2019-10-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Du är nog det enda förvirrade vrak som inte tror att Tele2 heter Nya Söderstadion...;0)

Men du är i och för sig lika jävla korkad och oinsatt som resten av bönderna som tror att ni äger arenan och att DIF hade valet att spela kvar på Stadion.

Ta nu din medicin och gå och lägg dig innan mamma börjar skälla.

Lilla apa.. Jag vet att bajen inte äger arenan, jag vet också varför diffen inte spelar på stadion. Ni kunde valt Solna där ni haft er hemvist nästan lika länge som ni hade på stadion. Men ni valde tele2, och ni intalar er själva att ni är "hemma" där. Nån form av kollektiv masspsykos drabbade diffen när beslutet att spela på tele2 klubbades igenom..
Citera
2019-10-24, 21:17
Medlem
Vi kan konkludera både att Djurgården och AIK har en del medgångare och att Bajen slutade vara speciella när de flyttade från Söderstadion och numera är ungefär lika spännande som Red Bull Salzburg.
Citera
2019-10-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vermoden
https://twitter.com/BAJENFAKTA/statu...01213871296512

https://twitter.com/BAJENFAKTA/statu...44447327477761

http://www.olandsbladet.se/sport/nyt...adda-hammarby/

Det är ett litet litet axplock. Skulle egentligen kunna länka tiotusen länkar till på olika muppar som gaddat bajen och ett annat bondlag. Asså det är väldokumenterat, och som sagt; DET ÄR INTE BARA VI. Alla andra lag i Sverige fattar det här också.

Men, för alla som inte har huvudet instoppat så långt ner i sanden att de inte kan höra omvärlden, är det jättetydligt - man möter dem överallt. Träffar nån varannan vecka som typ flyttade från Skövde och började gå på bajen för två år sen.

Jag fattar inte, ni spelar inte i Dalarna? Hur tänker du när du menar att ni spelar i hjärtat av det omårde som ni är ifrån? Vi är från Stockholm, och hela Stockholm representeras av våra medlemmar, men de flesta av våra medlemmar bor i Söderort.

Några enstaka exempel bevisar väl inte att det finns massor av fans från Dalarna. Prins Daniel från Ockelbo hejar ju på AIK. Alexander Axen på CMore växte upp i Örebro, men blev redan som ung en hängiven AIK-supporter med tatuering och allt. Jag känner personer från Uppsala som håller på AIK. Jag kan komma med massor av exempel för att påstå att AIK är en icke-stockholmsklubb, men det blir bara tramsigt.

Men att Djurgården är en klubb från söderort. Den hade jag inte hört förut. Det är ju väldigt märkligt att ni spelade på Östermalm så länge. Vad betyder Östermalm, Lidingö och orterna utmed Roslagsbanan för Djurgården (ingenting)? Menar du på allvar att det inte finns någon koppling alls och att Skarpnäck är lika mycket DIF som Mörby Centrum? Ja, då är ni väl hemlösa i så fall.
Senast redigerad av JeppeNil 2019-10-24 kl. 21:33.
Citera
2019-10-24, 21:38
Medlem
Strinders avatar
Det roliga med diskussionen om att alla Bajare är bönder är att varenda gårdare som hävdar det själv sitter å runkar varje lördag till nått lag i premier league. Klart som fan folk från hela landet kommer heja på Sveriges största lag det säger sig självt, sen att inga andra än missanpassade stockholmare väljer djurgården det är en annan femma.
Citera
2019-10-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Några enstaka exempel bevisar väl inte att det finns massor av fans från Dalarna. Prins Daniel från Ockelbo hejar ju på AIK. Alexander Axen på CMore växte upp i Örebro, men blev redan som ung en hängiven AIK-supporter med tatuering och allt. Jag känner personer från Uppsala som håller på AIK. Jag kan komma med massor av exempel för att påstå att AIK är en icke-stockholmsklubb, men det blir bara tramsigt.

Men att Djurgården är en klubb från söderort. Den hade jag inte hört förut. Det är ju väldigt märkligt att ni spelade på Östermalm så länge. Vad betyder Östermalm, Lidingö och orterna utmed Roslagsbanan för Djurgården (ingenting)? Menar du på allvar att det inte finns någon koppling alls och att Skarpnäck är lika mycket DIF som Mörby Centrum? Ja, då är ni väl hemlösa i så fall.

