2019-10-25, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky

Någon annan som tänkt att syftet med att döda P*ter (eller A*am) var för att filma allt och för att själv kunna lägga ut en video som liknade dom han själv brukade kolla på?

Visst, det finns väl inget i fup som indikerar på detta. Men jag tänker att tankarna eventuellt funnits där hos honom och att han väljer att inte prata om det i förhör. Vad tror ni?

Det är för övrigt det skummaste jävla förhör jag läst. Får ont i ögonen av alla ”alltså... liksom.. jag vet inte... jag tror det... eh eh eh...”.

Intressant tanke. Det är fullt möjligt. Å andra sidan är det inte helt säkert att J**k själv visste vad syftet med mordet egentligen var.
Citera
2019-10-25, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Blir lykta dörrar mht brottet och åldern
Vi får se om det blir så. Helt säker kan man inte vara kan jag tänka. För att vara petig stavas det med "ck". Det är inte en tänd lykta. Lite OT dock.
Citera
2019-10-25, 17:04
Medlem
Intressant fall, många pratar om motiv och eventuell diagnos. I det här fallet verkar det inte finnas någon som helst tecken på klassiskt insjuknande i psykos. Vanligen när psykossjukdom bryter ut så brukar det absolut inte se ut så här utan det finns alltid inslag av ångest, sociala problem, personen drar sig undan, stora problem med skolan, depressioner, självmordförsök och helt enkelt ett rejält kaos.

Jag ser en del likheter med en annan mördare.

(FB) 23-årig man mördar äldre kvinnor på sjukhem i Uppsala, november 1999

Den här mördaren var besatt av död och att skära i människor och var helt bortkopplad från verklighetens rätt och fel men var samtidigt helt fungerande och kunde arbeta och vara social. Fanns inga tidigare misstankar om någon störning. Tvärtom var den här mannen mycket skötsam med bra betyg, framtidsplaner. arbete, flickvänner och en bra uppväxt med normala föräldrar.
Citera
2019-10-25, 17:08
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Intressant fall, många pratar om motiv och eventuell diagnos. I det här fallet verkar det inte finnas någon som helst tecken på klassiskt insjuknande i psykos. Vanligen när psykossjukdom bryter ut så brukar det absolut inte se ut så här utan det finns alltid inslag av ångest, sociala problem, personen drar sig undan, stora problem med skolan, depressioner, självmordförsök och helt enkelt ett rejält kaos.

Den här mördaren var besatt av död och att skära i människor och var helt bortkopplad från verklighetens rätt och fel men var samtidigt helt fungerande och kunde arbeta och vara social. Fanns inga tidigare misstankar om någon störning. Tvärtom var den här mannen mycket skötsam med bra betyg, framtidsplaner. arbete, flickvänner och en bra uppväxt med normala föräldrar.

Psykossjukdom kan debutera långsamt där man inget märker eller slå till som att tända taklampan. Inget fall är det andra likt.
Citera
2019-10-25, 17:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin

Kan det handla om någon form av sadism tro?
JL hade ju sett road ut när han tittade på film där människor blev torterade.
Senast redigerad av MeggieCleary 2019-10-25 kl. 17:16.
Citera
2019-10-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kan det handla om någon form av sadism tro?
I JLs fall menar du? Tror inte jag. Jag tror att en människa förändras, blir avtrubbad, när man ser såna filmer om och om igen. Och att något saknas hos den personen. Det vittnas ju i fupen att vännerna blev äcklade när JL visade klippen. Men inte JL. Han log, enligt ett vittnesmål. Då är det ett allvarligt fel på den personen. RPUn har säkert lyckats ringa in det hela, men den är sekretessbelagd. Domen kommer bli offentlig och där kommer förhoppningsvis stå VAD som är fel, och vilken slutsatsen är. Men det är ett tag dit. Datum är inte ens satt för förhandling så vitt jag vet.
Citera
2019-10-25, 17:41
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I JLs fall menar du? Tror inte jag. Jag tror att en människa förändras, blir avtrubbad, när man ser såna filmer om och om igen. Och att något saknas hos den personen. Det vittnas ju i fupen att vännerna blev äcklade när JL visade klippen. Men inte JL. Han log, enligt ett vittnesmål. Då är det ett allvarligt fel på den personen. RPUn har säkert lyckats ringa in det hela, men den är sekretessbelagd. Domen kommer bli offentlig och där kommer förhoppningsvis stå VAD som är fel, och vilken slutsatsen är. Men det är ett tag dit. Datum är inte ens satt för förhandling så vitt jag vet.

