Citat:
Ursprungligen postat av
Pandalina4
Det framkommer i Fup att han i 8 års åldern kollade på konstiga udda klipp så föräldrarna förbjöd honom att fortsätta och fick inte ha mobil och dator. Han fick en knappmobil när han var 15.
Precis. Sen säger varje kompis att de tyckte att han var konstig, (men snäll när man lärde känna honom). De har inte heller velat umgås med honom ensamma. Peter har alltid varit med när någon annan umgåtts med Jack.
Peters pappa ordnade praoplats åt Jack två gånger, och sa att han aldrig tog ögonkontakt när han pratade. Han är inne på Aspbergers, vilket jag också är. Ingen som helst empatiförmåga, specialintresse, osocial (hur f-n kan pappan påstå motsatsen?), svårt att prata med andra än de han känner mycket väl, noga med att fakta blir korrekt, förstår saker ordagrant (kan inte ”läsa mellan raderna”), svårt att ljuga etc.
Föräldrarna är utbildade lärare och har självklart sett dessa tydliga tecken på sonen. Men de har förnekat fakta och försökt anpassa sin verklighet efter sonen. Inrutad vardag, bestämda tider etc. De har inte velat att sonen ska få en ”stämpel” som sedan finns inskriven resten av livet. Ytan har varit viktigare än att sonen får adekvat hjälp.
Tro mig, jag har själv sett detta fenomen på mycket nära håll. ”Alla” kan se att något är galet med ett barn, redan på dagis är fröknar oroliga och föreslår en utredning. I skolåldern förvärras problemen med vänner osv. Barnet går helt in i sitt specialintresse (men presterar även bra i skolan), han blir flera gånger påkommen med att plåga familjens husdjur, han berättar konstiga skämt som ingen förstår, etc.
Trots det står både mor och far och säger att barnet är helt normalt, och vägrar att söka någon som helst hjälp. Jag som väninna till mamman får istället höra hur smart och intelligent pojken är, och att dagis/skolans oro beror på personlig hämndlystnad/avundsjuka eller vad som helst. Utom just att det skulle vara något fel på deras barn.
Så ofattbart tragiskt fall, men Jacks föräldrar har faktiskt ett stort ansvar här.
Utredningen borde ha förhört lärare och annan personal som funnits runt Jack under uppväxten. Jag kan slå vad om att det funnits många som observerat varningsklockor genom åren.
Jag lider så med Peters föräldrar. Hoppas att de får stöd att fortsätta leva efter det här. Jag tror inte jag själv hade orkat.