Citat:
Det är lite lurigt med försäkring av hyrbil utomlands. Bla gäller bara försäkringen för den förare som hyr bilen. Låter du frugan eller en kompis ta över ratten är bilen oförsäkrad..Hej jag undrar om nån har bra kolla på vad som gäller i denna försäkring, jag hyrde via ving som har Avis som partner jag valde att inte ta försäkring då jag trodde att de täckte eventuella skador men nr jag pratat med deras kundtjänst så säger de att de inte står för nåt och att jag får kolla med min hemförsäkring istället. Inget har hänt bilen men är lite nojigt att köra runt oförsäkrad.
Så här står det på deras sida.
Det här ingår
Ansvarsförsäkring
Även kallad trafikförsäkring. Täcker skada mot tredje part (person eller egendom).
Flygplatsavgift
Ingår i Vings hyrbilspriser.
Fria mil
Du får köra obegränsat antal kilometer under hyresperioden.
Stöldförsäkring
Även kallad Theft Protection (TP). Täcker om bilen blir stulen. Reducerad självrisk tillkommer vid stöld.
Vagnskadeförsäkring
Även kallad bl.a. Collission Damage Waiver (CDW eller LDW). Täcker om bilen blir skadad, dock ej vindruta, sidospeglar, däck eller underrede. Reducerad självrisk tillkommer vid skada.
Vägassistansförsäkring
Vägassistans 24 timmar om dygnet.
Tips! Goudas reseförsäkring ersätter självrisken för hyrbil upp till 10 000 kronor. Teckna försäkringen så kan du känna dig lugn, även om något oförutsett skulle hända
Borde inte bilen vara försäkrad då? Borde jag även tagit försäkring via Avis?
Så här står det på deras sida.
Det här ingår
Ansvarsförsäkring
Även kallad trafikförsäkring. Täcker skada mot tredje part (person eller egendom).
Flygplatsavgift
Ingår i Vings hyrbilspriser.
Fria mil
Du får köra obegränsat antal kilometer under hyresperioden.
Stöldförsäkring
Även kallad Theft Protection (TP). Täcker om bilen blir stulen. Reducerad självrisk tillkommer vid stöld.
Vagnskadeförsäkring
Även kallad bl.a. Collission Damage Waiver (CDW eller LDW). Täcker om bilen blir skadad, dock ej vindruta, sidospeglar, däck eller underrede. Reducerad självrisk tillkommer vid skada.
Vägassistansförsäkring
Vägassistans 24 timmar om dygnet.
Tips! Goudas reseförsäkring ersätter självrisken för hyrbil upp till 10 000 kronor. Teckna försäkringen så kan du känna dig lugn, även om något oförutsett skulle hända
Borde inte bilen vara försäkrad då? Borde jag även tagit försäkring via Avis?
Kolla vidare och begär svar via mail..