Citat:
Ursprungligen postat av
CRFRP
Vet ej vad du menar med "gått med på" men myndigheter har rätt att ta betalt för digitala handlingar. Vissa domstolar bränner FUP:s på skivor och fakturerar 120 kr. Andra tar betalt per fil (om det är över nio stycken filer).
Enligt de föreläsningar jag varit på med experter på offentlighetsprincipen (vill inte röja för mycket men har ett antal år inom offentlig förvaltning bakom mig även om jag nu dansat vidare) så har en myndighet rätt att neka digital utlämning av offentlig handling(här menas mail, inte cd) men OM de godkänner sådan utlämning får de inte ta en avgift för det. Avgifter får bara bekosta materialkostnad(därför är cd-avgift ok) och inte arbetsinsats. Så om de svarar: "Vid email-utlämnande tar vi en avgift på x sek/sida" går de emot diverse rättsliga avgöranden men om de säger: "lämnas bara ut i pappersform mot avgift enligt: x sek/sida" så är det ok.
Sen att väldigt många bryter mot det är en annan sak och som sagt, väldigt få orkar bråka. Och de flesta som kan reglerna(som jag(om det inte kommit ny praxis, kan inte vara 100 på det)) vill inte bråka för mycket för vill inte bränna broar.
Däremot som någon sa. Du har alltid rätt att gå dit och få läsa det fysiskt, och mig veterligen får ingen hindra dig att fota det(så länge det rör offentlig handling utan sekretess).