2019-10-23, 14:57
Medlem
F3ttans avatar
Svar från TR ang FUP:

Citat:
Hej,

Sekretessprövningen är nu färdig. Förundersökningsprotokollet aktbilaga 59 får inte lämnas ut. Aktbilaga 58 får inte lämnas ut i sin helhet då den innehåller sekretesshandlingar.

Tingsrätten lämnar enbart ut sekretesshandlingar som maskats i pappersform d v s inte elektroniskt. Om du vill beställa ut förundersökningsprotokollet så är alternativen för utlämnande som följer:

1. Handlingarna kan hämtas på plats i tingsrättens reception där du kan betala med kort alternativt jämna kontanter(går även att lämna faktureringsunderlag då)

2. Handlingarna kan även skickas med post (paket) där kostnad blir för angivet sidantal plus porto (Om ni önskar handlingarna per post behöver tingsrätten en fullständig adress jämte personnummer/organisationsnummer för leverans och fakturering INNAN vi skickar något)

Avgift tas ut om handlingen omfattar tio sidor eller mer. De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor.

Förundersökningsprotokollet är på 649 sidor. Det är sammanlagt 29 sidor som omfattas helt och hållet av sekretess av sekretess och kommer att plockas bort. Då återstår 640 sidor. Det blir en totalkostnad på 1270 kr. Vänligen återkom om du vill få ut förundersökningsprotokollet till den kostnaden och på vilket sätt du vill få ut handlingen.
Citera
2019-10-23, 15:05
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tonåring? Det är skillnad på en 18-19-åring och en nyss fyllda 16-åring. Straffbarheten är inte hög för mord för en 16-åring. Nej, man "konverterar" inget. Du kommer få läsa en del om straffrätt i media när det närmar sig rättegång för denne unge man. Det är inte okey med så korta straff. Inte nånstans.
Jag pratar en person som hamnade inom SiS som 16-17åring.
Citera
2019-10-23, 15:52
Medlem
Ezetimibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har svårt att tro att det han lider av är psykopati, eller i vart fall enbart psykopati:

Från DN:

"Utredningen visar att 16-åringen begått den misstänkta gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning och att han fortfarande lider av samma störning. Den visar även att han till följd av det saknat förmåga att inse gärningens innebörd. Enligt utredningen saknar han även förmåga att anpassa sitt handlande efter sådan insikt."
[...]
" Ingen har reagerat på att han borde få vård innan det här hände, säger kammaråklagare Rickard Wahlqvist."

https://www.dn.se/sthlm/aklagaren-ingen-har-reagerat-pa-att-han-borde-fa-vard/

De fetade meningarna antyder ju att han inte verkar förstå att han mördat PP (åtminstone något likande). Och det är väl knappt man förstår meningen efter: att han saknar förmåga att anpassa sitt handlande därefter...

För killen har väl ändå inte bara inhandlat en mängd grejor, utan ringt upp PP och fått honom till en plats där han har kunnat göra det här.

Hade han en vanföreställning, att handlandet hade en annan innebörd? Helt annan?
Typ att om han satte yxan i någons huvud då kom det ut något ur huvudet? Något som var viktigt för honom? Och sedan när man frågar honom om att PP dog, så ser han förvånad ut? Kanske svarar nej?

Nä, jag vet inte om det går att få ut något av de meningar som utredningen uttrycker i så allmänna ordalag. Men jag tolkar det definitivt som att han lider av psykisk sjukdom och inte psykopati.

Vid psykopati söker man inte vård på det sättet, man vet också vad som är rätt och fel.

Det fetade betyder väl snarare att han inte förstod att han skulle dömas för mord om PP dog och att han fortfarande inte förstår det.
Citera
2019-10-23, 16:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Ja efteråt förstod han men just i själva handlingen var han en annan person, psykiatriker bedömer hans tillstånd just i det ögonblicket, kunde han kontrollera sig själv? Detta mord krävde dessutom planering vilket borde vara en försvårande omständighet, men var han besatt av att mörda, en fix idé, så är det inte konstigt att han var slug

Själva planerandet säger att han hade en viss verklighetsförankring vid mordet. Vilket borde vara en försvårande omständighet som du skriver. Helt borta kan han inte ha varit. Kan man vara så empatistörd att man tycker det är ok att testa att mörda någon tro?
Citera
2019-10-23, 16:28
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Svar från TR ang FUP:

Den som vill kan kräva att FUP lämnas ut digitalt antingen som pdf via Mail eller på ett USB-minne eller cd-skiva. Den som har fått avslag bör begära överprövning. De behöver bara skanna in dokumentet 1 gång. Det kommer vara efterfrågat.
Citera
2019-10-23, 16:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Den som vill kan kräva att FUP lämnas ut digitalt antingen som pdf via Mail eller på ett USB-minne eller cd-skiva. Den som har fått avslag bör begära överprövning. De behöver bara skanna in dokumentet 1 gång. Det kommer vara efterfrågat.

