2019-10-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Så inte ens du tycker HP diskriminerar kvinnor eller vad försöker du säga?

Nej, jag har inga som helst problem med att HP provet existerar, tvärtom.
Jag tycker det är bra att där finns ett sista halmstrå för just begåvade individer som vid 19 kommer på att ....shit!! vad har jag gjort!

Men vore ju fan så mycket bättre om pojkar insåg värdet av att sköta sig i skolan lite tidigare.
Citera
2019-10-23, 12:44
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Jo men jag menar, kan man enbart ha hög iq om man är bra på matte eller kan man ha hög iq även om man suger på just matte men inget annat?

Klart man inte behöver kunna matte... men har man genomgått skolan med hög intelligens så blir man rätt duktig på matte... och det mesta annat som styrs av strikt logik med...
Citera
2019-10-23, 12:46
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag tycker det är bra att där finns ett sista halmstrå för just begåvade individer som vid 19 kommer på att ....shit!! vad har jag gjort!

Men vore ju fan så mycket bättre om pojkar insåg värdet av att sköta sig i skolan lite tidigare.

Så, anpassa skolan efter dem då!

Nu har man gjort allt för att slå ut pojkarna så tidigt som möjligt.

Det som behöver göras gynnar tjejerna med, men inte lika mycket.
Citera
2019-10-23, 12:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Jo men jag menar, kan man enbart ha hög iq om man är bra på matte eller kan man ha hög iq även om man suger på just matte men inget annat?
Hög iq korrelerar med god analytisk förmåga. Men man behöver givetvis inte vara specialintresserad av matte bara för att man är intelligent.
Citera
2019-10-23, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Och allt det där är bortkastat om man möter en som har fallenhet för det...

Alla är inte lika duktiga, helt oavsett arbetsinsats.

Du konstaterar det självklara.

De kvinnor och män som har "det" kommer såklart att glänsa inom det de väljer att göra oavsett om det är sälj, skriva böcker, juridik, bygga naglar, designa, programmera osv. osv.
Citera
2019-10-23, 13:32
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Exakt på vilket sätt diskrimineras kvinnor dp? Könet är ju en "social konstruktion" ?

Lika för alla ska det ju vara, så varför ska vi särbehandla kvinnor?

Anser du att kvinnor är lite dummare i hjärnan så dom måste få enklare prov eller?
Lol, där har du en annan poäng. Samma kvinnor påstår ju att det inte finns någon skillnad på män och kvinnor. Vilken djävla tanke-syntax. Det är ju bara att identifiera sig som man och vips blir resultatet bättre...eller?
Citera
2019-10-23, 14:09
Medlem
1. Varför skulle HP vara ett sämre mätverktyg än gymnasiebetyg? Det är väl det mest rättvisa med ett standardiserat prov som ser likadant ut över hela landet och som jag förstår det så är svårigheten mer eller mindre konstant mellan de olika åren. Gymnasiebetyg däremot kan dels vara subjektiva, särskilt i "pluggämnen" där läraren exempelvis ska bedöma en uppsats. Denna artikel visar på detta problem: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...re-olika-betyg
Dessutom är många betyg baserade på din förmåga att korvstoppa. Kan du rabbla svenska kungar, deras regeringsår och vilka krig de hade så har du säkrat ditt A i historia. Detta har noll tillämpning i arbetslivet.

2. Det verkar som om dessa damer ser studier som ett självändamål snarare än som ett verktyg för att kunna utföra någon form av produktivt arbete. De nämner t.ex följande:

Citat:
det krävs också att man tar sig tiden att verkligen plugga inför tentorna och repeterar tills allt sitter
Återigen, fokus på studieprocessen snarare än kunskap och förmåga.

3. Förslaget om riktade kunskapsprov kan jag faktiskt ställa mig bakom. Att du inte var så intresserad av att korvstoppa islam/kristendom och diverse kungar och att du dessutom är fysiskt obegåvad ska inte hindra dig från att bli ingenjör om du är analytiskt och matematiskt begåvad. Ironiskt nog skulle detta få den motsatta effekten som dessa damer önskar och matematiska och naturvetenskapliga program skulle bli än mer mansdominerade då dessa prov skulle (med rätta) sålla bort långt fler kvinnor från STEM (science, technology, engineering, mathematics) än vad HP någonsin gjort.
Citera
2019-10-23, 15:29
Medlem
musttomtes avatar
Det tog kvinnor 19 år att få rösta i Sverige, från då dom börja driva frågan till beslut. Hur ska dom lyckas ändra detta och dessutom få dumstämpel över sig hehe.

