2019-10-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tejparn1
https://www.youtube.com/watch?v=Ee6h5y6blKE

Som sagt, ni kan få kalla Zinken nya sös när er normala fanbase stabiliseras.

Ny hyr en rätt trist arena. Ni tror att den är er för att ni för tillfället har mycket publik utan att vinna ett skit.

Ni är så jävla traditionslösa att ni valt djurgårdssupportern Kenta som ikon.
Citera
2019-10-25, 21:27
Medlem
Gallachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Är du där fortfarande? Läs på lite, bonnläpp.

DIF ville bygga en egen arena.

En egen. Men blev stoppade av staden.

Vraken hade såklart inga såna ambitioner. Packet sitter i knät på SvFF och behövde inte.

Om DIF varit gynnade av SvFF och haft sin verksamhet i en annan stad så hade vi givetvis valt Solna.

Nu har vi fler fans i området än de som - just nu! - låtsas hålla på vraken i fotboll.

Snart slutar turisterna komma, snart tröttnar alla hipsters.

Då kan ni spela på Zinken och kalla det nya sös.
Så så så. Du förstod inte min poäng.
Jag vet att DIF hade ambitionen att bygga eget. Man försökte och försökte, men det sket sig. Credd för det. Trist att det inte gick igenom.

Men jargongen efter är det jag reagerar på. Att man rycker lite på axlarna och fnyser åt alla som hävdar att det är en aning udda att Djurgården ska spela på Söder.
Hade man frågat valfri djurgårdare innan ÖIP gick åt skogen om man kunde tänka sig att dela arena med Bajen på Gullmars hade jag inte kunnat tänka mig att svaren hade varit lika förlåtande som idag.

Förstå mig inte fel. Jag vet att situationen i Stockholm är piss med dyr mark, Sthlm Stad som inte vill hjälpa till osv. Men.. hade djugårdarna varit raka i ryggen (som han snubben framför tifot på sista matchen på SthS) och protesterat mot flytten så hade man vunnit iallafall min respekt. Inte bara svalt det och "ja men.."-at.
Citera
2019-10-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gallacher
Om nu djugårdarna tycker det är så naturligt att spela på söder, varför krigade man in i det sista att det skulle byggas en arena på ÖIP? Många verkar glömma hur djugårdarna kampanjade med läktaraktioner, marsch genom Östermalm osv innan planerna grusades och beslutet blev Tele2.

Det smakar lite efterhandskonstruktion att säga att det helt plötsligt är naturligt att spela på Gullmarsplan. Är stoltheten så stor så man inte bara kan säga rakt ut att det suger och att man helst av allt bara vill tillbaka till "rätt" område?

Hela hockey-argumentet känns ganska tamt. AIK spelar ju också hockey där men kan inte tänka mig att en gnagare hade accepterat att spela fotboll där? Eller har jag fel?

Djurgården spelar inga matcher på Söder.
Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
Citera
2019-10-25, 21:30
Bannlyst
Några hundra GAISare i Västerås imorgon, återstår o se om dom får något motstånd.
Citera
2019-10-25, 21:31
Medlem
Citat:
Är du där fortfarande? Läs på lite, bonnläpp.

DIF ville bygga en egen arena.

En egen. Men blev stoppade av staden.

Vraken hade såklart inga såna ambitioner. Packet sitter i knät på SvFF och behövde inte.

Om DIF varit gynnade av SvFF och haft sin verksamhet i en annan stad så hade vi givetvis valt Solna.

Nu har vi fler fans i området än de som - just nu! - låtsas hålla på vraken i fotboll.

Snart slutar turisterna komma, snart tröttnar alla hipsters.

Då kan ni spela på Zinken och kalla det nya sös.

Vi vet vad ni ville och varför ni hamnade på tele2. Jag hade varit bitter som fan i er situation, och det är ni också innerst inne. Men ni intalar er själva att allt är toppen. Ni har tom börjat kalla er för "södergäng" intalar er själva att kenta är dif. Jägaren är diffarhak. Er klack står tom och vrålar "söder bröder glöder" när diffen entrar spelplanen. Sedan flytten till tele2 vill ni vara bajen helt plötsligt. En kollektiv masspsykos har drabbat dif-familjen.

Vi har väntat i 6 säsonger på att "turisterna" ska försvinna från våra matcher, ni garanterade oss att det bara skulle pågå någon säsong som mest, det var ju bara en "hype" lovade ni. Jag ser tyvärr inga tecken på "turisterna" kommer minska i antal, gör du?
Citera
2019-10-25, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strinder
Det roliga med diskussionen om att alla Bajare är bönder är att varenda gårdare som hävdar det själv sitter å runkar varje lördag till nått lag i premier league. Klart som fan folk från hela landet kommer heja på Sveriges största lag det säger sig självt, sen att inga andra än missanpassade stockholmare väljer djurgården det är en annan femma.