Skulle du kunna tänka dig att försöka dig att göra det, dvs begära ut den som pfd och ev kräva överprövning?
Du verkar ha erfarenhet av att handskas med sådana här trilskande myndigheter /tingsrätter.

Attunda Tingsrätt
Mål nr B 8840-19 (mord i Sollentuna 2 augusti 2019)
Tel: 08-561 695 00
E-post: attunda.tingsratt@dom.se

Eller om någon i tråden har kontakter, tex med nån journalist?
Citera
2019-10-23, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Jag pratar en person som hamnade inom SiS som 16-17åring.
Det är möjligt, det skulle jag verkligen vilja ha källa på. Tvivlar starkt på att det hände, om han inte begick ett eller flera brott under tiden han var på sluten ungdomsvård.
Citera
2019-10-23, 17:16
Medlem
Sleipner08s avatar
Begäran FUP mål B 8840-19 Attunda TR

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Skulle du kunna tänka dig att försöka dig att göra det, dvs begära ut den som pfd och ev kräva överprövning?
Du verkar ha erfarenhet av att handskas med sådana här trilskande myndigheter /tingsrätter.

Attunda Tingsrätt
Mål nr B 8840-19 (mord i Sollentuna 2 augusti 2019)
Tel: 08-561 695 00
E-post: attunda.tingsratt@dom.se

Eller om någon i tråden har kontakter, tex med nån journalist?

Här är förslag på begäran till TR. Om flera begär ut FUP så lär de tvingas lämna ut den.

Mål B 8840-19

Jag önskar kostnadsfritt ta del av FUP i rubricerat mål i PDF-format. Jag är medveten om att delar kan vara sekretesskyddade/maskade dessa maskade sidor önskar jag bifogade i PDF-format i vändande e-post.

I det fall TR avslår begäran ber jag redan nu att få överpröva ett avslag om att kostnadsfritt ta del av hela den offentliga handlingen i PDF -format FUP gällande mål B 8840-19 mordet på Peter Plax i augusti månad 2019.
Senast redigerad av Sleipner08 2019-10-23 kl. 17:23. Anledning: Komplettering
Citera
2019-10-23, 17:35
Medlem
Citat:
Här är förslag på begäran till TR. Om flera begär ut FUP så lär de tvingas lämna ut den.

Mål B 8840-19

Jag önskar kostnadsfritt ta del av FUP i rubricerat mål i PDF-format. Jag är medveten om att delar kan vara sekretesskyddade/maskade dessa maskade sidor önskar jag bifogade i PDF-format i vändande e-post.

I det fall TR avslår begäran ber jag redan nu att få överpröva ett avslag om att kostnadsfritt ta del av hela den offentliga handlingen i PDF -format FUP gällande mål B 8840-19 mordet på Peter Plax i augusti månad 2019.

Jag kopierade rakt av och mailade. Hoppas att det är okej
Citera
2019-10-23, 18:00
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paletta
Jag kopierade rakt av och mailade. Hoppas att det är okej

Det var meningens. De ska mailbombas så de fattar att det är offentlig handling och att man har rätt att ta del av handlingen kostnadsfritt. Om de fortsätter så kan man begära ut handlingen och lösa på plats och där fota varje blad lämna tillbaka originalet det kan de inte neka.
Ett annat alternativ är att 65 personer går dit och begär ut 10 sidor var. 1-10 11–20 osv 10 sidor är kostnadsfritt på papper.
Citera
2019-10-23, 18:15
Medlem
Citat:
Det var meningens. De ska mailbombas så de fattar att det är offentlig handling och att man har rätt att ta del av handlingen kostnadsfritt. Om de fortsätter så kan man begära ut handlingen och lösa på plats och där fota varje blad lämna tillbaka originalet det kan de inte neka.
Ett annat alternativ är att 65 personer går dit och begär ut 10 sidor var. 1-10 11–20 osv 10 sidor är kostnadsfritt på papper.
Nio sidor är kostnadsfria, den tionde kostar 50 kr.
Citera
2019-10-23, 18:16
Medlem
Citat:

Hade jag bott närmre så hade det varit jäkligt kul att göra 😂 Jag fattar bara inte varför dom tvunget ska vara så omständiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in