2019-10-23, 14:31
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Men verkligheten OCH en positiv vision av SD-politiker som månar om sina medborgares vardag och sänker sina löner är rena dynamiten. Louise Erixon och Sölvesborg känns som en katalysator för hopp och en ny svensk konsensus i vardande.

Det kan leda långt i opinionen och vi ser ju nu hur det inte bara handlar om en inkrementell ökning, utan att kritiska massor jan uppnås där opinionen drar iväg.

Svensk konformism är bara en nackdel tills det blir en fördel.
Då kommer M och andra partier reformeras underifrån, inifrån - eller gå under. När det blir socialt mer acceptabelt att som politiker byta partitillhörighet än att stanna kvar i komprometterade partier, kan vi få se en helt ny dynamik.
Ofta träffar du rätt, och den fetade meningen är talande sann. Blott Sverige svenska väljare har....

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu får jag ju en möjlighet att kommentera Åsa Linderborg igen.

Visst verkar det som om Åsa (och även Mellin) har haft tillgång till realistiska siffror åtminstone de två senaste valen.

2014 var hon någon tiondel ifrån & 2018 var hon inte speciellt bekymrad över rapporteringen om att Sentio & YouGov skulle ligga nära verkligheten, hon hade uppenbarligen bättre siffror tillgängliga.

Det hela är mitt fel, jag borde ha "tagit en för laget" & nästlat mig in hos Åsa för att få tillgång till siffrorna när vi tog "cigaretten efteråt".

Åsa strax innan valet:
När SD har 20 procent av väljarna i ryggen
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/dd143j/linderborg-fel-av-svt-att-ta-avstand-fran-akessons-uttalande
Åhhh, Åsa min favo-kommo! Tack för länken, Enoch... tänk om Åsa kunde klona sig i tusental och inleda en ny marsch in i institutionerna (t ex till SVT/SR) så fick de gärna fortsätta vara vänsterblivna - åhhhh Åsssaaaah!
2019-10-23, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Oktober så här långt:

Demoskop: SD 22,8 / S 23,1 / M 19,5
Sifo: SD 22,7 / S 24,9 / M 17,7
Inizio: SD 22,6 / S 24,7 / M 19,3
Ipsos: SD 23 / S 24 / M 16

(Samlad träffbild deluxe)

Då inväntar vi:
Novus (20,7 i senaste från 26/9)
Sentio (27,5 i senaste från 26/9)

I november väntar Demoskop-premiär i Aftonbladet.
I december kommer SCB, som förra året samlades in mellan 29 oktober och 27 november. Lär bli likadant i år. SD ligger alltså på 23% hos alla OI när SCB börjar med sina intervjuer.
Det är så man kan börja tro att det är på väg till 25 plus för SD. I så fall helt fantastiskt!
Senast redigerad av Mentapesola 2019-10-23 kl. 14:42.
2019-10-23, 14:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Fast de hade ju inte 20% av väljarna dagen innan valet då hon skrev det där, så där höftade hon bara och fick nästan lika mycket fel som jag fick med mina 21%. Alla hade fri tillgång till realistiska siffror i höstas, vi visste bara inte om det än, uppenbarligen inte Åsa heller.
Jag tror faktiskt att SD hade ca 20% innan den avslutande smutskastnings-spurten tog fart.
2019-10-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om man ser med helt opartisk ögon. Kommer SD gå om S och hur lång tid kan det ta? Då menar jag dra ifrån rejält och inte med någon osäker procentenhet.
Ja, du. Att spå i framtiden när det gäller politik är nästan omöjligt. Men vi har ju ett exempel i närtid. KDs kraftiga uppgång. När den väl satte fart gick det väldigt snabbt. Precis som när fallet satte in.....

Kan uppgången fortsätta en månad till så är det inte omöjligt att man med råge passerar S.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-10-23 kl. 14:38.
2019-10-23, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror faktiskt att SD hade ca 20% innan den avslutande smutskastnings-spurten tog fart.
Den eftervalsanalysen jag läst påstod att det väldigt sent skedde en tydlig väljarström från SD till M. Utan att nämna några siffror om jag minns korrekt.
2019-10-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Om vi utgår från att gapet mellan SD och S verkligen ligger på 1-2% så räcker med en "normal" slump för att SD blir störst hos SCB. Med andra ord är det ca 20% att de blir störst. 1/5 alltså.
SD har alla chanser att bli rekordstora i SCB och kanske större än de 23% de ligger på just nu. Men att bli störst i just SCB är nog väldigt kärvt eftersom de alltid överskattar S.

