Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Jag har lyssnat på intervjun nu. Två saker blev tydliga. När Annie Lööf och Centerpartiet kom på tal så var han väldigt noga med att inte eskalera någon konflikt utan det lät snarare som att Centerpartiet var en borgerlig allierad som valt en annan väg att bedriva borgerlig politik på än vad han skulle valt, men att han inte ville fördöma eller kritisera det beslutet.
Det andra är att han verkligen inte vill samarbeta med SD. Inte under några omständigheter, lät det som mellan raderna.
Det verkar som att han fortfarande hoppas på en alliansregering med mer eller mindre passivt stöd av SD, och där de senare ska nöja sig med att Moderaterna i regeringsställning kommer att bedriva en invandringspolitik som ligger nära SDs egen.
Moderaterna MÅSTE byta partiledare annars blir det till slut fyra år med sosseregering till.
Jag har inte lyssnat på intervjun men med tanke på att M/KD väljare till stor del vill ha ett aktivt samarbete med SD och inte med svikarna C och L så tror jag att Ulf är helt ute och cyklar med vad hans väljare vill.
Dvs vad deras väljare vill och vad politikerna vill skiljer sig dramatiskt. Inte bra för ett parti som vill fortsätta växa och behålla väljare.
Den här tveksamheten i kombination med MUF invandringspolitik och Reinfeldt på stämman kommer göra att de fortsätter att läcka väljare till SD.
Jag tror att Ulf vill bli statsminister och han vet nog att det enda sättet han kan bli det på är med gamla alliansen. Åkesson hotar således hans drömmar. Typ så.