tramsa? Den här tråden har verkligen ingen kvalitet längre.

Södermalm har gentrifierats. Det är fakta. Den övre medelklassen som successivt flyttat in och trängt undan arbetarklassen är osexig och obildad. Det är också fakta. Det finns ingen genuin Söderkultur på Södermalm längre; den finns i Söderort. Det beror på att Södermalm inte längre är en arbetarstadsdel: den är en myt för tonåringar som växer upp på landsorten, ett mecka för inflyttade, en tacky och medelklassig plats fylld av människor som är komplexfyllda i största allmänhet. Påstår du att det skulle finnas bajsnödigare och plastigare platser i Sverige än Söder och Möllan? Södermalm är sannerligen inte vad det en gång var.

När Bajen sjunger ”från Södermalm kommer vårt lag” finns det något tragiskt över det, precis som när mitt Djurgårn sjunger att det hörs ett rop ifrån Stadion. Det är också tristZ

Du har rätt i att Söderort är Bajenland och att Bajen är mer än Södermalm. Jag har inte påstått något annat. Jag håller också med om att Norrort är Djurgården och AIK.

Att Vasastan och Kungsholmen också är själlösa och gentrifierade hör inte till saken. Östermalm har bevarat sin identitet. Den har varit konstant i över 120 år.

Du får läsa på lite, kulturvetarn...;0)

Det bor fler DIF i Söderort än vrak, allt enligt idrottsforskaren och bajaren (givetvis från landet) Torbjörn Andersson.

https://www.bokus.com/bok/9789187483219/spela-fotboll-bondjavlar-en-studie-av-svensk-klubbkultur-och-lokal-identitet-fran-1950-till-2000-tal ets-borjan-d-1-helsingborg-landskrona-malmo-listerlandet-vaxjo-och-goteborg/

Kenta är från Grimsta i Vällingby. Där existerande inga vrak. Kenta och Stoffe såg DIF på Hovet så ofta de kunde.

Kenta var missbrukare och inte så fanatisk så när vraken erbjöd honom pengar så spelade han in en skiva. DIF var han dock till sin död.
Citera
2019-10-25, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Du får läsa på lite, kulturvetarn...;0)

Det bor fler DIF i Söderort än vrak, allt enligt idrottsforskaren och bajaren (givetvis från landet) Torbjörn Andersson.

https://www.bokus.com/bok/9789187483219/spela-fotboll-bondjavlar-en-studie-av-svensk-klubbkultur-och-lokal-identitet-fran-1950-till-2000-tal ets-borjan-d-1-helsingborg-landskrona-malmo-listerlandet-vaxjo-och-goteborg/

Kenta är från Grimsta i Vällingby. Där existerande inga vrak. Kenta och Stoffe såg DIF på Hovet så ofta de kunde.

Kenta var missbrukare och inte så fanatisk så när vraken erbjöd honom pengar så spelade han in en skiva. DIF var han dock till sin död.

Vet ingenting om Kenta, men den boken du länkar till handlar inte om Dif. Starkast Dif-identitet finns i delar av Norrort. Jag vet att många djurgårdare bor i Söderort men där finns utpräglade bajenställen. Sådana finns inte i norrort.
Citera
2019-10-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige08
Men snälla lilla Jesper, han skriver saker för att driva dig till vansinne, som att Kenta t.ex. var DIF, och du går ju RAKT i fällan, haha detta blev komiskt. Du sitter alltså och tar det på allvar och BRINNER! ”Ni vill Claima att Kenta tillhör er”

Hahaha du märker inte att du reagerar exakt så som han vill att du ska göra.

Det blir lite svårt att hålla reda på vad som är trollande när Hammarby-Dalarna-teorin verkar omfamnas av så många. Men jag kommer nog betrakta alla som framför den teorin som troll i framtiden.
Senast redigerad av JeppeNil 2019-10-25 kl. 23:16.
Citera
2019-10-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Butcher
4 gubbar alltså, imponerande

Lars Ohly måste blivit tappad som liten för jag får inte riktigt den kemin att stämma riktigt?

Ohly växte upp i Åkersberga, så det är geografiskt betingat som Reinfeldt från Täby.
Citera
2019-10-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ingen fara. Jag hoppas tråden befrias från sina två troll. Det finns mycket att diskutera när det kommer till supporterkultur i huvudstan och övriga Sverige. Ja, jag växte upp i Norrort. Bajen var helt irrelevant på den platsen. Man lärde sig ogilla AIK.

Fotbollen var dock inte lika stor när jag var barn (90-talet). Hockeyn var relativt större än idag. Länkade till en lista över lagens publiksnitt sedan 1920-talet. Något sänkte snittet under 1980-talet och 1990-talets första halva. Detta gäller alla Sthlmslagen, säkert fler lag än så.

Bajen är ju nästan icke-existerande i norrort, medan det bor vissa AIKare och Dif:are söder om stan. Så vi delar nog samma bild. Jag förutsatte nog att du som vissa andra ansåg att alla hammarbyare är lantisar och att "de inte fanns i Sthlm tidigare". Då vill man försvara vår klubb. Ber om ursäkt för det.
Senast redigerad av JeppeNil 2019-10-25 kl. 23:23.
Citera
2019-10-25, 23:50
Medlem
Citat:
Vet ingenting om Kenta, men den boken du länkar till handlar inte om Dif. Starkast Dif-identitet finns i delar av Norrort. Jag vet att många djurgårdare bor i Söderort men där finns utpräglade bajenställen. Sådana finns inte i norrort.

Torbjörn Andersson berättar om hur DIF är störst runt Gullmars. Inga konstigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in