November 2018: SCB = S 30,5% (alla andra = S 29,2%)
Maj 2019: SCB = 27,6% (alla andra = S 26,3%)

Men visst, de kan greja det ändå trots att ribban ligger c:a 1 procentenhet högre.
2019-10-23, 14:43
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Hade suttit fint, men mätperioden var 8-21 september och Reinfeldt talade på eftermiddagen den 18:e. Även om så M hade rasat till 4% väljarstöd i Ipsos intervjuer de 3 sista dagarna av mätperioden skulle det inte räcka för att skapa ett tapp på 3% över hela perioden.

Sant, kanske 0.5-1.0 är Reinfeldt då. Kan vara debatterna som påverkat en del, utöver de vanliga med ekonomi, invandring och kriminalitet osv.
2019-10-23, 15:02
Medlem
Ewa Stenberg i DN:
Citat:
Här är tre skäl till att SD hotar S om den hundraåriga positionen som Sveriges största parti

1. Våldet. Läkaren Karolin Hakim sköts till döds under en förmiddagspromenad i Malmö, den 26 augusti i år. I famnen höll hon sin två månader gamla dotter. Där och då förändrades också svensk politik. Det ohållbara i att skjutvapenvåld och sprängningar på gator och torg fortsätter sjönk in i väljarkåren.
Helt korrekt analys tror jag. Det blev tydligt att det finns ett före och efter den händelsen.
Citat:
2. SD:s karantän är bruten. KD:s Ebba Busch Thor bjöd SD:s Jimmie Åkesson på köttbullslunch på riksdagskansliet i juli för att diskutera bland annat migrationspolitik. M-ledaren Ulf Kristersson vill förhandla med SD om kärnkraften. Det isolerade partiet är inte utestängt längre.
I huvudsak korrekt. Jag är normalt ingen anhängare av alla de överdrivna och paranoida teorierna om “normalisering” av SD som vänstern kläcker ur sig, men just lunchen med Ebba har liksom punkt 1 en markerad före-och-efter. Det handlar trots allt om partiledaren som leder förtroendeligan och dessutom är ung kvinna.
Citat:
3. Socialdemokraternas kurs efter Januariavtalet är nästintill obegriplig för många av partiets kärnväljare.

Partiet har sedan demokratins genombrott för drygt hundra år sedan varit landets största parti och har haft rättvisa och trygghet för löntagarna som huvudparoller. Under ett oräkneligt antal debatter har S-ledare angripit högern för att de vill sänka skatter, låta marknaden styra möjligheterna att få en bostad och göra arbetslivet otryggare. Nu avskaffar regeringen Löfven värnskatten för dem som tjänar allra mest. Den planerar för fri hyressättning för nybyggda lägenheter och utreder försvagat anställningsskydd för trotjänare.
No shit Sherlock.

Det var ju faktiskt en bra och nykter analys för att vara DN. Samtidigt sitter Lindberg på Aftonbladet och skriker (parafraserat) “Så här går det när man pratar om invandring istället för viktiga frågor som väljarna bryr sig om! Är ni nöjda nu?”. I hans värld existerar ingen upplevelsebaserad invandringsdebatt kopplad till väljarnas vardag, debatten är helt skapad av ledarsidor, SD-retorik och de partier som försöker konkurrera med SD. Aftonbladet ledare är verkligen en gudagåva till SD. De har försenat S/LO:s krisinsikt med minst 5 år och drivit fler väljare till SD än till S.

(Och just när det slog mig att Expressen saknar inrikespolitisk kommentator efter att KG Bergström gått i pension visar det sig att Expressen har rekryterat Viktor Barth-Kron från Kvartal.
https://www.expressen.se/nyheter/viktor-barth-kron-ny-politisk-kommentator-i-expressen/

“ Jag har förstås följt Expressen under lång tid, och tycker att tidningen har gått från klarhet till klarhet under de senaste åren, säger Viktor Barth-Kron.
– Som jag ser det är Expressen ledande, både när det gäller den politiska bevakningen i sig och när det gäller att skildra de samhällsfrågor som politiken formas av.”)
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-10-23 kl. 15:12.
2019-10-23, 15:28
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
.........

