2019-10-23, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Ja men du kan knappast jämföra att avläsa visuella mönster (perceptuella förmågan i tex iq-test) med att kunna koppla symptom-orsak- sjukdom. Du behöver inte sätta över medel på iq-test som enbart behandlar matematiska mönster -uppgifter för att kunna bli läkare. Du kan fortfarande ha en mycket god förmåga att dra slutsatser alltså besitta en god abstrakt logisk förmåga.

Det är kanske ingen 100 procentig korrelation. Men det är en mycket bra indikation.

Ravens matriser som du pratar om (visuella mönstret) mäter just "abstrakt tänkande".

Men denna tråd handlar om högskoleprovet och det är inget IQ test per se. Utan det innehåller vanlig matematik.
Citera
2019-10-23, 06:48
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
https://www.friatider.se/liberaler-vill-avskaffa-h-gskoleprovet-m-n-f-r-smarta

Nu vill kvinnorna(feminazisterna) att högskoleprovet avskaffas pga män som klarar provet bättre än kvinnorna.
Sjukt men sant...30% av platserna går till män, som klarat högskoleprovet varpå många kvinnor "inte kommer in på sin drömutbildning" pga dom inte klarar provet, så nu vill dom som sagt sänka ribban där med.

Visste inte om tråden skulle ligga i humor eller feministforumet, mod kanske kan flytta om den ligger fel?

Att disskutera : ska vi sänka tröskeln där MED precis som i polisyrket där analfabetiska mongon får jobb pga kön och bristande hjärnkapacitet?

Är det kanske lika bra att ta bort ALLA slags prov i skola, arbete, utbildning och ALLT? Jag menar, nån kan ju bli kränkt om den inte får bli professor pga avslutad grundskoleutbildning?
Högskoleprovet behöver inte avskaffas. Däremot borde den modifieras, så att det inte diskriminerar kvinnor på det sättet det görs idag. Mer genusrelaterade faktafrågor och värderingar. Mindre meningslös matematik. O.s.v. Regeringen Reinfeldt lyckades ju stöpa om skolan, så att den inte betygsmässigt diskriminerar flickor - idag har ju flickorna betydligt högre betyg än pojkarna, men nu har ju högskoleprovet blivit en "räddningsplanka" för de vita pojkarna - det går ju inte! Har dock inget hopp om att den vite svetsaren Löven kommer att ordna saken. Vi behöver en ny (allians)regering!
Citera
2019-10-23, 06:59
Medlem
Citat:
Innan du gör uttalanden om diskriminering bör du läsa kursplanerna.

Nu är du väl lite ute och seglar. Att skolplanen är justerad för att förfördela tjejer är konstaterat sedan länge. Som lärare bör du ju känna till begreppet "dubbel kastrering" som har debatterats sedan 90-talet. Detta är inget nytt inom skolvärlden.
Citera
2019-10-23, 08:06
Medlem
WordWarriors avatar
IQ är nära nog normalfördelad, men när man jämför IQ-fördelningarna hos populationerna kvinnor respektive män framträder följande viktiga iakttagelse:

Citat:
There are twice as many men with an IQ of 120-plus as there are women, there are 30 times the number of men with an IQ of 170-plus as there are women.

https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-there-are-twice-as-many-men-as-women-with-an-iq-of-120-plus-426321.html

Det är alltså dubbelt så vanligt att män har IQ>120 jämfört med kvinnor, och det är 30 gånger så stor sannolikhet att män har IQ>170 jämfört med kvinnor!

Det är alltså i den yttersta övre delen av fördelningen som de individer finns, vilka tävlar om de mest intelligenskrävande och prestigefyllda utbildningarna och yrkena. De är också dessa individer som tveklöst skulle klara sig bäst på högskoleprovet.

Feminister och annat avskum i tråden: fråga inte en gång till varför de flesta Nobelpristagare är män. Lägg till detta att män också är mer villiga att ta risker och beredda att uppoffra sig för sina karriärer.

Kvinnor... Inse faktum. Ni är helt chanslösa.
Senast redigerad av WordWarrior 2019-10-23 kl. 08:09.
Citera
2019-10-23, 08:19
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Du har ingen aning nä. Som jag trodde.

Här ser du ditt inbillska och korkade fruntimmer:

Citat:
Mathematical logic is a subfield of mathematics exploring the applications of formal logic to mathematics. It bears close connections to metamathematics, the foundations of mathematics, and theoretical computer science.[1] The unifying themes in mathematical logic include the study of the expressive power of formal systems and the deductive power of formal proof systems.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mathematical_logic

Sedan borde du nog fundera över detta med Dunning-Kruger effekten:

Citat:
In the field of psychology, the Dunning–Kruger effect is a cognitive bias in which people mistakenly assess their cognitive ability as greater than it is. It is related to the cognitive bias of illusory superiority and comes from the inability of people to recognize their lack of ability. Without the self-awareness of metacognition, people cannot objectively evaluate their competence or incompetence.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect

Allltså - om man är korkad så begriper man inte hur korkad man är. Många kvinnor i ett nötskal om du frågar mig.
Senast redigerad av WordWarrior 2019-10-23 kl. 08:21.
Citera
2019-10-23, 08:21
Medlem
Pungterings avatar
Finns en bättre och enklare lösning:

Inför nationella prov i alla ämnen. Prov i stil med högskoleprovet, som inte har någon bedömingsfas under rättningen.

