Citat:
Ursprungligen postat av
JeppeNil
Vilken förort växte du upp i? För om den inte låg i Söderort är det fullt logiskt. AIK och Djurgården hör hemma i norrort och Bajen i söderort. Att du tror att bara bönder håller på Bajen för att ingen höll på Bajen i t.ex. Täby gör dig inte till något annat än korkad. Bajen är mycket större än Södermalm. Det är hela söderort. Södermalm har väl dessutom en större själ till att börja med än platser som Vasastan som inte sticker ut alls eller Östermalm som har en rikemanssjäl.
Kan du i inte försöka vara objektiv? Eller måste du förolämpa och tramsa? Den här tråden har verkligen ingen kvalitet längre.
Södermalm har gentrifierats. Det är fakta. Den övre medelklassen som successivt flyttat in och trängt undan arbetarklassen är osexig och obildad. Det är också fakta. Det finns ingen genuin Söderkultur på Södermalm längre; den finns i Söderort. Det beror på att Södermalm inte längre är en arbetarstadsdel: den är en myt för tonåringar som växer upp på landsorten, ett mecka för inflyttade, en tacky och medelklassig plats fylld av människor som är komplexfyllda i största allmänhet. Påstår du att det skulle finnas bajsnödigare och plastigare platser i Sverige än Söder och Möllan? Södermalm är sannerligen inte vad det en gång var.
När Bajen sjunger ”från Södermalm kommer vårt lag” finns det något tragiskt över det, precis som när mitt Djurgårn sjunger att det hörs ett rop ifrån Stadion. Det är också tristZ
Du har rätt i att Söderort är Bajenland och att Bajen är mer än Södermalm. Jag har inte påstått något annat. Jag håller också med om att Norrort är Djurgården och AIK.
Att Vasastan och Kungsholmen också är själlösa och gentrifierade hör inte till saken. Östermalm har bevarat sin identitet. Den har varit konstant i över 120 år.