Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Önsketänkande från ditt håll. Vad har du fått för resultat i IQ tester och vad har du för Elorating i schack? Jag är inte intresserad av vad du har för skolbetyg eftersom sånt är irrelevant (alla fuskar ju igenom plugget hur som helst).
125 i IQ har jag. Sedan är det ju så att vem som helst kan påstå saker och ting anonymt på flashback, så jag skulle hellre se att du visar din påstått höga intelligens genom att kunna föra en nyanserad diskussion kring IQ och dess relevans, eftersom IQ som begrepp förtjänar att problematiseras.
Jag gör ett försök med dig, så får vi se.
Angående IQ, så undrar jag nu vilken slags IQ vi diskuterar främst?
Matematisk logisk/abstrakt logisk intelligens?
Konkreta svar när människor frågar saker, vara bra på att prata, rationellt tänkande, ha ett vetenskapligt förhållningssätt till saker och ting, att kunna se orsakssamband, konsekvenser och att ha en god slutledningsförmåga ses vid logisk intelligens.
Detta kan alltså ses genom andra test än enbart Ravens matriser. Det handlar även om att kunna se orsak och konsekvenssamband, kunna dra slutsatser, urskilja väsentligt från oväsentligt.
Den
rumsligt-visuella intelligensen , förmågan att se den "rumsliga" världen runt dig. Du använder den bland annat till att navigera eller att se scenarion framför dig med slutna ögon.
Den rumsligt-visuella intelligensen utmärker sig genom t.e.x. lokalsinne, kan hitta rätt, är en bra bilförare, lägga pussel, rotera föremål i tankarna m.m. Inom matematiken, diagram och visuella presentationer av data.
Ska vi då koppla ihop detta med schack, som du talar så varmt om, så är det främst en fråga om minne, koncentration i hög grad, kunna se mönster och överblicka vilka drag man skall göra och hur dessa drag kommer att påverka motståndarens nästa drag. Strategisk förmåga är avgörande vilket ju givetvis hänger ihop med logisk förmåga. "Om jag gör såhär händer detta" "Om jag flyttar knekten hit så kan motståndaren göra detta eller detta".
Jag har faktiskt aldrig spelat schack nånsin, aldrig intresserat mig, så jag är inte speciellt insatt. Men det finns en intressant aspekt inom schack. Det är fruktansvärt långsamt och en tyst sport. Det krävs alltså att man inte är rastlös, att man kan fokusera på en och samma sak under en lång stund, och att man inte blir uttråkad av tempot.
Ditt påstående är att en som är duktig i schack tveklöst har högt IQ. Då undrar jag, en person som är otroligt skarp och som kan tänka logiskt i mycket hög grad, MEN som har problem med koncentrationen (t.e.x de som har ADHD kan ha hög IQ men koncentrationen brister).
Räknas det inte som hög IQ ifall man inte kan hålla ut koncentrationsmässigt under ett helt IQ-test eller ett parti schack?
Förmågan till tänkandet finns, men koncentrationen saknas. Hur värderar vi den människan ur ett IQ-perspektiv?
Citat:
desto mer inser jag att ni är det svagare könet inte bara fysiskt utan även psykiskt och framförallt kognitivt. Sedan förhistoriska tider inom 'patriarkal' indo-europeisk ideologi, rent filosofiskt, kulturellt, lingvistiskt, teologiskt och i moderna tider även politiskt, har man associerat det kvinnliga könet med vänsterhanden. Och vänsterhanden i sin tur, med svaghet, otur och ondska, medan högerhanden har man associerat med styrka, skicklighet, fingerfärdighet, godhet och det manliga könet:
Sedan är ni kvinnor faktiskt mer eller mindre allihopa galna och sjuka i huvudet. Ni inser det inte själva eftersom ni inte har någon självkritik, men er stora våta feministiska dröm är liksom att folkmörda alla män. Och eftersom ni inte kan göra just detta, så försöker ni bara jävlas med män på alla sätt och vis. Och när ni inte är upptagna med manshat så sitter ni och plågar er själva med anorexia och alla möjliga ätstörningar, tatueringar, piercingar, plastikoperationer och liknande degenererad och dekadent narcissistisk skräpkultur.
Detta klassar jag främst som personliga erfarenheter och totalt subjektiva ord. Det är ingenting som belägger detta du skriver och jag är inte särskilt intresserad av att diskutera det. För mig är det uppenbart att det handlar om att du är bitter över feminismen och Gud vet vad annat.
Heeerregud det finns ju massor av helkorkade män som är ingenting annat än destruktiva för allt och alla. Skulle jag dra alla män över denna kammen?
Nä, så gör inte en intelligent människa.
