2019-10-22, 15:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Hur får du fram avståndet till andra himlakroppar? Berätta hur du slår fast detta?

Ta himlakroppen månen. Man kan tänka sig att två personer på olika platser på jorden observerar månen vid samma tidpunkt. De kan gärna ta ett foto. Sen kan man jämföra hur stjärnorna kring månen syns eller döljs och på så sätt få fram de båda observatörernas olika riktningar till månen, och eftersom man vet avståndet mellan observatörerna så kan man göra en sk triangulering. Stjärnorna är på samma platser i förhållande till de båda observatörerna, men månen är det inte.
Senast redigerad av Clay Allison 2019-10-22 kl. 15:56.
Citera
2019-10-22, 16:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Hur får du fram avståndet till andra himlakroppar? Berätta hur du slår fast detta?

Jorden blir inte plattare bara för att du leker dum och fjantar dig.

Vi har redan svarat på hur du triangulerar solen på en platt jord:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2019-10-22, 17:15
Medlem
Citat:
Ja, triangulering anfördes som bevis för en sfärisk jord, vilket visade sig vara ett felaktigt påstående. Ditt TV-abonnemang ändrar inte på det.
Knack knack, någon hemma?
Om man ställer in sin parabolantenn så att den har en viss vinkel mot jordens yta fungerar det inte på en platt jord, för då skulle satelliten ha olika höjd på olika platser du ställer parabolen.
Tänk dig en rätvinklig triangel där ena kateten är längs med jorden, andra kateten är höjden mellan jord och sattelit och hypotenusan är mellan satellit och antenn. Det är 90 grader mellan kateterna. Om vi då ändrar gradantalet (vinkeln på antennen) skulle ju höjden på satelliten ändras om jorden är platt. Vilket den inte är. Vi VET att vi måste ändra vinkeln beroende på vart vi är, som jag tidigare sagt att jag fick göra när jag flyttade norrut 30 mil.
Varför svamlar du om tv-abonnemang för?
Citera
2019-10-22, 17:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Så hur får du fram avståndet?

Nejdu. Jag ser din taktik att vilja förstöra tråden eftersom det inte går så bra för dig, men jag kommer inte låta mig dras in. Du får lita på att det funkar eller fråga i rätt tråd:

(FB) Mäta avstånd?
Citera
2019-10-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Knack knack, någon hemma?
Om man ställer in sin parabolantenn så att den har en viss vinkel mot jordens yta fungerar det inte på en platt jord, för då skulle satelliten ha olika höjd på olika platser du ställer parabolen.
Tänk dig en rätvinklig triangel där ena kateten är längs med jorden, andra kateten är höjden mellan jord och sattelit och hypotenusan är mellan satellit och antenn. Det är 90 grader mellan kateterna. Om vi då ändrar gradantalet (vinkeln på antennen) skulle ju höjden på satelliten ändras om jorden är platt. Vilket den inte är. Vi VET att vi måste ändra vinkeln beroende på vart vi är, som jag tidigare sagt att jag fick göra när jag flyttade norrut 30 mil.
Varför svamlar du om tv-abonnemang för?
Du ställer in din parabol, det är ju bra!
Hur vet du i detta scenario att jordens yta är sfärisk?
Det vet du inte, du gör ett antagande.

Ingenting i det du beskriver förklarar hur du kom fram till att jorden var en sfär, det är bara ett antagande.

Tyvärr, din parabol bevisar ingenting.
Citera
2019-10-22, 17:57
Medlem
Citat:

Ingenting i det du beskriver förklarar hur du kom fram till att jorden var en sfär, det är bara ett antagande.

Den bevisar att jorden inte är platt, det är gott nog för mig.
Citera
2019-10-22, 18:00
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej det är inte ett antagande, det är ett matematiskt faktum.
I alla fall så länge du inte inte drar till med någon vansinnig ad-hoc i stil med att paraboler inte är fysiska objekt.

Och varför det är ett matematiskt faktum har förklarats massvis med gånger i tråden och jorden blir inte plattare bara för att du förtränger de förklaringar du har fått.
Citera
2019-10-22, 18:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Svaret är: du kommer att göra ett antagande om att jorden är sfär. Det vet du, och därför vill du inte tala vidare om saken.

Nej man behöver inte göra ett antagande att jorden är en sfär för att mäta avståndet till t.ex månen.

Och vi har redan haft det uppe i tråden ett hundratal gånger och jag ser inte riktigt vitsen att ta upp det ytterligare än gång eftersom du ändå inte kommer att läsa svaret.

En enkel sökning i tråden ger massor med träffar:
https://www.flashback.org/sok/radio+månen?sp=1&t=457144
Citera
2019-10-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Tack för uppskattningen av länken.

