2019-09-01, 20:13
  #81553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Konstigt värre. Sedan hurrade de tom efter valet. Men inte kan vi tro att det förekommer valfusk i Sverige? Det vore ju en skandal utan dess like. Men konstigt var det. Det var också skillnaden i att bli näst största parti och därmed per automatik få en massa fina poster. Nu verkar SD vara just det i undersökningar åtminstone. Men något att säga till om har de ju inte. L som ligger på spärren och darrar har mer att säga till om.

Nja, ju större SD blivit, ju mer justerar 7-klöverpartierna sin politik i SD:s riktning. Se bara på moderaterna och t ex sossarna som nu bägge TALAR om att skärpa straffen.
När SD är uppe i nära 30 procent så kommer det säkerligen även relevanta justeringar av strafflagen och lagar som reglerar invandring och försörjning av diverse illegala invandrare.
2019-09-01, 21:28
  #81554
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Nja, ju större SD blivit, ju mer justerar 7-klöverpartierna sin politik i SD:s riktning. Se bara på moderaterna och t ex sossarna som nu bägge TALAR om att skärpa straffen.
När SD är uppe i nära 30 procent så kommer det säkerligen även relevanta justeringar av strafflagen och lagar som reglerar invandring och försörjning av diverse illegala invandrare.

Jo men de anpassar sig enbart efter vad de tror SDs väljare vill. Inte som SD eller deras väljare ännu fått något makt alls. Sedan är det ju mest lögner de kör med. Se till KD vi vill skärpa invandringen! Sa ja till massiv anhörighetsinvandring dagen efter.
2019-09-01, 21:40
  #81555
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vad är det som var konstigt, att SD:s resultat sjönk drastiskt från början till slutet av rösträkningen? Så blir det alltid eftersom små landsortsdistrikt blir färdigräknade först, sen eskalerar sakta men säkert rapporteringen från de gigantiska SD-hatande storstadsdistrikten i Sthlm och Göteborg.

Första siffran som kom upp 2014 var när 148 distrikt var räknade, då hade SD 16,6. Innan kvällen var slut hade det sjunkit till 12,9 (-3,7).

Första siffran som kom upp 2018 var när 142 distrikt var räknade, då hade SD 21,1. Innan kvällen var slut hade det sjunkit till 17,5 (-3,6).

Att det blir så är naturligtvis helt normalt och logiskt. För att SD inte ska sjunka drastiskt under räkningens gång krävs att minst en av dessa två saker plötsligt blivit sanna: A) Valmyndigheten har uppfunnit ett magiskt sätt att räkna jättestora högar av valsedlar snabbare än små högar, och/eller B) SD har växt så extremt dramatiskt i storstäderna att de ligger lika med smådistrikten på landsbygden.

Men eftersom varken A eller B stämmer, så är det enda logiska och sannolika är att SD tappar mer och mer ju längre rösträkningen pågår. Följaktligen är det självklart att ifall det sker en tillfällig blackout (för att nån webserver går på knäna pga hundratusentals spastiska reload-klickare), så kommer SD att ha minskat när accessen kommer tillbaka, lika säkert som att visarna kommer att ha rört sig medsols om du slutat titta på klockan ett tag. Om SD däremot hade legat stilla eller ökat medan strulet pågick så hade DET varit jävligt suspekt.

Pratar inte om kvällens början och kvällens slut, utan direkt före och efter serverkraschen vilket är stor skillnad. Efter serverkraschen till kvällens slut skedde inte några större förändringar av SD:s resultat.
2019-09-01, 21:57
  #81556
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Pratar inte om kvällens början och kvällens slut, utan direkt före och efter serverkraschen vilket är stor skillnad. Efter serverkraschen till kvällens slut skedde inte några större förändringar av SD:s resultat.
Hur länge var servern nere? Var väl 30 min+?
2019-09-02, 04:24
  #81557
Medlem
Skrev nyligen att väljare från S är den enda synliga potentialen för SD att öka i OU. Förutom att vegetera på M och KD. Frågan är vad som krävs idag för att de presumtiva sossarna ska ta steget.

Kanske följande har en viss betydelse.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGb2R1/beskedet-s-bjuder-in-till-samtal--sd-nobbas

Citat.
Gängkriminaliteten måste stoppas och M-ledaren Ulf Kristersson sträcker ut handen.

