2019-10-23, 15:50
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jag vet inte hur mycket det ligger i det, men det brukar ju talas om S:s ökända slutspurt. Och SD kan nog bekräfta att man kan förlora 1-2%... Så det handlade alltså om SCB:s mätningar innan slutspurten, men nu kommer mätningen efter "slutspurten" om man uttrycker det så. Just nu verkar allt gå emot S och för SD. Jag säger inte att det är sannolikt, men jag blir inte förvånad om SD blir störst. Jag tror inte att S:s chanser är mycket bättre, faktiskt.

Enligt https://www.unibet.se/betting/sports/filter/football/sweden/allsvenskan/competitions har Djurgårn ca 75% chans att ta guld, men jag blir inte förvånad om de inte gör det.
Det där om S brukar vara starka i valspurten tror jag om mitt minne inte sviker mig är fel. Sahlin-S 2010 lyckades tillfälligt rädda ett katastrofalt valresultat till bara halv-katastrofalt sista veckan, och Löfven-S 2018 gjorde samma sak genom LO-storsatsningen samt genom att mass-spamma ortens blattar med "rösta på S"-sms.
Annars brukar väl just S vara en notoriskt svag valspurtare? Crispy, du brukar ha koll - vad gäller?
2019-10-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Det där om S brukar vara starka i valspurten tror jag om mitt minne inte sviker mig är fel. Sahlin-S 2010 lyckades tillfälligt rädda ett katastrofalt valresultat till bara halv-katastrofalt sista veckan, och Löfven-S 2018 gjorde samma sak genom LO-storsatsningen samt genom att mass-spamma ortens blattar med "rösta på S"-sms.
Annars brukar väl just S vara en notoriskt svag valspurtare? Crispy, du brukar ha koll - vad gäller?
Vi kollar...

Sossarna

OU-medel maj 2002: 41,1
OU-medel sep 2002: 38,4
Valresultat sep 2002: 39,85
(tappade sista 3 mån + underskattade av OI)

OU-medel maj 2006: 37,6
OU-medel sep 2006: 33,7
Valresultat sep 2006: 34,99

OU-medel maj 2010: 32,3
OU-medel sep 2010: 29,3
Valresultat sep 2010: 30,66

OU-medel maj 2014: 32,1
OU-medel sep 2014: 30,3
Valresultat sep 2014: 31,01

OU-medel maj 2018: 24,9
OU-medel sep 2018: 26,2
Valresultat sep 2018: 28,26
(ökade sista 3 mån + underskattade av OI)

2018 avvek alltså från mönstret.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-10-23 kl. 17:05.
2019-10-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vi kollar...

Sossarna

Valresultat sep 2018: 31,01
(rusade sista 3 mån + grovt underskattade av OI)

2018 avvek alltså kraftigt från mönstret.

Men kan inte avvikelsen förklaras just genom menait-effekten. De gömmer ju sig och är oåtkomliga för opinionsundersökningar i sina SSU-områden. För att efter intensiv bearbetning i valspurten dyka upp som Rörelsens svarta guld vid valurnorna?

Jag menar att det är ju delvis därför de är här. Någon pay-off måste ju Socialdemokratin få?
2019-10-23, 16:47
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Vi kollar...

Sossarna

Valresultat sep 2018: 31,01
(rusade sista 3 mån + grovt underskattade av OI)

2018 avvek alltså kraftigt från mönstret.

Det gick nog lite snabbt här crispy. Sossarna fick inte 31,01 2018 utan 28,26.
2019-10-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Det gick nog lite snabbt här crispy. Sossarna fick inte 31,01 2018 utan 28,26.
Tack, fixat!

Nä, det går aldrig snabbt med mig... det är bara att dumjävlarna som gjort den högra tabellen på wikipediasidan för valresultatet 2018 har lagt 2014 års resultat allra överst medan de relevanta 2018-siffrorna är som små fotnoter nära botten. Har läst fel femtielva gånger.
2019-10-23, 17:27
Medlem
FlashyBears avatar
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7327622
SD slutar driva frågan om samvetsfrihet
Citat:
Sverigedemokraterna tänker inte längre driva frågan om samvetsfrihet. Det vill säga att barnmorskor ska kunna säga nej till att utföra aborter. Det framgår av ett förslag från partiets högsta ledning, enligt uppgift till Ekot.

