2019-10-22, 16:46
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Ni bara måste höra den senaste sändningen. Grabbarna gästas av Fabian Fjälling som inte jamsar med utan gör högst rimliga invändningar av gängets teser. Brallorna åker av på den lilla kretsen gång på gång. Man har inte täckning för någonting man hävdar utan man vill tydligt bara gå mot strömmen. Det blir till en dråplig komedi gränsande till tragik över den låga bildningen. Allt man inte tycker vara "logiskt" vad gäller fysik (och säkert även det mesta annat) kan inte vara sant. Att anstränga sig lite för att förstå ens spårämnen av vad som skulle vara fel är så klart inte att tänka på. Kretsen stänger istället garderobsdörren om sig och sveper in varandra i en tröstande snuttefilt av desperata hånskratt över hur blåsta alla andra är i alla delar och hela tiden. Men göteborgsgenierna lurar man minsann inte!
Bäst är passagen om kärnkraftverken. Stor humor garanteras.
Tyckte också det var ett riktigt bra och underhållande avsnitt! Fabian var kanon som gäst. Gillade att han vågade säga emot och hade gjort lite research på killarna innan (som diskussionen om raketernas framdrift i rymden som jag vill minnas att han startade). Han skötte det väldigt bra, trots att det blev 3 mot 1.

Det var komiskt hur ställd framförallt Patrik blev flera gånger, när han t.ex. var tvungen att erkänna att han inte kontaktat någon expert på området, inte läst någon erkänd litteratur eller studerat ämnena akademiskt, utan förlitar sig på YouTube-filmer istället. Nidbilden av konspirationsteoretiker är ju just kufar som bara använder YouTube som källa, vilket han tyvärr bekräftar.

Tyckte det var moget och bra av Fabian när Patrik ville leda om samtalet från raketer och flygplan till Einstein och relativitetsteori, när han sa att han själv inte är kompetent nog att diskutera det och inte Patrik heller som från flygplansdiskussionen inte ens behärskar mer grundläggande fysik.

Det blev pinsamt uppenbart i detta avsnittet att herrarna i podden har stängt in sig för länge i en ekokammare. När de blir tvungna att försvara deras påhitt för en utomstående så blir de mållösa.

Jag gillar podden och har lyssnat på varje avsnitt. Så jag vill verkligen herrarna allt väl och ber att det går bra väl för dem. Så jag hoppas att de tar fasta på Fabians vädjan och pratar med mer kunnigt folk inom områdena, istället för att bara förlita sig på vad andra stollar på nätet säger.
Citera
2019-10-23, 08:15
Medlem
Jag tyckte att det senaste avsnittet var det bästa. Jag har lyssnat igenom dom flesta och det är alltid samma tugg där man håller med varandra men att ha med någon som inte riktigt har samma bild gör det mer intressant. Jag skulle vilja att dom har med t.ex en plattjordare eller någon som tror att attacken mot world trade center gick till på något annat sätt än att vara en filminspelning. Varför inte någon som tror helt på den officiella versionen eller någon som har en stark tro på att vi blir lurade men samtidigt har en annan uppfattning om vad som faktiskt hände? Lite mer debatt helt enkelt och inte bara 2-3 stycken som håller med varandra!

Jag tror inte själv på speciellt många konspirationsteorier men det är lite därför jag tycker om att lyssna på Cui Bono. Har även funderat på att gå på era föreläsningar tack vare podden och det är främst för att det är intressant med andra infallsvinklar på saker mer än att faktiskt blivit "frälst" men det visar att ni påverkar med podden åtminstone.
Senast redigerad av PepeTheDog 2019-10-23 kl. 08:20.
Citera
2019-10-23, 15:47
Medlem
patrixxs avatar
Ujuj,

Här ska det förminskas och förlöjligas... :-)

Rekommenderar att man lyssnar på avsnittet och dömer själv. Nej Fabian "drog inte ner några brallor" på oss. Det är önsketänkande. Diskussionen blev dock lite tunn eftersom Fabian inte hade så mycket egna reflektioner utan mest att man ska konsulterna experter kring frågor som atomfysik. Något jag sjäv inte ser som så meningsfullt eftersom vetenskapen, och kanske fysiken och astronomin i synnerhet, gjorts till en religion under 1900-talet.

Vill också understryka att jag gillar Fabian Fjälling och det han gör, men jag tror det är förhastat att avfärda det teser vi lägger fram i podden med att "Vi inte pratat med experter om saker"

PS Det finns kommentarer från Fabian i avsnittet på Spreaker man bör läsa
Senast redigerad av patrixx 2019-10-23 kl. 15:53.
Citera
2019-10-24, 00:30
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PepeTheDog
Jag tyckte att det senaste avsnittet var det bästa. Jag har lyssnat igenom dom flesta och det är alltid samma tugg där man håller med varandra men att ha med någon som inte riktigt har samma bild gör det mer intressant. Jag skulle vilja att dom har med t.ex en plattjordare eller någon som tror att attacken mot world trade center gick till på något annat sätt än att vara en filminspelning. Varför inte någon som tror helt på den officiella versionen eller någon som har en stark tro på att vi blir lurade men samtidigt har en annan uppfattning om vad som faktiskt hände? Lite mer debatt helt enkelt och inte bara 2-3 stycken som håller med varandra!