Citat:
Nej, en vanlig svennebanan på gatan spelar absolut ingen roll, oavsett kön. Det är genomsnittet som spelar roll rent statistiskt. Genomsnittet spelar roll eftersom det reflekterar den samlade statistiken för både de mest korkade och de smartaste, samt medelmåttorna. Om du slumpvis IQ testar 100,000 svenska män och 100k svenska kvinnor, så kommer du att få ett statistiskt representativt genomsnitt med ca 5 IQ poäng högre bland svenska män som helhet. Att det finns svenska kvinnliga genier som har högre IQ än 99.99% av alla svenska män, ja det går inte att förneka, men det betyder inte att svenska kvinnor överlag har högre IQ än svenska män.
Var kommer 5 poäng ifrån? Jag hittade 3,75 när jag googlade runt.
Kan du beskriva varför du anser att genomsnittet är så intressant? Jag kan köpa att genomsnittet är intressant om man tittar över 50-årsperioder, till exempel om man kommit fram till att genomsnittsintelligensen i början av 1900 talet var 5 iq-poäng högre än vad den är idag. Då kan man fråga sig vad det handlar om, på gruppnivå.
Men att dra ut ett genomsnitt av intelligens och prata om skillnader i poäng ser jag inte riktigt relevansen av, eftersom att om en del män har väldigt höga värden drar det upp snittet rejält för många män som ligger långt därunder, och även långt under kvinnors genomsnittliga värde. Kvinnor ligger dessutom mer runt mitten av skalan vilket innebär att kvinnors snitt blir mer representativt än vad männens blir.
Mer intressant vore att titta på poängen i utkanterna hos båda könen, och sedan titta runt medianen och se vilka poäng som finnes där. Jag har dock inte hittat någon sådan presentation av IQ.
Den genomsnittliga mannen och kvinnan ligger mycket nära varandra i IQ, sedan finns det en del män i toppskiktet som sticker ut gällande just IQ.
Det har som jag tidigare skrivit att göra med att män har mer grå hjärnsubstans än kvinnor, och kvinnor har mer vit. Dessa påverkar olika förmågor och därav har vi en viss fördelning mellan könen. Män tenderar att vara snabbare i huvudräkning, aningen bättre på matematisk problemlösning och signifikant bättre på att rotera föremål i huvudet och att följa föremål genom luften.
Kvinnor har i sin tur signifikant bättre språklig förmåga samt bättre minne.
Detta ger självklart utslag i olika intressen bland män och kvinnor, inga konstigheter.
Citat:
Men herreg-d, ya Allah, vad förståndshandikappad du är. Jag påstod inte att jag har 180 i IQ eller att jag tillhör någon IQ elit bara för att Bobby Fischer var så intelligent. Det jag försöker få dig att förstå är att män överlag verkligen är smartare än kvinnor, och att dessa schackgenier verkligen är resultatet av att män är smartare än kvinnor. Menar du att det är en slump att män producerar långt fler schackgenier än kvinnor, i precis alla kulturer? Det finns inte en enda kultur/ras/etnicitet på den här planeten, där kvinnor är överlägsna männen på schack. Schack är ett mycket viktigt exempel också på ren intelligens, eftersom ingen utbildning överhuvudtaget behövs. Man behöver liksom inte plugga 20 år eller ens kunna matte; allt man behöver kunna är reglerna för hur man flyttar pjäserna, vilket man kan lära sig på 5 minuter, och sedan är det bara ren logik, koncentration och minne som gäller.
Schackfärdigheter korrelerar starkt med IQ-tester som mäter logiskt tänkande, minne osv. Alltså objektiv högbegåvning.
Man kan inte vara så bra på schack utan att vara ett ett geni, och omfattande meta-analyser av schackspelare och deras IQ-tester, håller med. Frågan du bör ställa dig själv är varför kvinnor inte lyckas producera så många elitspelare inom schack, som män.
Hur förklarar du förresten att män dominerar bland Nobelpristagare inom fysik, kemi, biologi osv, trots att kvinnor får bättre betyg pga det feministiska skolsystemet? Borde inte kvinnor vara ledande bland Nobelpristagare?
Angående Nobelpristagarna skulle jag fråga om du har koll på deras ålder? Om de män som fått Nobelpris är relaativt gamla många av dem, så är det inte konstigt. Även om nu kvinnor kunnat göra vad som helst sedan 50-talet så är det inte ens en bråkdel av kvinnor som sysslat med dessa yrken som det är män som gjort det. Av de kvinnor och män som sysslar med fysik, kemi och matematik skulle jag inte tro att männen är bättre generellt, däremot så är det betydligt fler män som sysslar med dessa yrken. Det beror delvis på intresse och även fallenhet såklart. Här återkommer vi till de n grå och vita hjärnsubstansen och de skillnader i hjärnan detta för med sig.
Är män bättre än kvinnor allmänt p.g.a det? Är män smartare eller klokare än kvinnor generellt?
Nej, definitivt inte. Vi pratar om avgränsade områden här, och det är bara vissa människor som väljer att värdera det ena högre än det andra. Jag gör det inte.
Och slutligen, varför kvinnor inte spelar schack?
Antagligen därför att det är så långsamt och tyst. Verkar tråkigt. Varför skulle man vilja spela schack så gärna?