Självklart finns det enstaka exempel här och var kring alla lag, men det är liksom överlägset hos bajen. Hos er är det mer regel än undantag, det finns ett mönster. Eller tror du att det är ett sammanträffande att de här tvesjärtsgrejerna iprincip bara framkommer kring bajen? T.om. kan inte blunda för de många många bevisen, annars är det ju du som är den tramsiga.

Det mest patetiska som finns är personer som väljer lag i vuxen ålder, det är någonting ni också skulle kunna tävla i ifall det vore en OS-gren.

Skrev jag det? Jag skrev att Djurgår'n är en klubb från Stockholm och att de flesta av våra medlemmar bor i Södeort, och det är inte hittepå. Statistik över var föreningens medlemmar bor någonstans redovisades under vårat medlemsmöte i våras. Vad de områden betyder för mig personligen? Absolut ingenting. För andra djurgårdare? Säkert jättemycket. Som tidigare nämnt är vi hela Stockholms lag, inte hela Norrlands lag, och Stockholm är en stor stad. Folk kommer från hela stan.
Senast redigerad av vermoden 2019-10-24 kl. 21:53.
Citera
2019-10-24, 21:58
Medlem
Kokainsnuvans avatar
Bra tjacksvamel av samtliga i tråden idag!
Jag har gått på Djurgårn sen barnsben , född tidigt 90-tal. Som många andra djurgårdare i min åldersgrupp gjorde jag min debut först på hockeyn, det var hockeykort och pogs som fortfarande gällde bland grabbarna på plugget varesig man va djuu, pack eller vrak. Jag har rört mig i globenområdet, detta gråa, trista ocharmiga evenemangsområde dubbelt så många gånger per år än valfritt vrak i min ålder bara på alla hockeybesök genom hösten och vintrarna. Med detta vill jag säga att jag inte tycker området osar direkt nåt av lagen, vill bajarna claim:a det som deras så låt dom. Dom har inget annat. Det är ett område som dom flesta av oss stockholmare inte kommer undan att röra sig vid x-antal gånger under sitt livsspann. Att Djurgårdare rör sig i det området mer än en bajare på ett år sen flertalet årtionden tillbaka blir därför bara komisk. Hoppas det retar gallfeber på er bajrare!

Till mina kära Djurgårdsvänner vill jag lyfta ett varningens finger; gå inte i vrakens fälla i dessa diskussioner. Vi vet vart vi har vår förankring nånstans. Man kan inte annat än garva då man hör pajasbajens ständiga tugg om historielöshet, identitetskris och skitförening. Låt vraken hålla på och försöka måla in Stockholms olika förorter i varsina fack, låt dom fortsätta mytbilda kring sig själva, det är det som gjort att dom nu fått bondestämpeln och jippostämpeln, dom ville leka underdogs, läckra, folkliga och arbetarklass. Man har gapat mest, som Stockholms lillebror, i ålder, tiltlar och historia efter uppmärksamhet i skuggan av stans två fotbollsgiganter och nu när man har det så vill man försöka sopa under mattan vad man fått för besökare. Synd om gammelbajarna, dom hade sin charm, men det har det har å andra sidan alltid varit synd dom.

Till er lättkränkta bajare vill jag avsluta med detta. En fotbollsklubbs hem och pinka in revir ska bygga på nån slags historia och historia byggs främst på titlar varav vi nu ligger på 1 titel på ert sk hem, so far. Ni tar ju en titel vart 100 år så det måste ju kännas skitlajo för er det med!
Citera
2019-10-24, 21:58
Medlem
My-Mans avatar
Det är helt sjukt att ni orkar hålla på såhär, år efter år efter år efter år. Vet inte om jag ska beundra uthålligheten, eller lägga mig och våldtäktsduscha för att jag trots allt läser skiten.

Det vore nice med en supportertråd värd namnet.
Citera
2019-10-24, 22:00
Medlem
Citat:
Självklart finns det enstaka exempel här och var kring alla lag, men det är liksom överlägset hos bajen. Hos er är det mer regel än undantag, det finns ett mönster. Eller tror du att det är ett sammanträffande att de här tvesjärtsgrejerna iprincip bara framkommer kring bajen? T.om. du måste inför de många många bevisen, annars är det ju du som är den tramsiga.

