Citat:
Ursprungligen postat av
Mentapesola
Jo, det ligger en del i ditt resonemang.
Min uppskattning är att sossarnas golv i dagsläget ligger på runt 20 procent. Där en majoritet av den skaran är bidragsmaskiner, både inhemska och importerade, som är beroende av statliga/kommunala transfereringar för att överleva. Som i viss mån spiller över till kommunisterna V. En status i röstandet som SD aldrig kan erhålla.
De sossar jag refererar till är personer som arbetar och betalar skatt. Alltså de som finansierar dårskapen. Exempelvis LO-kollektivet. Fortfarande är S större än SD i den gruppen.
Jag personligen är inte så säker på att demagogi från Jimmies sida är det som kommer att få eventuella sossar att byta sida. Tror att den förhoppningen är överdriven. Jag tror/hoppas snarare att det är Löfven med anhang som kommer att falla på eget grepp.
Man har inget att hämta med demagogi, nej. SD:s tillväxtpotential ligger nästan helt och hållet i samhällsutvecklingen. Det hjälper inte att vifta med armarna panikslaget om inte väljarna har samma upplevelse i sin vardag. Folk köper inte paraplyer när det är soligt, halvklart eller ens mulet, de kommer inspringande i affären när det är skyfall.
Intresset för invandringsfrågan har ju sjunkit på dagordningen sedan peaken 2016. Även i andra länder har det varit ganska lojt, med DF-fiaskot i Danmark osv. Men nu är pendeln på väg tillbaka igen, med kraft. Lågkonjunkturen knackar på dörren, gängkriminaliteten eskalerar, kommunernas kostnader för massinvandringen 2016 skenar nu när etableringsbidragen från staten upphört, och i utlandet har vi utveckling som t ex att AfD nådde helt galna framgångar i gårdagens två tyska delstatsval med fördubbling i ena och tredubbling i andra...
Så min prognos är att SD kommer att kunna fortsätta inkassera under hösten och kanske nå sin all time high. Då menar jag inte att passera YouGovs 28,8, deras siffror var bara blaj, jag menar att de kanske kan passera 22% i typ Inizio/Novus/Demoskop och krypa upp mot 24-25 där. Det kräver dock en S-genomklappning, mer kannibalism på M+KD ökar ju inte chanserna till maktskifte, det genererar bara ytterligare kortsiktiga utspel från M.
Skulle SD lyckas åderlåta S på några procent så blir de största parti. SD=25, S=20, typ.