2019-10-22, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och då måste jag säga emot dig. Om alla avstånden stämmer med en globjord så BEVISAR det att jorden är en glob. Matematiskt är det just avstånden mellan punkterna i ett rum, av godtycklig dimension, som bestämmer just viken geometri den har. Detta är vad differentialgeometri handlar om, lokalt, och topologi handlar om, globalt. (I detta sammanhang betyder "globalt" samma som överallt i rummet, vare sig detta är t ex en sfär eller ett plan.)

Dvs det är inte alls bara något som du "anser"

Nu tror jag iofs att våra plattjordsvänner, som ständigt efterfrågar bevis, har ännu svårare att känna igen ett bevis även när det är rakt framför näsan. I synnerhet matematiska bevis när t o m definitionen och användningen av π är en sån där sak som nog bara ingår i den kabbalistiska konspirationen.

Hur har du nu bevisat att jorden är en glob och hur vet man om avstånden är korrerkta? Till sjöss navigerar man efter longitud och latitud, inte efter avstånd. Landområden är också inritade efter longitud och latitud på sjökartor, samma som på Gleasonkartan, vars koordinatangivelser stämmer med verkligheten. Tror du på fullt allvar att man räknar in globens kurvatur när man navigerar?
Citera
2019-10-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jorden blir inte plattare bara för att du leker dum och fjantar dig.

Vi har redan svarat på hur du triangulerar solen på en platt jord:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Hur triangulerar man avståndet till, t. ex. Saturnus?
Citera
2019-10-22, 19:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
... Tror du på fullt allvar att man räknar in globens kurvatur när man navigerar?

Ja självklart tar man hänsyn till kurvaturen när man navigerar.
Tror du navigatörer är idioter som inte vet vilken den kortaste vägen är? Tror du en konstruktör av en GPS-programvara modellerar en platt jord?

Så vad är din förklaring till att vi hittar på jorden trots att vi navigerar utifrån att den är en sfär?
Senast redigerad av madtop 2019-10-22 kl. 19:40.
Citera
2019-10-22, 19:23
Medlem
Citat:
Jo det säger att jorden är sfär. Och detta oavsett om du som ett litet barn sitter och påstår annat.
Hur kan det göra det när triangulering bestämmer en position? Vad har det med jordens form att göra?
Citera
2019-10-22, 19:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Hur triangulerar man avståndet till, t. ex. Saturnus?

Parallax är den vanligaste metoden.
Citera
2019-10-22, 19:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Hur kan det göra det när triangulering bestämmer en position? Vad har det med jordens form att göra?

Av den enkla anledningen att satellitens/polstjärnans vinkel över horisonten på olika platser på jorden endast är möjlig om betraktaren befinner sig på en sfär. Du kan inte förklara våra observationer på t.ex en platt jord.

Men allt det här har du och jag redan pratat om. Många gånger. Känns tjatigt.
Du kanske känner igen t.ex den här bilden?
https://3.bp.blogspot.com/-WMGQex04oAQ/VtDfwXoY63I/AAAAAAAAAmA/WS1YEXIrr1g/s400/where%2BPolaris%2Bat.png
Citera
2019-10-22, 19:40
Medlem
Citat:
Nej avståndet till himlakropparna har inte med jordens form att göra. Men det falsifierar ditt yrande om kupoler och att det inte finns en rymd.
Se där, då kan vi sluta och säga att triangulering har med jordens form att göra.

Vidare så bevisar det inte en rymd. Ett avstånd bevisar inte en rymd, det är bara ett avstånd.
Men du menar förstås det långa avstånd som kan mätas upp till himlakroppar bevisar rymdes existens. Men återigen måste man infoga ett antagande om jorden är en sfär för att avståndet ska bli långt som det är i globmodellen.

Du brukar länka till nedanstående sida och den förklarar precis vad jag säger, jordens form antas vara sfärisk för att just bevisa att den skulle vara en sfär. Ett av dina 99 bevis(eller evidens) bygger som bygger på antagandet att jorden är sfär.

Länk till Debunking the flat earth: http://debunkingflatearth.blogspot.com/2016/02/debunking-flat-earth-how-polaris-proves.html

Jag gissar att du efter denna länk kommer att påstå att 'Polstjärnan bevisar att jorden är rund'.
Citera
2019-10-22, 19:42
Medlem
Citat:
Nej det har du verkligen inte.

Och jo, om vi förutsättningslöst studerar polstjärnans position över horisonten så kan vi komma till slutsatsen att jorden är sfär.
Du erkänner det i inlägget innan det här, bokstavligen innan.
https://www.flashback.org/sp69081393
Citera
2019-10-22, 19:43
Medlem
Citat:
Jag har just visat att du inte kan bevisa att jorden är sfär med hjälp triangulering till satelliter eller Polstjärnan utan att göra ett antagande om att jorden är sfär.

Om du hävdar det så är det tro.
Hur visade du det? Har inte sett några uträkningar gjorda av dig?
Citera
2019-10-22, 19:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Se där, då kan vi sluta och säga att triangulering har med jordens form att göra.

Absolut inte.
Genom att mäta t.ex polstjärnans position över horisonten från några olika platser så kan vi avgöra jordens form.

Citat:
Vidare så bevisar det inte en rymd. Ett avstånd bevisar inte en rymd, det är bara ett avstånd....

Ok, så då måste vi först definiera vad vi menar med "rymden". Vad menar du när du säger att rymden inte finns? Och den här kupolen du pratar om, var finns den egentligen? Vi vet ju t.ex att solen finns på avståndet 149 600 000 km. Är det i rymden? Eller är det innanför kupolen?
Citera
2019-10-22, 19:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du erkänner det i inlägget innan det här, bokstavligen innan.
https://www.flashback.org/sp69081393

Du förstår inte skillnad på "avstånd" och "riktning och avstånd"?

Ledsen men då kan jag inte hjälpa dig.
Men det betyder såklart inte att du har en poäng, det betyder bara att du är mindre duktig på att förstå saker.
Citera
2019-10-22, 19:52
Medlem
Citat:
Av den enkla anledningen att satellitens/polstjärnans vinkel över horisonten på olika platser på jorden endast är möjlig om betraktaren befinner sig på en sfär. Du kan inte förklara våra observationer på t.ex en platt jord.

Men allt det här har du och jag redan pratat om. Många gånger. Känns tjatigt.
Du kanske känner igen t.ex den här bilden?
https://3.bp.blogspot.com/-WMGQex04oAQ/VtDfwXoY63I/AAAAAAAAAmA/WS1YEXIrr1g/s400/where%2BPolaris%2Bat.png
Ja, jag känner igen den, och jag vet varför den är felaktig.

På bolljorden kan du inte använda en rät triangel för att möta höjden på Polaris, ytan på bolljorden är nämligen sfärisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in