S-toppen Mikael Damberg svarar under söndagskvällen med att bjuda in samtliga riksdagspartier till samtal – utom Sverigedemokraterna.

– Vi har en annan värdegrund än Sverigedemokraterna, säger inrikesministern i SVT:s ”Agenda”.

Slut citat.

Alltså ska de enda som inte är skyldiga till dagens situation exkluderas. Där sossarnas värdegrund har lett fram till dagens problem.

Samtidigt tillåter sossarnas värdegrund fattigpensionärer, uteliggare och sjuka som får leva på svältgränsen. Eftersom de importerade går före i kön.

Inbillar mig att ovanstående måste vara oerhört stötande för en del socialdemokratiska väljare.
2019-09-02, 06:30
  #81558
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men de anpassar sig enbart efter vad de tror SDs väljare vill. Inte som SD eller deras väljare ännu fått något makt alls. Sedan är det ju mest lögner de kör med. Se till KD vi vill skärpa invandringen! Sa ja till massiv anhörighetsinvandring dagen efter.

Jo, men grejen är att väljarmajoriteten HELA tiden velat ha trygghet på gator och torg och minskad invandring.
Det var först när väljarna ansåg lag och ordning samt invandring som de viktigaste frågorna som PK ändrade agendan: skriver om invandringskatastrofen i tidningarna och 7-klöverpartierna betygar sin avsky mot gängkriminalitet.
Och ju större SD blir, ju mer ökar benägenheten att genom lagstiftning gå det svenska folket till mötes och stoppa vanvettet.

Vi är inte där än, men moderaterna och kristdemokraterna visar tecken på begynnande tillfrisknande.
__________________
Senast redigerad av Sang 2019-09-02 kl. 06:46.
2019-09-02, 07:23
  #81559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Skrev nyligen att väljare från S är den enda synliga potentialen för SD att öka i OU. Förutom att vegetera på M och KD. Frågan är vad som krävs idag för att de presumtiva sossarna ska ta steget.

Kanske följande har en viss betydelse.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGb2R1/beskedet-s-bjuder-in-till-samtal--sd-nobbas

Citat.
Gängkriminaliteten måste stoppas och M-ledaren Ulf Kristersson sträcker ut handen.

S-toppen Mikael Damberg svarar under söndagskvällen med att bjuda in samtliga riksdagspartier till samtal – utom Sverigedemokraterna.

– Vi har en annan värdegrund än Sverigedemokraterna, säger inrikesministern i SVT:s ”Agenda”.

Slut citat.
SD hade kunnat slå mynt av detta nonsens genom att utnyttja det skickligt, t ex genom att skicka fram Åkesson själv och säga nånting i stil med ”det här visar ju på ett enormt väljarförakt från socialdemokraternas sida, att de 1,1 miljoner väljare som röstat på oss ska utestängas från att representeras demokratiskt i politiska samtal om Sveriges mest akuta samhällsproblem just nu. Det visar ju tydligt att S inte har förstått problemets allvar.”

Responsen från SD blev istället att Marttinen (illustrerad av SVT Nyheter med en skitful bild) lät hälsa att det är ”ett dagisspel”.

Istället blev det Ulf Kristersson som tog bollen och svarade
Det är bra att regeringen bjuder in, men det är fel att alla inte får vara med. Stefan Löfven talade så sent som i helgen om ”nationell samling”. Då börjar man inte med att utesluta företrädare för drygt 17 procent av väljarna. Väljare som är precis lika utsatta och lika oroade över den grova brottsligheten som alla andra i Sverige”, skriver han och avslutar inlägget med:

Så gör nu om och gör rätt – bjud in samtliga riksdagspartier till dessa diskussioner”.
Medan SD fokuserar på sin egen offerroll (buhu vi får inte vara med och leka) sätter Kristersson spotlighten på det väsentliga, nämligen att 17% av VÄLJARNA förvägras representation.