Jag tror inte själv på speciellt många konspirationsteorier men det är lite därför jag tycker om att lyssna på Cui Bono. Har även funderat på att gå på era föreläsningar tack vare podden och det är främst för att det är intressant med andra infallsvinklar på saker mer än att faktiskt blivit "frälst" men det visar att ni påverkar med podden åtminstone.
Problemet är Cui Bonos trista attityd och brist på sympati till oliktänkande. Om man inte är lika galen i sina tankar som dem så behandlas man med förakt. Det har varit återkommande i podden att oliktänkande pratas med/om med intolerans i tonen. De är uppenbart inte intresserade av att ta till sig information och få sin världsbild rubbad.

De borde lära sig från Henrik Palmgren som driver Red Ice Radio: https://redice.tv/red-ice-radio Han har intervjuat folk om alla möjliga knäppa ämnen, som aliens och annan skit. Men han är alltid trevlig och tillmötesgående, och är duktig på att lyssna, vilket får gäster att ställa upp och komma tillbaka i.o.m. att det är ett forum där de kan torgföra och diskutera sina teorier utan spydiga kommentarer.
Citera
2019-10-24, 07:36
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Problemet är Cui Bonos trista attityd och brist på sympati till oliktänkande. Om man inte är lika galen i sina tankar som dem så behandlas man med förakt. Det har varit återkommande i podden att oliktänkande pratas med/om med intolerans i tonen. De är uppenbart inte intresserade av att ta till sig information och få sin världsbild rubbad.

Ställer mig totalt frågade här. Vi har behandlat och kommer behandla alla gäster väl. Är det förakt att ha olika åsikter? Och våra tankar är inte galna. Problemet är att vi lever i en värld där vi utsätts för propaganda och då är det svårt att se klart.
Citera
2019-10-24, 15:18
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Ställer mig totalt frågade här. Vi har behandlat och kommer behandla alla gäster väl. Är det förakt att ha olika åsikter? Och våra tankar är inte galna. Problemet är att vi lever i en värld där vi utsätts för propaganda och då är det svårt att se klart.
Jag orkar inte leta upp exakt när. Men det sker då och då att framförallt Martin och Patrik visar sitt förakt. Det kan vara någon kommentar, tonen på rösten, etc. Joe Blow delar också samma upplevelse:
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Kretsen stänger istället garderobsdörren om sig och sveper in varandra i en tröstande snuttefilt av desperata hånskratt över hur blåsta alla andra är i alla delar och hela tiden. Men göteborgsgenierna lurar man minsann inte!
Jag tycker att Daniel däremot alltid är respektfull och förstående i hur han pratar om oliktänkande som han kommer i kontakt med.
Citera
2019-10-24, 15:54
Medlem
Citat:
Jag orkar inte leta upp exakt när. Men det sker då och då att framförallt Martin och Patrik visar sitt förakt. Det kan vara någon kommentar, tonen på rösten, etc. Joe Blow delar också samma upplevelse:

Jag tycker att Daniel däremot alltid är respektfull och förstående i hur han pratar om oliktänkande som han kommer i kontakt med.
Du låter som oatlydrickande sparrisarmad hanrej.
Citera
2019-10-24, 19:00
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsigtSinne
Du låter som oatlydrickande sparrisarmad hanrej.
Vad betyder det och vad har det med det jag sa att göra? Härlig diskussionsteknik?
Citera
2019-10-24, 19:09
Medlem
Citat:
Vad betyder det och vad har det med det jag sa att göra? Härlig diskussionsteknik?
Diskussionen var redan slut när du inte kunde exemplifiera ditt påstående om poddens "trista attityd och brist på sympati till oliktänkande."
Citera
2019-10-24, 19:19
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsigtSinne
Diskussionen var redan slut när du inte kunde exemplifiera ditt påstående om poddens "trista attityd och brist på sympati till oliktänkande."
Lyssna på senaste avsnittet så hör du exempel på det. Orkar inte lyssna om 3 h för din skull, gubben lilla. Lyssnar du ens på podden?
Citera
2019-10-24, 19:32
Medlem
Citat:
Lyssna på senaste avsnittet så hör du exempel på det. Orkar inte lyssna om 3 h för din skull, gubben lilla. Lyssnar du ens på podden?
Jag har lyssnat en del på podden, b.l.a det senaste och förstår fortfarande inte vad ditt påstående grundar sig i.
Citera
2019-11-06, 22:50
Medlem
Joe Blows avatar
45RCB. Ännu ett intellektuellt haveri av de glada subamatörerna med en väl utvald totalförvirrad gäst. Denna gång är det däremot inte roligt utan endast ledsamt att ta del av hur vilsna människor i grupp kan bli av att sätta sig själva på en diet av nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in