2018-09-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Man kollar tyngdkraften i vakuum, man kollar tyngdkraften i en skärmbur och man kollar tyngdkraften på olika höjder och så vidare.
Så med andra ord, gör man inte mycket alls för att försöka falsifiera gravitationen.
Citera
2018-09-01, 16:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ja, du upprepar mer än gärna att gravitationen är bevisad men din egen vetenskap erkänner ju att den inte bevisad.

Nu får du väl fan ta och ge dig.

Gravitationen är en vetenskaplig teori vilket på vardagssvenska betyder att den är bevisad.
Citera
2018-09-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Bibeln?
Din insats här gör inget annat än att ge kristendom ett dåligt namn. Med vänner som du behövs inga fiender.

Fanns annars en katolsk präst -- och fysiker -- som var en av de första som insåg att universum måste expandera. Faktiskt anses hans bidrag så viktigt att International Astronomical Union (IAU) numera på allvar funderar på att döpa om Hubble-lagen till Hubble-Lemaître-lagen.
https://www.realclearscience.com/articles/2018/09/01/astronomers_are_set_to_rename_a_law_of_physics.htm l

(Bara som en sorts motvikt mot dig för mina många kristna vänners skull.)
Jag har ingen avsikt att ge kristendomen ett gott namn, all religion handlar om att skapa ett avstånd mellan gud och människan och samtidigt profiterar på det.

Men det är som du säger, katolska kyrkan har hög närvaro inom astronomin, de är ägare till de flesta observatorier.
Om man är foliehatt kan man undra varför?

Intressant logga IAU har. Man ser åtminstone en pyramid och så är den spegelvänd, dualitet.
https://www.iau.org/
Citera
2018-09-01, 16:30
Medlem
Citat:

Gravitationen är en vetenskaplig teori vilket på vardagssvenska betyder att den är bevisad.
Citat:
Vetenskaplig teori
En vetenskaplig teori är ett system av definitioner, påståenden, antaganden och/eller modeller som tillsammans ger en möjlig förklaring till ett observerat fenomen och ger upphov till testbara prediktioner

Den är inte bevisad, kan du inte fatta det?
Istället för att upprepa det hela tiden borde nu kanske vara öppna till andra mer logiska hypoteser.
Citera
2018-09-01, 16:41
Medlem
Citat:
Det är väldigt tydligt att du inte har någon högre utbildning eller ens förståelse över hur sådan fungerar.

En av grundpelarna inom inom naturvetenskaplig utbildning är just att ta reda på saker tillstånd, försöka falsifiera gällande modeller samt genom experiment bekräfta att teorin vi lär oss verkar stämma.

Som exempel så är det ingen inom högre utbildning som blint accepterar gravitation. I sjävla verket gör man massor med experiment för att falsifiera gravitationen . Man kollar tyngdkraften i vakuum, man kollar tyngdkraften i en skärmbur och man kollar tyngdkraften på olika höjder och så vidare.

Ja tack och lov för det. Någon jävla måtta på fördummningen av samhället måste det finnas.
Inom högre utbildning utför man tester av gravitation menar du, tex brukar du länka till ett sådant från en svenskspråkig skola. Det är sedvanliga med två kulor närmar sig varandra, massorna attraherar varandra eller något i den stilen. Ingen hänsyn tas till den största kulan som direkt under, nämligen jorden själv.

Då undrar ju jag varför och tänker mig att detta i själva verket är ritual. En religiös ritual som upprepas för att befästa tron. Om testet slår fast att gravitationen inte finns så förklaras detta med handhavande fel, skulle eleven insistera på sitt fynd blir han underkänd.

Är det högre utbildning eller högre tvång?
Citera
2018-09-01, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Källa på att vetenskapen ”erkänner” att gravitationen inte är bevisad, tack.
Leta upp det själv.
Citera
2018-09-01, 16:46
Medlem
Citat:

Varför ska jag "ge mig"? Om jag upprör dig är det väl enklare för dig att ignorera mig.

Är gravitations vara eller icke vara föremål för språklig tolkning?
Citera
2018-09-01, 17:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så det svarta hålet suger i sig saker som befinner sig i ett vakuum, ett vakuum i sig har ju en sugeffekt. Jag ser inte hur det går ihop.
Vakuum suger inte utan det är trycket i luften som trycker sig in i t ex en vakuumkammare när man öppnar ventilen. Ett svart håls dragningskraft är mycket starkare än tryckskillnaden som vill ut i vakuumet. Är samma sak som gör att atmosfären inte försvinner ut i rymden. Gravitationen håller kvar luften med större kraft än tryckskillnaden. Känns inte alls speciellt märkligt att en starkare kraft håller emot mot en svagare.
Citera
2018-09-01, 17:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Den är inte bevisad, kan du inte fatta det?

Jodå, gravitation är så bevisat som någonting kan vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Istället för att upprepa det hela tiden borde nu kanske vara öppna till andra mer logiska hypoteser.

Då förstår verligen inte hur vetenskap fungerar. Vi har varit och är öppna för andra hypoteser. Problemet är snarast att det inte finns några andra hypoteser att prova.

Men du får gärna föreslå några andra "mer logiska hypoteser" så kan jag prova dem åt dig.
Citera
2018-09-01, 17:50
Medlem
madtops avatar
Citat:
Inom högre utbildning utför man tester av gravitation menar du, tex brukar du länka till ett sådant från en svenskspråkig skola. Det är sedvanliga med två kulor närmar sig varandra, massorna attraherar varandra eller något i den stilen. Ingen hänsyn tas till den största kulan som direkt under, nämligen jorden själv.

Jodå, vi tar hänsyn till jordens gravitation i experimentet.

Och det har jag förklarat till dig förr.
Citera
2018-09-01, 17:55
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför ska jag "ge mig"? Om jag upprör dig är det väl enklare för dig att ignorera mig.

Är gravitations vara eller icke vara föremål för språklig tolkning?

Citat:
men din egen vetenskap erkänner ju att den inte bevisad.

Du ska ge dig med att påstå att gravitation inte är bevisad. Och du ska framför allt ge dig med att ljuga.

Det finns inom vetenskapen inga som helst tvivel på att massor attraherar varandra, och det finbs ingen som "erkänner att den inte är bevisad". Och att du som lekman inte delar den uppfattningen är i sammanhanget helt ointressant och din personliga tro innebär inte att gravitationen är falsifierad.
Senast redigerad av madtop 2018-09-01 kl. 18:04.
Citera
2018-09-01, 17:58
Medlem
Citat:

Då undrar ju jag varför och tänker mig att detta i själva verket är ritual. En religiös ritual som upprepas för att befästa tron. Om testet slår fast att gravitationen inte finns så förklaras detta med handhavande fel, skulle eleven insistera på sitt fynd blir han underkänd.

Är det högre utbildning eller högre tvång?

Men nu är det så att testet visar att gravitationen finns och fungerar som teorin förutsäger. Om du hade förstått detta experiment hade du vetat att man mäter kraften mellan kulorna som är vinkelräta mot jordens tyngdkraft varför jorden inte påverkar detta mätresultat.
Hade det inte varit så att massor inte attraherar varandra (gravitationsteorin fel) så hade detta test visat det för längs sedan även av mig själv som gjort detta experiment.
Även på andra sätt hade det förstås visat sig. Vi hade t.ex inte kunnat förutsäga himlakroppars position med hög precision genom att räkna med formeln för gravitations kraften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in