Ironiskt nog blir det förmodligen så att tacken för Kristersson blir att han tappar väljare till SD över detta (för att väljare i gränslandet M/SD vill markera mot orättvisan), medan S-väljarna inte rör sig en millimeter - de 25% som är kvar nu är hardcoresossar som anser att sossarna ÄR Sverige och att det vore landsförräderi att rösta på nåt annat än S.
2019-09-02, 07:24
  #81560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Jo, men grejen är att väljarmajoriteten HELA tiden velat ha trygghet på gator och torg och minskad invandring.
Det var först när väljarna ansåg lag och ordning samt invandring som de viktigaste frågorna som PK ändrade agendan: skriver om invandringskatastrofen i tidningarna och 7-klöverpartierna betygar sin avsky mot gängkriminalitet.
Och ju större SD blir, ju mer ökar benägenheten att genom lagstiftning gå det svenska folket till mötes och stoppa vanvettet.

Vi är inte där än, men moderaterna och kristdemokraterna visar tecken på begynnande tillfrisknande.
Det är stor skillnad mellan vad man säger och vad man gör.

Det är inte längesedan Ebba sade att hon ville minska på importen, samtala med SD och lunchade ihop med Jimmie. Samtidigt som hon och KD aktivt röstar för utökad import. Det går helt enkelt inte ihop.

Senaste Inizio visade ett SD på 21 procent. Och ett M som minskar och ett KD som snart är tillbaka på 2018 års valresultat efter att toppat på 13,0 procent i SCB-maj.

Nu återstår det att se om uppgången för SD blir bestående eller om det enbart är brus inom den statistiska felmarginalen.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2019-09-02 kl. 07:29.
2019-09-02, 08:03
  #81561
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SD hade kunnat slå mynt av detta nonsens genom att utnyttja det skickligt, t ex genom att skicka fram Åkesson själv och säga nånting i stil med ”det här visar ju på ett enormt väljarförakt från socialdemokraternas sida, att de 1,1 miljoner väljare som röstat på oss ska utestängas från att representeras demokratiskt i politiska samtal om Sveriges mest akuta samhällsproblem just nu. Det visar ju tydligt att S inte har förstått problemets allvar.”

Responsen från SD blev istället att Marttinen (illustrerad av SVT Nyheter med en skitful bild) lät hälsa att det är ”ett dagisspel”.

Istället blev det Ulf Kristersson som tog bollen och svarade
Det är bra att regeringen bjuder in, men det är fel att alla inte får vara med. Stefan Löfven talade så sent som i helgen om ”nationell samling”. Då börjar man inte med att utesluta företrädare för drygt 17 procent av väljarna. Väljare som är precis lika utsatta och lika oroade över den grova brottsligheten som alla andra i Sverige”, skriver han och avslutar inlägget med:

Så gör nu om och gör rätt – bjud in samtliga riksdagspartier till dessa diskussioner”.
Medan SD fokuserar på sin egen offerroll (buhu vi får inte vara med och leka) sätter Kristersson spotlighten på det väsentliga, nämligen att 17% av VÄLJARNA förvägras representation.

Ironiskt nog blir det förmodligen så att tacken för Kristersson blir att han tappar väljare till SD över detta (för att väljare i gränslandet M/SD vill markera mot orättvisan), medan S-väljarna inte rör sig en millimeter - de 25% som är kvar nu är hardcoresossar som anser att sossarna ÄR Sverige och att det vore landsförräderi att rösta på nåt annat än S.
Jo, det ligger en del i ditt resonemang. Men jag vill nyansera det en aning.

Min uppskattning är att sossarnas golv i dagsläget ligger på runt 20 procent. Där en majoritet av den skaran är bidragsmaskiner, både inhemska och importerade, som är beroende av statliga/kommunala transfereringar för att överleva. Som i viss mån spiller över till kommunisterna V. En status i röstandet som SD aldrig kan erhålla.

De sossar jag refererar till är personer som arbetar och betalar skatt. Alltså de som finansierar dårskapen. Exempelvis LO-kollektivet. Fortfarande är S större än SD i den gruppen.

Jag personligen är inte så säker på att demagogi från Jimmies sida, skicklig eller ej, är det som kommer att få eventuella sossar att byta sida. Tror att den åsikten är överdriven. Jag tror snarare att det är Löfven med anhang som i så fall kommer att falla på eget grepp.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2019-09-02 kl. 08:33.
2019-09-02, 08:34
  #81562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Jo, det ligger en del i ditt resonemang.

