2016-09-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killermuffins
Du kan gå till soc dom har en paragraf som säger att du ska ha pengar så du "klarar" dig o med det sagt kommer du få ut ca 4000kr ca. Va inte så länge sedan ja gick på socialen o hade ingen lägenhet. Då fick ja ca 4k som ska räcka till mat kläder hygien u name it.

Okej jag får höra med dom. 4 tusen är ju bra annars om. Speciellt om man är en innesittande loner som jag själv är.
Citera
2016-09-22, 15:23
Medlem
Slevberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Sen undrar jag om ens framtida jobbsökande kommer påverkas om man har gått på försörjningsstöd tidigare? Vet inte om detta är en dum fråga, men jag har aldrig gått på "soc" innan. Har alltid trott att whitetrash och liknande varit tvungna att ta sådana bidrag.

Det finns (vad jag vet) inget sätt som arbetsgivare kan ta reda på om man fått försörjningsstöd. Men sedan finns det väl många arbetsgivare som blir fundersamma om man har stora luckor i sitt CV där man till synes inte har gjort någonting alls.
Citera
2016-09-22, 16:39
Medlem
Ok men detta bidraget ska man väl inte betala tillbaka? Det vore ju komiskt om man skulle behöva de, men jag frågar ändå.
Citera
2016-09-22, 18:32
Medlem
Slevberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Ok men detta bidraget ska man väl inte betala tillbaka? Det vore ju komiskt om man skulle behöva de, men jag frågar ändå.

Nej, det behöver man inte betala tillbaka.
Citera
2016-09-22, 21:50
Medlem
Fk betalar inte ut några försörjningsstöd, man kan däremot söka försörjningsstöd hos den kommunala socialtjänsten (enheten för arbete och försörjning brukar den heta). Förhoppningsvis ställer de vissa motkrav också.

Citat:
Ursprungligen postat av thelifter
Du kan få försörjningsstöd, hyresbidrag och ersättning från fk om du är medlem i arbetsförmedlingen.
Citera
2016-09-27, 19:00
Medlem
Hej!
Jag är i stort behov av svar på en fråga som kommunals a-kassa tydligen har väldiga svårigheter med att besvara.
Jag har under det senaste året arbetat heltid i sex månader, men jag har bara varit medlem i a-kassa i 5 månader. När min sex månader långa anställning nu går ut, har jag då möjlighet till ersättning? Jag är medlem i kommunals a-kassa och är kommunalt anställd.

Mvh.
Citera
2016-09-27, 19:48
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktjuice1
Hej!
Jag är i stort behov av svar på en fråga som kommunals a-kassa tydligen har väldiga svårigheter med att besvara.
Jag har under det senaste året arbetat heltid i sex månader, men jag har bara varit medlem i a-kassa i 5 månader. När min sex månader långa anställning nu går ut, har jag då möjlighet till ersättning? Jag är medlem i kommunals a-kassa och är kommunalt anställd.

Mvh.

Lite osäker men du bör ha rätt till grundbeloppet men tveksamt om du uppfyller kravet för det inkomstbaserade bidraget.

För att kunna ta del av den inkomstbaserade arbetslöshetsersättningen på maximalt 680 kr/dag är 12 månaders medlemskap i a-kassan ett måste. Den som inte uppfyller detta krav kan endast erhålla grundbeloppet på maximalt 320 kr/dag.
Citera
2016-09-27, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Lite osäker men du bör ha rätt till grundbeloppet men tveksamt om du uppfyller kravet för det inkomstbaserade bidraget.

För att kunna ta del av den inkomstbaserade arbetslöshetsersättningen på maximalt 680 kr/dag är 12 månaders medlemskap i a-kassan ett måste. Den som inte uppfyller detta krav kan endast erhålla grundbeloppet på maximalt 320 kr/dag.

Jag är medveten om att jag inte kan få någon inkomstbaserad ersättning, så mycket har jag lyckats klämma ur den undermåliga supporten. Det jag är tveksam till är om jag ens har rätt till grundersättning då jag bara varit medlem i fem månader... Nåväl, ska göra ett tredje försök med supporten imorgon. Tack för svar!
Citera
2016-09-27, 21:09
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktjuice1
Jag är medveten om att jag inte kan få någon inkomstbaserad ersättning, så mycket har jag lyckats klämma ur den undermåliga supporten. Det jag är tveksam till är om jag ens har rätt till grundersättning då jag bara varit medlem i fem månader... Nåväl, ska göra ett tredje försök med supporten imorgon. Tack för svar!

Det tror jag du har då kravet för grundersättningen ser ut att baseras på hur mycket du arbetat och inte på hur länge du varit medlem i a-kassan. Men jag är inte 100% säker men det borde vara en enkel sak för din a-kassa att svara på.
Citera
2016-09-28, 16:00
Medlem
Svart-Negers avatar
Varför i hela friden skulle man vilja gå på a-kassa istället för 100% på socialbidrag? Med tanke på att 1) man får i stort sett lika mycket pengar om man inte har jobbat innan/fått minimilön och 2) Arbetsförnedringen gillar att hota med indraget bidrag hit och dit om man går på a-kassa/försäkringskassa

Känns som att a-kassan inte har alls några fördelar gentemot socialbidrag nuförtiden...?
Citera
2016-09-28, 17:46
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svart-Neger
Varför i hela friden skulle man vilja gå på a-kassa istället för 100% på socialbidrag? Med tanke på att 1) man får i stort sett lika mycket pengar om man inte har jobbat innan/fått minimilön och 2) Arbetsförnedringen gillar att hota med indraget bidrag hit och dit om man går på a-kassa/försäkringskassa

Känns som att a-kassan inte har alls några fördelar gentemot socialbidrag nuförtiden...?

Finns flera saker men den största handlar om att man inte får ha några tillgångar alls för att få försörjningsstöd. Något som är helt okej om du går på A-kassa.
Citera
2016-09-28, 18:50
Medlem
Finns det någon äldre här som har erfarenhet av hur man blir hanterad av Arbetsförmedling och a-kassa när man i princip bara har ett år kvar innan man går i pension (65)? Jag vet förstås att det kan ställas krav på att man ska söka ett antal jobb, och delta i de aktiviteter/utbildingar man blir ålagd (eller kommer överens om med handläggaren) att fullfölja. Något måste det ju stå i månadsrapporten för att a-kassa ska utgå antar jag.
Sedan att det är i stort sett omöjligt att få jobb med bara ett år kvar till pension, och att AF rimligen borde lägga kraften på yngre arbetslösa som har många år kvar i förvärvslivet, är ju självklart. Men hur fungerar det i praktiken? Omskolning är uteslutet med så kort tid kvar i arbetslivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in