Mordet på Peter Plax

Schema enligt Attunda Tingsrätt

B 8840-19 mord i Sollentuna 2 augusti 2019
2019-10-24 Huvudförhandling

Huvudförhandling kommer att hållas följande dagar och tider:

2019-11-01 kl. 08:45-12:30

2019-11-04 kl. 09:30-16:30

2019-11-05 kl. 09:30-16:30

2019-11-06 kl. 09:00-12:00

2019-10-22 Åtal är väckt

Åtal har väckts och huvudförhandlingen planeras just nu.

2019-10-09 Förlängd åtalstid

Tingsrätten har beslutat att den misstänkte fortfarande ska vara häktad i målet. Åklagaren har fortfarande tillstånd att meddela beslut om restriktioner.

Åtal ska väckas senast den 25 oktober 2019 kl. 11.00.

2019-10-08 Omhäktningsförhandling

Åklagaren har inkommit med en framställan om förlängd åtalstid till den 25 oktober 2019.

Tingsrätten håller omhäktningsförhandling den 9 oktober 2019 kl. 09.00.

2019-09-11 Förlängd åtalstid

Åklagaren inkom den 9 september med en framställan om förlängning av åtalstiden. Den misstänkte har genom sin försvarare medgett den förlängda åtalstiden. Tingsrätten har beslutat att åtal ska vara väckt senast den 8 oktober 2019 kl. 11.00. Åklagaren har fortfarande tillstånd att besluta om restriktioner.

Tingsrätten beslutade den 22 augusti 2019 att inhämta en rättspsykiatrisk undersökning beträffande den misstänkte.

2019-08-16 Förlängd åtalstid

Åklagaren har den 13 augusti inkommit med en framställan om förlängning av åtalstid. Framställan har medgetts.

Tingsrätten har beslutat att åtal ska vara väckt senast den 11 september 2019 kl. 11.00. Åklagaren har fortfarande tillstånd att meddela beslut om restriktioner.

2019-08-06 Häktning

Den 4 augusti 2019 häktades en person på sannolika skäl misstänkt för mord den 2 augusti 2019 på Landsnoravägen i Sollentuna kommun.

Åklagaren har tillstånd att meddela beslut om restriktioner. Läkarintyg enligt 7 § lagen om personutredning i brottmål ska inhämtas.

Åtal ska väckas senast den 16 augusti 2019 kl. 11.00.
Citera
2019-10-25, 17:44
Medlem
Citat:
Mordet på Peter Plax

Schema enligt Attunda Tingsrätt

B 8840-19 mord i Sollentuna 2 augusti 2019
2019-10-24 Huvudförhandling

Huvudförhandling kommer att hållas följande dagar och tider:

2019-11-01 kl. 08:45-12:30

2019-11-04 kl. 09:30-16:30

2019-11-05 kl. 09:30-16:30

2019-11-06 kl. 09:00-12:00

2019-10-22 Åtal är väckt

Åtal har väckts och huvudförhandlingen planeras just nu.

2019-10-09 Förlängd åtalstid

Tingsrätten har beslutat att den misstänkte fortfarande ska vara häktad i målet. Åklagaren har fortfarande tillstånd att meddela beslut om restriktioner.

Åtal ska väckas senast den 25 oktober 2019 kl. 11.00.

2019-10-08 Omhäktningsförhandling

Åklagaren har inkommit med en framställan om förlängd åtalstid till den 25 oktober 2019.

Tingsrätten håller omhäktningsförhandling den 9 oktober 2019 kl. 09.00.

2019-09-11 Förlängd åtalstid

Åklagaren inkom den 9 september med en framställan om förlängning av åtalstiden. Den misstänkte har genom sin försvarare medgett den förlängda åtalstiden. Tingsrätten har beslutat att åtal ska vara väckt senast den 8 oktober 2019 kl. 11.00. Åklagaren har fortfarande tillstånd att besluta om restriktioner.

Tingsrätten beslutade den 22 augusti 2019 att inhämta en rättspsykiatrisk undersökning beträffande den misstänkte.