I min förort höll alla på AIK eller Dif. Ingen höll på Bajen.

Man får hålla isär begreppen. Grejen är att de platser där tvillingarna har sin hemvist och dominerar har en kultur som utvecklats ganska organiskt. Allt från Lidingö till Solna och Jakan.

Södermalm är gentrifierat och själlöst. Det är fakta. Det finns ingen mer opersonlig, plastig och citybonnig plats i Sverige än Söder (i hård konkurrens med Möllan i Malmö). Gårdagens Söder: Per Anders Fogelström. Dagens Söder: Fredrik Virtanen.

Detta kastar en skugga över Hammarby, oavsett hur genuin klubben är i övrigt. Det är värre än DIFs flytt till Tele2. Det finns gott om mer genuina platser i Bajenland och genuina bajare. Men att Söder förlorat sin själ får ni leva med.

Sedan tillkommer alla dessa inflyttade bönder som håller på Hammarby men det har redan ältats in absurdum.
Citera
2019-10-25, 21:50
Medlem
Citat:
Nä, men jag träffar många i mitt jobb som kommer utifrån landet för att gå på Bajen. Enormt stora skaror från Halmstad av någon anledning.

Har er resebyrå satsat särskilt hårt på västkusten efter fiaskot med turister från England, lad?

Jaså, enorma skaror från Halmstad och Dalarna tydligen. Hur fan åker man upp från Halmstad för att se en match? Flyger och bor på hotell hela helgen? Lägg ner med det här. Det blir bara mer och mer sjukt. Från England också????

Jag har en teori om varför en mytoman som du drar till med Halmstad av alla platser och det är för att Richard Magyar har varit i alla tidningar den senaste veckan. Han kommer ifrån Halmstad. Vi ser igenom det här. Tro ingenting annat.
Senast redigerad av JeppeNil 2019-10-25 kl. 22:12.
Citera
2019-10-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
I min förort höll alla på AIK eller Dif. Ingen höll på Bajen.

Man får hålla isär begreppen. Grejen är att de platser där tvillingarna har sin hemvist och dominerar har en kultur som utvecklats ganska organiskt. Allt från Lidingö till Solna och Jakan.

Södermalm är gentrifierat och själlöst. Det är fakta. Det finns ingen mer opersonlig, plastig och citybonnig plats i Sverige än Söder (i hård konkurrens med Möllan i Malmö). Gårdagens Söder: Per Anders Fogelström. Dagens Söder: Fredrik Virtanen.

Detta kastar en skugga över Hammarby, oavsett hur genuin klubben är i övrigt. Det är värre än DIFs flytt till Tele2. Det finns gott om mer genuina platser i Bajenland och genuina bajare. Men att Söder förlorat sin själ får ni leva med.

Sedan tillkommer alla dessa inflyttade bönder som håller på Hammarby men det har redan ältats in absurdum.

Vilken förort växte du upp i? För om den inte låg i Söderort är det fullt logiskt. AIK och Djurgården hör hemma i norrort och Bajen i söderort. Att du tror att bara bönder håller på bajen för att ingen höll på bajen i t.ex. Täby är en tankevurpa. Bajen är mycket större än Södermalm. Det är hela söderort. Södermalm har väl dessutom en större själ till att börja med än platser som Vasastan som inte sticker ut alls eller Östermalm som har en rikemanssjäl.
Senast redigerad av JeppeNil 2019-10-25 kl. 22:19.
Citera
2019-10-25, 22:10
Medlem
Citat:
Som sagt, ni kan få kalla Zinken nya sös när er normala fanbase stabiliseras.

Ny hyr en rätt trist arena. Ni tror att den är er för att ni för tillfället har mycket publik utan att vinna ett skit.

Ni är så jävla traditionslösa att ni valt djurgårdssupportern Kenta som ikon.

Kenta var djurgårdare?? Hahaha, märks verkligen hur mycket ni vill bli Bajen. Vad står på tur? Nacka var djurgårdare? Ska ni börja gå på kvarnen och gröne jägaren? Ärligt talat, det borde finnas gränser för vad man kan påstå men det gör tydligen inte det. Menar du på allvar att han var djurgårdare? Han har ju skrivit alla våra bajenlåtar. Kolla in det här: https://www.youtube.com/watch?v=GRZHBq1HsKU, https://www.youtube.com/watch?v=VSCtQffRQxU

Den här diskussion håller allvarligt talat på att spåra ur om ni vill claima att Kenta tillhör er. Det kommer vara jobbigt att hoppas på att bajenhypen kommer att avta. Än värre när vi börjar spela regelbundet i Europa. Du får intala dig själv ända in i graven. Vi har sålt 2700 fler biljetter till sista matchen än vad ni har och då ligger ni 1:a och vi 2:a. Kan du förklara det? Om tabelläget hade varit omvänt hade hälften av era supportrar stannat hemma. Det är det som ni i grunden skäms för. Men det börjar ta sig väldigt konstiga former nu.
Citera
2019-10-25, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Vilken förort växte du upp i? För om den inte låg i Söderort är det fullt logiskt. AIK och Djurgården hör hemma i norrort och Bajen i söderort. Att du tror att bara bönder håller på Bajen för att ingen höll på Bajen i t.ex. Täby gör dig inte till något annat än korkad. Bajen är mycket större än Södermalm. Det är hela söderort. Södermalm har väl dessutom en större själ till att börja med än platser som Vasastan som inte sticker ut alls eller Östermalm som har en rikemanssjäl.

Kan du i inte försöka vara objektiv? Eller måste du förolämpa och tramsa? Den här tråden har verkligen ingen kvalitet längre.

Södermalm har gentrifierats. Det är fakta. Den övre medelklassen som successivt flyttat in och trängt undan arbetarklassen är osexig och obildad. Det är också fakta. Det finns ingen genuin Söderkultur på Södermalm längre; den finns i Söderort. Det beror på att Södermalm inte längre är en arbetarstadsdel: den är en myt för tonåringar som växer upp på landsorten, ett mecka för inflyttade, en tacky och medelklassig plats fylld av människor som är komplexfyllda i största allmänhet. Påstår du att det skulle finnas bajsnödigare och plastigare platser i Sverige än Söder och Möllan? Södermalm är sannerligen inte vad det en gång var.

När Bajen sjunger ”från Södermalm kommer vårt lag” finns det något tragiskt över det, precis som när mitt Djurgårn sjunger att det hörs ett rop ifrån Stadion. Det är också tristZ

Du har rätt i att Söderort är Bajenland och att Bajen är mer än Södermalm. Jag har inte påstått något annat. Jag håller också med om att Norrort är Djurgården och AIK.

Att Vasastan och Kungsholmen också är själlösa och gentrifierade hör inte till saken. Östermalm har bevarat sin identitet. Den har varit konstant i över 120 år.
Citera
2019-10-25, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Kenta var djurgårdare?? Hahaha, märks verkligen hur mycket ni vill bli Bajen. Vad står på tur? Nacka var djurgårdare? Ska ni börja gå på kvarnen och gröne jägaren? Ärligt talat, det borde finnas gränser för vad man kan påstå men det gör tydligen inte det. Menar du på allvar att han var djurgårdare? Han har ju skrivit alla våra bajenlåtar. Kolla in det här: https://www.youtube.com/watch?v=GRZHBq1HsKU, https://www.youtube.com/watch?v=VSCtQffRQxU

Den här diskussion håller allvarligt talat på att spåra ur om ni vill claima att Kenta tillhör er. Det kommer vara jobbigt att hoppas på att bajenhypen kommer att avta. Än värre när vi börjar spela regelbundet i Europa. Du får intala dig själv ända in i graven. Vi har sålt 2700 fler biljetter till sista matchen än vad ni har och då ligger ni 1:a och vi 2:a. Kan du förklara det? Om tabelläget hade varit omvänt hade hälften av era supportrar stannat hemma. Det är det som ni i grunden skäms för. Men det börjar ta sig väldigt konstiga former nu.

Ingen Djurgårdare claimar Kenta.
Citera
2019-10-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Kan du i inte försöka vara objektiv? Eller måste du förolämpa och tramsa? Den här tråden har verkligen ingen kvalitet längre.

Södermalm har gentrifierats. Det är fakta. Den övre medelklassen som successivt flyttat in och trängt undan arbetarklassen är osexig och obildad. Det är också fakta. Det finns ingen genuin Söderkultur på Södermalm längre; den finns i Söderort. Det beror på att Södermalm inte längre är en arbetarstadsdel: den är en myt för tonåringar som växer upp på landsorten, ett mecka för inflyttade, en tacky och medelklassig plats fylld av människor som är komplexfyllda i största allmänhet. Påstår du att det skulle finnas bajsnödigare och plastigare platser i Sverige än Söder och Möllan? Södermalm är sannerligen inte vad det en gång var.

När Bajen sjunger ”från Södermalm kommer vårt lag” finns det något tragiskt över det, precis som när mitt Djurgårn sjunger att det hörs ett rop ifrån Stadion. Det är också tristZ

Du har rätt i att Söderort är Bajenland och att Bajen är mer än Södermalm. Jag har inte påstått något annat. Jag håller också med om att Norrort är Djurgården och AIK.

Att Vasastan och Kungsholmen också är själlösa och gentrifierade hör inte till saken. Östermalm har bevarat sin identitet. Den har varit konstant i över 120 år.

Det var kanske lite väl hårda förolämpningar. Ber om ursäkt. Men låg förorten i norrort? Det var det som jag undrade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in