I ö snackar du bara skit nu om saker du uppenbarligen inte har en aning om. En av oss två har doktorerat i fysik och det är banne mig inte du. Hela min långa utbildning hade inte skit med någon "kabbal" att göra. Däremot har jag under den t ex själv mätt ljusets hastighet och laddningen på elektron. Och så förstås lärt mig en massa om fysikens matematik. Men det finurliga med DET är att man dels både KAN kolla alla stegen själv i matematiska bevis, och att man faktiskt t o m måste göra det iaf i väldigt många fall för att öht klara tentorna. Och i själva doktorerandet gör man ju även en egen forskningsuppgift.

Nu har jag förstått att många på din kant har för sig att forskare på något sätt täcker upp för varandra i en jättelik global konspiration. Men INGET skulle öht kunna vara mer fel! Forskare gör generellt precis tvärtom! Allt hårdgranskas i s k peer review, och minsta fel slår de ner på som hökar. Alla älskar att hitta fel hos andras resultat, och ju mer känd forskare och ju mer känt resultat, desto bättre! Känner själv till flera exempel, inkl en doktorsavhandling som de var tvungna att dra tillbaka. Forskning är inte en passande business för "snow flakes".

---

Varför går du bara inte några kurser själv på universitet för att se hur det verkligen går till? Vågar du inte? Är du kyckling eller man?

--

Din film... Där ser man farorna med popularisering. Visst kan man tycka att det är najs att försöka sträcka ut handen till olika grupper och peka på sånt som iaf påminner lite om varandra? Till t ex katoliker kan man ju understryka att Big Bang-teorins grundare var en katolsk präst, Lemaître, och den tidens Påve blev väldigt entusiastisk över hur vetenskapen nu verkade styrka att världen är skapad! Så är Big Bang nu en katolsk konspiration? Löjligt! Det handlar ju som allt annat i vetenskap i grunden om systematiska observationer, samt försök till att systematisera dessa och försöka hitta rimliga förklaringar (dvs vetenskapliga teorier) till dessa.

F ö är det till stor del en löjlig dikotomi mellan vetenskap och religion. Många forskare (men möjligen en minoritet) är själva religiösa. Och att bara vara ateist gör inte någon till astrofysiker. Kategorierna överlappar.

Ber om ursäkt om jag råkade trampa på ditt ego!

Det är inte bara frågan om att forskare ”täcker upp” för varandra. Det är frågan om pengar, har man investerat både tid och pengar i sin utbildning så vill man naturligtvis ha utdelning för investerad kapital. Följer man inte etablerade dogmer och börjar ifrågasätta akademisk konsensus så hamnar man snabbt ute i kylan och finner plötsligt, alla dörrar till den akademiska världen stängda.
Det är inte svårare än så och det är ganska märklig att du inte förstår det.
Den akademiska världen idag fungerar som gamla kommunistdiktaturer, det är tillåtet att ha avvikande åsikter i trivialiteter, som gärna blåses upp av media, men ve den som avviker från partilinjen.

Din kommentar till filmen är förvirrade och ogenomtänkta, förstår inte vart du vill komma. Vad menar du ned farorna med popularisering och vad menas med att sträcka ut händerna till olika grupper?

I videon jag länkade till berättar kändisfigurer inom vetenskapen att dagens kosmologi är i själva verket judisk kabbalism, eller judisk medeltida mysticism. Rabbinen i videon förklarar klart och tydligt vad som är individens realitet. Och notera att det är inte jag som säger det, jag är, vad man brukar kalla, budbäraren. Försök att förstå det!

Ja, Lemaître får bära hundhuvudet för Big Bang och Werner von Braun för NASA. Det är så det funkar, och ” Don't look behind the curtain”.

För övrigt anser jag nog att både den katolska och den protestantiska kyrkan är politiska institutioner. Och vetenskap är i allra högsta grad politik!
https://www.youtube.com/watch?v=OtOXp82UHXs

Sen får du naturligtvis tycka och tänka precis vad du vill!
Citera
2019-10-22, 18:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej, det är korrekt för det har inget med jordens form att göra som du och andra vill hävda.
Tack!

Nej avståndet till himlakropparna har inte med jordens form att göra. Men det falsifierar ditt yrande om kupoler och att det inte finns en rymd.
Citera
2019-10-22, 18:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har just visat att du inte kan bevisa att jorden är sfär med hjälp triangulering till satelliter eller Polstjärnan utan att göra ett antagande om att jorden är sfär.

Om du hävdar det så är det tro.

Nej det har du verkligen inte.

Och jo, om vi förutsättningslöst studerar polstjärnans position över horisonten så kan vi komma till slutsatsen att jorden är sfär.
Citera
2019-10-22, 18:53
Medlem
emotallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det har du verkligen inte.

Och jo, om vi förutsättningslöst studerar polstjärnans position över horisonten så kan vi komma till slutsatsen att jorden är sfär.

Nix.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in