(Och just när det slog mig att Expressen saknar inrikespolitisk kommentator efter att KG Bergström gått i pension visar det sig att Expressen har rekryterat Viktor Barth-Kron från Kvartal.
https://www.expressen.se/nyheter/viktor-barth-kron-ny-politisk-kommentator-i-expressen/

“ Jag har förstås följt Expressen under lång tid, och tycker att tidningen har gått från klarhet till klarhet under de senaste åren, säger Viktor Barth-Kron.
– Som jag ser det är Expressen ledande, både när det gäller den politiska bevakningen i sig och när det gäller att skildra de samhällsfrågor som politiken formas av.”)
Det är iofs glädjande att Viktor Barth-Kron börjar skriva även för Expressen (hoppas han blir kvar på Kvartal.se) för han är både rolig och smart. Han hade annars passat perfekt som ankare i SVT:s (enda roliga) satirprogram "Svenska nyheter".
Att den förmente "moderaten" (KGB)ergström tidigare skrivit politiska analyser/hata SD kommentarer avslöjar mer vilken politisk vindflöjel Expressen är och alltid har varit.

Edit: det hade varit extra roligt om Expressen, nu när de förlorat Demoskop till Aftonbladet, hade valt ta in YouGov.... Skinnömsningen avklarad, "if you can't beat them, join them".
Senast redigerad av KokaGroda 2019-10-23 kl. 15:32.
2019-10-23, 15:31
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
SD har alla chanser att bli rekordstora i SCB och kanske större än de 23% de ligger på just nu. Men att bli störst i just SCB är nog väldigt kärvt eftersom de alltid överskattar S.

November 2018: SCB = S 30,5% (alla andra = S 29,2%)
Maj 2019: SCB = 27,6% (alla andra = S 26,3%)

Men visst, de kan greja det ändå trots att ribban ligger c:a 1 procentenhet högre.

Jag vet inte hur mycket det ligger i det, men det brukar ju talas om S:s ökända slutspurt. Och SD kan nog bekräfta att man kan förlora 1-2%... Så det handlade alltså om SCB:s mätningar innan slutspurten, men nu kommer mätningen efter "slutspurten" om man uttrycker det så. Just nu verkar allt gå emot S och för SD. Jag säger inte att det är sannolikt, men jag blir inte förvånad om SD blir störst. Jag tror inte att S:s chanser är mycket bättre, faktiskt.

Enligt https://www.unibet.se/betting/sports/filter/football/sweden/allsvenskan/competitions har Djurgårn ca 75% chans att ta guld, men jag blir inte förvånad om de inte gör det.
2019-10-23, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Det är iofs glädjande att Viktor Barth-Kron börjar skriva även för Expressen (hoppas han blir kvar på Kvartal.se) för han är både rolig och smart. Han hade annars passat perfekt som ankare i SVT:s (enda roliga) satirprogram "Svenska nyheter".
Att den förmente "moderaten" (KGB)ergström tidigare skrivit politiska analyser/hata SD kommentarer avslöjar mer vilken politisk vindflöjel Expressen är och alltid har varit.
En vindflöjel har en riktning i taget, Expressen har minst 50 samtidigt. Ulf Nilson (RIP), Anna Dahlberg, Alex Schulman, Johan Hakelius, Bilan Osman, Kajsa ”Jimmie moment” Dovstad, Susanna Birgersson, Jens Liljestrand, Lotta Gröning, Lars Lindström... en fontän är mer enkelriktad än den tidningen. De sätter en ära i honnörsord som ”bred kyrka”, ”högt i tak” etc.
2019-10-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ewa Stenberg i DN:

Helt korrekt analys tror jag. Det blev tydligt att det finns ett före och efter den händelsen.

I huvudsak korrekt. Jag är normalt ingen anhängare av alla de överdrivna och paranoida teorierna om “normalisering” av SD som vänstern kläcker ur sig, men just lunchen med Ebba har liksom punkt 1 en markerad före-och-efter. Det handlar trots allt om partiledaren som leder förtroendeligan och dessutom är ung kvinna.

No shit Sherlock.

Det var ju faktiskt en bra och nykter analys för att vara DN. Samtidigt sitter Lindberg på Aftonbladet och skriker (parafraserat) “Så här går det när man pratar om invandring istället för viktiga frågor som väljarna bryr sig om! Är ni nöjda nu?”. I hans värld existerar ingen upplevelsebaserad invandringsdebatt kopplad till väljarnas vardag, debatten är helt skapad av ledarsidor, SD-retorik och de partier som försöker konkurrera med SD. Aftonbladet ledare är verkligen en gudagåva till SD. De har försenat S/LO:s krisinsikt med minst 5 år och drivit fler väljare till SD än till S.

Jag vill tillägga två ytterligare punkter, till varför SD ökar och ökar:

- Ekonomin ute i kommunerna och landstingen. Det går inte en dag utan att folk läser om kommunernas och landstingens katastrofala ekonomi.

- Invandringen. Till och med sådana på min arbetsplats som är vänster knorrar vänsterfolk om att stadsbilden är förändrad. "Vart är är alla svenskar?"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in