2019-10-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Det verkar nästan som om han döljer något och inte vill prata om sina känslor, tankar eller att han har allmänt svårt för det.

Håller helt med. Har nu läst igenom hela FUP och JL har berättat en del anledningar i undersökningarna med psykologerna.
På sidan 567 och framåt i pdf-filen (inte sidorna på pappret), är förhörsledarna nära att få ur honom anledningar men han tycker att det räcker och ha berättat en gång och att det var väldigt jobbigt då.

Citat:
JL: "ja, men alltså jag menar de, de finns säkert olika anledningar varför jag inte vill att ni ska, alltså med de kan vara ... men som sagt jag har väl säkert sagt, jag kan, de är säkert så att de ha frågat de här så att jag, alltså de kanske, ja liksom de kanske liksom varit jobbigt säga de en gång. Man behöver inte säga de två, eller så de kanske räcker med en. Jag vet inte riktigt"
Citera
2019-10-24, 21:30
Medlem
Konstigt det där. Han verka ju kunna stå för det han gjort och erkänna utan större problem men har ändå problem att förklara varför?

Han verkar ändå har haft tankarna där på något sätt ett tag, som han själv berättar så NÅGOT måste ju ha utlöst detta.

Undrar nästan på om det inte är hans familjeliv som spökar. Hans föräldrar verkar pressa barnen hårt, på gott och ont, och det verkade ju finnas en stor press att han ska bli lika framgångsrik som sina bröder. Vissa klarar inte av sådan press helt enkelt och finns andra bekymmer/problem/störningar bakomliggande så kan jag säkert tänka mig att något sånt här kan hända. Kanske hade han hoppats på att han äntligen skulle bli fri från pressen om han hamnade i fängelse?

Eller så kanske det bara slog slint i skallen på honom efter så många år av tittande på gore att han helt enkelt villa känna på hur det kändes.
Citera
2019-10-24, 21:32
Medlem
nefarisks avatar
På en nyligen upplagd artikel på expressen så finns det en bild på GM när han besöker affären där han köper yxan, där hans ansikte är pixlad
https://www.expressen.se/nyheter/krim/tonaringen-till-112-jag-har-mordat-en-person/

Lite längre ner i artikeln är en bild på Peter och hans mor. Är jag helt ute och cyklar eller är det inte JL på bilden till vänster bredvid morsan i bakgrunden?

Expressen bilden:https://imgur.com/a/86JNEzG

Bild på JL från FUP: https://imgur.com/a/gVAMqPf
Senast redigerad av nefarisk 2019-10-24 kl. 21:35. Anledning: Namnändring
Citera
2019-10-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Myndigheter har kort och gott ingen skyldighet att lämna ut handlingar som denna digitalt. Det är alltså inte att krångla utan att följa lagen.

Precis. Har de dock "gått med på" att lämna ut handlingen digitalt får de inte kräva avgift för det. Det är antingen ja eller nej till digitalt.

Dock har jag inte orkat rättshaverera om det.
Citera
2019-10-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisang
Precis. Har de dock "gått med på" att lämna ut handlingen digitalt får de inte kräva avgift för det. Det är antingen ja eller nej till digitalt.

Dock har jag inte orkat rättshaverera om det.

Vet ej vad du menar med "gått med på" men myndigheter har rätt att ta betalt för digitala handlingar. Vissa domstolar bränner FUP:s på skivor och fakturerar 120 kr. Andra tar betalt per fil (om det är över nio stycken filer).
Citera
2019-10-24, 21:38
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nefarisk
På en nyligen upplagd artikel på expressen så finns det en bild på GM när han besöker affären där han köper yxan, där hans ansikte är pixlad
https://www.expressen.se/nyheter/krim/tonaringen-till-112-jag-har-mordat-en-person/

Lite längre ner i artikeln är en bild på Peter och hans mor. Är jag helt ute och cyklar eller är det inte JL på bilden till vänster bredvid morsan i bakgrunden?

Expressen bilden:https://imgur.com/a/86JNEzG

Bild på JL från FUP: https://imgur.com/a/gVAMqPf

Ja du, det ser faktiskt ut som det. Det är i alla fall jäkligt likt. Bra spanat.
Citera
2019-10-24, 21:45
Medlem
Citat:
Vet ej vad du menar med "gått med på" men myndigheter har rätt att ta betalt för digitala handlingar. Vissa domstolar bränner FUP:s på skivor och fakturerar 120 kr. Andra tar betalt per fil (om det är över nio stycken filer).

Enligt de föreläsningar jag varit på med experter på offentlighetsprincipen (vill inte röja för mycket men har ett antal år inom offentlig förvaltning bakom mig även om jag nu dansat vidare) så har en myndighet rätt att neka digital utlämning av offentlig handling(här menas mail, inte cd) men OM de godkänner sådan utlämning får de inte ta en avgift för det. Avgifter får bara bekosta materialkostnad(därför är cd-avgift ok) och inte arbetsinsats. Så om de svarar: "Vid email-utlämnande tar vi en avgift på x sek/sida" går de emot diverse rättsliga avgöranden men om de säger: "lämnas bara ut i pappersform mot avgift enligt: x sek/sida" så är det ok.

Sen att väldigt många bryter mot det är en annan sak och som sagt, väldigt få orkar bråka. Och de flesta som kan reglerna(som jag(om det inte kommit ny praxis, kan inte vara 100 på det)) vill inte bråka för mycket för vill inte bränna broar.

Däremot som någon sa. Du har alltid rätt att gå dit och få läsa det fysiskt, och mig veterligen får ingen hindra dig att fota det(så länge det rör offentlig handling utan sekretess).
Citera
2019-10-24, 21:45
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Finns ingen sådan skyldighet!

Offentlighetsprincipen gäller. Hänvisade till den och en domare släppte den genast fick dessutom ett personligt undertecknat beslut
Citera
2019-10-24, 21:46
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Naturligtvis har du och alla andra rätt att ta del av en handling som den här. Men det finns inget stöd i lagen för att det ska vara utan kostnad att få den skickad till sig. Dock så ska det alltid gå att läsa handlingar på plats utan kostnad.

De sänder dem elektroniskt utan kostnad. Har alltid gjort.
Citera
2019-10-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Offentlighetsprincipen gäller. Hänvisade till den och en domare släppte den genast fick dessutom ett personligt undertecknat beslut

Ja, men någon skyldighet för dem finns inte.
Citera
2019-10-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
De sänder dem elektroniskt utan kostnad. Har alltid gjort.

Brukar vara så, men återigen så är det ingen skyldighet!
Citera
2019-10-24, 21:50
Medlem
Killmyshadess avatar
Jag håller också med om!
Jag tror i bakgrunden är J.

Läste genom hela FUPen.
Jag tror helt klart tydligt han är asperger, inne på pre-psykos eller psykopat. Han försöker dra sina schackspel men de genomskådar honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in