Det mest patetiska som finns är personer som väljer lag i vuxen ålder, det är någonting ni också skulle kunna tävla i ifall det vore en OS-gren.

Skrev jag det? Jag skrev att Djurgår'n är en klubb från Stockholm och att de flesta av våra medlemmar bor i Södeort, och det är inte hittepå. Statistik över var föreningens medlemmar bor någonstans redovisades under vårat medlemsmöte i våras. Vad de områden betyder för mig personligen? Absolut ingenting. För andra djurgårdare? Säkert jättemycket. Som tidigare nämnt är vi hela Stockholms lag, inte hela Norrlands lag, och Stockholm är en stor stad. Folk kommer från hela stan.

Fortfarande helt utan bevis med påståendet att Bajare väljer lag som vuxna. Men det är väl okej skjuta från höften antar jag. "Hela Stockholms lag". Vem försöker du övertyga? Samma med AIK, "Vi är överallt" och inte från Solna. Herregud, tala om självförnekelse. Menar du på allvar att Bajen, DIF och AIK inte har någon särskild hemvist i Stockholm? Att det är en slump att Reinfeldt, uppväxt i Täby, är djurgårdare? Det här är ett väldigt innovativt sätt att komma runt DIFs hemlöshet måste jag säga. Djurgårdens IF = självförnekarnas förening (tydligen).
Senast redigerad av JeppeNil 2019-10-24 kl. 22:38.
Citera
2019-10-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Fortfarande helt utan bevis med påståendet att Bajare väljer lag som vuxna. Men det är väl okej skjuta från höften antar jag. "Hela Stockholms lag". Vem försöker du övertyga? Samma med AIK, "Vi är överallt" och inte från Solna. Herregud, tala om självförnekelse. Menar du på allvar att Bajen, DIF och AIK inte har någon särskild hemvist i Stockholm? Att det är en slump att Reinfeldt, uppväxt i Täby, är djurgårdare? Det här är ett väldigt innovativt sätt att DIFs hemlöshet måste jag säga. Djurgårdens IF = självförnekarnas förening (tydligen).

Hahahhaha asså du är ju för rolig. Du saknar ju bevis för det du påstår "lika mycket" som jag gör. Är det en slump att Thåström växte upp i Högdalen? Att Gee Dixon är från Flempan? Att Kenta, typ "er största ikon", växte upp i Grimsta? Eller att Alex Schulman, gnagare så att det skriker om det, växte upp i Farsta?

Jag kan fortsätta så där ett tag, tack för att du gör jobbet åt mig. Du argumenterar emot dig själv.

EDIT: du har ju iofs några rätt. Moneybrother är från Dalarna och han håller på bajen.
Citera
2019-10-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokainsnuvan
Bra tjacksvamel av samtliga i tråden idag!
Jag har gått på Djurgårn sen barnsben , född tidigt 90-tal. Som många andra djurgårdare i min åldersgrupp gjorde jag min debut först på hockeyn, det var hockeykort och pogs som fortfarande gällde bland grabbarna på plugget varesig man va djuu, pack eller vrak. Jag har rört mig i globenområdet, detta gråa, trista ocharmiga evenemangsområde dubbelt så många gånger per år än valfritt vrak i min ålder bara på alla hockeybesök genom hösten och vintrarna. Med detta vill jag säga att jag inte tycker området osar direkt nåt av lagen, vill bajarna claim:a det som deras så låt dom. Dom har inget annat. Det är ett område som dom flesta av oss stockholmare inte kommer undan att röra sig vid x-antal gånger under sitt livsspann. Att Djurgårdare rör sig i det området mer än en bajare på ett år sen flertalet årtionden tillbaka blir därför bara komisk. Hoppas det retar gallfeber på er bajrare!