I sitt hösttal i helgen gav ju Jimmie Åkesson besked om att Sverigedemokraternas ledning är beredd att överge det omtvistade kravet att sänka gränsen för fri abort från dagens 18 veckor till 12. Inför landsdagarna i november föreslår det verkställande utskottet att partiet ska ställa sig bakom den nuvarande lagstiftningen, som tillåter fri abort till och med den artonde graviditetsveckan.

Som Ekot har berättat tidigare var en av slutsatserna i SD:s interna valanalys att abortpolitiken var en belastning för partiet inför riksdagsvalet 2018 – och ledde till att man förlorade åtskilliga väljare.

Ledningen vill nu fokusera på att minska antalet oönskade graviditeter – och se över de väldigt sena aborterna.

Ekot har tagit del av det förslag till inriktningsbeslut som det verkställande utskottet i dag har fattat. Där framgår också att partiet inte ska driva frågan om samvetsfrihet, det vill säga att barnmorskor ska kunna säga nej till att utföra aborter. I stället ska man "avvakta pågående rättsprocess i Europadomstolen

Nu kan SD blir riktigt stora även i storstäderna.
2019-10-23, 17:35
Medlem
Det var i valet förra året SD skulle varit så här stora. Vad fan hjälper det nu liksom, att man har höga siffror? Landet är förlorat ändå.

Efterbliven befolkning Sverige har.
2019-10-23, 17:42
Medlem
Jag undrar, jag.

Arbetskraftsinvandringen av lågutbildade har ju tagits upp av såväl LO som S som V i deras motdrag till SD:s framgångar, precis som jag vibbade. Min spindelkänsla är också att SD:s tystnad betyder något. Det borde vara en no-brainer att snabbt välkomna alla hugade till samarbete för att syna deras hand och inte tappa tillbaka momentum inom det avgörande LO-kollektivet.

Nu skriver Företagarna en debattext i Aftonbladet som osar nyliberal radioaktivitet med rubriken Vi behöver släppa in lågutbildade arbetare och illustreras av bärplockare. I Expressen är det Timbro som påstår att Sverige går 30 miljarder plus på arbetskraftsinvandringen.

Det var... det var väl inte dessa krafter som bjöd på de där näringslivsluncherna vi talade om tidigare i tråden?

Blir det moderata nyliberaler som styr SD till partiskadliga eftergifter eller Sölvesborgs-SD som ger vettiga krafter inom M eldunderstöd att sätta ned foten mot den lilla klick som profiterar på fortsatt import av ett etniskt låglöneproletariat, där vinsterna är privata men de sociala kostnaderna vältras över på det allmänna och kommande generationer?

Svaret vet vi långt innan valet. Tysta, hummande och jämkande SD-toppar har redan gjort upp bakom kulisserna.
2019-10-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Men kan inte avvikelsen förklaras just genom menait-effekten. De gömmer ju sig och är oåtkomliga för opinionsundersökningar i sina SSU-områden. För att efter intensiv bearbetning i valspurten dyka upp som Rörelsens svarta guld vid valurnorna?

Jag menar att det är ju delvis därför de är här. Någon pay-off måste ju Socialdemokratin få?
Det ger inte så mycket som man skulle kunna tro.

Partisympatin för S bland samtliga med utländsk bakgrund är 43,9%. Bland samtliga med svensk bakgrund 27,8%. Sammantaget blir det 30,3% (maj 2019). Skillnaden som alla med utländsk bakgrund gör (juggar, finnar, araber, tyskar, whatever) blir alltså +2,5%. Rensar man bort alla utom MENA i SSU-områden blir det inte mycket kvar av de där 2,5%. Dessutom är deras valdeltagande extremt lågt.

Sämst payoff från invandrare får helt klart C. De är minsta parti bland där. 4,3% partisympati, lägre än L och MP med 5% var. SD har dubbelt så hög partisympati bland väljare med utländsk bakgrund som C. Om Lööf fick sina 30 miljoner invandrare skulle C rasa ner till nära spärren.

Det som kom fram i S egen analys av valspurten 2018 var:

1) Det sena utspelet om familjeveckan var en braksuccé

2) Höjda pensioner/sänkt ”pensionärsskatt” var också en hit

3) Mycket stark spurt bland unga och storstadsbor efter att ha larmat och varnat om att en röst på alliansen är en röst på SD. Det blev en grej bland urbana väljare att taktikrösta på S för att minimera risken för SD-stödd alliansregering. Det har kallats ”Strageeffekten” men det handlar ju inte så mycket om att horder av väljare lyssnade på kronisk-fläskläpp-Jesus Strage utan mer att många spred samma idé samtidigt.

