2019-10-24, 20:21
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Som sagt jag har lagt upp den på en alternativ server ifall det går för trögt att ladda ner den från minfil:

https://anonfiles.com/08A3f095n7/b_8840-19_mas_pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det är så bra! Jag förstår inte varför de ska krångla när de vet att saker och ting är offentliga? Men jag ska komma ihåg vad du sa och säga likadant nästa gång. 75-80 Flashbackare vill de nog helst slippa att se.

De fick nåt att snacka om till eftermiddagsfikat. Tänk en FUP på 2000 sidor /9=223 pers som stormar in
Citera
2019-10-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Antar att de inte ville få en anstormning av folk som kommer till aktuarien och vill få sina kostnadsfria kopior en efter en så de fixade PDF på en gång. En domare sände ett undertecknat brev där det framgick att de skulle sända maskad version. Domarna har ju annat att göra än att ha med sådan begäran att göra. Jag hänvisade till offentlighetsprincipen.

<3
Så grym du är! Verkligen bra jobbat, stort tack från oss alla <3

Du kanske själv skulle blivit jurist, du hade nog varit en slug motståndare i rätten
Citera
2019-10-24, 20:34
Medlem
notknapparens avatar
Från DN idag:

"Hursomhelst hade 16-åringen reflekterat över vem han skulle döda:

– Jag tänkte att det skulle vara lättare att döda en vän, för det skulle vara svårare att få en främling att lägga sig ner, säger 16-åringen i ett av förhören.

Han säger också att de skulle bli lättare för att vännerna inte skulle tro att han skulle kunna göra någonting sådant, de skulle vara helt oförberedda.

Förhörsledarna kämpar med att försöka förstå 16-åringen. Fanns det ändå något personligt? Var de osams?

16-åringen svarar:

– Om jag visste det helt så alltså kanske jag skulle berätta allt. Men eftersom jag inte vet allt är det bättre att inte berätta något.
"

https://www.dn.se/sthlm/16-aringen-ringde-sos-jag-har-mordat-en-person/
Citera
2019-10-24, 20:52
Medlem
nefarisks avatar
Tacksam för FUP, väntat ivrigt på att läsa den. Smått irriterande att läsa förhör med GM dock.

"GM:...Alltså ja men alltså... alltså ja, eller alltså jag vet, alltså jag menar de ja, nej men... alltså jag vill inte svara på de. För, nej de, nej"

Så ser många av hans svar ut, en jävla massa 'alltså'.
Citera
2019-10-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nefarisk
Tacksam för FUP, väntat ivrigt på att läsa den. Smått irriterande att läsa förhör med GM dock.

"GM:...Alltså ja men alltså... alltså ja, eller alltså jag vet, alltså jag menar de ja, nej men... alltså jag vill inte svara på de. För, nej de, nej"

Så ser många av hans svar ut, en jävla massa 'alltså'.

Det verkar nästan som om han döljer något och inte vill prata om sina känslor, tankar eller att han har allmänt svårt för det.
Citera
2019-10-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zannazezz
Omöjlig att ladda upp 😭

Vad är det du har tänkt ladda upp nu?
Citera
2019-10-24, 21:04
Medlem
Citat:
Den som vill kan kräva att FUP lämnas ut digitalt antingen som pdf via Mail eller på ett USB-minne eller cd-skiva. Den som har fått avslag bör begära överprövning. De behöver bara skanna in dokumentet 1 gång. Det kommer vara efterfrågat.

Finns ingen sådan skyldighet!
Citera
2019-10-24, 21:06
Medlem
Citat:
Det var meningens. De ska mailbombas så de fattar att det är offentlig handling och att man har rätt att ta del av handlingen kostnadsfritt. Om de fortsätter så kan man begära ut handlingen och lösa på plats och där fota varje blad lämna tillbaka originalet det kan de inte neka.
Ett annat alternativ är att 65 personer går dit och begär ut 10 sidor var. 1-10 11–20 osv 10 sidor är kostnadsfritt på papper.

Naturligtvis har du och alla andra rätt att ta del av en handling som den här. Men det finns inget stöd i lagen för att det ska vara utan kostnad att få den skickad till sig. Dock så ska det alltid gå att läsa handlingar på plats utan kostnad.
Citera
2019-10-24, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebusbuse
Har myndigheter och domstolar ens rätt att krångla kring utlämning av offentliga dokument? Kan inte några rättshaverister styra upp det här så vi kan få läsa FUP och förhoppninsvis få lite klarhet kring vad som hände egentligen.

Myndigheter har kort och gott ingen skyldighet att lämna ut handlingar som denna digitalt. Det är alltså inte att krångla utan att följa lagen.
Citera
2019-10-24, 21:14
Medlem
Citat:
Haha jag skrev att om man inte fick tillgång till allt icke sekretessbelagt material så kommer vi 72 st och begär ut 9 sidor var kostnadsfritt sid
1-9 10-19 osv fick Fup på 5 min

IQ-befriat svar. Är det så att många pers försöker missbruka rätten att ta del av handlingar på just detta sätt så kan myndigheten ta ut en avgift redan från FÖRSTA SIDAN. Har aldrig hört om något sådant dock, men möjligheten finns enligt lag.
Citera
2019-10-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Det verkar nästan som om han döljer något och inte vill prata om sina känslor, tankar eller att han har allmänt svårt för det.

Nu har jag plöjt igenom hela FUP och frågar mig om han verkligen är kapabel att känna något alls. Det var plågsamt och sorgligt att läsa FUP. Jag får svårt att se Jack som en medveten ond person, då jag tycker det framgår ganska tydligt att han inte är frisk.

Det som framkommer är att han haft tankar på självmord, sen tankar på att döda Adam eller Peter och också någon tjej som inte direkt namnges. Det kunde också i värsta fall ha blivit ännu fler offer eftersom han hade tankar på att döda ännu fler vid badet direkt efter mordet på Peter.

Så hemskt att han gick under radern, men hans tillstånd verkar definitivt ha förvärrats i takt med att studierna inte uppehöll hans tankar. Det var i Juni det eskalerade helt okontrollerat. Stackars alla inblandade.
Citera
2019-10-24, 21:16
Medlem
zannazezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Vad är det du har tänkt ladda upp nu?

Sorry ladda ner....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto