• 2
  • 3
2022-08-19, 17:39
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z77777Z
Hej jag undrar om nån har bra kolla på vad som gäller i denna försäkring, jag hyrde via ving som har Avis som partner jag valde att inte ta försäkring då jag trodde att de täckte eventuella skador men nr jag pratat med deras kundtjänst så säger de att de inte står för nåt och att jag får kolla med min hemförsäkring istället. Inget har hänt bilen men är lite nojigt att köra runt oförsäkrad.

Så här står det på deras sida.

Det här ingår

Ansvarsförsäkring
Även kallad trafikförsäkring. Täcker skada mot tredje part (person eller egendom).

Flygplatsavgift
Ingår i Vings hyrbilspriser.

Fria mil
Du får köra obegränsat antal kilometer under hyresperioden.

Stöldförsäkring
Även kallad Theft Protection (TP). Täcker om bilen blir stulen. Reducerad självrisk tillkommer vid stöld.

Vagnskadeförsäkring
Även kallad bl.a. Collission Damage Waiver (CDW eller LDW). Täcker om bilen blir skadad, dock ej vindruta, sidospeglar, däck eller underrede. Reducerad självrisk tillkommer vid skada.

Vägassistansförsäkring
Vägassistans 24 timmar om dygnet.

Tips! Goudas reseförsäkring ersätter självrisken för hyrbil upp till 10 000 kronor. Teckna försäkringen så kan du känna dig lugn, även om något oförutsett skulle hända

Borde inte bilen vara försäkrad då? Borde jag även tagit försäkring via Avis?
Det är lite lurigt med försäkring av hyrbil utomlands. Bla gäller bara försäkringen för den förare som hyr bilen. Låter du frugan eller en kompis ta över ratten är bilen oförsäkrad..

Kolla vidare och begär svar via mail..
Citera
2022-08-20, 00:35
Medlem
Glostrups avatar
Du behöver vara försäkrad, men hemförsäkringen kan täcka självrisken om nåt händer. Kör du utan försäkring så kan du bli ansvarig för den faktiska kostnaden för skadorna- vilket hemförsäkringen inte räcker.

Att krocka en hyrbil utan extra försäkring kan bli dyrt.
Citera
2022-08-20, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z77777Z
Hej jag undrar om nån har bra kolla på vad som gäller i denna försäkring, jag hyrde via ving som har Avis som partner jag valde att inte ta försäkring då jag trodde att de täckte eventuella skador men nr jag pratat med deras kundtjänst så säger de att de inte står för nåt och att jag får kolla med min hemförsäkring istället. Inget har hänt bilen men är lite nojigt att köra runt oförsäkrad.

Så här står det på deras sida.

Det här ingår

Ansvarsförsäkring
Även kallad trafikförsäkring. Täcker skada mot tredje part (person eller egendom).

Flygplatsavgift
Ingår i Vings hyrbilspriser.

Fria mil
Du får köra obegränsat antal kilometer under hyresperioden.

Stöldförsäkring
Även kallad Theft Protection (TP). Täcker om bilen blir stulen. Reducerad självrisk tillkommer vid stöld.

Vagnskadeförsäkring
Även kallad bl.a. Collission Damage Waiver (CDW eller LDW). Täcker om bilen blir skadad, dock ej vindruta, sidospeglar, däck eller underrede. Reducerad självrisk tillkommer vid skada.

Vägassistansförsäkring
Vägassistans 24 timmar om dygnet.

Tips! Goudas reseförsäkring ersätter självrisken för hyrbil upp till 10 000 kronor. Teckna försäkringen så kan du känna dig lugn, även om något oförutsett skulle hända

Borde inte bilen vara försäkrad då? Borde jag även tagit försäkring via Avis?

Men det är väl inte så jäkla svårt….?

Det står ju att bilen har ansvarsförsäkring som är samma som trafikförsäkring. Och att det betyder att försäkringen gäller skador du orsakar på andra fordon/trafikanter etc om något skulle hända. Men den gäller inte för skador som uppkommer på den hyrda bilen. Det är för detta du behöver en extra försäkring.

Detta är ju precis samma som med en egen bil hör hemma. Trafikförsäkringen tar hand om skador som uppstår på andra fordon/människor etc, men inte de skador som blir på din egen bil, för att täcka dessa så behövs halvförsäkring/helförsäkring som ytterligare skydd
Citera
2022-08-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men det är väl inte så jäkla svårt….?

Det står ju att bilen har ansvarsförsäkring som är samma som trafikförsäkring. Och att det betyder att försäkringen gäller skador du orsakar på andra fordon/trafikanter etc om något skulle hända. Men den gäller inte för skador som uppkommer på den hyrda bilen. Det är för detta du behöver en extra försäkring.

Detta är ju precis samma som med en egen bil hör hemma. Trafikförsäkringen tar hand om skador som uppstår på andra fordon/människor etc, men inte de skador som blir på din egen bil, för att täcka dessa så behövs halvförsäkring/helförsäkring som ytterligare skydd

Men det står ju också att CDW ingår, den kan ju iofs ha väldigt hög självrisk.
Citera
2022-08-20, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Men det står ju också att CDW ingår, den kan ju iofs ha väldigt hög självrisk.

Ja ta mig fan, det missade jag, sorry…
Citera
2022-08-25, 18:24
Bannlyst
Hyrbil på flygplats utomlands

Någon som hyrt en lånebil från en flygplats utomlands?

Verkar väldigt smidigt. Någon som gjort det som kan berätta lite? Var det mycket krångel? Fick bara bara köra i det landet? Tog det lång tid att bara köra iväg efter man landat på flygplatsen? Eller tar det flera timmar
Citera
2022-08-25, 18:27
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva

Verkar väldigt smidigt. Någon som gjort det som kan berätta lite? Var det mycket krångel? Fick bara bara köra i det landet? Tog det lång tid att bara köra iväg efter man landat på flygplatsen? Eller tar det flera timmar
Hyrt från olika flygplatser i Spanien, har alltid fungerat smidigt och bra. Även i Mexiko gick det som smort. Jag tror inte att jag fick använda fordonet i andra länder, hade något med försäkringsfrågor att göra.
Citera
2022-08-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva

Jag har hyrt bil vid flygplatser i Italien. Det har alltid varit smidigt och gått snabbt. Tips är att "checka in" med dina uppgifter online innan du kommer dit, dvs skicka bild på körkortet och dyl, då går det mycket snabbare när du ska hämta bilen.

Tror det tog ca 10 minuter för mig senast från det att jag kommit till hyrbilsbolaget till det att jag kunde köra i väg med bilen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in