Just punkt 3 ska ha varit den viktigaste:
Citat:
Attackerna på Sverigedemokraterna lyfte Stefan Löfvens parti i valspurten.

– Det här bevisar att det går att stoppa högerpopulisters framfart, säger en S-källa.

I storstäderna och bland unga anses det vara budskap om Sverigedemokraterna som lyft S.

Det handlar både om Stefan Löfvens upprepade ord om att säga nej till rasism och ”stå på rätt sida av historien”, men också de senaste veckornas attacker på SD:s politiska förslag på områden som jämställdhet, medborgarskap och skatter.
Enligt Aftonbladets källor ses lyftet för S i valspurten som ett bevis på att man nu hittat ett recept för hur man ska agera för att trycka tillbaka populistiska partier.
”Ett recept för hur man ska agera”. Joråsåatte...
2019-10-23, 18:38
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
- Invandringen. Till och med sådana på min arbetsplats som är vänster knorrar vänsterfolk om att stadsbilden är förändrad. "Vart är är alla svenskar?"

Det undrar jag med för inte är de i Göteborg, var på Leos Lekland i Partille häromdan och det var kanske 70% invandrare resten svenskar. Slöjor överallt. Man blir helt paff, och att ingen verkar reagera? Jag blev nästan deprimerad, kanske för att man inte är hjärntvättad och integrerad i det ”nya Sverige”. Är säker andra som tänker på det med men vart är dom? Håller de sig inne? Har de flyttat från Göteborg till grannkommuner på landet?
2019-10-23, 18:43
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7327622
SD slutar driva frågan om samvetsfrihet

Nu kan SD blir riktigt stora även i storstäderna.

Man vill komma åt den där svåra väljargruppen vi pratat om, de yngre kvinnorna. Rätt uppenbart nu med detta och slopande av 12 veckors abortkrav.

Kommer nog få SD att rusa förbi S, vilket nog är planen från Åkesson, att sätta sista spiken i kistan på Socialdemokratin och bli största parti.

Jag gillar egentligen inte att de tar bort dessa förslag då jag är pro-life men med tanke på dagens situation förstår jag att de måste offra vissa av dessa mindre frågor för att förändra landet på riktigt. Helt rätt val och jag tror att de som röstar SD ändå accepterar dessa beslut för att bli störst.
2019-10-23, 20:02
Medlem
Citat:
Det ger inte så mycket som man skulle kunna tro.

Partisympatin för S bland samtliga med utländsk bakgrund är 43,9%. Bland samtliga med svensk bakgrund 27,8%. Sammantaget blir det 30,3% (maj 2019). Skillnaden som alla med utländsk bakgrund gör (juggar, finnar, araber, tyskar, whatever) blir alltså +2,5%. Rensar man bort alla utom MENA i SSU-områden blir det inte mycket kvar av de där 2,5%. Dessutom är deras valdeltagande extremt lågt.

Sämst payoff från invandrare får helt klart C. De är minsta parti bland där. 4,3% partisympati, lägre än L och MP med 5% var. SD har dubbelt så hög partisympati bland väljare med utländsk bakgrund som C. Om Lööf fick sina 30 miljoner invandrare skulle C rasa ner till nära spärren.

Det som kom fram i S egen analys av valspurten 2018 var:

1) Det sena utspelet om familjeveckan var en braksuccé

2) Höjda pensioner/sänkt ”pensionärsskatt” var också en hit

3) Mycket stark spurt bland unga och storstadsbor efter att ha larmat och varnat om att en röst på alliansen är en röst på SD. Det blev en grej bland urbana väljare att taktikrösta på S för att minimera risken för SD-stödd alliansregering. Det har kallats ”Strageeffekten” men det handlar ju inte så mycket om att horder av väljare lyssnade på kronisk-fläskläpp-Jesus Strage utan mer att många spred samma idé samtidigt.

Just punkt 3 ska ha varit den viktigaste:

”Ett recept för hur man ska agera”. Joråsåatte...

Jag talade för år sedan med en Socialdemokrat som var rätt nära toppen. Denne uppgav då att de fått tips från Labour om särskilt muslimers röstande och att de därför såg fram emot framtiden med tillförsikt. Men de kanske räknade fel, eller så fungerar det bara i ett land med utpräglat tvåpartisystem som UK eller USA?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in