Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Tack för uppskattningen av länken.
I ö snackar du bara skit nu om saker du uppenbarligen inte har en aning om. En av oss två har doktorerat i fysik och det är banne mig inte du. Hela min långa utbildning hade inte skit med någon "kabbal" att göra. Däremot har jag under den t ex själv mätt ljusets hastighet och laddningen på elektron. Och så förstås lärt mig en massa om fysikens matematik. Men det finurliga med DET är att man dels både KAN kolla alla stegen själv i matematiska bevis, och att man faktiskt t o m måste göra det iaf i väldigt många fall för att öht klara tentorna. Och i själva doktorerandet gör man ju även en egen forskningsuppgift.
Nu har jag förstått att många på din kant har för sig att forskare på något sätt täcker upp för varandra i en jättelik global konspiration. Men INGET skulle öht kunna vara mer fel! Forskare gör generellt precis tvärtom! Allt hårdgranskas i s k
peer review, och minsta fel slår de ner på som hökar. Alla älskar att hitta fel hos andras resultat, och ju mer känd forskare och ju mer känt resultat, desto bättre! Känner själv till flera exempel, inkl en doktorsavhandling som de var tvungna att dra tillbaka. Forskning är inte en passande business för "snow flakes".
---
Varför går du bara inte några kurser själv på universitet för att se hur det verkligen går till? Vågar du inte? Är du kyckling eller man?
--
Din film... Där ser man farorna med popularisering. Visst kan man tycka att det är najs att försöka sträcka ut handen till olika grupper och peka på sånt som iaf påminner lite om varandra? Till t ex katoliker kan man ju understryka att Big Bang-teorins grundare var en katolsk präst, Lemaître, och den tidens Påve blev väldigt entusiastisk över hur vetenskapen nu verkade styrka att världen är skapad! Så är Big Bang nu en
katolsk konspiration?

Löjligt! Det handlar ju som allt annat i vetenskap i grunden om
systematiska observationer, samt försök till att systematisera dessa och försöka hitta rimliga förklaringar (dvs vetenskapliga teorier) till dessa.
F ö är det till stor del en löjlig dikotomi mellan vetenskap och religion. Många forskare (men möjligen en minoritet) är själva religiösa. Och att bara vara ateist gör inte någon till astrofysiker. Kategorierna överlappar.
Ber om ursäkt om jag råkade trampa på ditt ego!
Det är inte bara frågan om att forskare ”täcker upp” för varandra. Det är frågan om pengar, har man investerat både tid och pengar i sin utbildning så vill man naturligtvis ha utdelning för investerad kapital. Följer man inte etablerade dogmer och börjar ifrågasätta akademisk konsensus så hamnar man snabbt ute i kylan och finner plötsligt, alla dörrar till den akademiska världen stängda.
Det är inte svårare än så och det är ganska märklig att du inte förstår det.
Den akademiska världen idag fungerar som gamla kommunistdiktaturer, det är tillåtet att ha avvikande åsikter i trivialiteter, som gärna blåses upp av media, men ve den som avviker från partilinjen.
Din kommentar till filmen är förvirrade och ogenomtänkta, förstår inte vart du vill komma. Vad menar du ned farorna med popularisering och vad menas med att sträcka ut händerna till olika grupper?
I videon jag länkade till berättar kändisfigurer inom vetenskapen att dagens kosmologi är i själva verket judisk kabbalism, eller judisk medeltida mysticism. Rabbinen i videon förklarar klart och tydligt vad som är individens realitet. Och notera att det är inte jag som säger det, jag är, vad man brukar kalla, budbäraren. Försök att förstå det!
Ja, Lemaître får bära hundhuvudet för Big Bang och Werner von Braun för NASA. Det är så det funkar, och ” Don't look behind the curtain”.
För övrigt anser jag nog att både den katolska och den protestantiska kyrkan är politiska institutioner. Och vetenskap är i allra högsta grad politik!
https://www.youtube.com/watch?v=OtOXp82UHXs
Sen får du naturligtvis tycka och tänka precis vad du vill!