Min uppskattning är att sossarnas golv i dagsläget ligger på runt 20 procent. Där en majoritet av den skaran är bidragsmaskiner, både inhemska och importerade, som är beroende av statliga/kommunala transfereringar för att överleva. Som i viss mån spiller över till kommunisterna V. En status i röstandet som SD aldrig kan erhålla.

De sossar jag refererar till är personer som arbetar och betalar skatt. Alltså de som finansierar dårskapen. Exempelvis LO-kollektivet. Fortfarande är S större än SD i den gruppen.

Jag personligen är inte så säker på att demagogi från Jimmies sida är det som kommer att få eventuella sossar att byta sida. Tror att den förhoppningen är överdriven. Jag tror/hoppas snarare att det är Löfven med anhang som kommer att falla på eget grepp.
Man har inget att hämta med demagogi, nej. SD:s tillväxtpotential ligger nästan helt och hållet i samhällsutvecklingen. Det hjälper inte att vifta med armarna panikslaget om inte väljarna har samma upplevelse i sin vardag. Folk köper inte paraplyer när det är soligt, halvklart eller ens mulet, de kommer inspringande i affären när det är skyfall.

Intresset för invandringsfrågan har ju sjunkit på dagordningen sedan peaken 2016. Även i andra länder har det varit ganska lojt, med DF-fiaskot i Danmark osv. Men nu är pendeln på väg tillbaka igen, med kraft. Lågkonjunkturen knackar på dörren, gängkriminaliteten eskalerar, kommunernas kostnader för massinvandringen 2016 skenar nu när etableringsbidragen från staten upphört, och i utlandet har vi utveckling som t ex att AfD nådde helt galna framgångar i gårdagens två tyska delstatsval med fördubbling i ena och tredubbling i andra...

Så min prognos är att SD kommer att kunna fortsätta inkassera under hösten och kanske nå sin all time high. Då menar jag inte att passera YouGovs 28,8, deras siffror var bara blaj, jag menar att de kanske kan passera 22% i typ Inizio/Novus/Demoskop och krypa upp mot 24-25 där. Det kräver dock en S-genomklappning, mer kannibalism på M+KD ökar ju inte chanserna till maktskifte, det genererar bara ytterligare kortsiktiga utspel från M.

Skulle SD lyckas åderlåta S på några procent så blir de största parti. SD=25, S=20, typ.
2019-09-02, 08:50
  #81563
Medlem
smoerreboms avatar
SD behöver en stjärna. Jag tror det skulle vara det som enskilt skulle kunna sätta fart på det. Hade de haft nån som Farage hade det varit en helt annan spelplan. Bara titta på hur mkt KD har växt enbart på att man har en gångbar tevepersonlighet som ledare. Antingen en skarp person som Farage eller en oskuldsfull kvinna som klarar att bita ifrån.

Samhällsutvecklingen borde spela dem rakt i händerna men som det är nu är det bara Åkesson de kan skicka fram.
2019-09-02, 08:51
  #81564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ironiskt nog blir det förmodligen så att tacken för Kristersson blir att han tappar väljare till SD över detta (för att väljare i gränslandet M/SD vill markera mot orättvisan), medan S-väljarna inte rör sig en millimeter - de 25% som är kvar nu är hardcoresossar som anser att sossarna ÄR Sverige och att det vore landsförräderi att rösta på nåt annat än S.

Hardcore sossar byter inte parti på grund av det politiska spelet. Det är sant. Däremot byter de parti om deras föreställningsvärld bryter samman på grund av problem de upplever att de drabbas av personligen. Då går det fort. Jag har sett det vid några tillfällen.

Tror inte att vi behöver vara oroliga för att (S) skall öka i nästa val Frågan är bara hur snabbt det går utför...

Antar att för egen del är det så att min enda kunskap om Sveriges situation kommer från media, flashback, och lite offentlig statistik jag läser ibland. Jag har absolut inga egna erfarenheter av dålig mångkultur. Tror inte att jag är unik där. Det gör nog att (S) kan klara sig hyfsat. Trots lågkonjunktur om de börjar låna för att upprätthålla offentlig service och bidrag.

De som blir av med jobbet i lågkonjunkturen lär ju ha arbetat i privatsektor främst och då lär man ju knappast rösta på Sossarna i vilket fall...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in