2014-12-12, 08:32
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av donned
Hej,

Kanske skriver i fel avdelning, men visste inte var jag skulle placera denna annars.

Tänkte åka lite bil i europa i sommar. Har haft körtkort sen september 2014, resan ska göras juli 2015.

Läser på många sidor att man måste haft körkort ett år? är dom verkligen så hårda på det?

Kan tilläggas att jag är över 25 år gammal
Har ju aldrig varit i den situationen, men jag misstänker att de seriösa bolagen håller hårt på reglerna. Du kan säkert hyra på ett mindre seriöst, men då får du kanske räkna med en dålig bil och lite andra skumma saker.
Citera
2014-12-12, 10:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donned
Hej,

Kanske skriver i fel avdelning, men visste inte var jag skulle placera denna annars.

Tänkte åka lite bil i europa i sommar. Har haft körtkort sen september 2014, resan ska göras juli 2015.

Läser på många sidor att man måste haft körkort ett år? är dom verkligen så hårda på det?

Kan tilläggas att jag är över 25 år gammal

Du får titta på vad det står för datum på körkortet på baksidan. Har du haft körkort med någon A-behörighet med utfärdande för mer än ett år sen så har du ju haft körkort i minst ett år. I de flesta villkor står det inte att körkortet måste ha B-behörighet sen ett år, utan bara att man måste haft körkort i minst ett år.
Citera
2014-12-15, 08:41
Medlem
Har bara haft körkortet sen september 2014. Antar att det är ovärt att testa?
Citera
2014-12-15, 09:20
Medlem
De flesta firmor kommer inte låta dig hyra bil, enklast är att boka en hyra i förväg hos ett bolag du vet tillåter förare som har haft kort i mindre än ett år.

Men visst finns det firmor som tillåter det, jag har en bekant som efter att ha tagit sitt körkort i London letade och letade efter en firma som skulle tillåta precis det du var ute efter, för att kunna ta sitt nyvunna körkort på en tripp, och hittade det efter ett tag.

Men står det i just det hyresbolagets regler att man måste ha haft körkort i över ett år så kommer man ha behövt det.
Citera
2019-10-22, 17:35
Medlem
Hyra bil för resa utomlands?

Har ingen egen bil och har planer på bila ner till spanien.

Var ska man hyra och vad kan det tänkas kosta? Behöve inget vrålåk men heller ingen liten skitbil på 70hk. Typ i stil med saab 9-5, golf 4 eller så.
Citera
2019-10-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden

Var ska man hyra och vad kan det tänkas kosta? Behöve inget vrålåk men heller ingen liten skitbil på 70hk. Typ i stil med saab 9-5, golf 4 eller så.

Enklast vore kanske att kolla med biluthyrare i din närhet, de torde ha bilar i olika storlekar och drivmedel. En lämplig dieselbil och pris kan de säkert upplysa dig om. Vi som inte vet varifrån du ska åka etc kan ju bara gissa...
Citera
2019-10-22, 17:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Med tanke på att båda bilarna du nämner är +10 år gamla - alternativet är att helt enkelt köpa en sådan bil och sedan sälja den efter resan. Spanien fram och tillbaks innebär minst 500 mil, skall du sedan bila runt lite..
Citera
2019-10-22, 17:46
Medlem
Detta blir kanske inte ett svar på frågan eftersom jag inte har en aning om vad det kostar, men bara ett tips.

Hyr en så stor bekväm bil du bara kan. Att köra 100 mil på en dag i en bil av V70/V90 storlek med automatlåda och schysst motor är helt okej.

Att köra 100 mil på en dag i en mindre bil (typ VW Golf storlek) är för jävla jobbigt.

Egna erfarenheter !
Citera
2019-10-22, 17:46
Bannlyst
Citat:

Jag rekommenderar alltid Toyota då det är lätt att fixa om det blir något problem. En Corolla om ni är fler än 2 eller Prius för mindre sällskap.
Citera
2019-10-22, 17:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Inga problem, en bil typ vw golf kostar 600 kr/dygn + självriskeliminering + bensin + utlandstillägg.
Vad utlandstilägget kostar frågar du när du berättar att du skall köra till Spanien innan du hyr bilen på uthyrningstället. (Brukar vara ca 1500/uthyrningstilfälle) ibland måste du teckna en extra försäkring också.

Skall du vara iväg typ 2-4 veckor kan det bli billigare att korttidsleasa bilen en månad, finns vissa stationer som erbjuder det...
Citera
2019-10-22, 17:58
Medlem
Citat:

Är det rent a wreck du är ute efter eller vet du någon privat som hyr ut en 9-5? Det blir nog hugget som stucket i summa pengar att köpa en saab 9-5 eller hyra en liten småbil, just sayin.
Citera
2022-08-19, 17:30
Medlem
Hyrbil utomlands

Hej jag undrar om nån har bra kolla på vad som gäller i denna försäkring, jag hyrde via ving som har Avis som partner jag valde att inte ta försäkring då jag trodde att de täckte eventuella skador men nr jag pratat med deras kundtjänst så säger de att de inte står för nåt och att jag får kolla med min hemförsäkring istället. Inget har hänt bilen men är lite nojigt att köra runt oförsäkrad.

Så här står det på deras sida.

Det här ingår

Ansvarsförsäkring
Även kallad trafikförsäkring. Täcker skada mot tredje part (person eller egendom).

Flygplatsavgift
Ingår i Vings hyrbilspriser.

Fria mil
Du får köra obegränsat antal kilometer under hyresperioden.

Stöldförsäkring
Även kallad Theft Protection (TP). Täcker om bilen blir stulen. Reducerad självrisk tillkommer vid stöld.

Vagnskadeförsäkring
Även kallad bl.a. Collission Damage Waiver (CDW eller LDW). Täcker om bilen blir skadad, dock ej vindruta, sidospeglar, däck eller underrede. Reducerad självrisk tillkommer vid skada.

Vägassistansförsäkring
Vägassistans 24 timmar om dygnet.

Tips! Goudas reseförsäkring ersätter självrisken för hyrbil upp till 10 000 kronor. Teckna försäkringen så kan du känna dig lugn, även om något oförutsett skulle hända

Borde inte bilen vara försäkrad då? Borde jag även tagit försäkring via Avis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in