2019-11-21, 13:52
  #84049
Medlem
Kommande nov-dec 2019: (sök på #kommande för att hitta tillbaka hit)

27 nov: DN/Ipsos
03 dec: SCB PSU 2019-11 Valresultat om det vore val idag
10 dec: SCB PSU 2019-11 Partisympatier i befolkningsgrupper
13 dec: AB/Demoskop (kan ev förskjutas en vecka, då gäller 20/12)
13 dec: SvD/GP/Sifo kl 17 (också denna kan dröja till 20/12)
18 dec: DN/Ipsos (egentligen ons 25/12 men lite svårt tro de släpper på juldagen)
19 dec: SVT/Novus
16-20 dec: Sentio (periodlängd o veckodag verkar variera med hur snabbt de får in 1000 svar)
31 dec: Slut på OU för hela årtiondet 2010-2019!
2019-11-21, 14:52
  #84050
Medlem
Carlos88s avatar
Åkesson går om Lööf i förtroende bland svenskt näringsliv

https://www.di.se/nyheter/ny-storslam-for-sd-rekordhogt-fortroende-for-akesson/

Betalvägg, men siffrorna är

April 2018
Åkesson 25%
Lööf 53%
Kristersson 75%
Löfven 16%

November 2019
Åkesson 43% (+18%)
Lööf 30% (-23%)
Kristersson 70% (-5%)
Löfven 18%(+2%)
2019-11-21, 15:45
  #84051
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Åkesson går om Lööf i förtroende bland svenskt näringsliv

https://www.di.se/nyheter/ny-storslam-for-sd-rekordhogt-fortroende-for-akesson/

Betalvägg, men siffrorna är

April 2018
Åkesson 25%
Lööf 53%
Kristersson 75%
Löfven 16%

November 2019
Åkesson 43% (+18%)
Lööf 30% (-23%)
Kristersson 70% (-5%)
Löfven 18%(+2%)
Detta är en remarkabel förskjutning som jag tycker våra duktiga analytiker i tråden kunde kommentera, tack!
2019-11-21, 15:57
  #84052
Medlem
Haddock93s avatar
Hur tror ni SDs siffror påverkas av att de stödjer V missförtroende mot S ministern? Många högerväljare som säkert röstar SD vill ju se en reform på arbetsförmedlingen. Samtidigt kan det säkert öppna för fler från S att gå till SD.

SD vill bli och är nya S.

Sen skapar ju detta en splittring inom JÖK, vilket är precis vad man vill. Ett svagare S och ett SD som är störst ser bra ut.

Divide and conquer.
2019-11-21, 16:12
  #84053
Medlem
Inte en chans att S ligger på 26%. Där har Novus missat!
2019-11-21, 16:18
  #84054
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Inte en chans att S ligger på 26%. Där har Novus missat!

Ja håller med. Sticker ut väldigt mycket jämfört med andra mätningar.

Skulle vilja påstå att partierna dvs S och SD är lika stora kring 23-24% idag. Möjligtvis har SD gått om idag med tanke på Löfvens intervju i Agenda.
2019-11-21, 16:55
  #84055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Detta är en remarkabel förskjutning som jag tycker våra duktiga analytiker i tråden kunde kommentera, tack!
Ljushuvudet Lööf, f d näringsminister)(!), blev så förblindad av SD-blockering som huvudprio att hon i hastigheten kastade bort hela sin egen och Mauds nära 20 år av mödosamt uppbyggd marknadsliberal cred för att sätta sig i knät på vänstern. Så går det när man lämnar M:s gravitationsfält. Nu är SD allt närmare M och Åkessons förtroende rusar därefter.

Kort sagt, mätningen visar att närheten till M är mer avgörande för företagarnas förtroende än allt kapital man har som enskilt parti.
2019-11-21, 17:14
  #84056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Kommande nov-dec 2019: (sök på #kommande för att hitta tillbaka hit)

27 nov: DN/Ipsos
03 dec: SCB PSU 2019-11 Valresultat om det vore val idag
10 dec: SCB PSU 2019-11 Partisympatier i befolkningsgrupper
13 dec: AB/Demoskop (kan ev förskjutas en vecka, då gäller 20/12)
13 dec: SvD/GP/Sifo kl 17 (också denna kan dröja till 20/12)
18 dec: DN/Ipsos (egentligen ons 25/12 men lite svårt tro de släpper på juldagen)
19 dec: SVT/Novus
16-20 dec: Sentio (periodlängd o veckodag verkar variera med hur snabbt de får in 1000 svar)
31 dec: Slut på OU för hela årtiondet 2010-2019!

Vart får man denna information?
2019-11-21, 17:19
  #84057
Medlem
SD knappar in på S med 1.2 procentenheter och är nu 4.5 procentenheter efter i Novus nya mätning. S är klart överskattat. De ökade (!) med 0.2 procentenheter från 25.8 till 26.0% från senaste mätningen under andra halvan av oktober. Och detta efter all negativ debatt om utanförskap, våld och så vidare. SVT:s mätning kan inte vara representativt för hela svenska folket. S ligger nånstans mellan 24-25% just nu. Personligen tror jag att det behövs runt ett år till innan vi säkert kan förklara SD som största parti.
2019-11-21, 17:25
  #84058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Vart får man denna information?
Man får uppfinna den själv. Man jämför tidigare publiceringar med en kalender, försöker hitta mönster och sen tar man dessa mönster och applicerar det på kalendern för nästa månad.

Exempel:

Sifo september - mätperiod 2-12/9, publicering 13/9
Sifo oktober - mätperiod 7-17/10, publicering 18/10
Sifo november - mätperiod 4-14/11, publicering 15/11

Vad är mönstret? Kollar i kalendern. OK, det är:
Mätperiod måndag vecka 1 - torsdag vecka 2, publicering fredag vecka 2.

Kollar på december, vad är datum för första måndagen? 2/12. Andra torsdagen? 12/12. Andra fredagen? 13/12. Alltså publicering 13/12.
2019-11-21, 17:32
  #84059
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Man får uppfinna den själv. Man jämför tidigare publiceringar med en kalender, försöker hitta mönster och sen tar man dessa mönster och applicerar det på kalendern för nästa månad.

Exempel:

Sifo september - mätperiod 2-12/9, publicering 13/9
Sifo oktober - mätperiod 7-17/10, publicering 18/10
Sifo november - mätperiod 4-14/11, publicering 15/11

Vad är mönstret? Kollar i kalendern. OK, det är:
Mätperiod måndag vecka 1 - torsdag vecka 2, publicering fredag vecka 2.

Kollar på december, vad är datum för första måndagen? 2/12. Andra torsdagen? 12/12. Andra fredagen? 13/12. Alltså publicering 13/12.
Tack för att du delar med dig av dina detaljkunskaper. Jag blir djupt imponerad av denna nivå av nörderi.
2019-11-21, 17:34
  #84060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Tror faktiskt S lyckades mobilisera allsköns valboskap inför valet 2018.
Nu börjar jag bli trött på denna åldersdiskriminering. Jag bor på vischan + långt in i skogen, och alla bönder och skogsägare är typ 70+, och oss i detta hus inräknat röstar alla på SD. I vårt valdistrikt röstade över 20% SD. Det är vi förhatliga åldringar som bor här.
Blir vi fortsatt belagda med nedsättande tillmälen ska jag propagera för C. De vore tacksamma för våra röster, och jag hoppas att så många som möjligt får leva i 20 år till och rösta rätt.
Har bott här i 18 år och aldrig pratat med en såsse. Möjligtvis några Kd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in