Gällande rösträtten så var det godtrogna män bakom. Det lär dom inte få nu!
Citera
2019-10-23, 15:36
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
https://www.friatider.se/liberaler-vill-avskaffa-h-gskoleprovet-m-n-f-r-smarta

Nu vill kvinnorna(feminazisterna) att högskoleprovet avskaffas pga män som klarar provet bättre än kvinnorna.
Sjukt men sant...30% av platserna går till män, som klarat högskoleprovet varpå många kvinnor "inte kommer in på sin drömutbildning" pga dom inte klarar provet, så nu vill dom som sagt sänka ribban där med.

Visste inte om tråden skulle ligga i humor eller feministforumet, mod kanske kan flytta om den ligger fel?

Att disskutera : ska vi sänka tröskeln där MED precis som i polisyrket där analfabetiska mongon får jobb pga kön och bristande hjärnkapacitet?

Är det kanske lika bra att ta bort ALLA slags prov i skola, arbete, utbildning och ALLT? Jag menar, nån kan ju bli kränkt om den inte får bli professor pga avslutad grundskoleutbildning?

Det ska inte sänkas ett skit, kan man inte klara kraven, har man fan inget på utbildningen att göra. Är så tröttsamt med efterblivna feminazis och annat jävla skräp som vill ha ”sänkta krav”, ni SUGER era jävlar, fatta det.

Samma sak med brandmän, det handlar om att RÄDDA LIV, men det verkar vara för svårt att fatta.
Krav är krav!
Citera
2019-10-23, 16:29
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad oväntat trevligt.
Citat:
Vad väntat otrevligt.
Citera
2019-10-23, 16:52
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Du konstaterar det självklara.

De kvinnor och män som har "det" kommer såklart att glänsa inom det de väljer att göra oavsett om det är sälj, skriva böcker, juridik, bygga naglar, designa, programmera osv. osv.

Ja.
Därför är det bra att ha ett sätt för dem att ta sig förbi alla andra.
Citera
2019-10-23, 18:21
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Okej. Om vi utgår från detta, borde man då ändra kraven i matematik också? Eftersom att killar har något högre fallenhet för matematik än flickor. Annars är det diskriminering eller? inte?
Får man lågt betyg i matematik så är man dålig på det.

Får man lågt betyg i. religion så kan man ha dåliga kunskaper kring vad Mekka ligger och vad det betyder för muslimer eller varför påven är speciell. Eller så kan man det men inte kan resonera hur flickor i olika religioner kan förverkliga sina drömmar. Att kunna det senare säger inte att du lärt dig så mycket om religion, bara en subjektiv aspekt som man kan resonera kring. Att kunna det första gör att du kan tillräckligt med religion för att kunna gå vidare i livet efter grundskolan och ha ett hum om religioner i allmänhet och ha en större kunskap för likheter och olikheter hos olika människor. Det första kan anses som ”evig” sanning, det senare som något som bara gäller här och nu i vår tid eftersom det bygger på subjektiva bedömningar istället för objektiva. Helt enkelt värderingar.

Jag menar att resonerandet och problematiseringen kommer in för tidigt i utbildning.

Du måste kunna ämnesområdet innan man kan resonera seriöst.

Att kunna resonera utan faktakunskap bygger på ren språklig begåvning. Det är som politiker. De resonerar, men har väldigt ytliga kunskaper. Men det blir aldrig ett seriös resonemang som kan ge något värdefullt.

Ska vi lära barn att bli ytliga och skenbart kunniga som politiker med vissa värderingar eller ska vi ge dem kunskaper så att de kan bygga vidare med högre utbildningar för att i arbetslivet kunna kunna utöka vår kollektiva kunskap och skapa nya eller bättre lösningar och produkter (för inte säga att ens kunna förvalta befintliga sådana).

Matematik och naturvetenskaper är rena vetenskaper. Som bygger på bevis. Du kan inte resonera dig ur brist på bevis. Det har inget med språklig begåvning att göra. Ett bevis är en bevis.

Resonemangsmoment säger inte mycket ämneskunskap, nästan bara om metoden att resonera, vilket är ett rent språkligt verktyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in