Till mina kära Djurgårdsvänner vill jag lyfta ett varningens finger; gå inte i vrakens fälla i dessa diskussioner. Vi vet vart vi har vår förankring nånstans. Man kan inte annat än garva då man hör pajasbajens ständiga tugg om historielöshet, identitetskris och skitförening. Låt vraken hålla på och försöka måla in Stockholms olika förorter i varsina fack, låt dom fortsätta mytbilda kring sig själva, det är det som gjort att dom nu fått bondestämpeln och jippostämpeln, dom ville leka underdogs, läckra, folkliga och arbetarklass. Man har gapat mest, som Stockholms lillebror, i ålder, tiltlar och historia efter uppmärksamhet i skuggan av stans två fotbollsgiganter och nu när man har det så vill man försöka sopa under mattan vad man fått för besökare. Synd om gammelbajarna, dom hade sin charm, men det har det har å andra sidan alltid varit synd dom.

Till er lättkränkta bajare vill jag avsluta med detta. En fotbollsklubbs hem och pinka in revir ska bygga på nån slags historia och historia byggs främst på titlar varav vi nu ligger på 1 titel på ert sk hem, so far. Ni tar ju en titel vart 100 år så det måste ju kännas skitlajo för er det med!

Ni får gärna röra er hur mycket ni vill runt Globen och spela där, men upphör med myterna om Hammarby och bönder. Det finns absolut noll sanning i dessa påståenden. Jag har aldrig träffat en enda dalmas (eller vad det är ni hävdar) på en bajenmatch. Sen om ni vill glömma bort er historiska tillhörighet som finns i namnet Djurgården så varsågod. Gör som ni vill. Men sluta upp med dessa falska grinpåståenden om Bajen.
Citera
2019-10-24, 22:22
Medlem
HEJGUDs avatar
Man kan konstatera att denna tråd har spårat lika mkt som Djurgårdens sökande efter identitet.

Bilden av djurgårdare som många Stockholmare har är att Djurgården är överklassens lag. Båten ligger i Stocksund och det runkas till NHL matcher varje kväll. Om man bara tittar på de finkammade killarna som står runt omkring i Djurgårdens klack ser man ett gäng luftrunkande, blonda men annars väluppfostrade unga killar. Man föredrar att titta på Liverpool och spela Fifa med Fabian och August istället för att ta sig till Tele2 och se sitt lag möta exempelvis Falkenberg, om det inte finns guldchans det vill säga.
Sen har vi Djurgårdsbonden som ofta börjat följa de pga hockey. Alltid en blond wt-kille med kläder från Stayhard och medlemskap på gymgrossisten. Han drömmer om att vara med i paradise hotel men den enda riktiga uppmärksamheten han fått var under Metoo. Denna kille bor ofta i Linköping eller Kristianstad men är även förekommande i Haninge, Åkersberga och Nynäshamn.

Det går att konstatera att det är svårt för nutidens djurgårdare att enas över någon identitet och skapa en riktig kultur. Det pratas om Djurgården och Britpop. Det görs stickers med Bob Marley. Djurgården och Techno men det som de missat är att Summerburst inte är techno. Djurgårdarna är även nuförtiden "kåkstadens söner" men nyss var det Bajarna som var pundare och vrak medan Djurgårdarna "lite finare och lite bättre".
Det hade nog gynnat Djurgårdens supportrar om ni anammar hela överklassgrejen för just nu skrattar bara alla åt er.
Senast redigerad av HEJGUD 2019-10-24 kl. 22:24.
Citera
2019-10-24, 22:33
Medlem
Citat:
Hahahhaha asså du är ju för rolig. Du saknar ju bevis för det du påstår "lika mycket" som jag gör. Är det en slump att Thåström växte upp i Högdalen? Att Gee Dixon är från Flempan? Att Kenta, typ "er största ikon", växte upp i Grimsta? Eller att Alex Schulman, gnagare så att det skriker om det, växte upp i Farsta?

Jag kan fortsätta så där ett tag, tack för att du gör jobbet åt mig. Du argumenterar emot dig själv.

EDIT: du har ju iofs några rätt. Moneybrother är från Dalarna och han håller på bajen.

Det finns ju alltid undantag, vilket alltså även är fallet med Dalarna. Men det verkar som att vi talar två olika språk. Som bajare är man stolt över sin stadsdel, var man tillhör och var laget kommer ifrån. Djurgårdare verkar inte vilja veta av något sånt alls, även fast tillhörigheten finns i namnet (AIK är väl det enda laget med namn utan platsanknytning). Fine, det är två olika supporterkulturer. Vi förstår inte det, men respekterar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in