Alla lärare som sätter mer än 5-10% av betygen annorlunda än vad proven visar ska genomgå en granskning.

Tada! Rättvisa betyg.

Så kommer tjejerna sluta klaga, för de måste börja lära sig saker.
Dessutom blir skolorna tvungna att lära ut.
Citera
2019-10-23, 08:43
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mydan
Det vet vi.

Skolverket för statistik där varje elevs slutgiltiga betyg jämförs med deras resultat på det nationella provet (NP), och män får i snitt genomgående lägre betyg än deras resultat på NP, samtidigt som kvinnor får i snitt genomgående högre betyg än deras resultat på NP. Det gäller samtliga ämnen över samtliga årskurser som mäts förutom ett eller två enstaka fall.

Således ren diskriminering, antagligen underbyggd av det öppet accepterade manshatet i både de politiska beskrivningarna och den statsfinansierade median.

Det är inte riktigt så enkelt.

Du glömmer att Skolverket beslutar hur undervisningen ska bedrivas.
Man har sedan 90-talet ständigt gått från kunskap och övning till flum, tankar och relativiserad kunskap.

Detta missgynnar pojkar rejält.
Trots det presterar de bättre än tjejer på objektiva tester.
Citera
2019-10-23, 08:54
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllevantar
Kan spontant tycka att prov inte är så bra egentligen (iaf i grundskolan) då det mest handlar om vem som memorerar saker bäst - sen om man kommer ihåg det eller inte sedan är oviktigt.

Men högskoleprovet går väl inte att studera till förutom att titta på tidigare prov? Jag har inte tagit detta prov själv. Tanken är ju att det ska vara svårt så att sänka ribban är nog ingen bra idé.
Är man inte intelligent själv kanske man kan tro att det handlar om vem som kan memorera bäst. I själva verket används en avsevärt bredare del av den kognitiva förmågan. Förmåga att lära in t.ex. Kapacitet att förstå vad man läst....

Tyvärr är det så att även läkare behöver komma ihåg vad de läst under utbildningen.
Citera
2019-10-23, 09:00
Avslutad
Ett tecken på hur IQ-test är utformade att gynna kvinnor genom att rika in sig på mer kvinnliga färdigheter för att normalisera IQ till 100 för båda kön. Sedan när det kommer till praktiskt taget allt i verkligheten är män bättre.
Citera
2019-10-23, 09:17
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Och vilka är dina källor på att det föreligger en skillnad? Eller sitter du bara och kukgissar?

För att förtydliga: jag anser inte att någon av er vare sig lett sin egen uppfattning i bevis eller har några speciella allmänt kända fakta på er sida som talar för att ni skulle vara befriade från att göra det. Ingen av er har heller beskrivit vad som utgör definitionen på en bra läkare.
Återigen jag har inte ens påstått det utan frågar bara kobold efter dennes källor på sitt påstående. Jag har inte ens anfört en uppfattning eller påstått vare sig det ena eller andra om kvinnliga resp. manliga läkare. Jag har dessutom påpekat det flertalet gånger men du kanske missade det? Den här kobold uttalade sig tvärsäkert och jag efterfrågade någon form av bevis och har nu fått höra att ifrågasättandet innebär att jag påstår motsatsen. Är det månne så att man inte får ifrågasätta vissa "självklarheter"? Så nej, jag kukgissar inte om ett skit i just den här tråden men är tämligen säker på att det en fittgissning som låg till grund för kobolds påstående.

Knepigt det här med diskussioner, håller du inte med Mr Fold?
Citera
2019-10-23, 09:21
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Du har många fördomar eller hur? Nu förminskar du en hel yrkeskår också. Om alla lärare var män vad skulle du då hitta på?
Äh, lugna ner dig nu och svara på min (inte så värst) hypotetiska fråga istället. Tänker dock att du går till personangrepp mot mig istället för att svara eftersom att du inte har ett svar och innerst inne håller med, enda skillnaden mellan dig och mig är att jag vågar se det för vad det är och du ryser inför insikten och försöker tänka bort den.
Citera
2019-10-23, 09:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Och vilket sätt är det?
Att man har hög IQ.

IQ är inget man resonerar eller avtalar sig fram till, testerna är entydiga, man har det IQ man har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in