Bra tjacksvamel av samtliga i tråden idag!
Jag har gått på Djurgårn sen barnsben , född tidigt 90-tal. Som många andra djurgårdare i min åldersgrupp gjorde jag min debut först på hockeyn, det var hockeykort och pogs som fortfarande gällde bland grabbarna på plugget varesig man va djuu, pack eller vrak. Jag har rört mig i globenområdet, detta gråa, trista ocharmiga evenemangsområde dubbelt så många gånger per år än valfritt vrak i min ålder bara på alla hockeybesök genom hösten och vintrarna. Med detta vill jag säga att jag inte tycker området osar direkt nåt av lagen, vill bajarna claim:a det som deras så låt dom. Dom har inget annat. Det är ett område som dom flesta av oss stockholmare inte kommer undan att röra sig vid x-antal gånger under sitt livsspann. Att Djurgårdare rör sig i det området mer än en bajare på ett år sen flertalet årtionden tillbaka blir därför bara komisk. Hoppas det retar gallfeber på er bajrare!
Till mina kära Djurgårdsvänner vill jag lyfta ett varningens finger; gå inte i vrakens fälla i dessa diskussioner. Vi vet vart vi har vår förankring nånstans. Man kan inte annat än garva då man hör pajasbajens ständiga tugg om historielöshet, identitetskris och skitförening. Låt vraken hålla på och försöka måla in Stockholms olika förorter i varsina fack, låt dom fortsätta mytbilda kring sig själva, det är det som gjort att dom nu fått bondestämpeln och jippostämpeln, dom ville leka underdogs, läckra, folkliga och arbetarklass. Man har gapat mest, som Stockholms lillebror, i ålder, tiltlar och historia efter uppmärksamhet i skuggan av stans två fotbollsgiganter och nu när man har det så vill man försöka sopa under mattan vad man fått för besökare. Synd om gammelbajarna, dom hade sin charm, men det har det har å andra sidan alltid varit synd dom.
Till er lättkränkta bajare vill jag avsluta med detta. En fotbollsklubbs hem och pinka in revir ska bygga på nån slags historia och historia byggs främst på titlar varav vi nu ligger på 1 titel på ert sk hem, so far. Ni tar ju en titel vart 100 år så det måste ju kännas skitlajo för er det med!