2019-08-16 Förlängd åtalstid

Åklagaren har den 13 augusti inkommit med en framställan om förlängning av åtalstid. Framställan har medgetts.

Tingsrätten har beslutat att åtal ska vara väckt senast den 11 september 2019 kl. 11.00. Åklagaren har fortfarande tillstånd att meddela beslut om restriktioner.

2019-08-06 Häktning

Den 4 augusti 2019 häktades en person på sannolika skäl misstänkt för mord den 2 augusti 2019 på Landsnoravägen i Sollentuna kommun.

Åklagaren har tillstånd att meddela beslut om restriktioner. Läkarintyg enligt 7 § lagen om personutredning i brottmål ska inhämtas.

Åtal ska väckas senast den 16 augusti 2019 kl. 11.00.

Tack! Snabba puckar. Gick inte ens in och kikade på schemat då jag inte alls trodde de kommit så långt. Det är många som skall samlas ihop och ha almanackorna lediga från annat jobb.
Citera
2019-10-25, 17:51
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tack! Snabba puckar. Gick inte ens in och kikade på schemat då jag inte alls trodde de kommit så långt. Det är många som skall samlas ihop och ha almanackorna lediga från annat jobb.

Jag skulle önska att det fanns rättegångs TV i uppmärksammade fall av stort allmänintresse.

Inte nödvändigtvis visa bilder av åtalad i detta fall pga hans unga ålder och målssägare dock advokat och åklagare samt rättens ledamöter samt bra ljud.
Citera
2019-10-25, 17:55
Medlem
Citat:
Jag skulle önska att det fanns rättegångs TV i uppmärksammade fall av stort allmänintresse.

Inte nödvändigtvis visa bilder av åtalad i detta fall pga hans unga ålder och målssägare dock advokat och åklagare samt rättens ledamöter samt bra ljud.
Ja, det är inte en dum önskan. Vanlig ljud- och bildsändning utan att visa vare sig målsägande eller tilltalad i bild. Har funnits i USA i många år. Finns t o m en egen kanal med huvudförhandlingar, precis som en poliskanal där man visar biljakter nonstop 24/7.
Citera
2019-10-25, 18:11
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror inte att det fanns något att se hos Jack.
Fram till att han blev introducerad för "Gore-klipp" så var han totalt normal.
Det var först efter att han kollade på dom klippen som en och annan polare tyckte att han blev lite knepig, men dom hängde fortfarande med honom.
Låt oss gissa att han såg det första klippet nån gång runt 15 års-ålder. (typ around)
Efter det så kom denna böjelse på riktigt.
Innan det så fanns det inget att ens leta efter. INGEN såg nåt, han har alltid haft sina 3-5 polare och dom har alltid hängt med varandra i olika omgångar. Han har skött sin skola, han tränade allt möjligt.
Det fanns inget fel att leta efter.
Att han tänkte i 5-15 minuter var ju inte för att han skulle bada... Det handlade ju hur han skulle kunna locka med Adam och mörda honom. Om det hade handlat om bad så hade han nog svarat på 10 sekunder.
Jag tror som sagt att han hade ett totalt normalt beteende innan han såg första Gore-klippet, typ runt 15.
Sen fastnade han för det, och lyckades gömma den sidan.
Och eftersom han gömde den sidan, så fanns det inget hans föräldrar kunde misstänka honom för.
Nä, ingen last på föräldrarna i mina ögon.

Låt mig säga såhär.
Om han hade varit en helt vanlig bindgalen ADHD (du fattar vad jag menar) unge som sprang runt och betedde sig illa under sin uppväxt så hade föräldrarna och polarna haft en anledning att hålla koll på honom.
Men eftersom han var en helt normal kille med polare under hela sin uppväxt så fanns det ingen anledning att misstänka nåt.
Det framkommer i Fup att han i 8 års åldern kollade på konstiga udda klipp så föräldrarna förbjöd honom att fortsätta och fick inte ha mobil och dator. Han fick en knappmobil när han var 15.
Citera
2019-10-25, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Det framkommer i Fup att han i 8 års åldern kollade på konstiga udda klipp så föräldrarna förbjöd honom att fortsätta och fick inte ha mobil och dator. Han fick en knappmobil när han var 15.
Jag är sååå tacksam att mina barn inte växte upp i internet-/mobiltiden. De fick vara barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in