Citat:
Ursprungligen postat av
JeppeNil
Jag tänker mest på geografisk historia. Djurgården som område ligger intill Östermalm. Namnet Hammarby kommer från hammarby kanal som ligger utmed Södermalm. Jag tycker att Djurgården har en ganska tydlig geografisk tillhörighet i Stockholm, med tanke på att man spelade på stadion så länge. Var stolta över den istället för att som några andra här i tråden förneka den.
Absolut. Klart man som djurgårdare är oerhört stolt och känner att det är få förundrat att få lirat på en sådan arena såsom Stadion, med dom grönskande områdena runt omkring, mitt i stan och allt, även fast andra lags supportar kanske inte håller med. Vet inte vem som förnekar det.
Men som jag tror det var du som själv skrev, två olika supporterkulturer och man får respektera det. Mig veterligen har DIF aldrig valt att profilera sig som ett Östermalmslag likt Bajen kör på Södermalm. Vi har valt istället att köra på Stockholm som vår förankring. Innan Stadion vare Traneberg som djurgårns fotbollsgrabbar lirade, och vi har haft perioder ute i Solna också under stora delar. Inte tror jag att stora delar av dom människorna som valt flocka till Djurgårdens matcher under åren härstammar endast från innerstaden, i synnerhet inte i nutid.